Spravovať si SEO vo vlastnej réžii nemusí byť až tak zložité, ako sa môže na začiatku zdať.
Áno, je množstvo zložitých technických nastavení, do ktorých by sme sa bez skúsenosti radšej nemali púšťať – napr. Nastavenie htacces súboru či presmerovania url adries.
Avšak tie najdôležitejšie faktory, ktoré môžu rozhodovať o úspechu, si môžeme spravovať úplne sami.
Začať môžeme napríklad s efektívnou analýzou kľúčových slov.
Aké sú základné faktory v SEO, ktoré si môže zvládnuť spracovať takmer každý?
Predovšetkým kvalitný obsah a pravidelné získavanie spätných odkazov z iných webov pre náš web.
Ak vás zaujímajú úplné základy ohľadom SEO, prečítajte si tento článok
Ako vytvárať na svojom webe kvalitný obsah a ako získavať spätné odkazy?
Ak chceme, aby bol náš web v Google vyhľadávaní konkurencie schopný, potrebujeme ho vybaviť kvalitným obsahom a tento obsah následne potrebujeme podporovať spätnými odkazmi z iných webov.
Čo to ale kvalitný obsah je a čo sú to spätné odkazy?
Nevyhnutnosť kvalitného obsahu
V prvom rade potrebujeme na našom webe ponúkať ľuďom hodnotný a užitočný obsah. Samozrejme, že aj s priemerným, alebo vyslovene nekvalitným či dokonca okopírovaným obsahom môžeme nejako fungovať.
Avšak s kvalitným, hodnotným a najmä s užitočným obsahom môžeme nielen ľahšie zaujať nových návštevníkov a potenciálnych zákazníkov, ale najmä môžeme s kvalitným obsahom oveľa jednoduchšie získavať spätné odkazy.
A ako sme sa mohli dozvedieť v článku, na ktorý odkazujeme vyššie – spätné odkazy patria medzi tri najdôležitejšie SEO faktory, ktoré rozhodujú o umiestňovaní webov v Google vyhľadávaní.
Tip: pozrite si, ako môžete vytvárať kvalitný obsah a ako písať články na web.
Praktické príklady ako môžeme získavať kvalitné spätné odkazy na ukážkach reálnych webov
- Odkazy s pomocou komentárov.
- Odkazy od dodávateľov a partnerov.
- Odkazy od tématických webov.
- Hosťovské články.
- Jedinečný produkt či obsah.
- Recenzie od blogeriek.
- Odkazy od naväzujúcich služieb.
- A mnohé ďalšie spôsoby.
1. Odkazy s pomocou hodnotných komentárov z tématických diskusných fór, blogov, komunít či skupín
Síce ide o veľmi starý a primitívny spôsob – navyše mnohými ľuďmi odsudzovaný, kvôli častému zneužitiu a spamovaniu amatérmi – ide o veľmi účinnú techniku budovania spätných odkazov.
Tento spôsob budovania odkazov nám môže pomerne jednoducho pomôcť najmä v našich online začiatkoch, kedy nemáme veľa možností na získavanie odkazov.
Ak máme napríklad e-shop s nábytkom, potom môžeme prehľadávať rôzne relevantné fóra, kde ľudia riešia bývanie, vyberajú nábytok: tak tu im môžeme užitočne pomáhať a zároveň tak môžeme získať zaujímavý odkaz – mali by sme to však v prvom rade robiť ako pomoc pre ľudí, pre komunitu fóra a nie pre získanie odkazu.
Inak totiž ľahko riskujeme vykázanie z fóra a vymazanie účtu.
Na čo myslieť pri budovaní odkazov s pomocou komentárov:
Všetko s mierou! A pomáhať budovať fóru užitočnú hodnotu.
Základným pravidlom pri budovaní odkazov s pomocou komentárov je zdravý rozum, zdržanlivosť a najmä vytváranie hodnoty – do fóra prispievame len vtedy, ak máme možnosť pridať do diskusie reálnu hodnotu a úžitok.
Odkazy je vhodné pridávať len sporadicky, podľa potreby avšak takým spôsobom, aby odkazovali na tématickú stránku, ktorá je hodnotná a prínosná pre danú diskusiu.
Spam – najväčšia chyba pri komentároch.
Najväčšou chybou pri získavaní odkazov s pomocou komentárov je spamovanie.
Ak niekto prispieva do fóra len kvôli tomu, aby tam pridal odkazy na svoj web, je veľká pravdepodobnosť, že mu príspevok vymažú. Navyše si zbytočne kazí meno, pretože nikto nie je na spam zvedavý.
Výhoda komentárových odkazov:
Získať takéto odkazy je pomerne jednoduché a okrem SEO vplyvu dokážu neraz sprostredkovať aj návštevnosť.
