Zuzana Csontos zamenila prácu v kancelárii v čase od – do za niečo, čo pred tým nikdy nerobila. Neúnavná mamina troch detí pomáha iným ženám s tvorbou loga, web dizajnu a podnikateľskej identity špeciálne navrhovanej len pre ženy.
Venuješ sa logám a brandu pre ženy. Kedy ti skrsla táto myšlienka v hlave?
Ono to prišlo celé tak nejako prirodzene. Nedávno som si uvedomila, že mnohé veci a kroky, ktoré som urobila, k tomu vlastne viedli, ale vtedy som to ešte nevedela. Nebolo to cielené: “Toto je super, idem to robiť.” Potrebovala som čas. Dospieť na to. Počas druhého tehotenstva som bola doma a čas som si vypĺňala aj tým, že som sledovala rôzne zahraničné weby zamerané na grafiku a branding. Štvalo ma, že tu sa nikto vyslovene neorientuje na ženy. V zahraničí existuje veľa web a brand dizajnérok, ktorých klientky sú práve ženy. Ich portfólio je plné pastelových farieb, “písaných” fontov, vlnoviek, zlatých prvkov… Weby, ktoré navrhujú, majú v sebe kus ženskosti. Dostalo a fascinovalo ma to zároveň. Ich robota sa mi páčila tak, že som aj ja chcela takú online prezentáciu, hoci som nemala žiadnu službu ani produkt :) A môj manžel ma vlastne dokopal k tomu, aby som to nemala len ako hobby.
Pre svoj biznis si sa rozhodla počas materskej a užila si si aj ďalšie tehu. Ako si to zvládala?
Nezvládala :))) Teda, rozhodne to nebolo také ukážkové, ako by som chcela. Keď som sa konečne rozhodla pre svoj nový životný smer, venovala som sa mu oficiálne asi mesiac. Narýchlo som si kúpila doménu, urobila úplne hroznú web stránku s tým, že ju priebežne doladím a doplním o portfólio, “spamovala” som rôzne skupiny na Facebooku s tým, že “haló, tu som a toto pre vás urobím” … a zistila som, že som tehotná. Úplne neplánovane a ešte som si vravela, že prečo práve teraz, keď sa rozbieham. Na pár mesiacov som celý svoj “pokus” o biznis musela nechať tak, keďže začiatok tehotenstva bol rizikový s niekoľkými hospitalizáciami. Ako sa vraví, v druhom trimestri ženy opäť ožijú a naberú množstvo energie. Využila som to vo svoj prospech. Zúčastnila som sa rôznych networkingových stretnutí, WordPress campu, stretnutí s ďalšími šikovnými a akčnými mamičkami. Našla som sa. Konečne :) Ešte pár dní pred pôrodom som absolvovala super pracovné stretnutie kvôli jednému projektu, ktorý práve dokončujeme a veľmi sa z neho teším.
Predtým si sa venovala eventovke, bola si akousi virtuálnou asistentkou aj kancelárskou myškou. V čom cítiš rozdiel medzi tou prácou a tvojím biznisom?
Že doma sa horšie robí :) Mám tu veľa rušivých elementov. Niekedy mám pocit, že robím celý deň, ale vlastne som reálne nič neurobila. Preto, že som si odbehla od stola obed uvariť, prebaliť, povysávať, lebo mi vadilo, že chodím po omrvinkách alebo som sa zrazu pustila do žehlenia, keď mi zrak padol na kopu bielizne vedľa stola. Tiež nie som veľakrát sama sebe dobrým šéfom a autoritou. Na tom musím ešte popracovať. Pozitívne však vnímam, že nie som oklieštená rôznymi nezmyselnými nariadeniami. Napríklad, ako by som mala spracovať faktúru, kým ju konečne založím :) Tiež mi vyhovuje pohyblivá pracovná doba. Viem sa tak prispôsobiť svojej rodine, viac si to s nimi užiť a pracovať vtedy, keď mám pocit, že som najproduktívnejšia.
Ako by si opísala svoje začiatky?
