Simona a Jana Babiarové, si založili rodinný biznis. Podnikanie je svet nekonečných príležitostí, a keď sa doň ponorí duo matky a dcéry, vzniká príbeh o vzájomnej spolupráci dvoch generácií, zdieľaných hodnotách a spoločnej vízii. Dopomáha ich rodinné puto k harmónii vedenia biznisu alebo im to práve naopak, situáciu niekedy komplikuje?
Značka Balmora očami dcéry Simony:
Príbeh Balmory je pekný, jednoduchý a osobný. Mamina je krajčírka takmer toľko rokov, koľko mám ja. Chceli sme robiť oblečenie, ktoré nás baví, je iné a jeho kreatívny koncept má ambície priletieť až do NYC :) Mamina pracovala celý život v krajčírskych dielňach v nie úplne priaznivých podmienkach. Vždy som ju vnímala ako kreatívnu a koncepčne zmýšľajúcu ženu.
Dlhé roky sme venovali sme svoj čas a energiu iným značkám. Vždy sme ale cítili, že chceme niečo svoje. Vytvoriť si bezpečné miesto, v ktorom je vzájomný rešpekt, úcta, ohodnotenie a sebarealizácia. Takto vznikla naša značka Balmora. Ja sa venujem marketingu, obchodu a konceptu značky. Mamina sa zasa stará o produkciu značky, o jej návrhy, výrobu a kontrolu. Konzultuje vizáž a koncept.
„Spoločné podnikanie nám rozšírilo potenciál a priestor na nové témy, výzvy a príležitosti.”
Čo vás naučilo spoločné podnikanie?
Simona: Trpezlivosť, zamykať ľahkovážnosť na 2 zámky, láskavosť nielen pre ľudí, ktorých máme v tíme, ale pre všetko, čo robím. Mamina je pre mňa inšpiráciou a dôkazom, čo prináša húževnatý, usilovný a zodpovedný prístup k práci. Bez nej by som stratila pocit istoty, bezpečia, a možno aj sebavedomia v kvalite nášho portfólia produktov. Oveľa menej by som riskovala a bola odvážna pri etablovaní Balmory na trh.
Jana: Som samostatná a prakticky celá moja pozícia je nastavená veľmi autonómne. Mám teda slobodný priestor tvoriť a sústrediť sa na to, čo považujem za dôležité. Prebudila sa vo mne cieľavedomosť a úplne iný prístup k ohodnoteniu a sebarealizácii. Vnímame sa aj cez tú pracovnú optiku, kde sa spoločne prekonávame a povzbudzujeme.
Aké prekážky musíte pri podnikaní prekonať?
Simona: V momente, keď sa do výrobného procesu zapájajú iní dodávatelia a my strácame mieru kontroly a v určitej miere aj dôveru. Rovnako považujeme za výzvu, keď sa musíme prispôsobovať podmienkam na trhu a tie sa teda niekedy menia rýchlejšie ako počasie. Občas ostáva výzvou zladiť súradnice na spoločné, keďže ja žijem v Prahe a mamina v Púchove.
Jana: Čakanie na materiál s pocitom, že čakajú nespracované objednávky. To ma frustruje v tom momente asi najviac. A nespolupracujúcich dodávateľov, kde nás unavovala veľká miera alibizmu. Aj my sme prakticky dodávateľ, a pre veľa vecí, ktoré človek nedokáže ovplyvniť, máme pochopenie. Ale niekedy sme sa ocitli v podmienkach, kedy sme ho jednoducho nevedeli nájsť.
Čo robíte keď sa na niečom nezhodnete? Hľadáte kompromisy alebo musí jedna z vás ustúpiť?
Komunikácia, komunikácia, komunikácia. A byť v nadhľade, vtedy ani neutekáte, ani neútočíte. Vždy myslíme na to, že každá situácia, ktorá sa deje alebo nastane, je vlastne neutrálna. Otázka je, aký prístup k nej zvolíme my. V druhej firme máme 1 zásadné pravidlo už niekoľko rokov. Tam, kde sa nevedia dohodnúť dvaja alebo sú názory príliš subjektívne, rozhoduje to, čo je v prospech a dobro firmy.
„Niekedy si stačí len odpočinúť a k problému pristúpiť s chladnou hlavou.”
Pomáha vám váš rodinný vzťah pri podnikaní alebo ho občas vnímate ako prekážku?
Pomáha v momente, keď by možno iní odišli a my nemôžeme alebo nemáme kam :) Neodchádzame, lebo nechceme. Myslíme si, že rodinný biznis je zmluva na dobu neurčitú a o výpovedi je potrebné zasadnúť pri nedeľnom obede. Samozrejme, záleží od situácie, podmienkach a veľkosti spoločného biznisu. Všetko je to na konci dňa o komunikácii. Určite nám pomáha láskavý humor, ktorý je našim kolegom a racionálny pohľad na vec. Nevýhody sú, že si nemôžeme pred sebou zabuchnúť dvere :D
Čo by ste poradili matkám a dcéram? Ako na harmonický vzťah?
Simona: Pozor na oddeliteľnosť rolí, trpezlivosť a a vzájomné porozumenie. Ak sme v téme biznisu, občas je náročné a niekedy skoro nemožné oddeliť role mamy a dcéry od kolegýň. Občas je to veľmi osobné, kedy je dôležité ostať objektívny a nekonať impulzívne a nepretržite komunikovať. O všetkom. Ak je vo vzťahu dôvera a vysoká miera spoľahlivosti, všetko ostatné je potom oveľa jednoduchšie.
Jana: Recept na harmonický vzťah je dobrý koláč, ktorý niekedy vyrieši všetko :D Okrem neho, vzájomné povzbudenie, pochvala a učenie sa – nepoúčanie.
Čomu sa venuje vaša značka?
Balmora sa venuje produkcii dámskych dizajnových županov. Často sa naša značka radí do kategórie „loungewear“ oblečenia, teda oblečenia na doma. Župany však navrhujeme tak, že je prirodzené a niekedy až žiadané, nosiť ich aj von – na eventy, oslavy alebo rande Naše zákazníčky sa môžu tešiť na pyžamká a rôzne doplnky a, samozrejme, nové dizajny županov. Ostávame však verné 1 produktu, na ktorý sa chceme sústrediť na 100 % a neustále ho zdokonalovať. Časom možno aj na kúsky, ktoré budú v kusovej produkcii. Veľmi personalizovaný Balmora ateliér.
„Keď župan, tak Balmora.”