“Pri prvom audite som kvôli pani audítorke preplakala nejednu noc,” spomína Jaroslava Lukačovičová na svoje prvé kroky v neziskovke. Dnes má účtovníctvo v malíčku a je jednou z najlepších odborníčok na dane a odvody. Je autorkou odborných kníh a jej srdcovou záležitosťou sú neziskové organizácie.
V rozhovore nám prezradila:
- aké boli neľahké začiatky v neziskovkách,
- čo býva pre zakladateľov neziskoviek najväčším problémom,
- aké informácie prináša jej kniha Šlabikár financií,
- aký má názor na zdanenie veľkých firiem,
- s čím sa na ňu najviac ľudia obracajú.
Ste prezidentka účtovnej asociácie, expertka na dane, odvody, podnikateľské prostredie, autorka kníh a vo veľkej miere sa vo svojej práci venujete neziskovým organizáciám a zdaňovaniu. Kde táto vaša cesta začala?
Ak sa chceme rozprávať o začiatku, tak sa musím vrátiť asi 17 rokov dozadu, keď som sa dostala k účtovaniu prvej neziskovky, konkrétne nadácie. Dovtedy som účtovala len podnikateľské subjekty a zrazu som objavila úplne nový svet neziskových organizácií, v ktorom som zároveň zistila, že ak mu chcem porozumieť, nemám na to dostatok informácií.
Pri prvom audite som kvôli pani audítorke preplakala nejednu noc, keď som sa zúfalo snažila zistiť, čo mám zle a ako to opraviť. Keďže nie som človek, ktorý ak zistí, že niečo chýba, tak bude čakať, kým to neurobí niekto iný, tak som sa do toho pustila. Najprv som oslovila daňovú poradkyňu, ktorá sa špecializovala na neziskovky a začali sme robiť prvé školenia. Prišlo v priemere pár ľudí, ale nevzdala som sa. Išla som v duchu hesla, ak to nie je na trhu a ľudia to potrebujú, je potrebné to urobiť. Tak vznikla prvá kniha v roku 2009.
Zameriavate sa na neziskové organizácie. Prečo práve neziskovky?
Mám na to dva dôvody. Prvým je moje nastavenie, že ak je niekto úspešný ako podnikateľ, politik, či iným spôsobom mal by sa so svojím úspechom podeliť aj s ostatnými angažovaním sa v neziskovom sektore a okrem daní dať tejto krajine aj niečo, čo tu ostane, alebo sa znásobí. Druhým dôvodom je fakt, že obdivujem všetkých tých zanietených ľudí, ktorí sa pohybujú vo svete neziskových organizácií a snažia sa robiť niekedy aj nemožné.
Obdivujem ich nadšenie pre vec, ochotu nezištne venovať energiu a čas mnohokrát projektom a činnostiam, ktorými suplujú štát či súkromný sektor. Je to vlastne aj taký ten môj vklad k tomu, aby som bola jednou z nich, lebo tak to jednoducho vnútri cítim. Zároveň som tým blízko mnohým krásnym projektom a môžem sa na nich aspoň takto podieľať.
Čo býva pre zakladateľov neziskoviek to najproblematickejšie z hľadiska účtovníctva?
Tým, že hlavne na začiatku nemajú dostatok finančných prostriedkov tak je často problematické vôbec zohnať účtovníka, ktorý je ochotný účtovať aj neziskovky a tiež je ochotným prižmúriť jedno oko a účtovať to za nie úplne komerčnú cenu. Tak si mnoho neziskoviek účtovníctvo pláta takpovediac “na kolene”.
V mnohých neziskovkách sa tak snažia dobrovoľníci a štatutári zisťovať informácie, kde sa dá, a mnohokrát nevedomosťou prídu o finančné prostriedky, ale aj o možnosti uchádzať sa o ne, či správne ich využiť. Do tejto oblasti sa snažím už pár rokov smerovať svoje aktivity.
“Jednorazové riešenia vo väčšine vyriešia veci len operatívne a krátkodobo a aj tak musia prísť dlhodobejšie riešenia.”
Ste autorkou a spoluautorkou viacerých kníh. Najnovšia, Šlabikár financií pre neziskovky, je určená špeciálne neziskovkám. Čo všetko sa v nej čitatelia dozvedia?
Doteraz boli moje publikácie zamerané vo väčšine na účtovníctvo a dane neziskových organizácií. Táto najnovšia sa naopak, na účtovníctvo vôbec nezameriava. Publikácia by mala byť sprievodcom pre každého, kto prichádza v neziskovej organizácii do kontaktu s financiami. Čitateľa navádza od začiatku na cestu, ako si vôbec správne vybrať ten svoj typ neziskovej organizácie, aké prvé kroky urobiť po jej založení, nastaviť interné procesy.
Ďalej opisuje a vysvetľuje jednotlivé druhy príjmov z pohľadu ich zdaňovania, ponúka návod ako si zostaviť rozpočet, ako získavať financie, a v neposlednom rade aj vzhľadom na financie, ktoré prídu z EÚ, ponúka pohľad na verejné obstarávanie v neziskových organizáciách.
S čím sa najčastejšie ľudia na vás obracajú?
Dosť často s akýmsi odobrením, alebo posúdením, či veci, ktoré robia, robia správne z pohľadu účtovníctva a daní, alebo s prosbou o vedenie účtovníctva samotného. Dosť veľký okruh ľudí sa mi ozýva aj na základe mojich publikácií, či webinárov a pýtajú sa na konkrétne otázky či postupy.
Určite vás kontaktuje množstvo ľudí. Stíhate odpovedať na dotazy?