Nevýhoda komentárových odkazov:
Kvalita takýchto odkazov je pomerne nízka, navyše ich vie ľahko napodobniť aj konkurencia.
2. Odkazy od dodávateľov a partnerov
Jedným z najzákladnejším a najjednoduchším spôsobom, ako môžeme získať kvalitné spätné odkazy pre e-shop, sú odkazy od našich dodávateľov a od našich partnerov.
Naši dodávatelia často nemusia na nás automaticky sami od seba odkazovať – mohli na to zabudnúť, alebo tak nefungujú.
Ak ich však vhodnou formou o odkaz poprosíme, veľmi často vyhovejú našej žiadosti – je predsa aj v ich záujme, aby sme predávali stále viac tovaru, ktorý od nich nakupujeme.
Napríklad e-shop s kotercami a krmivom pre psy môže získať kopu odkazov už len od svojich dodávateľov kotercov, krmiva a od výrobcov ďalších produktov, ktoré v eshope ponúka.
Ponúkate na predaj tovar či služby od rôznych dodávateľov a výrobcov? Požiadajte ich vhodnou formou o odkaz.
Nevýhoda odkazov od dodávateľov:
Takéto odkazy sa ľahko získavajú a teda sa aj jednoducho replikujú našimi konkurentami – je veľká pravdepodobnosť, že rovnaké odkazy získa aj naša konkurencia.
Výhoda odkazov od dodávateľov:
Odkazy od dodávateľov sa veľmi ľahko získavajú a bývajú často veľmi kvalitné, 100% relevantné a neraz dokážu na náš web priviesť aj nových návštevníkov priamo z webu nášho dodávateľa.
3. Odkazy od tematických webov, s ktorými si nekonkurujeme
Často môžeme získať odkazy od tematických webov, s ktorými si nekonkurujeme. Potrebujeme však vymyslieť vhodnú formu, ktorá bude výhodná pre obe strany.
Kedysi bola v obľube výmena spätných odkazov podľa princípu:
Ty odkážeš na mňa, ja odkážem na teba.
Google algoritmus však na takéto výmeny už dávno “dozrel” a daným odkazom môže prideľovať nižšiu váhu, ako keby bolo odkazovanie len jednosmerné.
Niekto to teda rieši viacsmernou výmenou, k tomu však potrebuje vlastniť aspoň dva a viac webov.
Príklad viac-smernej výmeny odkazov:
- 1. človek vlastní weby A + B.
- 2. človek vlastní web C.
- Výmena: web C odkáže na web A, následne web B odkáže na web C.
Napríklad e-shop so svadobnými tričkami môže získavať odkazy od tématických avšak nekonkurujúcich webov – napr. od svadobných fotografov.
Môžu tak urobiť buď nejakou formou výmeny, alebo niečím hodnotnejším = hosťovskými článkami.
Nevýhoda takýchto odkazov:
Štandardná výmena odkazov sa príliš neodporúča – mnoho špecialistov ju dokonca považuje za nebezpečnú – avšak majú na mysli spôsob, keď sa to robí bezhlavo, nezmyselne spamovo.
O rôznych SEO mýtoch si môžete pozrieť zaujímavé info tu
V podstate by mohlo platiť, že ak akékoľvek odkazy dávajú zmysel, sú užitočné pre návštevníkov webu a nevytvárajú sa bezhlavo “len kvôli SEO”, mali by byť s najväčšou pravdepodobnosťou úplne v poriadku.
Výhoda takýchto odkazov:
Ide o jeden z najjednoduchších spôsobov získavania spätných odkazov, ktorý môže realizovať asi každý. Môžeme tak získať tematické a kvalitné odkazy – netreba to však preháňať a robiť to bezhlavo.
4. Získavanie odkazov s pomocou hosťovských článkov
Hosťovské články sú veľmi efektívnym spôsobom pre získavanie kvalitných odkazov. Sú však aj náročnejšie.
Na to, aby fungovali, je potrebné vytvárať kvalitný a najmä užitočný obsah, ktorý môžeme ponúknuť iným webom na publikovanie – výmenou za odkaz, z daného obsahu na náš web.
Je potrebné oslovovať iné weby a zároveň im ponúknuť obsah, ktorý ich zaujme natoľko, aby ho chceli publikovať na svojom webe.
Ak máme napríklad web, poskytujúci rôzne služby, napríklad tipy ako investovať peniaze, alebo rady ako postupovať pri vytváraní kúpno predajnej zmluvy, či prípadne dokonca aj návod ako si nájsť partnera, môžeme ponúkať najrôznejším portálom a webom kvalitné články zamerané na odborné vzdelávanie pre ich čitateľov.
