Je pravda, že ženy prehliadajú tzv. dobrých chlapcov? „Milý chlap“ alebo nice guy je neformálny výraz, ktorý sa pre muža bežne používa v doslovnom alebo sarkastickom význame.
V doslovnom zmysle tento výraz opisuje muža, ktorý je príjemný, jemný, súcitný, citlivý a zraniteľný. Termín sa používa v pozitívnom aj negatívnom zmysle.
Ak sa použije pozitívne, opisuje človeka, ktorý uprednostňuje potreby iných pred svojimi vlastnými, vyhýba sa konfrontáciám, je láskavý, poskytuje emocionálnu podporu, snaží sa vyhnúť problémom. A vo všeobecnosti sa správa k ostatným pekne. V súvislosti so vzťahom má často črty čestnosti, lojality, romantiky, zdvorilosti a rešpektu.
Keď sa používa negatívne, dobrý chlap znamená muž, ktorý je neasertívny alebo inak neatraktívny. Opak „milého chlapa“ sa bežne opisuje ako „bad boy“, čo je výraz pre zlého, sebeckého a ľahostajného človeka. Muž je označený za „grázla“ v tom, ako sa správa k svojej partnerke a je považovaný za „macha”.
Hnev frustrovaných mužov
Tento výraz sa však často používa aj sarkasticky, najmä v súvislosti so zoznamovaním, na označenie niekoho, kto si myslí, že má skutočné vlastnosti „milého chlapa“, aj keď ich v skutočnosti nemá. A kto používa skutky priateľstva a spoločenskú etiketu s postranným cieľom pokročiť k romantickému alebo sexuálnemu vzťahu.
Toto sa niekedy označuje ako „syndróm milého chlapa“, ktorý sa používa na opis pocitu nároku na sexuálnu alebo romantickú pozornosť od žien jednoducho za to, že sú muži „milí“. Pritom pociťujú iracionálny hnev, keď táto pozornosť nie je opätovaná.
Výskum ženských preferencií
Vo svojej analýze výskumníci Herold a Milhausen zistili, že ženy spájajú rôzne vlastnosti s nálepkou „milý chlap“: „Niektoré ženy ponúkali lichotivé interpretácie ‚milého chlapa‘, charakterizovali ho ako oddaného, starostlivého a úctivého. Niektoré ženy však zdôrazňovali viac negatívnych aspektov, pričom považovali „pekného chlapa“ za nudného, málo sebavedomého a neatraktívneho.“
„Zlí chlapci“ boli rozdelení do dvoch kategórií, „buď sebavedomí, atraktívni, sexi a vzrušujúci, alebo ako manipulatívni, neverní, nerešpektujúci ženy a zaujímajúci sa len o sex“. Toto rozlíšenie pomohlo ďalej pochopiť, prečo by ženy mohli preferovať „dobrých chlapov“ alebo „zlých chlapov“. Ženy boli požiadané o ich preferencie a hodnotenie aspektov ako je príťažlivosť v krátkodobých a dlhodobých vzťahoch.
O milých chlapoch sa niekedy hovorí, že sú arogantní alebo im chýba vízia a ambície, a tieto názory naznačujú sebadôveru ako kľúčovú oblasť zlepšenia. Výskumníci preto rozobrali pojmy „milý chlap“ a „macho“ rôznymi spôsobmi, z ktorých niektoré sú načrtnuté nižšie.
Výsledky výskumu
Štúdie sa pokúšali objasniť úspech alebo neúspech „milých chlapov“ u žien.
Jensen-Campbell s kolektívom označili „milotu“ ako prosociálne správanie, ktoré zahŕňa príjemnosť a altruizmus. Zistili, že príťažlivosť u žien je výsledkom interakcie dominancie a prosociálnej tendencie. Naznačujú, že altruizmus môže byť pre ženy príťažlivý.
Milí chlapi sú zvyčajne dvakrát atraktívnejší ako muži, ktorí sa prezentujú neutrálne, a osemkrát atraktívnejší ako „zlí chlapci“ na zoznamke. Sociálna dominancia zvyšuje ženskú príťažlivosť k mužovi, ktorý vo vzťahu prejavil láskavosť, črty láskavosti a vrúcnosti vyjadrené ženami hľadajúcimi dlhodobý vzťah. Ako menej dôležité je brané postavenie a fyzická príťažlivosť.
