Nenechajte sa oblafnúť odborníkmi na všetko!

0
Nenechajte sa oblafnúť odborníkmi na všetko!
foto: pixabay.com

V súčasnosti možno vidieť nárast počtu nových profesií a služieb, ktoré nemusia vlastniť žiaden certifikát na to, aby ich niekto vykonával. Možno nejde ani tak o voľné živnosti, ako o dieru v zákonoch, ktorá poskytovanie služieb neupravuje.

Obyčajne, ak máte lekára alebo právnika, či psychológa, dotyčný sa musí preukázať osvedčením, minimálne diplomom z vysokej školy alebo atestáciou. Kto však upraví pôsobnosť koučom? Alebo mentorom či lektorom? Alebo ľuďom, ktorí ponúkajú homeopatiká či krásne vyprataný šatník?

Nikto. Záleží len od nás, koho si vyberieme. A ruku na srdce – koho si obyčajne volíme? Toho, koho je najviac vidieť – kto napíše čo najviac postov, kto zahlcuje Instagram svojimi fotkami a videami, kto si zaplatí najviac reklamy… Málokedy si stihneme pozrieť napríklad referencie a už vôbec sa nedostaneme na web dotyčného. Častokrát ide o maximálne pár ľudí, väčšinou z okruhu známych, kto dotyčnej osobe napíše zopár kvetnatých slov kvôli podpore.

Samozrejme, niektoré voľné živnosti nevyžadujú akreditáciu. Ako však budeme vedieť, na koho sa obrátiť? Ja sama som sa už párkrát popálila na kurzoch a workshopoch, ktoré nestáli za nič, tak som skúsila spísať zopár pravidiel.

www.pexels.com

Ako sa najlepšie vyhnete amatérom?

  1. Urobte si prieskum – pozrite si web stránku danej osoby. Skutoční profesionáli majú často webovú stránku alebo online prezentáciu s podrobnými informáciami o ich kvalifikácii. Ak pôsobí na trhu sotva jeden rok, ťažko to bude odborník. Áno, aj začiatočník môže mať kvalifikáciu, ale išli by ste k takému? V niektorých oblastiach môže byť naopak, príliš dávno nadobudnuté vzdelanie prekážkou. Ak si dotyčný 20 rokov nedoplnil vzdelanie, asi nebude mať práve najmodernejšie metódy.
  2. Preverte si diplomy a certifikáty – čo oprávňuje danú osobu takto podnikať? Hľadajte ich poverenia a akékoľvek relevantné skúsenosti. Aké vzdelanie má za sebou? Niektorí trúfalci idú až tak ďaleko, že si pozrú dve-tri bezplatne dostupné videá, alebo idú na jeden kurz do Slovak Business Agency, a až sú majstri vo Facebooku, Instagrame a pod. Renomovaní tréneri sú často držiteľmi certifikátov od uznávaných organizácií, napríklad kouč by mal byť členom asociácie koučov.
  3. Preverte si referencie a dané osoby, ktoré im ich dávajú, aj si ich skúste vygoogliť – nie sú náhodou kamaráti cez Facebook? Obyčajne však akékoľvek referencie chýbajú, alebo sú veľmi nepresvedčivé. Alebo nájdete príliš veľa 5-hviezdčkových a sú bez komentára.
  4. Pozrite si ich výsledky – čo tá osoba dosiahla? Kde všade pôsobila? Ak je to napríklad odborník na web stránky a dotyčného stránka bude neprofesionálna, asi vám veľkú službu nespraví. Alebo si porovnajte, komu daná osoba robila web a keď pôjde o rovnakú šablónu a weby budú ako cez kopirák, asi tiež nepôjde o odborníka. Ponúka niekto SEO? Pozrite sa, ako stojí vo vyhľadávačoch. Vyhlasuje sa za odborníka na Facebook marketing? Pozrite si, koľko má na ňom followerov a najmä interakcie.
  5. Dajte si pozor na nereálne sľuby: Buďte opatrní voči trénerom, ktorí sľubujú okamžitý úspech, rýchlu transformáciu alebo zaručené výsledky. Legitímni tréneri chápu, že osobný rast si vyžaduje čas a úsilie.
  6. Taktiež je podozrivé, keď je niekto odborník na všetko – na navzájom nesúvisiace oblasti – je expert na marketing, na SEO, na copywriting, na tvorbu loga a pod.
  7. Dajte si do pomeru cenu a výkon. Nevravím, že máte automaticky ísť po najlacnejších ponukách, ale vyhnúť sa zbytočnému míňaniu peňazí je fajn, nie? Ak existuje rovnaká služba za oveľa nižšiu cenu, stojí to za úvahu, alebo si vyberte zlatú strednú cestu. Niekto vám možno ponúkne výhodný balíček za cenu, za ktorú by ste inde získali iba jednu vec.
  8. Sledujte prejav danej osoby – hovorí vám fakty, nové a cenné informácie, alebo je vyše 50% iba balast, frázy a prázdne rozprávanie bez konkrétnej pridanej hodnoty?
  9. Skontrolujte transparentnosť: Dôveryhodný kouč bude transparentný o svojich poplatkoch, dĺžke sedení a akýchkoľvek dodatočných nákladoch. Pred zaviazaním sa uistite, že rozumiete finančným aspektom. Požiadajte kouča, aby vysvetlil svoj proces koučovania, metodológiu a očakávané výsledky. Buďte opatrní, ak sú nejasní vo svojom prístupe.
  10. Hľadajte odporúčania: Požiadajte priateľov, rodinných príslušníkov alebo kolegov o odporúčania, aké majú pozitívne skúsenosti. Spýtajte sa priamo tých, ktorí už so službami danej osoby majú skúsenosti, to je najlepšia referencia.
pixabay.com, upravené