Komplexný návod ohľadom hosťovských článkov môžete nájsť čoskoro na blogu poctiveseo.sk, zatiaľ vám možno postačí výborný návod od ahrefs (v angličtine).
Nevýhoda takýchto odkazov:
Ide o veľmi náročnú techniku – je nutné, aby sme mali čo ponúknuť a zároveň je potrebné pri tejto technike venovať veľa času a úsilia do vytvárania hodnotného obsahu.
Výhoda takýchto odkazov:
S pomocou hosťovských článkov môžeme získať veľmi kvalitné odkazy. Navyše takéto odkazy sa pomerne ťažko napodobňujú konkurenciou.
5. Jedinečný produkt či obsah
Jedinečné produkty či obsah nám môžu veľmi pomôcť so získavaním odkazov. Keď je niečo jedinečné a zaujímavé, je oveľa vyššia pravdepodobnosť, že na to budú iné weby odkazovať.
Tiež je však potrebné tomu väčšinou nejako pomôcť – zvlášť ak o danom obsahu/produktoch nikto nevie.
Môže pomôcť propagácia, oslovovanie súvisiacich webov a podobne. Ako dobrá ukážka môže poslúžiť tento e-shop s ručne vyrábanými netradičnými stredovekými nástrojmi – schválne, kto z vás už počul o nástroji CRWTH?
S takýmito produktami môžeme ľahšie osloviť napr. rôzne hudobné portály, ktoré často rady uverejnia rozhovor o takýchto jedinečných produktoch.
Nevýhoda takýchto odkazov:
Na získanie takýchto odkazov potrebujeme skutočne unikátny obsah alebo produkty.
Výhoda takýchto odkazov:
S totálne unikátnym produktom a obsahom môžeme získať také odkazy, ktoré by sme inak nemuseli vedieť získať pomaly žiadnym spôsobom.
6. Recenzie od blogeriek či “influencerov” pre e-shopy
S e-shopom môžeme pomerne ľahko získavať odkazy aj od rôznych blogov a tzv. influencerov.
Väčšinou táto forma spolupráce funguje na “bartrovom systéme” – výmenou za produkt poskytne blogerka napísanie recenzie, ktorú umiestni na svojom blogu a odkáže odtiaľ na náš web.
Ak máme napr. Online kníhkupectvo, môžeme nájsť kopu blogeriek, ktoré sú ochotné spraviť recenziu na svojom blogu o dobrých knihách z našej ponuky.
Nevýhoda takýchto odkazov:
Nevýhodou takýchto odkazov môže byť neraz pomer cena/výkon.
Dalo by sa povedať, že dnes už “bloguje takmer každý” a kvalita väčšiny blogov je na veľmi nízkej úrovni, ale apetít ohľadom odmeny je neraz na závratnej astronomickej úrovni.
Výhoda takýchto odkazov:
Okrem odkazov vieme takýmto spôsobom oslovovať publikum, ktoré by sme inak nemali ako osloviť.
Zároveň môžeme získať autentické recenzie našich produktov – na tom si však treba dať záležať, aby daný blog poskytol skutočne autentickú a kvalitnú recenziu, namiesto “kúpeného vychvaľovania do nebies”.
7. Odkazy od naväzujúcich služieb
Neraz môžeme pomerne jednoducho získať kvalitné a tematické odkazy od webov, poskytujúcich služby, ktoré nejakým spôsobom naväzujú na naše služby.
Dobrou ukážkou môže byť kuriér alebo taxi služba a odvozy na letisko – pri troche snahy môže ľahko získať odkazy od rôznych webov, ktoré sú naviazané na ich služby – okrem samotného letiska to môžu byť rôzne akcie, udalosti, ktoré potrebujú ľudí informovať o tom, ako sa môžu čo najjednoduchšie dostať na/z letiska.
Nevýhoda takýchto odkazov:
Táto technika môže byť náročná a závislá na ochote súvisiacich weboch zverejniť náš odkaz.
Neraz už majú dané weby dostatok partnerov a nepotrebujú pridávať ďalších – k tomu, aby si pridali odkaz aj na náš web, ich môžeme presvedčiť kvalitou, prínosom a spracovaním či vhodným oslovením.
Výhoda takýchto odkazov:
Takéto odkazy bývajú často veľmi kvalitné, tematické a navyše môžu prinášať na náš web nielen návštevníkov, ktorých by sme inak oslovovali veľmi ťažko, prípadne nákladne – zároveň nám takéto odkazy prinášajú na web väčšinou takmer istých zákazníkov – a to zas tak veľa odkazov nedokáže.
