Firmy v poslednom čase čelia obrovským výzvam a za posledných pár rokov prešli neuveriteľným množstvom zmien, ktoré sa nespomalia ani v roku 2023. Podniky sa budú musieť vysporiadať s následkami globálnej pandémie, ruskou inváziou na Ukrajinu, ekonomickými výzvami, ako aj stále rýchlejší vývoj technológií.
Tu sú trendy, o ktorých si myslím, že budú mať najväčší každodenný vplyv na spôsob našej práce a podnikania v roku 2023.
1. Zrýchlená digitálna transformácia
V roku 2023 vidíme pokračovanie inovácií a vývoja v transformačných technológiách, ako sú umelá inteligencia (AI), internet of things (IoT), virtuálna a rozšírená realita (VR/AR), cloud computing, blockchain a super rýchla sieť, protokoly ako 5G. Nové riešenia pre hybridnú a dištančnú prácu, obchodné rozhodovanie a automatizáciu manuálnej práce kombinujú tieto technológie spôsobmi, ktoré im umožňujú vzájomne sa zlepšovať. To nás približuje viac ako kedykoľvek predtým k bodu, kedy sme schopní vytvárať „inteligentné podniky“, kde sa systémy a procesy navzájom podporujú pri plnení všedných úloh tým najefektívnejším možným spôsobom.
Aby sa na to firmy pripravili, musia zabezpečiť, aby do svojich procesov a do každej oblasti operácií začlenili správnu technológiu. V tomto bode je naozaj veľmi málo ospravedlnení pre to, že podnikáte a nerozumiete tomu, ako AI a ďalšie vyššie uvedené technológie ovplyvnia vaše podnikanie a priemysel.
Efektívnejší predaj a marketing, lepšie služby zákazníkom, efektívnejšie dodávateľské reťazce, produkty a služby, ktoré sú viac zosúladené s potrebami zákazníkov, a zefektívnené výrobné procesy – to v roku 2023 hrá rolu. Mnohé z týchto technológií, ako napríklad AI a blockchain, sú teraz dostupné v modeloch ako služba prostredníctvom cloudu a nové rozhrania a aplikácie k nim umožňujú podnikom prístup prostredníctvom prostredí bez kódu.
2. Inflácia a bezpečnosť dodávateľského reťazca
Ekonomické vyhliadky pre väčšinu sveta nevyzerajú v roku 2023 najlepšie. Odborníci nám hovoria, že očakávame pokračujúcu infláciu a utlmený ekonomický rast. Mnoho priemyselných odvetví je stále sužovaných problémami dodávateľského reťazca, ktoré sa objavili počas globálnych odstávok spôsobených Covid-19 a ktoré sa len zhoršili v dôsledku vojny na Ukrajine. Aby spoločnosti proti tomu mohli bojovať a udržať sa nad vodou, musia zlepšiť svoju odolnosť akýmkoľvek spôsobom. To znamená znížiť vystavenie sa nestálym trhovým cenám komodít, ako aj zabudovať ochranné opatrenia do dodávateľských reťazcov na riešenie nedostatku a rastúcich logistických nákladov.
Je dôležité, aby spoločnosti zmapovali celé svoje dodávateľské reťazce a identifikovali akékoľvek vystavenie sa dodávateľským a inflačným rizikám. Týmto spôsobom môžu preskúmať spôsoby, ako zmierniť toto riziko, ako sú alternatívni dodávatelia a stať sa viac sebestačnými. Množstvo spoločností sa rozhodlo zaobstarať časť svojej výroby po tom, čo identifikovali riziko spoliehania sa na čínsku výrobu, ktorá je stále sužovaná politikou nulového výskytu Covid a následnými odstávkami.
3. Udržateľnosť
Svet sa čoraz viac prebúdza s tým, že klimatická katastrofa bude predstavovať oveľa väčšiu výzvu ako čokoľvek, čo sme zažili v posledných desaťročiach, a prevýši výzvy, ktorým čelí pandémia Covid. To znamená, že investori a spotrebitelia uprednostňujú podniky so správnymi environmentálnymi a sociálnymi predpokladmi a nákupné trendy čoraz viac riadia uvedomelí spotrebitelia – tí z nás, ktorí pri výbere toho, od koho nakupovať alebo s kým obchodovať, uprednostňujú faktory, ako je ekologický dopad a udržateľnosť.
V roku 2023 sa spoločnosti musia uistiť, že ich environmentálne, sociálne a riadiace (ESG) procesy sa presunú do centra ich stratégie. Malo by sa to začať meraním vplyvu každého podnikania na spoločnosť a životné prostredie a potom by sa malo prejsť k zvyšovaniu transparentnosti, podávania správ a zodpovednosti. Každý podnik potrebuje plán s jasnými cieľmi a časovými rámcami, ako znížiť akékoľvek negatívne dopady, a potom musí byť plán podložený solídnymi akčnými plánmi. Hodnotenie a plány by mali presahovať hranice spoločnosti a mali by pokrývať celý dodávateľský reťazec a poverenia dodávateľov ESG (Environmental, Social, and Governance). Napríklad je ľahké zabudnúť na environmentálny vplyv poskytovateľov cloudových služieb a vplyv dátových centier na životné prostredie.
