Zuzana Mora: Ženy sú prirodzene konzervatívnejšie investorky

0
Zuzana Mora: Ženy sú prirodzene konzervatívnejšie investorky

„Treba investovať do toho, čomu človek verí,“ hovorí Zuzana Mora, burzová maklérka a senior sales traderka spoločnosti WOOD & Company.

Jej hlavnou náplňou práce už viac ako 16 rokov sú kapitálové trhy. Hoci je jej práca často časovo aj psychicky náročná, stále si drží vysoký výkon, nadšenie a snaží sa neustále hľadať balans medzi prácou a rodinou.

V podcaste s Babsy Jagušák sa dozviete:

  • prečo investovať do toho, čomu veríme,
  • aké charakterové črty by mal mať správny burzový maklér,
  • ako sa dá takáto práca skĺbiť s rodinou,
  • či je dobré v deťoch budovať vzťah k financiám už od útleho veku,
  • ako sa pozrieť na svoje rodinné financie, ak by sme radi do niečoho investovali.

Aký si mala vzťah k financiám ako malé dievča?

K financiám som mala neutrálny vzťah, ale mala som blízko k matematike. Matematika vždy hrala pre mňa prím v každom vzdelávacom zariadení, ktoré som absolvovala. Keď som na vysokej škole objavila svet financií, bolo asi rozhodnuté. Mám rada dynamickosť, zmenu. V tomto odvetví sa neustále vyskytujú nové podnety, každý deň sa vyvíja a to mi asi najviac učarovalo. Ak to mám však zhodnotiť, práve matematika ma dostala do sveta financií a investícií.

Pochádzaš z Košíc, ale už mnoho rokov bývaš v Prahe, kde pracovne pôsobíš. Aké bolo presunutie sa z mesta na východe Slovenska do kozmopolitnej Prahy?

Výborné. Odporúčam každému. Myslím si, že je dôležité v určitom momente dieťaťa alebo dospievajúceho sa osamostatniť a vykročiť do sveta vlastnou nohou. Zistiť, čo to všetko obnáša. Zistiť, čo sú vysokoškolské brigády, aby človek vedel, čo chce/nechce robiť. Osamostatnenie je výborné. Veľké mesto je úplne iný život. To som zistila, keď som žila a pracovala v našom londýnskom office. Keď prídeš z Londýna do Prahy, zdá sa Ti, že každý je na nedeľnej prechádzke. Je to úplne iný rytmus života, každé mesto prináša niečo iné. Vždy sa však veľmi rada vraciam do Košíc.

Finančná skupina WOOD and Company má headline „Investujeme do toho, čomu veríme“. Nie sme takí bohatí, aby sme si kupovali lacné veci, pretože nadčasovosť a kvalita je niečo, čo má veľkú pridanú hodnotu. Do čoho sa v dnešnej dobe oplatí investovať?

Vždy sa treba pozrieť, kto investuje a aký obnos prostriedkov. Teória portfólia hovorí, ako by sme si mali rozdeliť naše finančné prostriedky a kapitál, ktorý máme a nepotrebujeme ho ku každodenným výdajom. Takže vždy sa to kategorizuje do trojuholníka investora, kde sa musíte pozrieť na riziko voči výnosu a likvidite. Investor musí zvážiť, na ako dlho chce prostriedky zainvestovať – to sa viaže hlavne k likvidite. V rámci výnosu vs. riziko rozdelíme potencionálne investície na konzervatívne vs. rizikové. Kategórie ponúkajú priestor na diverzifikáciu, nikdy by to nemala byť iba vec alebo jeden okruh, do ktorého človek investuje. Ja tvrdím, že naozaj treba investovať do toho, čomu človek verí.

Ako funguje kapitálový trh?
Kapitálový trh a trh s kapitálom je jedným z najdôležitejších prvkov každej zdravej ekonomiky. Princípom kapitálového trhu je prepojiť dopyt s ponukou kapitálu. Konkrétne pre firmu, ktorá hľadá kapitál na napríklad svoj rozvoj, nájsť investora, ktorý chce zhodnotiť svoje prostriedky investíciou do danej firmy.

Ty si burzová maklérka, vedieš tím ľudí. Predstava prototypu burzového makléra je muž v obleku, s kravatou, s telefónom v ruke. Akoby „vlk z Wallstreet“. Je to určite veľmi stresujúca a dynamická práca…

Je pravdou, že máme aj pevné linky, aj mobily, čiže niekedy sme naozaj na dvoch linkách súčasne. Ako však vo všetkých segmentoch, elektronizácia a presun do technológií sa deje aj v našom segmente. Veľa obchodov sa deje elektronicky, ale samozrejme, gro práce vždy zostáva. Človek musí naozaj sledovať akciové trhy, neodíde na obed, pokiaľ to nie je obed s klientom, a naozaj, počas toho, ako je otvorený akciový trh, maklér musí byť prítomný a musí vedieť, čo sa na trhu deje. Nakoniec, správy v globálnom svete vychádzajú celý deň. Trh nikdy nespí, či je víkend, či je noc. Musíme vedieť, čo sa deje a mať prehľad o tom, aké udalosti môžu zahýbať trhmi, aby sme vedeli informovať našich klientov a aby sme vedeli reagovať hneď.

