NAČÍTAVAM

Type to search

OSOBNÝ ROZVOJ PSYCHOHYGIENA PSYCHOLÓGIA VZŤAHY

Ako čeliť smútku zo straty milovanej osoby?

REDAKCIA
Share

Vyrovnávanie sa so smrťou blízkeho nikdy nie je jednoduché. Neexistuje správny spôsob, ako smútiť alebo ako sa vysporiadať so smrťou. Je pravdepodobné, že na vaše prežívanie straty bude vplývať viacero faktorov.

Dôležité je uvedomiť si, že nie ste sami. Keď sa dostanete do fázy, že budete pripravení na podporu druhých, neodmietajte ich pomoc a rozprávajte sa s nimi, až kým sa znova nebudete cítiť silnejší. 

Vyplačte sa

Po smrti milovaného človeka je normálne cítiť sa smutný, rozrušený alebo stratený. Nehnevajte sa na seba, že sa cítite smutní, alebo si nehovorte, že by ste sa hneď mali „vyrovnať“ alebo prekonať stratu. Smútok je normálna, prirodzená ľudská emócia, ktorá vám pomôže vyrovnať sa so smrťou, nie niečo, za čo by ste sa mali hanbiť.

Okrem smútku sa môžu vyskytnúť aj ďalšie bežné reakcie, ako napríklad:

– pocity odmietnutia alebo nedôvery
– šok alebo emocionálna necitlivosť
– vyjednávanie alebo racionalizácia toho, ako ste mohli „zachrániť“ zosnulého
– ľutujeme veci, ktoré sme mohli urobiť
– bezmocnosť alebo beznádej
– hnev alebo podráždenosť
– vina
– strata záujmu o vaše obvyklé činnosti

Neexistuje žiadny správny spôsob, ako smútiť

Niektorí ľudia chcú plakať, zatiaľ čo iní chcú mlčať. Niektorí sa rozptyľujú prípravami na pohreb, zatiaľ čo iní s nimi nechcú mať nič spoločné. Pravdepodobne budete počuť veľa rád o tom, „ako sa cítiť“, ale mali by ste vedieť, že váš smútok je len váš. Nedovoľte, aby vám niekto povedal, ako by ste sa mali cítiť – uvedomte si svoje pocity a nájdite si vlastné spôsoby, ako ich riešiť.

Odolajte nutkaniu porovnávať váš smútiaci proces s procesmi ostatných okolo vás. Napríklad len preto, že nebudete plakať tak, ako niekto iný, neznamená, že váš zármutok je menej platný ako ten ich.

Urobte si čas vo svojom živote na spracovanie svojho smútku

Je prirodzené, že chcete vytlačiť svoj smútok, rozptýliť sa inými vecami a ignorovať svoje emócie. Ale smútok a hnev sa vkradnú do vášho života, či ich chcete alebo nechcete, a čím dlhšie tieto pocity ignorujete, tým dlhšie ich bude trvať, kým sa stratia.

Ihneď po strate si dajte trochu času na spracovanie svojich pocitov a vysporiadanie sa s nespočetnými stresmi, ktoré prichádzajú so smrťou milovaného človeka.

Napríklad:

– vezmite si voľno z práce,
– oddýchnite si od školy,
– vyčistite svoj rozvrh a strávte čas s priateľmi a rodinou.

Prijmite pomoc a podporu ostatných

Keď sa trápite stratou blízkej osoby, je dôležité, aby ste získali podporu od ostatných. Ak vám členovia rodiny alebo priatelia ponúkajú pomoc, neodmietajte ich. Dajte im vedieť, čo môžu urobiť, aby vám v tomto ťažkom období uľahčili život.

Môžete im napríklad dať vedieť, či môžu nejakým spôsobom pomôcť s prácou v domácnosti, s varením alebo s vybavovaním pohrebu.
Je užitočné mať niekoho, s kým by ste mohli hovoriť alebo tráviť čas, keď sa budete cítiť smutní.

Trávte čas s priateľmi a rodinou

Smútok je často skupinový proces, pri ktorom sa stretávajú priatelia a rodina, aby prekonali bolesť zo straty milovaného. Pripomenie vám to, že v bolesti nie ste sami v a že môžete vyjadriť svoje pocity ľuďom, ktorí im rozumejú a cítia ich tiež. Môžete napríklad:

– zdieľať príbehy o milovanej osobe,
– dať ľuďom vedieť, ako sa cítite, aj keď to bolí o tom hovoriť,
– zdieľať jedlo, aktivitu alebo koníček, ktorý sa vášmu milovanému páčilo.

Tip: Ak nemáte veľa rodín alebo priateľov, na ktorých sa môžete obrátiť, skúste sa pripojiť k podpornej skupine pre ľudí, ktorí sa zaoberajú smútkom a stratou. Požiadajte svojho lekára alebo terapeuta, aby vám odporučil skupinu, alebo vyhľadajte online skupiny podpory pri úmrtí vo svojom okolí.

Prečítajte si aj rozhovor s riaditeľkou detského hospicu Plamienok, Máriou Jasenkovou

sviecky

foto: pixabay.com

Nezabudnite sa starať o svoje telo počas smútku

Medzi telesným a duševným zdravím existuje silná súvislosť, čo znamená, že pokles v jednom ovplyvní to druhé. Snažte sa naďalej jesť zdravé jedlo, cvičiť a mať dostatok spánku, aj keď sa cítite unavene alebo sa vám nechce.

