“Každá druhá nehoda je kvôli nepozornosti,” hovorí inštruktorka Lucia Solomon zo SuperDRIVE. V tomto dieli Akčne a bezpečne bude spolu s relly navigátorkou Zuzanou Lieskovcovou rozoberať tému mobil za volantom. Aké riziká z toho plynú?
Program Akčne a bezpečne vznikol v spolupráci Peugeot Slovensko a SuperDRIVE.
“Táto téma je dosť podceňovaná. Mnoho vodičov si neuvedomuje riziká používania mobilu za volantom,” hovorí Zuzana Lieskovcová. “Používanie mobilu za volantom je veľmi častý úkaz na slovenských cestách. Dnes si povieme, aké obrovské riziká z toho plynú a ako sa zbaviť tohto zlozvyku,” dodáva.
Ľudia sa nevedia vzdať mobilu
“Zákon o cestnej premávke jasne hovorí, že držanie mobilu za volantom je zakázané, rieši sa to blokovou pokutou 100 eur a v správnom konaní až 200 eur,” upozorňuje Zuzana Lieskovcová.
“Mobil je nenahraditeľnou súčasťou života. Pomáha nám byť v kontakte kedykoľvek a kdekoľvek a ľudia majú problém sa ho vzdať, aj vtedy, keď si sadnú za volant, to je jedna stránka veci. Druhá stránka veci je, že ľudia si neuvedomujú, do akého obrovského rizika sa kvôli tomu na cestách dostávajú,” hovorí Lucia.
“Ak viem, že som dobrý šofér, hrám sa s mobilom, ale predo mnou môže byť začiatočník, ktorý ma môže dostať do krízovej situácie. On zbrklo zareaguje a ja už nestihnem, a problém je na svete. Ale ja budem na vine,” hovorí Zuzana.
“Najhoršie používanie mobilu je, že si čítame správy, píšeme správy, scrolujeme na internete, kontrolujeme si sociálne siete, to je zle, to by si nemal nikto dovoliť. Potom používame na telefonovanie, keď ho máme v ruke, potom máme telefonovanie s handsfree, alebo v spojení s aplikáciami, ktoré sú určené, trochu nešťastne, na používanie v aute – napríklad navigácie, podcasty,” opisuje Lucia.
Vo videu sa ešte dozviete:
- Koľko metrov prejdeme pri 50 km rýchlosti za čas, kým si prečítame správu?
- Aký reakčný čas majú relly jazdci a aký obyčajní ľudia?
- Kde je hlavný problém pri handsfree telefonovaní?
- Čo treba spraviť pred jazdou?