Popri tejto práci, ktorá si vyžaduje veľkú disciplínu a dôslednosť v zameraní sa na vec, máš dve deti. Ako dokážeš skĺbiť materstvo, starostlivosť o rodinu s tým, čo robíš?

Mám veľké šťastie, mám skvelého manžela. Je to však o hľadaní balansu, vo všetkých témach, vo všetkých životných situáciách. V Čechách aktuálne prebieha diskusia, že je generácia Boomers a generácia Milenial, dokiaľ Boomers pracovali od nevidím do nevidím, generácia Mileniálov chce sabatické voľno, work-life balance, chcú pracovať z domu. Ak sa chce človek venovať aj práci aj rodine a zamyslí sa nad tým, nájde spôsob, ako to skĺbiť dokopy. Samozrejme, vždy je to o určitých obetiach, ale je to o tom vyvážení na pomyselných váhach. Veľakrát mi vyšla firma v ústrety, inokedy zase rodina. Dôležité je však nestratiť hlavu a vždy si povedať, koľko toho viem obetovať na jednej strane, aby som vedela uspokojiť druhú stranu a potom to vyvážiť opačne.

Aké sú podľa teba najdôležitejšie cnosti alebo charakterové črty, ak chce byť človek dobrý burzový maklér?

Človek musí vedieť, čo predáva. Je to predaj ako každý iný. Či človek predáva práčku, vysávač alebo akcie, vždy musí o tom produkte vedieť maximum, aby vedel, čo najlepšie poradiť. Myslím si, že špecifikum práce burzového makléra je to, že človek musí byť pohotový, musí vedieť reagovať rýchlo a musí mať empatiu. Chápať, čo klient chce alebo ako klient premýšľa v širších súvislostiach. Pretože investičných nástrojov je veľa, ale dobre viete poradiť, iba keď viete, ako je klient zainvestovaný v rôznych ďalších sférach a ako vyzerá celé jeho portfólio.

Investičná skupina WOOD and Company oslavuje pomerne pekné jubileum, je na trhu už 30 rokov. Ty si z toho 16 rokov súčasťou firmy. Máte veľmi široké pole pôsobnosti. Ako ste sa dostali tam, kde ste teraz a čo všetko zastrešujete?

Myslím, že je to o tom, že partneri firmy sú v tomto biznise tak dlho, pretože veria tomu, čo robia. Takže veľa investícií, ktoré ponúkame klientom, sme si odskúšali na vlastnej koži a zostávame v nich zainvestovaní spolu s našimi klientmi. Aj to je dôvod, že sme sa dokázali posunúť a dokázali sme portfólio produktov rozšíriť do súčasného stavu. Portfólio obsahuje služby, ktoré sa týkajú inštitucionálnych investorov, pod čím si človek môže predstaviť rôzne zahraničné fondy, či už fondy penzijného investovania, podielové fondy alebo hedžové fondy. Máme aj vlastné nehnuteľnostné alebo Real Estate fondy, ktoré ponúkame lokálnym investorom. Vybudovali sme vlastný Assest management a radíme firmám pri predaji a akvizíciách.

S investíciami sa spája aj riziko. Hovorí sa, ak nič nezariskuješ, tak nič nemáš. Ako vnímaš riziko investovania? Kedy je riziko ešte akceptovateľné a kedy sú už investície postavené na „vzdušných zámkoch“? 

Skvelá otázka. Veľmi dôležitá je disciplína. Prečo sa človek rozhodne do niečoho investovať? Pretože tomu verí a má nejakú myšlienku, prečo si vybral práve tú firmu alebo prečo si vybral práve ten byt. Pri akciových trhoch treba byť veľmi disciplinovaný a stanoviť si tzv. Stop Loss pásma, kde si človek povie, že radšej z toho vyskočí, ako stratiť celú svoju investíciu. Prípadne dokázať to stopnúť v tom momente, ak dôjde k naplneniu našej investície.

Ako vnímate zo svojej skúsenosti investovanie žien a mužov?

Myslím si, že ženy sú prirodzene konzervatívnejšie investorky. Neinvestujú do príliš rizikových investícií alebo projektov, ale zároveň nedúfajú príliš v niečo, čo môže spôsobiť stratu. Ak sa skĺbi mužský faktor lásky k riziku a ženský faktor väčšej disciplinovanosti, vtedy nájdeme ten správny prienik.

Vieme zainvestovať aj menšie čiastky? Veľa ľudí má našetrené peniaze na svojich účtoch, ich financie sa nehýbu v desiatkach tisícoch eur, ale možno len v stovkách, tisíckach. Dá sa zainvestovať aj takáto čiastka? 

Určite áno. Svet investovania a svet financií je regulovaný. Je správne, aby aj človeku s menšími znalosťami a financiami bolo poradené kvalifikovane a tak, ako sa má. V našom portfóliu produktov nájdu menší investori možnosť investovať cez online platformu portu. Je dôležité, aké má človek skúsenosti a znalosti z investovania. Nie je to až tak o obnose, na trhu je veľa produktov pre malých investorov. Je to skôr o tom, aby sa človeku pri ich výbere poradilo správne a s prihliadnutím na jeho možnosti, skúsenosti a ďalšie plány. Dôležité je taktiež, aby sa investor ochránil pred nejakými možno menej skúsenými poradcami alebo pochybnými ponukami.