Príbeh z praxe

Minule prišla ku mne klientka. Strávili sme spolu dve hodiny a prebrali od farieb a strihov všetko až po jej štýl. Na konci konzultácie mi priznala, že je konečne spokojná, lebo predtým bola u dámy, ktorá jej navrhla vizuál vhodného oblečenia a bola sklamaná. „Stylistkou“ vybraté oblečenie sa absolútne nehodilo na jej typ postavy. To som už radšej nič nekomentovala, lebo podľa toho, čo opisovala, sa jej nehodili nielen strihy, ale ani farba.

Pre klientku to bol zbytočne stratený čas, ktorý pri malej dcérke určite nemala nazvyš. A netuším, koľko ju to vlastne stálo, lebo „stylistka“ svoj cenník na stránke ani nemala uvedený. Keby si klientka dala tú námahu a pozrela si jej web, zistila by, že táto „odborníčka“ nemá žiadne vzdelanie, má len zopár pekných fotiek a videí na Instagrame. Väčšinou jej to mnohí uveria, pretože dokáže vyzerať vo svojich outfitoch skvele, ale druhá vec je, ako budete v nich pôsobiť vy. A o to predsa ide.

Druhý príbeh

Na svoju webstránku som hľadala služby SEO profesionála. V skupine marketérov na Facebooku ma oslovil istý pán, ktorý mi tvrdil, že moja stránka vôbec nemá dobre spravené SEO. A že on takú službu ponúka. Pozrela som si aj nejaké jeho referencie, a zdalo sa mi, že ten človek má aj dostatočnú prax. Dotlačil ma k tomu, aby som si spravila nový web na wordpresse, lebo na tom staršom sa to „nedalo.“ Celý proces s novým webom sa ťahal 2 roky a samotné SEO nakoniec ani nebolo urobené. Medzitým sa moja pôvodná stránka, ktorú som si robila sama, dostala na 1. miesto vo vyhľadávaní. Poučenie – neplaťte nikdy dopredu!

Tretí príbeh

Zaplatila som si workshop o marketingu na Instagrame, stál okolo 70 EUR. Počas troch hodín som sa nedozvedela absolútne nič, celé to pripomínalo skôr stand up ako nejaký reálny vzdelávaci seminár. Pozerala som sa okolo seba, či to vnímam takto len ja, ale zdalo sa, že ostatné ženy sú nadšené. Fotili sa s organizátorkou, akokeby bola nejaká „guru“ a hltali každé jej slovo. Potom som sa spýtala jednej svojej známej, čo si o tom myslí. Súhlasila so mnou, že nič nové sa na workshope nedozvedela a mala by jej dať spätnú väzbu. Kurz neskôr ešte zdražel, stál okolo 120 EUR. Potom som mala možnosť sledovať webinár na akčných ženách za 10 eur a dozvedela som sa neporovnateľne viac – bez zbytočných omáčok.

Alexandra Vrábelová

Foto na titulke: pixabay.com

žiadne príspevky na zobrazenie