Predražené Vianoce: Slováci v decembri nakupujú najviac

0
Predražené Vianoce: Slováci v decembri nakupujú najviac

Predražené Vianoce, zvýšené výdavky… December je tu. Najkrajší mesiac v roku, kedy sa stretávajú rodiny, obdarúvajú sa navzájom, konzumuje sa množstvo sviatočného jedla a míňa sa viac než inokedy. 

Najviac míňame v decembri

Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia o desiatky percent viac ako počas iných mesiacov roka. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však aj takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.

Predražené Vianoce
Zdroj foto: Pexels_Max Fischer

Posledný štvrťrok je z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka. V období október až december predstavujú tržby maloobchodu až 28 % z tých celoročných. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyšší obrat predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Viac zvyknú utŕžiť aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2023 predstavovala predajná plocha obchodov 4,28 mil. štvorcových metrov. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,79 štvorcového metra z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 41 %. Stalo sa vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, retailovým parkom, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.

Opäť si za vianočné nákupy potravín a darčekov priplatíme

Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2024 medziročne vyššie až o 5,0 %. Ide tak zároveň o najvyššiu infláciu potravín v aktuálnom roku, pričom počas viacerých mesiacov nedosahovala ani úroveň jedného percenta. Drahšie ako pred rokom boli v októbri najmä oleje a tuky (o 30,5 %), zelenina (o 13,3 %) a ovocie (o 11,9 %).

Predražené Vianoce
Zdroj foto: Pexels_Jack Sparrow

Sladké potraviny boli medziročne drahšie o 5,8 %, chlieb a obilniny o 3,9 %. Mlieko, syry a vajcia nás vyšli drahšie ako pred rokom o 2,4 % a za ryby a morské plody sme si priplácali 2,0 %. Jedine mäso a výrobky z neho boli medziročne lacnejšie o – 0,5 %. Nealkoholické nápoje zdraželi o 4,3 %. Odhadujeme, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť cca o 5 – 6 % viac ako vlani.

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom športové vybavenie (o 8,4 %) a šperky (o 8,0 %). Hodinky nás vychádzajú drahšie ako vlani o 3,2 %, za knihy platíme viac o 3,1 %. Od cca 1,5 do 3,0 % si priplácame ale aj za kávovary, výrobky pre osobnú hygienu, hračky, bicykle, oblečenie, hudobné nástroje či výrobky pre domácich miláčikov.

Prečítajte si: Bounty Boho: Ručne robené šperky s dušou z Košíc

Najpomalší nárast cien spomedzi typických darčekov zaznamenali mobilné telefóny a obuv o 0,7 % a 0,6 %. Lacnejšie ako pred rokom nás tento rok vychádzajú najmä počítače a to o – 6,0 % a taktiež fotoaparáty o – 0,7 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Eurostatu.

Ako aktuálna ekonomická situácia ovplyvňuje predvianočné nákupy Sloveniek a Slovákov?

Spotrebitelia majú za sebou dva roky (2022 a 2023) rekordne vysokej inflácie. Hoci v tomto roku je inflácia v priemere na úrovni 2,7 %, predchádzajúce dva roky nemožno úplne vymazať. Preto aj v tomto roku môžeme ešte pociťovať určité vplyvy na nákupy súvisiace s vianočnými sviatkami.

Pri nákupoch tak môže dochádzať k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších možností pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi, seniorov či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.

Na druhej strane v roku 2024 platy na Slovensku reálne rastú a to po dvoch rokoch 2022 a 2023, pre ktoré bol charakteristický reálny pokles miezd. Pozitívom je aj nízka miera nezamestnanosti v krajine.

Najviac návštev obchodov, vrátane predvianočného obdobia, sa realizuje v Bratislavskom kraji s najvyššou kúpnou silou obyvateľstva, ale i koncentráciou predajní či nákupných centier. Práve v prípade obyvateľov Bratislavského kraja je v tomto roku (od vypuknutia pandémie) evidovaný rekordne vysoký apetít po nákupoch.

Predražené Vianoce
Zdroj foto: Pexels_Valeria Boltneva

Kvôli sviatkom sa nezadlžujte

Mnohí Slováci sa dopúšťajú v súvislosti so sviatkami jednej veľkej chyby – kvôli (pred)vianočným nákupom sa zadlžujú. Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy, každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené.

Počas Vianoc vytvoríme až 45 kg odpadu na osobu

Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou tvorbou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 45 kg komunálneho odpadu na osobu.

Prečítajte si: Ako si pripraviť pečené gaštany: Kompletný návod

Prečo vo vianočnom období vytvárame viac odpadu a čo môžeme urobiť, aby tomu tak nebolo?

  • Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, darčekovo balíme aj to, čo je už raz zabalené. Aj online objednané tovary najprv vybaľujeme a opätovne zase darčekovo balíme do iného obalu.
  • Z potravín vzniká odpad prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli expirácii dátumu spotreby.
  • V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.

Odporúčame preto, aj v súvislosti s vianočnými sviatkami, nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Na začiatok stačí napísať si nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať. Aj pri (pred)vianočných nákupoch by sme mali mať na zreteli „radšej kvalita ako kvantita“.

Predražené Vianoce
Analytička Eva Sadovská

Analýzu vypracovala Eva Sadovská, ekonomická analytička WOOD & Company, známa predovšetkým svojou prácou v oblasti ekonomických analýz a výskumu trhu.

WOOD & Company, významná finančná skupina s popredným postavením na stredoeurópskom trhu. Od roku 1991 poskytuje služby investičného bankovníctva, správy aktív a obchoduje na svetových burzách. Spoločnosť sa stará o investície v hodnote presahujúcej 7 miliárd euro.

 

 

Zdroj titulná foto: Pexels_Willfried Wende

žiadne príspevky na zobrazenie