Schopnosť prijímať a rozdávať darčeky nie je úplne prirodzená, ako sa na prvý pohľad zdá

0
Schopnosť prijímať a rozdávať darčeky nie je úplne prirodzená, ako sa na prvý pohľad zdá

Blíži sa najčarovnejší čas, chvíle najkrajších sviatkov roka. Prichádzajú Vianoce, spájané s darčekmi, rozžiarenými detskými očkami, horiacimi sviečkami, pocitom tepla a hojnosti.

Vari každý z nás chce nejakou pozornosťou obdarovať tých, ktorých máme radi…  Veď čo môže byť krajšie, ako prejav nefalšovanej radosti pri rozbaľovaní darčeka spod vianočného stromčeka?

Honosné dary sviatky nerobia…

Spomínam si na príbeh, ktorý mi rozprávala moja klientka, práve v predvianočnom čase, ktorý aj teraz prežívame. Chodila ku mne do poradne so svojou dcérou a pri rozhovore o  príprave všetkého, čo ku sviatkom patrí, sme neobišli ani tému výberu darov.

Pani Zlatica  sa mi zdôverila, ako často spomína na jeden pre ňu výnimočný. Keď ho prvý raz uvidela, oči jej zažiarili šťastím. Pod vyzdobeným stromčekom bol nádherný ručne vypracovaný obrus od svokry, ktorý pre ňu vyšila. Pre pani Zlaticu to bol  najkrajší darček, aký počas tých Vianoc dostala. Možno si pomyslíte obyčajný obrus… Tu však išlo o niečo veľmi významné. Boli to ich prvé spoločné Vianoce s manželovou rodinou. Svokra týmto vlastnoručne pripraveným darom dala jasne najavo lásku k neveste, ktorá prišla do rodiny a stala sa ich súčasťou. Chvíľa umocnená slávnostnou atmosférou dokázala na pani Zlaticu tak mocne zapôsobiť, že jej navždy utkvela v pamäti.

O nezabudnuteľnom darčeku rozprávala aj študentka Lucia. Pamätám si na jej slová plné nadšenia, keď  na Štedrý večer dostala biele kožušinové čižmy s visiacimi brmbolcami na boku. Mala jedenásť rokov a práve po takých veľmi túžila. Nikdy nezabudne na obrovský pocit radosti a čaro splneného priania, ktorý vtedy  zažila.

Nevhodnosť daru sa nedá dlho tajiť…

Čo robiť v prípade, ak vás darček zaskočil a vôbec sa vám nepáči?  Niektorí obdarovaní vnútorne bojujú so zmiešaným pocitmi. Boja sa, že zareagujú nevhodne.  Odporúčam  reagovať s rozvahou a citom. Záleží aj od vzťahu darca-obdarovaný….

Nezabudnem na moju klientku, ktorá spomínala, ako bolestivo ju zasiahlo odmietnutie ňou vyberaného darčeka. Bol určený pre jej malú neterku. Tešila sa na iskierky v jej očkách, až ho bude rozbaľovať… Keď prišla očakávaná chvíľa, malá Anička si starostlivo zháňaný darček vôbec nevšimla. Ešte väčšie bolo sklamanie z reakcie jej rodičov.

Neprejavili záujem, len sucho skonštatovali: „Podobný už doma má.“ V takom prípade radím reagovať pokojne a konštatovať, že potom môžu spoločne spoločne vybrať vhodnejšiu hračku… Myslím si však, že v každom prípade treba darcovi slušne poďakovať, oceniť jeho snahu a vo vhodnej chvíli sa o dare porozprávať.