Myslím, že vtedy som ešte nevedela, že sú to moje začiatky, že som položila základy niečoho, na čom ešte budem skutočne stavať. Pred niekoľkými rokmi ešte počas prvej materskej som natrafila na wordpress. Po roku doma ma žrali mrle a mala som potrebu niečo robiť. Uvažovala som nad eshopom s detským oblečením, hlavne v bio kvalite či dokonca látkovými plienkami. Dcéra mala vtedy kožné problémy a výber oblečenia, ktorý by bol pre ňu vhodný, bol naozaj malý. Ako som si zisťovala možnosti, ako vôbec samotný eshop spojazdniť, dostala som sa k WordPressu. Fascinoval ma. Mojou chybou je, že sa dokážem veľmi rýchlo pre niečo nadchnúť a pustiť sa do toho aj na 200 percent. Chcela som eshop. Ok, fajn. Potrebujem logo a nejaký systém, na ktorom to bude fungovať. Tak som sa kvoli tomu naučila robiť v grafickom programe. Môže to znieť šialene, ale áno. Kvôli jednému logu som sa hodiny, dni a týždne učila a študovala návody len preto, aby som si ho urobila sama. To isté platí o Wordprese. Zisťovala som si ako funguje, ako sa dá rozšíriť, ako by som tam dostala takú alebo onakú funkcionalitu … Veľa som sa síce naučila, ale eshop som si nikdy neotvorila. Čas utekal a mne skončila rodičovská dovolenka. Eventová agentúra, v ktorej som robila predtým, nie je svet pre matku s malým dieťaťom. Skončila som v medzinárodnej firme, open space a pracovnou dobou od – do. Potrebovala som byť viac kreatívna a nenasledovať často hlúpe firemné postupy. Odišla som a zostala už doma…
Si samouk. Ide ti všetko od ruky alebo sem tam využiješ rady iných?
Ako čo. Sú veci, ktoré som pochopila hneď. Našli sa aj veci, ktoré som skúšala snáď miliónkrát a hľadala na Youtube iné návody, ktoré by mi to konečne ozrejmili. Existujú rôzne skupiny a fóra, kde vám ľudia poradia s konkrétnymi problémami. Musím však priznať, že som v týchto veciach tvrdohlavá. Keď mi niečo nejde, tak skúšam, skúšam a skúšam do zbláznenia. Jednoducho to chcem vyriešiť sama. Hoci ma to často zdržiava a oberá o čas. Jednoducho by som mohla napísať do fóra a mať riešenie v priebehu pár minút, možno hodín, ale ja namiesto toho “gúglim” rôzne možnosti, skúšam vlastné postupy. Má to však aj výhodu, lebo popri tom si nájdem aj návody, ktoré som síce nehľadala, ale posúvajú ma vpred, keďže sa naučím zase niečo nové.
Si trojnásobná mamina. Stíhaš prácu a svoje ratolesti podľa harmonogramu alebo skôr tomu nechávaš voľny priebeh?
Každé ráno sa budím s naivnou predstavou o pláne dňa. Moja dvojročná neriadená strela dokáže tento plán v minúte prerobiť a o hodinu opäť … takže nakoniec absolútne nekoordinovane urobím, čo potrebujem. Vždy však mám aspoň základnú kostru, čo musím urobiť, čo už horí.
Prečo si sa rozhodla pre feminine dizajn?
Lebo sa mi veľmi páči :) Ako som už spomínala, oslovila ma tvorba zahraničných grafičiek a mala som pocit, že na Slovensku to chýba. Že aj naše ženy podnikateľky si zaslúžia prezentáciu či už seba, svojich služieb alebo produktov, ktoré budú viac vystihovať ich podstatu. Ak ponúkajú seba a svoje služby, nech je v ich prezentácii cítiť ich osobnosť. Je dokázané, že vizuálna stimulácia je silným predajným faktorom. Tak prečo nekomunikovať k našim zákazníkom pekne, hlavne ak sú to tiež primárne ženy a zvýšiť tak šance predaja?
Aké máš plány so svojou prácou, ktorá je zároveň tvojím hobby?
Posúvať sa ďalej a rozvíjať celý tento svoj projekt. Budem rada, keď jedného dňa zistím, že som sa konečne dostala z červených čísel, a že teda mám skutočnú prácu, ktorá platí účty.
Prezraď nám tri rady pre ženy, ktoré by sa rovnako chceli vydať na cestu za vlastným podnikateľským snom?
- Naučiť sa plánovať.
- Neustále sa učiť a zdokonaľovať.
- Vytrvať a nevzdať sa hneď na začiatku. Ku svojim chybám sa stavajte pozitívne, nenechajte sa nimi demotivovať. Môžete sa z nich totiž veľmi veľa naučiť. Ak ani po pár mesiacoch nebudete mať výsledky, potom je čas zvážiť, čo robiť inak, čo ešte skúsiť alebo či to vzdať úplne. Hlavne nečakajte, že za dva mesiace urobíte dieru do sveta, všetci vás budú poznať a budú chcieť len tú vašu službu či produkt. Je lepšie byť príjemne prekvapená, ak sa to náhodou stane.
Kde sa s tebou vieme stretnúť?
Vďaka mojej web stránke, Facebooku a Instragramu teoreticky kdekoľvek. Väčšie projekty rada
riešim osobne v nejakom baby friendly priestore v Bratislave :)