NAČÍTAVAM

Type to search

BLOG GASTRO MAGAZÍN ODPORÚČANÉ ZDRAVIE

9 mýtov o alkohole, ktorým by ste mali prestať veriť

REDAKCIA
Share

 

Tu je osem mýtov, skreslení a úplných klamstiev, ktoré vám boli povedané – a pravdepodobne povedzte aj ostatným – už mnoho rokov.

Mýtus č. 1: Môžete si dať jeden nápoj za hodinu a stále ste dostatočne triezvi na to, aby ste šoférovali

Realita: Vaše telo zvyčajne potrebuje viac ako hodinu na to, aby spracovalo alkohol, ktorý pijete, a pitie jedného nápoja za druhým vás môže poriadne opiť.

Ľudské telo metabolizuje alkohol konštantnou rýchlosťou: asi 20 miligramov na deciliter (mg/dl) za hodinu. Je len málo, čo môžete urobiť, aby ste to spomalili alebo zrýchlili.

Jedna jednotka alkoholualkoholu má asi osem gramov čistého alkoholu. Napríklad pohár piva má v každej porcii asi dve jednotky (16 gramov) alkoholu.

Týmto tempom môže telo spracovať:

  • malý shot likéru (1 jednotka) za 1 hodinu
  • klasické pivo alebo tvrdý mušt (2 jednotky) za 2 hodiny
  • pohár priemernej veľkosti vína (2 jednotky) za 2 hodiny
  • veľký pohár vína (3 jednotky) za 3 hodiny
  • vysoko alkoholické pivo (3 jednotky) za 3 hodiny

Aj keď tempo zvládnete a pijete iba jeden nápoj za hodinu, vaše telo nemá čas na to, aby si spracovalo alkohol z prvého nápoja, skôr ako začnete s ďalším. Mohli by ste sa ľahko opiť – a to nad zákonnú hranicu. Odovzdajte kľúče niekomu triezvemu alebo zavolajte taxík.

Mýtus č. 2: Čistý likér pred pivom. Pivo pred alkoholom je najhoršie.

Realita: Nezáleží na type, ale na množstve.

Študent na vysokej škole pravdepodobne používa toto varovanie: „Alkohol pred pivom je super. Pivo pred alkoholom je najhorší.“ Alebo sa často používa pojem “brzda”, čo znamená použitie nápoja s nižším obsahom alkoholu po vypití silnejšieho druhu alkoholu.

Nie je to však typ alebo poradie alkoholu, čo skutočne ovplyvní to, či vám nebude zle, ale to, koľko ho vypijete.

The New York Times napísal, že niekedy môže sýtenie oxidom uhličitým z piva a šumivých vín dráždiť sliznicu vášho žalúdka a zvyšovať rýchlosť absorpcie alkoholu. Ak prejdete na alkohol s vyšším percentom alkoholu, po konzumácii niekoľkých pív by ste sa možno mohli rýchlejšie opiť.

Poradie alebo typ alkoholu, ktorý pijete, však nie sú najdôležitejším faktorom; je to toľko, koľko vypijete – a či pijete nalačno.

Mýtus č. 3: Tmavšie nápoje sú zdravšie

Realita: Červené víno a tmavé likéry, ako napríklad bourbon a whisky, môžu obsahovať viac chemikálií, ktoré sú prospešné pre telo, ale obsahujú aj viac toxických chemikálií, ktoré zhoršujú “opicu”.

Tmavé pivá majú viac flavonoidov ako svetlé pivo, ktoré majú silný protizápalový účinok. Červené vínovíno má viac polyfenolov ako biele; tieto látky pôsobia ako antioxidanty v krvi a pomáhajú vám chrániť pred kardiovaskulárnymi chorobami, rakovinou a inými možnými chorobami.

Tmavšie kvapaliny však tiež obsahujú vyššie množstvo kongenérov, toxických chemikálií, ktoré sa vytvárajú počas fermentačného procesu. Nie sú smrteľné, ale môžu vašu “opicu” ešte zhoršiť – takže je možné, že sa na druhý deň budete cítiť mimoriadne zle.

Jedna štúdia porovnávala príznaky opitosti u ľudí, ktorí pili rovnaké množstvo tmavého bourbonu a vodky. Účastníci, ktorí pili bourbon, hlásili horšie príznaky stavu, ktorý prišiel po opilosti.

Mýtus č. 4: Káva vám pomôže rýchlo vytriezvieť

Realita: Kofeín – či už z kávy alebo energetických nápojov – nerobí absolútne nič, aby vášmu telu pomohol rýchlejšie spracovať alkohol.

Čo je horšie, s kofeínovými nápojmi sa môžete cítiť ostražitejší; môže to dokonca trochu oklamať váš mozog a presvedčiť vás, že ste triezvejší ako v skutočnosti ste. Ale zlá správa, stále ste opití. To znamená, že hoci môžete byť bdelší, váš nespôsobilý stav sa nezmenil.

Kofeín môže pomôcť v boji proti únave z opilosti na nasledujúci deň. Ak máte pocit, že ste unavení a zničení, pretože ste mali všetky tie pivá, ktoré ste si dali, môžete si uvariť niekoľko šálok kávy pre rýchle načerpanie energie.

