Predražené Vianoce, zvýšené výdavky… December je tu. Najkrajší mesiac v roku, kedy sa stretávajú rodiny, obdarúvajú sa navzájom, konzumuje sa množstvo sviatočného jedla a míňa sa viac než inokedy.
Najviac míňame v decembri
Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia o desiatky percent viac ako počas iných mesiacov roka. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však aj takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.
Posledný štvrťrok je z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka. V období október až december predstavujú tržby maloobchodu až 28 % z tých celoročných. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyšší obrat predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Viac zvyknú utŕžiť aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.
V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2023 predstavovala predajná plocha obchodov 4,28 mil. štvorcových metrov. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,79 štvorcového metra z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 41 %. Stalo sa vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, retailovým parkom, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.
Opäť si za vianočné nákupy potravín a darčekov priplatíme
Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2024 medziročne vyššie až o 5,0 %. Ide tak zároveň o najvyššiu infláciu potravín v aktuálnom roku, pričom počas viacerých mesiacov nedosahovala ani úroveň jedného percenta. Drahšie ako pred rokom boli v októbri najmä oleje a tuky (o 30,5 %), zelenina (o 13,3 %) a ovocie (o 11,9 %).
Sladké potraviny boli medziročne drahšie o 5,8 %, chlieb a obilniny o 3,9 %. Mlieko, syry a vajcia nás vyšli drahšie ako pred rokom o 2,4 % a za ryby a morské plody sme si priplácali 2,0 %. Jedine mäso a výrobky z neho boli medziročne lacnejšie o – 0,5 %. Nealkoholické nápoje zdraželi o 4,3 %. Odhadujeme, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť cca o 5 – 6 % viac ako vlani.
Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom športové vybavenie (o 8,4 %) a šperky (o 8,0 %). Hodinky nás vychádzajú drahšie ako vlani o 3,2 %, za knihy platíme viac o 3,1 %. Od cca 1,5 do 3,0 % si priplácame ale aj za kávovary, výrobky pre osobnú hygienu, hračky, bicykle, oblečenie, hudobné nástroje či výrobky pre domácich miláčikov.
Prečítajte si: Bounty Boho: Ručne robené šperky s dušou z Košíc
Najpomalší nárast cien spomedzi typických darčekov zaznamenali mobilné telefóny a obuv o 0,7 % a 0,6 %. Lacnejšie ako pred rokom nás tento rok vychádzajú najmä počítače a to o – 6,0 % a taktiež fotoaparáty o – 0,7 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Eurostatu.
Ako aktuálna ekonomická situácia ovplyvňuje predvianočné nákupy Sloveniek a Slovákov?
Spotrebitelia majú za sebou dva roky (2022 a 2023) rekordne vysokej inflácie. Hoci v tomto roku je inflácia v priemere na úrovni 2,7 %, predchádzajúce dva roky nemožno úplne vymazať. Preto aj v tomto roku môžeme ešte pociťovať určité vplyvy na nákupy súvisiace s vianočnými sviatkami.
Pri nákupoch tak môže dochádzať k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších možností pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi, seniorov či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.
Na druhej strane v roku 2024 platy na Slovensku reálne rastú a to po dvoch rokoch 2022 a 2023, pre ktoré bol charakteristický reálny pokles miezd. Pozitívom je aj nízka miera nezamestnanosti v krajine.
Najviac návštev obchodov, vrátane predvianočného obdobia, sa realizuje v Bratislavskom kraji s najvyššou kúpnou silou obyvateľstva, ale i koncentráciou predajní či nákupných centier. Práve v prípade obyvateľov Bratislavského kraja je v tomto roku (od vypuknutia pandémie) evidovaný rekordne vysoký apetít po nákupoch.
Kvôli sviatkom sa nezadlžujte
Mnohí Slováci sa dopúšťajú v súvislosti so sviatkami jednej veľkej chyby – kvôli (pred)vianočným nákupom sa zadlžujú. Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy, každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené.
Počas Vianoc vytvoríme až 45 kg odpadu na osobu
Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou tvorbou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 45 kg komunálneho odpadu na osobu.
Prečítajte si: Ako si pripraviť pečené gaštany: Kompletný návod
Prečo vo vianočnom období vytvárame viac odpadu a čo môžeme urobiť, aby tomu tak nebolo?
- Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, darčekovo balíme aj to, čo je už raz zabalené. Aj online objednané tovary najprv vybaľujeme a opätovne zase darčekovo balíme do iného obalu.
- Z potravín vzniká odpad prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli expirácii dátumu spotreby.
- V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.
Odporúčame preto, aj v súvislosti s vianočnými sviatkami, nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Na začiatok stačí napísať si nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať. Aj pri (pred)vianočných nákupoch by sme mali mať na zreteli „radšej kvalita ako kvantita“.
Analýzu vypracovala Eva Sadovská, ekonomická analytička WOOD & Company, známa predovšetkým svojou prácou v oblasti ekonomických analýz a výskumu trhu.
WOOD & Company, významná finančná skupina s popredným postavením na stredoeurópskom trhu. Od roku 1991 poskytuje služby investičného bankovníctva, správy aktív a obchoduje na svetových burzách. Spoločnosť sa stará o investície v hodnote presahujúcej 7 miliárd euro.
Zdroj titulná foto: Pexels_Willfried Wende