Ženy uprednostňujú rande s mužmi, ktorí majú menej sexuálnych skúseností.
Sprecher a Regan označili láskavosť, vrúcnosť, otvorenosť a humor ako žiaduce vlastnosti dlhodobého partnera. Ukazovatele sociálneho statusu, ako je budúci potenciál zárobku (bohatstvo), sa nepovažovali za žiadanejšie vlastnosti v porovnaní s predchádzajúcimi vlastnosťami. Účastníčky naznačili, že chcú od svojho partnera viac humoru a vrúcnosti.
Herold a Milhausen zistili, že ženy s väčšou pravdepodobnosťou hovoria, že chcú milého chlapa, ale nevyberajú si ich v skutočnom živote. Zistili tiež, že ženy vnímali milých chlapov ako tých, ktorí majú vo všeobecnosti menej sexuálnych partnerov, ale vnímali ich ako vhodnejších na randenie. Ženy tvrdia, že uprednostňujú rande s mužmi, ktorí majú menej sexuálnych skúseností.
Tretina žien však uviedla, že randila s viacerými partnermi, ktorí mali viac sexuálnych skúseností ako oni. Existuje súvislosť medzi tým, ako ženy milého chlapa vnímajú a tým, či platí príslovie, že dobrý chlap skončí vždy posledný. Ak žena verí, že milý chlap je láskavý a rešpektuje ženy, potom povedia, že „neskončí posledný”. Ak je milý chlap vnímaný ako pasívny alebo neatraktívny, povedia, že „skončil posledný”.
Ženy hovoria, že chcú milého chlapa, ale nevyberajú si ich v skutočnom živote.
Láskavosť má menší vplyv ako sexuálna príťažlivosť
Urbaniak a Killman zistili, že pri čisto sexuálnych vzťahoch sa „láskavosť javila ako relatívne menej vplyvná ako fyzická príťažlivosť“. Preferencia žien pre „milotu“ by mohla byť nafúknutá všeobecne uznávanou vhodnosťou. Dospeli k záveru, že „v celkových výsledkoch ženy neuprednostňovali stereotyp milého chlapa. Ale čo sa týka výberu partnera na randenie, výsledky naznačujú, že milota bola silným, pozitívnym faktorom.“
McDaniel vytvoril demo zoznamky so stereotypným „milým chlapom“ vs. stereotypným „zábavným/sexy chlapom“ a pokúsil sa o to, aby obe zneli pozitívne. Skupine žien boli ponúknuté dotazníky, v ktorých im boli predložené dva scenáre, jeden zahŕňajúci dobrého chlapa a druhý zábavného/sexy chlapa. Merali sa dve veci – pravdepodobnosť, že si ženy vyberú pekného chlapa oproti zábavnému/sexy chlapovi, a ich dôvody.
Dve črty, ktoré zvyšovali pravdepodobnosť, že budú chcieť pokračovať vo vzťahu, boli fyzická príťažlivosť a príjemnosť/milota. Ak však bol muž vnímaný ako milý/sladký, no nebol považovaný za fyzicky príťažlivého, ešte viac to poškodilo jeho šance na romantický vzťah. Keďže mužov nevideli a mali k dispozícii iba informácie, McDaniel zistil, že to môže naznačovať, že ženy si romantizujú predstavu pekného/sladkého chlapa, ale často si ho nevyberú, pretože v skutočnosti je pravdepodobne menej atraktívny ako tzv. bad boy.
Milí chlapi skončia na poslednom mieste?
Barclay tvrdí, že milota sama o sebe je pre ženy žiaduca, no zvyknú ju používať muži, ktorí sú menej atraktívni v iných oblastiach, a práve to vytvára dojem, že „milí chlapi skončia na poslednom mieste“.