Mnohí dávajú množstvo darčekov…

Čo ak je darčekov priveľa? Niektorí svoju rodinu darmi doslova obložia. Ale prehnané obdarúvanie nemusí byť každému príjemné. Tiež neprimerane drahý dar priveľmi zasahuje obdarovanému do súkromia. Až tak, že si začne klásť otázku, čo tým darca sleduje. O čistých úmysloch nemôže byť reč. Sem patrí tzv. syndróm zlatej klietky, ktorý napríklad spočíva v zahŕňaní svojich ratolestí tými najdrahšími a najmodernejšími hračkami. Rodičia si nimi väčšinou vykupujú zlé svedomie, aby vykompenzovali zanedbávanie citovej výchovy, nedostatočnú pozornosť, či minimálnu komunikáciu so svojím synom alebo dcérou.

Poradenská prax potvrdzuje, že je lepšie, ak dieťa dostane jeden – dva darčeky, z ktorých má naozaj radosť, ako veľké množstvo, ktoré ho zaujme iba na niekoľko dní. Z profesionálneho hľadiska môžem konštatovať, že viac než hmotné dary znamenajú pre deti spoločne strávené chvíle s rodičmi, starkými, čí blízkymi. Ich pozornosť, spoločné zážitky. Niektoré môžu byť pre deti také intenzívne, že dokážu ovplyvniť ich ďalšie roky života, najmä citovým nábojom…

Darček by mal byť primeraný

Aký by mal byť vianočný darček, ktorý poteší? Deti milujú prekvapenia a veľmi intenzívne ich prežívajú. Ale najväčšia radosť nastane, keď dostanú darček, po ktorom dlhodobo túžia. Samozrejme, že by mal byť primeraný veku a finančným možnostiam

Pozornosť rodičov upriamujem na darovanie knihy. Nemala by pod stromčekom chýbať. Ak sú deti mladšie, je výborné, keď si rodičia čítajú spolu s deťmi. Takto spoločne strávený čas  je pre dieťa nesmierne hodnotný. Pomáha budovať osobnosť dieťaťa, stáva sa veľkou devízou do jeho budúcnosti…

Honosné dary sviatky nerobia

Hoci každý z nás chce darčekom urobiť radosť svojmu blízkemu, dobre vieme, že honosné dary sviatky nerobia. Čaro vianočných sviatkov zostáva v nás kvôli celkom iným skvostom… Vianoce by mali sviatkami pokoja, harmónie a spoločne strávených chvíľ. Ako budú vyzerať naozaj, závisí od nás, našich túžob, potrieb, nárokov, uvažovania. Doprajme deťom zvyky, tradície, spoločné zážitky. Niektoré môžu byť také intenzívne, že dokážu ovplyvniť ich ďalšie roky života najmä svojim citovým nábojom. Sympatie, láska a vďačnosť nabádajú k nasledovaniu. Pre deti to znamená najkrajšie dedičstvo do ich prežívania.

Vianoce sú ukážkou toho, ako môže byť doma útulne a teplo, aj keď vonku vyčíňa chladná zima. Podstatou sviatočnej nálady je blízkosť milovaných, pocit spolupatričnosti, porozumenia, lásky a pozornosti, pretože čaro spoločne prežitých chvíľ v srdciach zostáva.

To sú najväčšie dary života, ktoré si uvedomíme až neskôr, keď sme ich už dávno stratili…

Prajem vám, milí čitatelia, pokojné, láskyplné a požehnané vianočné sviatky.

O autorke: PhDr. Dana ROSOVÁ, PhD.

Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje  poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov,  autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ.  Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty,  spolupracuje s mimovládnymi organizáciami /kontakt: discerevivere@gmail.com/

Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu…

Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe.

Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie;  Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci.

Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.

Predošlý Ukrajinská armáda žiada zmobilizovať do päťstotisíc vojakov, prezident Zelenskyj zvažuje, ako sa rozhodne
Pokračovať Fico svoj vianočný darček nedostane, podľa Šimečku vláda klame a podceňuje protestujúcich ľudí (video)
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami /kontakt: discerevivere@gmail.com/ Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu… Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe. Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie; Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci. Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.

žiadne príspevky na zobrazenie