Mýtus č. 5: Nemusíte chodiť tak často na toaletu

Realita: Alkohol ovplyvňuje hormóny vo vašom tele, ktoré držia vodu a spomaľujú tvorbu moču. Keď pijete alkohol, vaše telo nemôže závisieť na týchto tekutinách, takže musíte cikať častejšie.

Arginín vazopresín je antidiuretický hormón (ADH), ktorý drží množstvo vody v tele. Stručne povedané, núti vaše telo reabsorbovať vodu z moču, takže vás viac hydratuje a produkuje koncentrovanejší moč. Je to prínosné pre zdravie.

Mýtus č. 6: Tmavšie pivá majú vyšší obsah alkoholu ako svetlé

Realita: Farba piva nerobí v objeme alkoholu žiadny rozdiel. Svetlé pivá často nosia čestný odznak za to, že majú svetlejšiu farbu, chuť a dokonca aj kalórie, ale pravdou je, že odtieň piva nie je v skutočnosti pravdivý. Farba je výsledkom zŕn, ktoré sa na jej výrobu používajú, a veľa pív je tmavých a s nižším obsahom alkoholu ako niektoré bledšie pivá.

Napríklad Natural Ice má 5,9% alkoholu, zatiaľ čo čokoládovo hnedý Guinness má 4,2%.

Mýtus č. 7: Môžete sa vyvracať, aby ste vytriezveli

Vaše telo absorbuje alkohol z alkoholických nápojov veľmi rýchlo. Pokiaľ sa nevyvraciate do niekoľkých minút po vypití nápoja, vaše telo už tento alkohol absorbuje priamo do krvi. Ak sa prinútite zvracať v okamihu, keď vám začne byť zle, a myslíte si, že sa zachránite pred ešte horšími pocitmi, nie je to tak. Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť “opici”? Dajte si pozor a nepite priveľa.

Obsah alkoholu vo vašej krvi sa však môže líšiť od alkoholu iného človeka po jednom pití a váš obsah alkoholu v krvi určuje, nakoľko máte pod kontrolou svoje schopnosti.
Obsah alkoholu v krvi je ukazovateľ množstva alkoholu v krvi v pomere k množstvu vody, ktoré je v krvi. Čím viac alkoholu vypijete, tým vyššie sú vaše BAC. Čím vyšší je váš BAC, tým vyššia je úroveň poškodenia.


Mýtus č. 8: Jedenie pred spánkom zabráni zlému stavu po opilosti

Realita: Pokiaľ sa po návšteve baru chcete zastaviť v McDonalde po ceste domov, pravdepodobne by vám bolo lepšie zostať v taxíku a ísť rovno domov.

Vaše telo už absorbovalo alkohol zo všetkých nápojov a konzumácia jedla po pití nebude mať veľký vplyv na vašu úroveň intoxikácie. Čo by sa, naopak, mohlo stať? Vznikne žalúdočný reflux, urobí sa vám nevoľno od žalúdka alebo budete vracať.

Pitie na prázdny žalúdok môže viesť k rýchlejšej – a horšej – intoxikácii, takže je lepšie, keď zjete svoju večeru skôr, ako si začnete nalievať alkohol.

Mýtus č. 9: Alkohol zabíja mozgové bunky

Realita: Vaša matka mala pravdepodobne najlepšie úmysly, keď vám túto vetu opakovane citovala, aby vás odradila od pitia, ale nie je to pravda.

Pitie zhoršuje funkčnosť vášho mozgu, takže môžete mať pocit, že ste po niekoľkých kolách zabili niekoľko buniek – alebo dokonca celú časť – ale alkohol nespôsobí trvalé poškodenie vášho mozgu.

Dlhodobé nadmerné požívanie alkoholu a nadmerné požívanie alkoholu však môže poškodiť váš mozog a ďalšie časti tela. Alkoholizmus môže viesť k chronickým zdravotným problémom vrátane nesprávnej výživy, dehydratácie a neurologických problémov. To môže nakoniec viesť k kognitívnemu poškodeniu.

Mýtus č. 10. Keď si dáte večer pohár vína, lepšie zaspíte

Alkohol je známe sedatívum a pôsobí na relaxáciu svalov. Preto sa nám tak veľmi páči, uberá nám intenzitu z psychickej aj fyzickej stránky. Každý, kto si dopraje drink alebo dva večer, určite bude cítiť trochu ospalosť. Určite je to dobrá vec, ak sa chcete vyspať? No, áno aj nie.

Je pravda, že po požití alkoholu rýchlejšie zaspíte. Problémom je, že vaša srdcová frekvencia je zvýšená o niekoľko tepov za minútu, čo znamená, že časti vášho nervového systému sú stále aktívnejšie než by mali byť.

Ak ste triezvi, váš organizmus sa pohybuje medzi hlbokým spánkom a REM spánkovou fázou. Takto sa zregeneruje vaše telo a prečistí mozog. Alkohol však odďaľuje nástup REM spánkovej fázy. Ak to večer preženiete s alkoholom, celý váš spánkový cyklus je narušený. Budete viac bdieť ako spať, mať menej snov a zvýšenú tepovú frekvenciu. A navyše sa ráno prebudíte unavení a podráždení.

www.myrecipes.com, www.zdravie.sk

REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X