Vážim si každého jedného človeka, ktorý sa na mňa obráti, pretože tým prejaví svoju dôveru v moju osobu a moje schopnosti a vedomosti. Snažím sa odpovedať všetkým, je to však náročné na čas aj energiu. Preto sa sústreďujem na publikácie, webináre či iný druh hromadnej osvety a v rámci týchto produktov sa snažím veci vysvetľovať čo najpraktickejšie, aby boli ľahko pochopiteľné a aplikovateľné.
“V mnohých neziskovkách sa tak snažia dobrovoľníci a štatutári zisťovať informácie, kde sa dá, a mnohokrát nevedomosťou prídu o finančné prostriedky.”
Píšete odborné články, knihy, radíte v oblasti účtovníctva, reagujete na najnovšie zmeny v legislatíve, organizujete webináre. Čo máte na svojej práci najradšej?
Najradšej mám spätnú väzbu od čitateľov, alebo účastníkov webinárov. Ak mi niekto povie, že mu moje rady pomohli, je to to najlepšie ocenenie mojej práce. Samozrejme aj negatívna spätná väzba, čo by sa ešte dalo vylepšiť, alebo čo nebolo dobré, ma posúva vpred a pomáha do budúcnosti lepšie pripraviť podujatia či publikácie. Na druhej strane je to pre mňa aj veľká zodpovednosť, keď viem, že ma sleduje a číta veľké množstvo ľudí. Som rada, keď sa môžem o najnovšie a jedinečné informácie podeliť s ostatnými.
Naposledy ste robili webinár o daňovom priznaní občianskeho združenia. Aký webinár plánujete najbližšie?
Mám v pláne webináre o podnikaní občianskych združení, založení občianskeho združenia, a tiež uvažujeme nad webinárom o ukončení občianskeho združenia.
Veľa sa dnes hovorí o zavedení e-faktury. Bude to podľa vás fungovať? Prinesie to bežným ľuďom uľahčenie práce alebo skôr naopak?
Ak by som si mala tipnúť, tak si tipnem, že táto vláda e-faktúru zaviesť nestihne. Máme polovicu roka 2022, návrh samotného zákona ešte nie je ani v legislatívnom procese. Návrh zákona obsahuje aj zavedenie bezplatnej štátnej aplikácie Virtuálna faktúra, čo je dlhodobý proces už len z hľadiska samotného obstarania. Takže plánovaný termín spustenia 1.1.2024 je už v tejto chvíli nereálny.
Otázkou je, či sa vôbec súčasná vláda do realizácie tohto projektu pustí, alebo ho nechá pripravený vláde, ktorá vzíde z parlamentných volieb v roku 2024. Za mňa, e-faktúra bežným ľuďom život skomplikuje, nevieme, či náklady na jej prevádzku a spustenie nebudú väčšie ako predpokladaný prínos a benefit v podobe predvyplnených daňových priznaní sú hudbou ďalekej budúcnosti.
V súčasnosti sa rozoberá jednorazová pomoc ľuďom ako kompenzácia proti inflácii a zdražovaniu. Čo si o tom myslíte? Myslíte, že je dobré riešenie zdaniť “bohaté” firmy?
Jednorazové riešenia vo väčšine vyriešia veci len operatívne a krátkodobo a aj tak musia prísť dlhodobejšie riešenia. Vieme, že dávky, ktoré sú poskytované najviac ohrozeným skupinám budeme musieť aj v súvislosti s infláciou valorizovať, a tak som skôr zástancom toho, aby sme začali radšej valorizáciou týchto dávok ako plošným rozhadzovaním a ešte by bola samotná pomoc aj adresnejšia.
“Nie som človek, ktorý ak zistí, že niečo chýba, tak bude čakať, kým to neurobí niekto iný.”
Rovnako prístup k verejným financiám v štýle, že rozdáme miliardu ročne, a teraz ideme hľadať, kto to zaplatí, mi nepríde ani odborný ani zodpovedný. Skôr ako cestou ďalšieho zdaňovania úspešných firiem by som sa už konečne chcela dočkať momentu, že štát začne sám od seba a prehodnotí svoje výdavky, urobí audit rozpočtových a príspevkových organizácií a začne šetriť.
Aké sú vaše najbližšie plány do budúcnosti?
Do konca júna by som chcela odovzdať na spracovanie rukopis ďalšej publikácie, tentokrát revydanie publikácie o jednoduchom účtovníctve neziskových organizácií. Zároveň sme sa zatiaľ predbežne rozprávali o spolupráci s jednou vzdelávacou spoločnosťou, žeby sme k nej natočili aj videoškolenie.
Chcela by som tiež vybudovať portál, v rámci ktorého by boli na jednom mieste zhromaždené informácie zo sveta účtovníctva a daní neziskových organizácií, ale aj vzhľadom na fakt, že veľké množstvo materiálu mám hotového, vyžaduje si to svoj čas a energiu. Takže plánov mám veľa, len sa postupne púšťať do ich realizácie.
Vaša práca vyžaduje vysokú koncentráciu a intelektuálnu prácu. Pri čom si najlepšie oddýchnete?
Na oddych mám svoj osvedčený recept s tromi prísadami. Cestovanie, turistika a moji najbližší. Veľmi rada spoznávam nové krajiny a nové miesta, som nadšenec Nordic walkingu a potuliek prírodou a mojich najbližších a ich prítomnosť si najradšej vychutnávam na rodinnej chalupe v malej, zašitej dedinke na Gemeri. Úplne najlepšie kombinácia týchto troch prísad v jednom.
Pripravila: Alexandra Vrábelová