Sadalla, Kenrick a Vershure zistili, že ženy sexuálne priťahuje dominancia u mužov, hoci dominancia nespôsobuje, že muži sú ženám sympatickí. Dominancia u žien nemala žiadny vplyv na mužov. To môže ďalej naznačovať, že mýtus o milom chlapovi je mýtus o sexuálnych preferenciách, a nie o preferenciách randenia. Prakticky vo všetkých štúdiách sa zdá, že ženy akceptujú romantické vzťahy s peknými chlapmi, ale je menej pravdepodobné, že ich budú považovať za príležitostných sexuálnych partnerov.
Bogaert a Fisher študovali vzťahy medzi osobnosťami mužov a ich počtom sexuálnych partneriek. Zistili koreláciu medzi počtom sexuálnych partneriek muža a črtami hypermaskulinity, fyzickej príťažlivosti a hladiny testosterónu. Objavili koreláciu medzi maximálnym mesačným počtom partnerov a črtami dominancie a psychotizmu.
Ahmetoglu a Swami zistili, že muži boli hodnotení ako atraktívnejší, ak ich ženy vnímali ako dominantnejších. V štúdii sa prezentovali otvoreným držaním tela a gestikuláciou.
Prečítajte si: Najpiťažlivejšie jazyky sveta
Pekní chlapci končia poslední
Bežným aforizmom je, že „pekní chlapci končia poslední“. Táto fráza je založená na citáte manažéra Brooklyn Dodgers Lea Durochera z roku 1946, ktorý potom novinári upravili. Pôvodný citát Durochera bol: „Dobrí chlapci sú vždy na siedmom mieste“ (6. júla 1946), keď sa odvolával na New York Giants z roku 1946, ktorí boli rivalmi Dodgera. Siedme miesto, o ktorom Durocher hovoril, bolo v skutočnosti predposledné miesto v Národnej lige.
Zjednodušene povedané, výraz „milý chlap“ by mohol byť prídavné meno, ktoré opisuje to, čo sa javí ako priateľský, milý alebo zdvorilý muž. Slovné spojenie „pekní chlapi skončia poslední“ údajne vymyslel aj americký biológ Garrett Hardin, aby zhrnul sebeckú génovú teóriu života a evolúcie. Spochybnil to Richard Dawkins, ktorý napísal knihu Sebecký gén. Dawkins bol mnohými nesprávne interpretovaný, že potvrdil názor „milý chlapík, ktorý skončil posledný”, ale v skutočnosti to vyvrátil v dokumente BBC Nice Guys Finish First.
Ženy majú určité preferencie, ale rozhodnú sa inak
Názor „milí chlapi sú na poslednom mieste“ vo vzťahoch je taký, že medzi preferenciami žien a ich skutočnými voľbami u mužov existuje nesúlad. Inými slovami, ženy hovoria, že chcú milých chlapov, ale v skutočnosti idú za mužmi, ktorí sú v konečnom dôsledku „blbci“ alebo „zlí chlapci“. To môže viesť k odradeniu mužov od pokusov o romantické vzťahy. Stephan Desrochers v článku z roku 1995 v časopise Sex Roles tvrdí, že mnohí „citliví“ muži na základe vlastnej osobnej skúsenosti neveria, že ženy skutočne chcú „milých chlapov“.
Kvôli tomuto presvedčeniu je u mužov menej pravdepodobné, že sa usilujú o romantický vzťah so ženou, ak sa vnímajú ako milí chlapi. Ak neveria, že ich ženy budú sexuálne alebo romanticky priťahovať kvôli ich viac ženským alebo „milým“ črtám, potom budú pravdepodobne znepokojení tým, že ženy uprednostňujú nespoľahlivých ľachtikárov. Inými slovami, muži, ktorí sú sebavedomejší a majú menej starostí, ak sú vnímaní určitým spôsobom, majú väčšiu pravdepodobnosť romantického alebo náhodného sexuálneho vzťahu so ženou podľa vlastného výberu.
Podľa McDaniela v roku 2005 rady z oblasti populárnej kultúry a zoznamovania „naznačujú, že ženy tvrdia, že chcú „milého chlapa“, pretože veria, že práve to sa od nich očakáva. Ale v skutočnosti chcú takzvanú „výzvu“ pri randení s nie príliš milým chlapom“.