Človeka vie ale investovanie cez rôzne platformy veľmi vtiahnuť, nakoľko sa to neustále mení….

Áno, investovanie vie vtiahnuť človeka. Pre niektorých je to ako druhá virtuálna skutočnosť alebo hra, čo môže byť nebezpečné. Je potrebné vedieť tieto skutočnosti oddeliť a byť disciplinovaný.

Zuzana Mora

Sledujete vývoj aj cez aplikácie a, asi sa nedá úplne zabrániť tomu, aby ste si prácu nenosili domov, že?

Áno, sledujeme aj cez aplikácie, ale napríklad počas spoločnej večere alebo spoločného času s mojou rodinou sa snažím nesledovať. Je to pre mňa čas spoločnej večere, kedy sa rozprávame, nemáme zapnutú televíziu, nepozeráme do mobilov, tabletov, takže dá sa to.  Je pravda, že akciové trhy sa obchodujú celý deň, je to naozaj náročné, aj v noci, ale človek to vždy vie dobehnúť. Aj naši klienti sú iba ľudia, majú svoje rodiny a deti. Nič vám nikdy nevynahradí tento čas.

Ak sa pozrieme nato, akým spôsobom vychovávajú svetoví finančníci svoje deti, zistíme, že ich deti nedostávajú veľa peňazí, deti nemajú veľakrát ani počítač ani telefón, aby neboli závislí na technológiách. Čo je podľa teba ten správny prístup?

Určite je dobré deťom vysvetľovať hodnotu peňazí, že peniaze neprichádzajú len tak. Ale napríklad za odmenu. Hodnota peňazí sa určite lepšie vysvetľuje na fyzických peniazoch. Myslím si však, že dávať dieťaťu peniaze iba tak ako vreckové, nedáva dobrý príklad do ďalšieho života. Je potrebné, aby dieťa malo financie spojené s prácou, s úsilím. Neskôr sa dá deťom krásne vysvetliť napríklad inflácia alebo rôzne iné situácie spojené s peniazmi. Samozrejme, treba dieťaťu vysvetliť, že peniaze nie sú základ šťastia alebo ako nájsť v živote to, čo hľadáme, ale je dobré ho nato pripravovať.

Je dobré v deťoch budovať vzťah k financiám už od útleho detstva? Ako ich správne viesť k finančnej gramotnosti?

Myslím si, že je správne, aby deti mali zodpovednosť za nejaké peniaze, aby vedeli, akú majú hodnotu, čo všetko sa dá za ne kúpiť. Najlepšie je to na praktických príkladoch, napríklad dať dieťaťu 20 EUR v hotovosti a poslať ho na nákup, aby zistilo, čo koľko stojí. Pri online platbách, platbách kartou v dnešnom digitálnom svete je dieťaťu ťažké vysvetliť, že za tými platbami sú reálne prostriedky na bankovom účte a tak ďalej…

Aké sú tri základné tipy ako fungovať v rámci financií, aby sme si vedeli ušetriť, aj vedeli plnohodnotne žiť a zároveň neboli v strese, že žijeme na dlh?

Na financie by sa každá rodina mala pozrieť kompaktne. Aké sú priemerné výdaje na normálny život, odhliadnuc od dovoleniek alebo od extrémnych výdajov. Do úvahy berieme klasické výdaje rodiny ako je ubytovanie, auto, potraviny, poistky, školné alebo obedy pre deti, a tak ďalej. Prevádzkové náklady sú niečo, čo by mal príjem určite pokryť. Nad tieto náklady by mala byť určitá rezerva, určená na nepredvídané výdaje, ak napríklad jeden z rodičov stratí zamestnanie, ochorie, stane sa nehoda, pokazí sa práčka, návšteva zubára…

Všetko, čo je nad to, sú prostriedky, ktoré slúžia k investovaniu a zhodnoteniu, a v rámci týchto prostriedkov je základný trojuholník investora, kde sa porovnáva riziko, likvidita a výnos. A podľa toho by sme mali kategorizovať segmenty, do ktorých chceme investovať, či už je to nehnuteľnosť, akciové trhy alebo fondy. Každá z týchto sfér má iné riziko, inú likviditu, iný výnos. A preto by sme mali diverzifikovať podľa toho, aké máme budúce potenciálne príjmy a aké máme budúce potenciálne plány. Približne takto by sa nato mala pozerať každá rodina.

Každá seriózna inštitúcia, ktorá ponúka klientom investičné produkty by mala mať profesionálnych poradcov. Tí by mali klientom zodpovedne pomôcť pri výbere najlepších produktov s prihliadnutím na všetky faktory, ktoré som popísala. Určite nikomu neodporúčam robiť unáhlené investičné rozhodnutia.

Celý podcast si môžete vypočuť TU.

žiadne príspevky na zobrazenie