Aké sú marketingové trendy z pohľadu zákazníka v roku 2023?
4. Pohlcujúci zákaznícky zážitok
V roku 2023 zákazníci túžia predovšetkým po skúsenostiach. To všaknevyhnutne neznamená, že cena a kvalita idú do úzadia. Obe zohrávajú do určitej miery úlohu v spôsobe, akým zažívame proces výberu, nákupu a užívania si tovarov a služieb, na ktoré míňame svoje peniaze.
Úlohu, ktorú tu zohrávajú technológie, tradične zohráva zjednodušiť procesy a odstrániť problémy zo života spotrebiteľa. Sú to nástroje odporúčaní, ktoré nám pomáhajú vybrať si, čo kúpiť, alebo na online portáloch sú to služby zákazníkom, ktoré sa zaoberajú problémami a podporou. Tie budú hrať kľúčovú úlohu aj v roku 2023. Tohtoročnými kľúčovými slovami sú virtuálna realita a interakcia.
Metaverzum – niečo ako univerzálny termín používaný futuristami na opis „ďalšej úrovne“ internetu, kde komunikujeme so značkami a ostatnými spotrebiteľmi prostredníctvom pohlcujúcej technológie vrátane 3D prostredí a VR – je fázou, v ktorej sa to odohrá. Spomeňte si na online obchody, kde si môžeme prezerať a „vyskúšať“ virtuálne zobrazenia oblečenia, šperkov a doplnkov. Mohli by sme použiť virtuálne šatne na obliekanie svojich avatarov – ako to už presadili Hugo Boss – alebo by to mohlo zahŕňať AR, ako to používa Walmart, aby sme videli, ako sa oblečenie zmestí na naše skutočné telo. Tieto trendy ovplyvnia online aj offline maloobchod.
Trend smerom k skúsenostiam je taký silný, že značky ako Adobe a Adweek vymenúvajú riaditeľov pre skúsenosti (CXO), aby zabezpečili, že sa to stane základným prvkom obchodnej stratégie. Okrem zákazníckej skúsenosti musia podniky čoraz viac myslieť aj na skúsenosti zamestnancov, keďže konkurencia o najtalentovanejších a najkvalifikovanejších pracovníkov je čoraz intenzívnejšia.
5. Talentová výzva
Za posledný rok sme boli svedkami obrovských pohybov talentovaných ľudí, označovaných ako veľká rezignácia a tiché skončenie, keď pracovníci prehodnocovali vplyv práce a to, čo chcú zo svojho života mať. To vyvolalo tlak na zamestnávateľov, aby zabezpečili, že budú poskytovať atraktívne kariéry, flexibilitu hybridnej práce a lákavé pracovné prostredie a firemnú kultúru. V roku 2023 bude nevyhnutné ponúkať ľuďom napĺňajúcu prácu, neustále príležitosti na rast a vzdelávanie, flexibilitu a rôznorodé, hodnotovo orientované pracoviská.
Okrem toho zrýchlená digitálna transformácia vedie k väčšej automatizácii pracoviska, ktorá rozšíri takmer každú jednu prácu na svete. Ľudia budú čoraz viac zdieľať svoju prácu s inteligentnými strojmi a inteligentnými robotmi, čo má obrovské dôsledky na zručnosti a talent, ktoré spoločnosti budú v budúcnosti potrebovať. Bude to znamenať rekvalifikáciu a zvyšovanie kvalifikácie obrovských výkyvov ľudí v našich podnikoch, ako aj nábor nových ľudí, ktorí majú zručnosti potrebné pre budúcnosť.
Na jednej strane sa podniky musia vysporiadať s obrovskou medzerou v zručnostiach, ktorá existuje v oblastiach, ako je data science, AI a ďalšie technologické oblasti, čím sa zabezpečí, že budú vytvárať údaje a technologicky zdatnú pracovnú silu potrebnú na úspech v budúcnosti. A na druhej strane, keďže ľudské pracovné miesta sa vďaka technológiám rozširujú, podniky musia preškoliť zamestnancov so zručnosťami potrebnými na prácu s inteligentnými strojmi a na rozvoj ich jedinečných ľudských zručností, ktoré sa v súčasnosti nedajú automatizovať. V roku 2023 to bude zahŕňať zručnosti ako kreativita, kritické myslenie, medziľudská komunikácia, vodcovstvo a uplatňovanie „humánnych“ vlastností, ako je starostlivosť a súcit.
Zdroj: Bernard Marr, https://www.linkedin.com/pulse/