Ako urobiť dobrý prvý dojem?

3
Ako urobiť dobrý prvý dojem?
foto: pixabay.com

Psychológovia tvrdia, že už prvých 7 sekúnd, keď sa s niekým stretnete, stačí na to, aby si ľudia na vás vytvorili názor. Prvý dojem môžete ovplyvniť ešte predtým, než vôbec prehovoríte, a to napríklad mimikou, stiskom ruky, vôňou, vzhľadom, držaním tela či oblečením.

Nie je dobré ho podceniť ho, pretože tento názor na nás môže u druhých pretrvávať roky, alebo ním môžeme ovplyvniť podstatné veci ako prijatie do zamestnania, upútanie pozornosti nášho budúceho partnera, alebo pokaziť nadviazanie dôležitého pracovného kontaktu.

Aké sú tipy na vyvolanie pozitívneho dojmu?

1. úsmev – najúčinnejším spôsobom, ako prelomiť ľady, je usmievať sa. Niekedy je úsmev aj dobrým prostriedkom na to, aby sa človek uvoľnil, keď je napríklad v kŕči a má trému, a nevie, ako začať rozhovor alebo prezentáciu – ak sa usmejete, svaly okolo úst sa uvoľnia a lepšie sa vám bude rozprávať.

2. podanie ruky – mľandravý stisk ruky (ľaknutá ryba) vie pokaziť image aj toho najupravenejšieho muža – ak človek dostatočne nepocíti stisk vašej ruky, pomyslí si, že nemáte sebavedomie alebo že nie ste osobnosťou. Samozrejme, nič netreba preháňať – príliš silný stisk vyzerá zase neprimerane a každému bude jasné, že je predstieraný.

Prečítajte si aj článok 10 tipov ako nepokaziť prezentáciu.

podanie ruk, stisk, predstavenie sa
Foto: pixabay.com

3. postoj – skúste stáť vzpriamene a ramená tlačte dozadu. Ak je človek v strese, inštinktívne sa zohýba, akokeby sa skrýval, aby ho nebolo vidno, alebo zaujme obrannú pozíciu a prekríži si ruky. Ak stojíte vystretý a máte otvorený postoj, a navyše sa pozeráte človeku do očí, ihneď pôsobite sebavedomejšie. Aj chôdza prezrádza veľa – svižný a energický vstup so vztýčenou hlavou vám zaistí pozornosť.

4. oblečenie – nepodceňujte to, čo máte oblečené – ak prídete v pokrčených šatách, ktoré ste si kúpili pred 15 rokmi, pravdepodobne nebudete pôsobiť upravene, a je možné, že ani dôveryhodne. Pozornosť by ste mali venovať aj doplnkom ako sú kvalitná nadčasová kabelka a samozrejmosťou by mali byť čisté a neošúchané topánky. Ani priveľa bižutérie nie je dobrou voľbou, radšej zvoľte jeden výraznejší prvok ako viacero, ktoré sa budú biť o pozornosť. Ak sa potrebujete poradiť o výbere vhodného outfitu, môžete osloviť odborníka – stylistu.

5. celková upravenosť – nielen oblečením môžete spraviť dobrý dojem, ale aj vhodným make-upom (menej je viac), umytými a upravenými vlasmi, čistými nechtami a vôňou. Ak prídete spotený, s mastnými vlasmi, okúsanými nechtami, príliš výrazným make-upom, alebo ste práve jedli cesnak, určite nikoho neoslníte.

dievca, make-up, uprava, image
Foto: pexels.com

6. predstavenie sa – skúste si pripraviť krátku, 20-30 sekundovú reč, v ktorej v niekoľkých vetách poviete niečo o sebe. Američania to označujú ako elevator pitch, čiže by to nemalo byť nič obsiahle, ale iba to, čo by ste stihli povedať počas čakania na výťah alebo cestou vo výťahu, čo trvá približne pol minúty.

7. tón hlasu – keď budete rozprávať tak, že vás druhý človek nebude dostatočne počuť a rozumieť, opäť nezanecháte dobrý dojem, ale bude z vás cítiť ustráchanosť a nepriebojnosť. Niekedy si skúste trénovať, ako znie váš hlas, napríklad aj v bežných situáciách, keď zdravíte predavačku v obchode. Ruku na srdce – je vás počuť?

6. oslovenie – je príjemné, keď druhého oslovíte menom, alebo začnete rozhovor s tým, čo už o danej osobe viete – napr.: „Vy ste z východu, však?“ Aj po tom, ako sa navzájom predstavíte a prvý raz počujete meno dotyčného, je dobré, keď ho potom v rozhovore použijete – nielenže to bude danej osobe lichotiť, ale si ho tak aj lepšie zapamätáte.

Dobrou bodkou na záver vášho predstavenia sa je mať po ruke svoje vizitky, ktoré by taktiež mali odrážať profesionalitu vašej práce alebo podnikania. Dajte si záležať na ich vzhľade (napr. logu), pretože aj ony podčiarkujú váš image.

žiadne príspevky na zobrazenie

3 KOMENTÁRE

  1. na každu pracovcnu schozku sa poctivo pripravim. Nakolko reprezentujem svojho zamestnavatela, na vzhlade si dam dostatočně záležat. Lenže každu spoločnost nereprezentuju iba zamestnanci, ale aj jej obchodne priestory a tie su uz mojho pohladu naozaj velmi doležite

  2. seba upraviť .. nenápadný, ale poctivý kvalitný make up a odev zaujímavý ale v nekrikĺavých tónoch a ako priestory pre schôdzku s klientom si dať kanceláriu do nových moderných budov v pekných štvrtiach trebárs doas na košickej v BA a prvá vlna dobrého dojmu je pripravená