8. Mnoho ďalších spôsobov
Existuje množstvo ďalších spôsobov, s ktorými môžeme získavať odkazy. Fantázii sa predsa medze nekladú – môžeme využívať rôzne platené spôsoby, sponzoring, či náročnejšie spôsoby – broken link building alebo sa nám možno podarí vymyslieť vlastný spôsob získavania odkazov.
V každom prípade, v drvivej väčšine ide pri budovaní odkazov o určitú výmenu a o spoluprácu, keď za výmenu odkazu ponúkame buď iný odkaz, peniaze, náš čas, služby alebo iné benefity – to už vždy záleží od konkrétnej spolupráce.
Zhrnutie
Techník na budovanie odkazov je mnoho. Nemusíme sa venovať všetkým. Môžeme si z nich vybrať také, ktoré nám najviac vyhovujú.
V každom prípade najlepšie výsledky môžeme dosiahnuť práve vtedy, keď budeme robiť všetko pre to, aby bola daná spolupráca maximálne výhodná pre všetky zúčastnené strany.
Na čo je ešte dobré myslieť pri budovaní spätných odkazov?
Pri budovaní odkazov je dobré myslieť na pár základných “pravidiel”:
- Odkazy v prvom rade budujeme tak, aby dávali prínos a hodnotu pre používateľov a web, na ktorý odkaz umiestňujeme.
- Všetko s mierou a žiaden spam.
- Odkazy sa snažme umiestňovať tak, aby dávali zmysel – aby bola aspoň určitá pravdepodobnosť, že naň budú môcť ľudia kliknúť – odkaz stratený medzi tisíckami ďalších odkazov takéto niečo príliš nespĺňa.
- Pre odkazy je veľmi dôležitá prirodzenosť a pestrosť: čím sú odkazy pestrejšie, z rôznych zdrojov, rôznych typov, rôzneho formátu, pre Google je to vždy lepšie a prirodzenejšie – určite nie je vhodné získavať len jeden typ odkazov (napr. Len odkazy z fór, alebo len odkazy z PR článkov a podobne.)
- Myslime na výstižný výber anchor textov – ide o text, ktorý funguje ako odkaz, cez ktorý sa môžeme prekliknúť na iný web. Je dobré, aby tento text hovoril niečo o stránke na ktorú odkazujeme, ideálne by mohol obsahovať aj kľúčové slová na ktoré cielime, avšak s mierou. Je to vhodnejšie ako odkazy v podobe “kliknite tu” = síce aj také odkazy sú určite lepšie ako žiadne.
Posledná rada na záver – nikto nespraví nič za nás! Môže nám pomôcť ale ani jazdiť na bicykli sa za nás nik nedokáže naučiť.
Pri budovaní odkazov by bolo ideálne riadiť sa tým čo odporúča Google – nechať akékoľvek aktivity ohľadom budovania odkazov na prirodzené budovanie fanúšikmi, spriaznenými webmi atď.
Má to však jeden obrovský háčik a čakať by sme mohli ešte dlhšie ako na svoju spriazenú dušu.
Ako môže vzniknúť čo i len jeden prirodzený odkaz, ak o našom webe nik nevie?
A je to ešte zaujímavejšie:
Na to, aby nejaký človek odkázal na náš web, nestačí len to, že bude o našom webe vedieť a dokonca ani to, ak sa mu bude náš web dokonale páčiť. Zároveň potrebuje mať svoj vlastný web, na ktorý môže odkaz umiestniť.
A takisto potrebuje mať dostatočnú motiváciu a znalosti, aby dokázal takýto odkaz vytvoriť – síce to je jednoduché, nie každý to však dokáže a niekto k tomu potrebuje asistenciu programátora. Zvlášť ak jeho web neobsahuje administrátorskú časť a redakčný systém.
Samé o sebe nám teda žiadne techniky nie sú nič platné. Nikto za nás nič nespraví.
Ak chceme, aby na nás odkazovali iné weby, budeme sa musieť o to pričiniť.
Potrebujeme, nech o našom webe vedia tí správni ľudia – takí, ktorým sa môže páčiť, pre ktorých bude mať určitý prínos a zároveň takí, ktorí majú vlastný web, na ktorý môžu pridať odkaz na náš web.
A takisto potrebujeme všetkých týchto ľudí vhodným spôsobom osloviť a motivovať k tomu, aby na svoje weby umiestnili odkaz smerujúci na náš web.
Takže ak chcete posunúť svoj web v Google vyhľadávaní na top pozície, nečakajte veľmi na prirodzené odkazy – nečakajte, že niekto len tak sám od seba na váš web bude odkazovať.
Vezmite “osud svojho webu” do vlastných rúk a začnite preň budovať spätné odkazy z iných webov. Čím skôr začnete, tým lepšie :)