Cvičenie sa môže zdať nepraktické, keď máte čo do činenia so zármutkom, ale je to dobrý spôsob, ako si na chvíľu oddýchnuť a nabiť mozog.

Vyhľadajte pozitívne spôsoby, ako si zapamätať svojho milovaného

Život pokračuje, ale to neznamená, že musíte zabudnúť na osobu, ktorú ste stratili. Udržujte ju nažive vo svojich spomienkach a pamätajte si na vaše pekné obdobie spolu. Pokúste sa preformulovať svoje myšlienky tak, aby ste si pamätali dobré časy, nie zlé.

Môžete tiež skúsiť vytvoriť krabicu na pamiatku alebo zápisnicu s fotografiami a ďalšími spomienkami na milovanú osobu.

Ich smrť je pre vás bolestivá, ale je to zvyčajne preto, že táto osoba bola vo vašom živote taká úžasná a pozitívna. Pokúste sa na to nezabudnúť, keď budete smútiť.

Využite pohreb ako príležitosť na oslavu jeho života

Spomeňte si na pekné spoločné chvíle nielen v pohrebnej službe, ale aj v každodennom živote a starajte sa o ne. Aké príbehy by chceli povedať? Akú hudbu by hrali na vlastnej párty? Aj keď plánovanie pohrebu nie je nikdy ľahké, pomocou tohto času si zapamätáte dobro, ktoré váš milovaný priniesol na svet, a je to jeden z najlepších spôsobov, ako si ich pamätať a prežiť svoj smútok.

Návrat do života

Keď budete pripravení, budete musieť akceptovať, že váš milovaný bude žiť iba vo vašom srdci a spomienkach. Ak ste veriaci, budete mať ľahšiu situáciu, keď si predstavíte, že s danou osobou ešte stretnete a že jeho duša žije ďalej.

Neexistuje „správne“ množstvo času na smútok; je to odlišné u každej osoby a s každou stratou. Takže pokračujte, keď budete pripravení. Pamätajte, že nie ste sami a ste silnejší, ako si myslíte.

Vráťte sa k svojej každodennej rutine vlastným tempom

Porozprávajte sa so svojím šéfom, učiteľom a rodinou o tom, ako sa cítite. Každý sa pohybuje rôznym tempom, ale každý sa musí v určitom okamihu vrátiť do bežného života. Niektoré dni budú zložitejšie ako iné, ale keď sa budete reštartovať a budete úprimní k ľuďom vo vašom okolí, pomôže vám to zorientovať sa v „skutočnom“ svete.

Aj keď môže byť ťažké čeliť myšlienke návratu k normálnej rutine, môže to byť upokojujúce a môže vám z dlhodobého hľadiska pomôcť cítiť sa menej smutným. Pokúste sa držať krok s niektorými vecami, ktoré bežne robíte, a tak sa budete postupne vracať do svojej bežnej rutiny. Ak ste napríklad zvykli chodiť plávať, urobte to. Ak ste sa zvykli pravidelne stretávať s priateľmi, nevynechajte to.

Buďte pripravení na „výročnú reakciu“

Tieto vyvolané spomienky na strateného milovaného môžu trvať roky. Nie je to zlá alebo neprirodzená reakcia. Ide skôr o pripomenutie toho, aký jedinečný bol ten človek vo vašom živote. Narodeniny, sviatky, výročia a špeciálne dni môžu byť ťažko zvládnuteľné po celý zvyšok života, ale nemajte pocit, že ste stratení, pretože to nemôžete prekonať a zabudnúť. Aj bežná vec či situácia môže vyvolať spomienky na strateného milovaného.

Existujú spôsoby, ako sa s tým vysporiadať:

– v ten deň začnite novú tradíciu (napríklad pri návšteve miesta hrobu).
– pripravte si možnosťou rozptýlenia. Urobte si plány, choďte preč z mesta alebo si dohodnite stretnutie s kamarátmi.
– urobte si čas na spomienku. Keď zistíte, že ste si pripomínate svojho milovaného, ​​využite to ako príležitosť na zamyslenie nad spomienkami, ktoré máte na čas strávený s ním. Spomienku si môžete dokonca zapísať, aby ste ju uchovali.

foto: pixabay.com

Nájdite podpornú skupinu a porozprávajte sa o svojich pocitoch s ostatnými

Existujú aj iní ľudia, ktorí rozumejú bolesti a pomôžu vám vyrovnať sa so smrťou. Jednoduché internetové vyhľadávanie „skupín podpory“ vám môže pomôcť nájsť skupinu vo vašom okolí. Často existujú skupiny, ktoré sa zaoberajú konkrétnymi druhmi zármutku alebo úmrtia, ako sú úmrtia na rakovinu, strata manželov alebo rodičov alebo ako pokračovať v bežnom živote po veľkej strate.

Porozprávajte sa s psychológom, ak cítite intenzívny smútok, ktorý nemizne. Niektoré úmrtia sú príliš silné na to, aby sa dali zvládnuť samostatne. Existujú však odborníci, ktorí vám môžu pomôcť vyrovnať sa so smrťou milovanej osoby, najmä ak nemôžete fungovať alebo sa cítite beznádejne.

Tagy
REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X