NAČÍTAVAM

Type to search

MAGAZÍN OSOBNÝ ROZVOJ VZŤAHY

Ako sa sťažovať tak, aby vás vypočuli?

REDAKCIA
Share

Stáva sa vám, že ste niekomu niečo povedali milión krát a napriek tomu sa dotyčný správal tak, akokeby vás nepočul? Skúste sa sťažovať len raz, ale poriadne – popíšte pritom vaše emócie.

Rozoberme si príbeh ženy, nazvime ju napríklad Michaela. Jej ktorej rodina sa zjavne skladá zo sebcov. Michaela robí všetko – nakupuje, varí a upratuje pre svoju rodinu, pričom všetci sú už dospelí. Nikto jej s ničím nepomáha, a ak áno, je to buď príliš málo, príliš neskoro alebo s takou neochotou a lajdáctvom, že by to najradšej urobila sama.

Keď sa rodina zabáva, táto situácia sa zhoršuje. Michaela trávi väčšinu sviatkov tak, že všetkých obsluhuje a každého obieha, aby sa ubezpečila, že každý má to, čo potrebuje. Samozrejme, že s týmto otročením nesúhlasí. Ale napriek tomu, že sa svojej rodine zvykne veľakrát sťažovať, nikto to nebral vážne a minulo sa to účinku.

Ak by sa jej rodina skutočne skladala z sebeckých bezcitných barbarov, jej situácia by bola priamym prípadom dobra proti zlu.

Prečítajte si aj článok 10 krokov k zdravému sebavedomiu

Ale vzťahy nie sú takmer nikdy také čiernobiele

Michaela vidí, že jej dospelé deti spolupracujú a sú nápomocné – ale len pri ostatných ľuďoch. Napríklad pomáhali svojim kamarátom pri sťahovaní. Keď s nimi Michaela nebola, umývali po sebe riad. Dokonca zostávali na večierkoch u iných, aby im po akcii pomohli upratať.

Prečo sú milí a nápomocní každému okrem Michaely?

Je zvláštne, že jej rodina sa zdá byť schopná pracovať, keď tam nie je Michaela. Cíti sa osobne nerešpektovaná a zanedbávaná bez nejakého reálneho dôvodu. Michaela sa totiž zameriava na nich. Pýta sa, prečo k nej nie sú láskavejší a ohľaduplnejší k jej pocitom. Odpoveď spočíva v otázke.

Kľúčové je opísať vaše pocity

Problém je v tom, že pocity Michaely neboli nikdy súčasťou diskusie medzi ňou a jej rodinou. Michaela by nesúhlasila. Myslí si, že neustále zdieľala svoje pocity a zo správania svojej rodiny má pocit, že im je to jedno.

Ale Michaela nikdy nepovedala: „Cítim sa zneužitá“ alebo „Cítim sa ponížená, keď …“ Tiež s nimi nezdieľala: „Je mi strašne, keď ma nechávate upratovať.“

Rovnako ako mnoho ľudí, aj Michaela neverí, že jej pocity sú dostatočné na to, aby v iných motivovali láskavosť. Namiesto toho im ukazuje „dôkazy“, ktoré sa dajú ľahko odignorovať – ​​a vďaka tomu ostatní prestanú počúvať namiesto toho, aby sa skutočne zamysleli.

Michaela prejavuje svoje pocity tak, že povie napríklad „Manželia iných ľudí robia X, Y alebo Z“ alebo „Musím vás stále žiadať, aby ste mi pomohli priniesť nákupné tašky z auta?“

Toto sú „fakty“, nie pocity.

Fakty nechávajú vaše sťažnosti ignorované, dokonca aj u ľudí, ktorí vás milujú.

Ak chcete priateľom a rodine ukázať, čo vás trápi, musíte vyjadriť emócie, nie fakty.

Vaše pocity nemusia byť správne alebo racionálne, ale musíte ich prejaviť. To znamená, že: „Cítim sa sama na všetky domáce práce“ je lepší spôsob, ako sa sťažovať: „Ste hrubí.“

V prvom prípade nikto nemôže diskutovať o tom, že sa cítite osamelí. V druhom prípade je príliš ľahké odpovedať: „Nie, nie som.“

„Cítim sa sám“ je o mne. „Ste hrubí“ je o vás.

Čokoľvek o vás hovorím, sa nebude chápať ako ja, ktoré vyjadruje moje pocity.

Ak sa chcete účinne sťažovať, skúste nasledujúci postup

Ak vaše sťažnosti neustále prepočúvajú, prečítajte si postup sťažnosti. Aký jazyk používate? Aký je váš názor na to, čo chcete? Ako by ste sa cítili, keby ste to získali? Využite túto situáciu na osobnú reflexiu.

Prevezmite svoje pocity o situácii a vyjadrite ich. Podeľte sa o svoje pocity skôr pomocou vyjadrenia, že ste „nahnevaná“ alebo „smutná“ alebo „neistá“, namiesto zamerania sa na správanie ostatných.

Pri každej sťažnosti ju konkretizujte. Ľudia nemusia vedieť, ako vám môžu pomôcť, ak to nešpecifikujete. Zabudnite na myšlienku, že „mali by to vedieť.“ Vlastnite svoje potreby.

Dajte priateľom a rodine vedieť, kedy vám ubližujú. Ľudia, ktorým ste blízko, potrebujú tieto informácie, aby sa mohli rozhodnúť, či a ako s vami budú lepšie zaobchádzať.

Rešpektujte pocity druhých. Spýtajte sa ľudí, ktorí sú vám blízki, o svojich pocitoch a praktizujte ich potvrdzovanie. Aby ste niekoho pochopili, nemusíte sa cítiť rovnako. Musíte len pochopiť, že sa môžu cítiť inak ako vy a prečo.

Rozprávajte sa s vašimi blízkymi. Dajte im vedieť, že aj keď ste vždy nehovorili o svojich pocitoch, radi by ste odteraz robili veci inak.

Uvedomte si, že iný pocit nemusí viesť k vojne. Keď si vážite váš vzťah, môžete rešpektovať prirodzené rozdiely medzi vami.

Vyskúšajte tieto tipy doma, nie v práci. Pracovisko má odlišné pravidlá a očakávania týkajúce sa vzťahov.

Zdroj: Tina Gilbertson, psychologytoday.com

REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X