Nenechajte sa oblafnúť odborníkmi na všetko!

0
Nenechajte sa oblafnúť odborníkmi na všetko!
foto: pixabay.com

V súčasnosti možno vidieť nárast počtu nových profesií a služieb, ktoré nemusia vlastniť žiaden certifikát na to, aby ich niekto vykonával. Možno nejde ani tak o voľné živnosti, ako o dieru v zákonoch, ktorá poskytovanie služieb neupravuje.

Obyčajne, ak máte lekára alebo právnika, či psychológa, dotyčný sa musí preukázať osvedčením, minimálne diplomom z vysokej školy alebo atestáciou. Kto však upraví pôsobnosť koučom? Alebo mentorom či lektorom? Alebo ľuďom, ktorí ponúkajú homeopatiká či krásne vyprataný šatník?

Nikto. Záleží len od nás, koho si vyberieme. A ruku na srdce – koho si obyčajne volíme? Toho, koho je najviac vidieť – kto napíše čo najviac postov, kto zahlcuje Instagram svojimi fotkami a videami, a málokedy si stihneme pozrieť napríklad referencie a už vôbec sa nedostaneme na web. Častokrát ide o maximálne pár ľudí, väčšinou z okruhu známych, kto dotyčnej osobe napíše zopár kvetnatých slov kvôli podpore.

Samozrejme, niektoré voľné živnosti nevyžadujú akreditáciu. Ako však budeme vedieť, na koho sa obrátiť? Ja sama som sa už párkrát popálila na kurzoch a workshopoch, ktoré nestáli za nič, tak som skúsila spísať zopár pravidiel.

vzdelanie, diplom
Foto: pexels.com

Ako sa najlepšie vyhnete amatérom?

  1. Pozrite si web stránku danej osoby – ak pôsobí na trhu sotva jeden rok, ťažko to bude odborník. Áno, aj začiatočník môže mať kvalifikáciu, ale išli by ste k takému? Ja nie. V niektorých oblastiach môže byť naopak, príliš dávno nadobudnuté vzdelanie prekážkou. Ak si dotyčný 20 rokov nedoplnil vzdelanie, asi nebude mať práve najmodernejšie metódy.
  2. Preverte si diplomy a certifikáty – čo oprávňuje danú osobu takto podnikať? Aké vzdelanie má za sebou? Niektorí trúfalci idú až tak ďaleko, že si pozrú dve-tri bezplatne dostupné videá, alebo idú na jeden kurz do Slovak Business Agency, a až sú majstri vo Facebooku, Instagrame a pod.
  3. Preverte si referencie a dané osoby, ktoré im ich dávajú, aj si ich skúste vygoogliť – nie sú náhodou kamoši cez Facebook? Na druhej strane, stalo sa mi aj to, že mi po konzultácii dala referenciu klientka, a neskôr, keď sme sa stretli kvôli nákupom už viac krát, prepojili sme sa aj na Facebooku. Obyčajne však akékoľvek referencie chýbajú, alebo sú veľmi nepresvedčivé.
  4. Pozrite si jej výsledky – čo tá osoba dosiahla? Kde všade pôsobila? Ak je to napríklad odborník na web stránky a dotyčného stránka bude o ničom, asi vám veľkú službu nespraví. Alebo si porovnajte, komu daná osoba robila web a keď pôjde o rovnakú šablónu a weby budú ako cez kopirák, asi tiež nepôjde o odborníka. Ponúka niekto SEO? Pozrite sa, ako stojí vo vyhľadávačoch. Vyhlasuje sa za odborníka na Facebook marketing? Pozrite si, koľko má na ňom followerov a najmä interakcie.
  5. Taktiež je podozrivé, keď je niekto odborník na všetko – na navzájom nesúvisiace oblasti – je expert na marketing, na SEO, na copywriting, na tvorbu loga a pod.
  6. Dajte si do pomeru cenu a výkon. Nevravím, že máte automaticky ísť po najlacnejších ponukách, ale vyhnúť sa zbytočnému míňaniu peňazí je fajn, nie? Ak existuje rovnaká služba za oveľa nižšiu cenu, stojí to za úvahu, alebo si vyberte zlatú strednú cestu. Niekto vám možno ponúkne výhodný balíček za cenu, za ktorú by ste inde získali iba jednu vec.
  7. Sledujte prejav danej osoby – hovorí vám fakty, nové a cenné informácie, alebo je vyše 50% iba balast, frázy a rozprávanie o ničom?
  8. Spýtajte sa priamo tých, ktorí už so službami danej osoby majú skúsenosti, to je najlepšia referencia.
odbornik na vsetko
Foto: pixabay.com, upravené

Príbeh z praxe

Minule prišla ku mne klientka. Strávili sme spolu dve hodiny a prebrali od farieb a strihov všetko až po jej štýl. Na konci konzultácie mi priznala, že predtým bola u dámy, ktorá jej navrhla vizuál vhodného oblečenia do šatníka. Bola sklamaná – vybraté oblečenie sa absolútne nehodilo na jej typ postavy. To som už radšej nič nekomentovala, lebo podľa toho, čo opisovala, sa jej nehodili nielen strihy, ale ani farba.

Pre klientku to bol zbytočne stratený čas, ktorý pri malej dcérke určite nemala nazvyš. A netuším, koľko ju to vlastne stálo, lebo „stylistka“ svoj cenník na stránke ani nemala uvedený. Tomu vravím transparentnosť. Keby si klientka dala tú námahu a pozrela si jej web, zistila by, že táto „odborníčka“ nemá žiadne vzdelanie, má len zopár pekných fotiek a videí na Instagrame.

Niekedy sa aj z obyčajnej blogerky zázrakom stane stylistka, ktorá z jedného dňa na druhý začne radiť všetkým. Väčšinou jej to mnohí uveria, pretože dokáže vyzerať vo svojich outfitoch skvele, ale druhá vec je, ako budete v nich pôsobiť vy. A o to predsa ide.

Alexandra Vrábelová

Foto na titulke: pixabay.com

Ohodnoťte článok

0

žiadne príspevky na zobrazenie

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu