Internet je dnes preplnený množstvom stránok, s ktorými si vytvoríte vlastný eshop doslova za pár minút. Aj keď na to nepotrebujete žiadneho špeciálneho programátora a zvládne to každá akčná podnikateľka, vytvoriť eshop, ktorý bude pre firmu naozaj ziskom, nie je vôbec také jednoduché. Vyžaduje si to viac, ako len pár klikov na webe, takže sedieť na mieste a čakať na prvé objednávky skutočne nestačí.
1. Poriadne si premyslite, čo chcete predávať
Ponúkať ľuďom niečo, čo už existuje, respektíve daný produkt doplniť a vylepšiť niečím svojím je na začiatok väčšia istota, ako ponúkať úplnú novinku, na ktorú trh nie je pripravený. Pokiaľ ste sa rozhodli pre možnosť číslo jedna, nebudete dokonca potrebovať žiadne siahodlhé analýzy, pretože už dávno viete, že je po danej veci na trhu dopyt. Aby ste produkt vedeli predať a efektívne ho odprezentovať, mali by ste si s ním pracovať a veľmi dobre ho poznať. Priblížiť sa ku svojej cieľovej skupine je totižto prvým krokom k úspechu.
Nemenej podstatným krokom je však aj výber vhodného dodávateľa. V tomto bode sa nezabudnite zamerať predovšetkým na kvalitu, krajinu výroby, cenu, či rýchlosť dodania.
Čo potrebujem na začiatku?
- Identifikovať niche v ktorej chcem pôsobiť
- Dôkladne spoznať cieľovú skupinu – kto sú moji zákazníci?
- Identifikovať produkt, ktorý chcem predávať
- Zistiť, či produkt viem predávať so ziskom
- Zohnať vhodného dodávateľa alebo rozbehnúť výrobu
- Naštudovať si platnú legislatívu v danej oblasti
- Vymyslieť si logo/brand
Tip: Pokiaľ sa už daná vec na trhu predáva, poriadne si prezrite recenzie spotrebiteľov. Je to práve skupina ľudí, ktorá vám dá najlepšiu spätnú väzbu. Zaľúbili ste sa do produktu a máte pocit, že je to “tutovka”? Overte si svoje pocity cez free nástroj Google Trends. Uvidíte, či je záujem o produkt na ústupe alebo je trend záujmu stúpajúci.
2. Vytvorenie samotného eshopu
Dodávateľov ste si poriadne prezreli a po dlhom zvažovaní ste sa rozhodli, odkiaľ budete tovar získavať, a tak konečne nastal okamih vytvorenia celého eshopu. Aj pri vytváraní webu, na ktorom sa bude váš tovar predávať, sa môžete vybrať viacerými smermi.
Jedným z nich je už spomínaná možnosť – vytvoriť si ho pomocou jednoduchého systému, ktorých sú na internete skutočne desiatky. Primitívne návody zvládne každý začiatočník, preto sa absolútne nemusíte obávať. Pri tomto výbere väčšinou platíte len menšiu platbu každý mesiac, a tak sa považuje za najlacnejšie. Nevýhodou ostávajú možnosti, ktoré môžu byť obmedzené v prípade, že ste sa rozhodli váš eshop vylepšiť o nové funkcie.
Ďalšou z možností je, dať si vytvoriť eshop profesionálnej firme. Tá by vás mala do všetkého “zasvätiť”, vysvetliť vám všetky jeho funkcie, ako aj spravovanie a obsluhu. Aj keď ide o trochu väčšiu investíciu, máte istotu, že ho môžete kedykoľvek rozširovať, prípadne dopĺňať o nové funkcie.
Posledná možnosť je akýmsi doplnkom druhej. Po tom, čo vám firma vytvorí profesionálny eshop, bude mať na starosti jeho správu a celé fungovanie, vrátane marketingu. Pokiaľ ponúkate kvalitnú vec, ktorej predajom ste si na 100% istí, vyššia investícia sa vám rýchlo vráti.
Čo potrebujem na rozbehnutie vlastného eshopu?