Ženy sú viac sexuálne priťahované k mužom, ktorí majú dominantnejšie správanie
Hoci ženy často sami seba vykresľujú, že chcú randiť s láskavými, citlivými a emocionálne výzretými mužmi, stereotyp o dobrých chlapcoch tvrdí, že keď im je v skutočnosti ponúknutý výber medzi takým „dobrým chlapom“ a necitlivým, citovo uzavretým „machom“, vždy odmietnu milého chlapíka v prospech jeho macho konkurenta, píšu Urbaniak & Kilmann.
Ďalším tvrdením je, že ženy chcú „milých chlapov“ keď hľadajú vážny vzťah. Desrochers (1995) uvádza, že „je populárne veriť, že ženy v súčasnej Amerike uprednostňujú mužov, ktorí sú „citliví“ alebo majú ženské osobnostné črty“. V štúdii Ahmetoglu a Swamiho (2012) sa zistilo, že ženy boli viac sexuálne priťahované k mužom, ktorí mali dominantnejšie správanie v porovnaní s mužmi, ktorí boli uzavretejší.
Milí muži majú väčší úspech pri budovaní dlhodobých vzťahov
Herold a Milhausen v štúdii z roku 1999 so 165 univerzitnými ženami zistili, že 56 % súhlasilo s tvrdením: „Možno ste už počuli výraz: ‚Pekní chlapci končia na poslednom mieste.’ Čo sa týka randenia a sexu, myslíte si, že ženy budú mať sex s menšou pravdepodobnosťou s mužmi, ktorí sú „milí“ ako s mužmi, ktorí „nie sú milí“?”
Štúdia tiež zistila, že „zatiaľ čo ‚milí chlapci‘ nemusia byť konkurencieschopní, pokiaľ ide o počet sexuálnych partnerov, majú tendenciu byť úspešnejší, pokiaľ ide o dlhodobejšie vzťahy. Predpokladajú, že preferencie žien pre rôzne typy mužov sú spojené s ich sociálnosexuálnou orientáciou.
Ďalší dôkaz sa objavuje v štúdii z roku 2005 v Prahe: „Keďže ženy môžu vždy získať muža na jednu noc, získajú výhodu, ak si nájdu partnera na výchovu detí.“
Syndróm „milý chlap”.
Pojmy „milý chlap“ a „syndróm pekného chlapa“ možno sarkasticky použiť na opísanie muža, ktorý sa považuje za typického „milého chlapa“, ale ktorého „pekné skutky“ sú motivované výlučne túžbou dvoriť ženám. Z uvedeného dvorenia môže „milý chlap“ dúfať, že si vytvorí romantický vzťah, alebo môže byť motivovaný jednoduchou túžbou zvýšiť svoju sexuálnu aktivitu. Výsledkom neúspechu je často odpor voči ženám alebo spoločnosti. O „milom chlapovi“ sa bežne hovorí, že ho zaradia ženy „do kamarátskej zóny“, ktoré neopätujú jeho romantický alebo sexuálny záujem.
Títo muži veria v tento motív kvôli spoločenským rolám, podľa ktorých im ženy patria. Dôvodom môže byť skutočnosť, že ženy sú sexualizované vo videohrách, televízii a filmoch. Feministické interpretácie tretej vlny majú tendenciu vidieť tento odpor ako založený na predpoklade mužov, že majú právo na sex, a preto sú zmätení, keď zistia, že to neprichádza, napriek ich údajnej „milote“.
Interpretácie viac orientované na mužov tvrdia, že odpor je spôsobený skutočnosťou, že spoločnosť a prevažná väčšina ľudí tvrdí, že ich priťahujú také vlastnosti, ako je čestnosť, integrita a láskavosť, pričom v skutočnosti príťažlivosť spúšťajú skôr povrchné črty. Podľa tejto interpretácie ľudia, ktorí preukazujú bohatstvo, dobrý vzhľad, dominanciu a sebavedomie, majú tendenciu uspieť viac vo vzťahoch ako „milí chlapi“. Milí chlapci sú preto rozhorčení na nesúlad medzi tým, čo ľudia tvrdia, že ich priťahuje, a tým, ako sa v skutočnosti správajú.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Nice_guy