Je veľmi dôležité, aby rodičia čo najviac spoločného času trávili spolu s deťmi – vysoko cením čas strávený s knihou, pretože práve hlas rodiča, jeho prítomnosť, spoločné prežívanie deja, má nezastupiteľné miesto pre ďalší rozvoj dieťaťa.
Z poradenskej praxe zisťujem, že rodičia namiesto spoločného čítania radšej pustia
rozprávku zo záznamu, alebo iného nosiča nechajú deti pozerať, či počúvať samé – mysliac si, že to stačí a ony sa idú sa venovať inej činnosti. Z výchovného hľadiska ide o veľký omyl.
Výsledky výskumov potvrdzujú, že čítanie kníh má vo vývine dieťaťa ničím nezastupiteľný význam, prospieva a je zdrojom vývinu prakticky všetkých oblastí detskej psychiky. Netreba zabúdať ani na to, že popri čítaní alebo i prezeraní obrázkov, sa dieťa mnohému učí. Samo sa pýta na také veci, ktoré by mu v bežnom živote nenapadli, pretože by nedošlo k situáciám, ktoré by otázky vyvolali. Pri čítaní sa mladý jedinec mnohému učí. Dlhé rozhovory, ku ktorým pri čítaní neraz dochádza, rozvíjajú inteligenciu, emocionálnu a jazykovú úroveň dieťaťa, ale tiež prehlbujú vzťah medzi dieťaťom a rodičom.
Z praxe zisťujem, že to, čo rodičov najviac dojíma a inšpiruje, sú rozhovory, ktoré knihy vyvolajú. Menšie deti sa zvyknú vypytovať, prerušovať dej. Rodič odpovedá a dieťa sa zapája do rozhovoru vlastnými zážitkami, myšlienkami, o ktorých dospelý ani netušil.
Možno by sa o nich pri inej príležitosti ani nikdy nedozvedel. Pre staršie deti je knižná chvíľa akousi bránou k rôznym priznaniam a úvahám, za ktoré nebudú súdené. Najdôležitejší je spoločný čas strávený s knihou, spoločné spomienky. Posilňuje vzťah rodič – dieťa, dospelý – dieťa – vytvára sa puto, ktoré ich spája.
Spoločné rozhovory po čítaní sú dôležité, pretože dospelý môže zistiť, čo jeho dieťa prežíva, nad čím premýšľa, spoznáva jeho vnútorný svet. Pozitívna pozornosť – súhlas, ocenenie, pochvala, spoločný čas – robí divy.
Prečítajte si aj: Čítanie kníh s deťmi je jeden s najväčších darov
Autorka Dana Rosová číta deťom
Hlavné pozitíva čítania s deťmi:
1. Pravidelné čítanie posilňuje vzťah rodiča a dieťaťa.
Spoločné čítanie je krásne – dieťa sa pritúli a pozorne počúva. Neoberajte sa o tieto krásne okamihy.
2. Zlepšuje sústredenosť/koncentráciu dieťaťa na konkrétnu činnosť.
Deti sú neposedné, ale pri čítaní knižky sú “nútené” zostať na jednom mieste a sledovať a načúvať, čo sa deje. Od dvoch rokov je dieťa schopné vnímať čítaný text a súčasne tiež udrží pozornosť. Malým deťom môžeme pomôcť a zaujať ich otázkami napríklad: kde je čo na obrázku, alebo ako si myslia, že skončí príbeh. Postupne pri pravidelnom čítaní je dieťa disciplinovanejšie, menej sa vrtí a pozorne počúva.
3. Dieťa si osvojuje základy čítania.
Čítaním dieťa spoznáva nové slovíčka, formuje si jazyk počúvaním zvukov, správnym vyslovovaním jednotlivých písmen a slov. Veľa detí v dnešnej dobe končí u logopédov v predškolskom veku, nakoľko majú problémy s výslovnosťou jednotlivých písmen. To môže byť spôsobené tiež tým, že sa s dieťaťom málo rozprávate alebo mu nečítate.
4. Dieťa si zlepšuje slovnú zásobu a komunikačné a vyjadrovacie schopnosti.
Čítaním kníh sa dieťaťu prehĺbi cit pre jazyk, zväčší sa slovná zásoba a naučí sa pekne po slovensky. Vďaka pozornému načúvaniu sa dieťa učí tvoriť správne vety a zlepšuje si tak komunikačné zručnosti. Dieťa sa tak bude vedieť lepšie vyjadrovať, čo mu vybuduje zdravé sebavedomie a sebadôveru.
5. Knihy rozvíjajú detské logické myslenie.
Vďaka čítaniu svojmu dieťaťu rozvíjate aj jeho logické myslenie. Súčasne sa naučí prijímať, spracovávať a pamätať si informácie., čo v škole samozrejme plne využije. Dieťa rozoznáva skutočné postavy od abstraktných rozprávkových. Sleduje vlastnosti a správanie postáv v rozprávke. Spoznáva dobro a zlo a snaží sa to využiť aj v reálnom živote.
6. Dieťa získava záujem o čítanie.
Knihy sa stanú pre dieťa zábavou. Čítaním kníh deti vychovávame, obohacujeme
a kultivujeme ich emócie. Utvárame a upevňujeme u nich dlhodobý vzťah a záujem o čítanie.
Vychutnajte si čaro spoločného čítania kníh aj počas Vianoc…
Som presvedčená, že čítanie s deťmi je jeden z najväčších darov, aký im dospelí môžu dať.
PhDr. Dana ROSOVÁ, PhD.
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov.
Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami.
Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu…
Autorka monografií:
Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe.
Autorka vysokoškolských učebníc:
Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie;
Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci.
Autorka knižných publikácií:
Hurá, idem do školy!;
Teším sa do 1. triedy!; a trilógie: Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.