- Nájsť voľnú doménu – napríklad pomocou nástroja Whois. Nezabudnite na vhodný názov domény. Ten by mal byť jednoducho zapamätateľný a čo najviac súvisieť s vašou značkou či ponúkanými produktmi.
- Zabezpečiť si hosting pre doménu
- Eshop riešenie. Asi najhoršou voľbou v oblasti dizajnu a SEO sú e-shopy na prenájom. Oveľa lepšie rozhodnutie je dizajn na mieru alebo kvalitná editovateľná šablóna v systéme, kde si môžete mnohé prvky editovať sami.
- Spôsoby platby. Na výber máte dobierku, platbu na účet, platobnú bránu alebo google pay možnosť. Ktorú si vyberiete? Oplatí sa vám platiť za platobnú bránu?
3. Čo robiť, keď ste spustili svoj eshop?
Založením celého eshopu vaša cesta zďaleka nekončí. Teraz by ste mali rozhodiť svoje siete, najmä tie sociálne. Tie sú totižto dobrým lákadlom pre potencionálnych zákazníkov a jednoduchým nástrojom marketingu. Sú rozšírené a obľúbené, obzvlášť keď ste zvolili produkt s mladšou cieľovou skupinou.
Tip ako začať:
- Potrebujete obsah a veľa obsahu – budete potrebovať pútavé texty, ktoré predávajú, krásne fotografie, videá, ale predovšetkým veľa času na neustále kŕmenie sociálnych sietí.
- Marketing a SEO. Akonáhle na vašej stránke začne pribúdať obsah, bude potrebné ho začať šíriť, cez vhodné kanály (Facebook, Instagram, YouTube). Zistite, kde vaša cieľová skupina najviac trávi čas online a prispôsobte obsah jej záujmom. Pripravte sa na to, že vašu stránku bude potrebné optimalizovať pre vyhľadávače = SEO. Dôležité je aj, aby bol váš nový web “user friendly” a zákazníci mali z nakupovania radosť. Venujte preto pozornosť základným UX (user experience) pravidlám.
Prečítajte si aj článok 10 tipov, ako začať podnikať
Sociálne siete ponúkajú obrovské množstvo možností, akými spotrebiteľov skutočne prilákať. Sponzorovanie príspevkov na Facebooku alebo Instagrame nemusí byť vôbec finančne náročné, a zákazníci sa môžu hrnúť jedna radosť. Samozrejme, pokiaľ ste si dali záležať na správnom nastavení na cieľovú skupinu ľudí. Komunikácia s klientmi je nesmierne dôležitá. Okrem toho, že je pre vás prínosom ich spätná väzba, kontaktom s nimi si vytvárate dobré meno a vašu aktivitu ocení napríklad aj Facebook, ktorý ju starostlivo meria a priraďuje vašim príspevkom patričný dosah.
Okrem sociálnych sietí nezabudnite ani na reklamu na Googli, či na SEO, čo vám vie priniesť z dlhodobého hľadiska zrejme najväčší prínos.
4. Rýchle doručenie – komu by sa dnes chcelo čakať?
Nech už predávate čokoľvek, myslite na to, že daný tovar sa nejakým spôsobom musí dostať k cieľovému zákazníkovi. V tomto prípade sa u spoločností informujte o celom procese a zistite si ceny jednotlivých prepravcov. Či už sa klient k produktom dostane prostredníctvom Slovenskej pošty, využije kuriérne služby, osobný odber alebo odber na výdajných miestach, najideálnejšie by bolo ponúknuť mu na výber z viacerých možností.
Neváhajte sa pustiť do vlastného podnikania prostredníctvom eshopu. Podnikanie si vyžaduje neustále vzdelávanie sa v mnohých oblastiach, ale ponúka vám aj slobodu, ktorú v bežnom zamestnaní nenájdete.
Foto na titulke: pixabay.com
Nesuhlasim s touto vetou, kazdemu moze vyhovovat nieco ine. “Asi najhoršou voľbou v oblasti dizajnu a SEO sú e-shopy na prenájom.”