Chcete podnikať, ale nemáte peniaze? Vyskúšajte crowdfunding!

0
Chcete podnikať, ale nemáte peniaze? Vyskúšajte crowdfunding!

Ako malé dievčatá sme si so sestrou do kufríkov odkladali poklady. Ako veľké mamy sme si ich chceli odkladať tiež a vznikol nápad na spomienkový kufrík pre mamičky. Kde ale zobrať na rodičovskej peniaze?

Najprv sme zvažovali úver z banky. Vzhľadom na to, že sme obe na rodičovskej dovolenke, nemohli sme si dovoliť zaťažiť rodinné rozpočty. A bolo vymaľované. Naše podnikanie ako začalo, tak aj skončilo. Ostal len sen o spomienkových kufríkoch pre mamičky.

Jedného dňa mi manžel hovorí, že jeho kolegyňa vydáva kuchársku knižku, na ktorú sa jej vyskladali ľudia. Bingo! Že nás to nenapadlo tiež. Vyskúšame crowdfunding.

Čo je crowdfunding?

Crowdfunding je v preklade kolektívne financovanie. Cieľom je získať peniaze na štart podnikania priamo od ľudí, a to výmenou za odmenu. Podpora samozrejme nepríde sama od seba. Projekt musíte poriadne pripraviť, nastaviť marketingovú kampaň a počítať s províziou pre crowdfundingovú platformu, ktorú využijete. Ak váš produkt alebo služba zaujme, máte vyše 50% pravdepodobnosť, že budete úspešné.

Prečítajte si rozhovor s Oli Džupinkovou, autorkou receptov rusínskej kuchyne, ktorá tiež vyskúšala crowdfunding

Ako crowdfunding funguje?

Na začiatku je váš projekt, produkt alebo služba. Vyberiete si crowdfundingovú platformu (aké máte možnosti sa dočítate nižšie), napíšete projekt, ponúknete odmeny a stanovíte cieľovú sumu. Toto je obzvlášť dôležité, pretože vyzbierané peniaze dostanete iba v prípade, že váš projekt bol úspešný, teda dosiahol cieľovú sumu.

Každý projekt musí mať odmeny, za ktoré podporu vymieňate. Ľudia si väčšinou kupujú odmeny vo výške 4 – 30€. Majú radi na výber, ale nie priveľa. Do 10 typov odmien bude stačiť. Môžete ponúknuť aj dobrovoľný príspevok bez odmeny.

Musíte sa tiež rozhodnúť, ako dlho bude vaša kampaň trvať. Na výber máte 30 alebo 45 dní. Počas trvania kampane si každý deň rezervujte aspoň dve hodiny. Budete ich potrebovať na marketingovú podporu.

Ako to už býva, ani crowdfundingová kampaň nie je zadarmo. Dobrou správou je, že na začiatku nemusíte platiť nič. Dokonca ani na konci, pokiaľ je váš projekt neúspešný. Odmenu, teda províziu z vyzbieranej sumy, platíte iba vtedy, keď je váš projekt úspešný. Úspešnosť sa meria na percentá. Váš projekt musí byť úspešný minimálne na 100%.

foto: pixabay.com

Aké crowdfundingové možnosti na Slovensku máme a koľko stoja?

Na Slovensku a zároveň aj v Čechách fungujú tri relevantné stránky poskytujúce crowdfunding:

  • HitHit je najväčší, jeho ľudia komunikujú rýchlo, milo a profesionálne. Oslovuje Slovákov aj Čechov. Prezentačné video je u nich povinné, rovnako ako odkaz na web alebo facebook. Môžete na ňom vytvoriť akýkoľvek kreatívny projekt, podlieha však schváleniu. Ich provízia je 9% plus provízia pre kartové spoločnosti 1,5 – 2,5% plus dph.
  • Startlab je zameraný na projekty s verejnoprospešným zámerom. Je určený každému, kto pomôže zlepšiť našu krajinu. Majú k dispozícii aj flexibilné financovanie. Peniaze tak dostanete aj keď nevyzbierate cieľovú sumu s podmienkou realizácie projektu. Ich provízia je 7% plus provízia pre kartové spoločnosti. Uvádzajú, že zhruba 92% z vyzbieranej sumy ostáva autorom projektu.
  • Štartovač je najmenší a nemusíte mať urobené video. Rovnako ako HitHit je pre všetky typy projektov. Z vyzbieranej sumy si berie nižšiu províziu, teda 7% plus provízia pre kartové spoločnosti.
crowdfunding
foto: 123rf.com

Ako sme na tom my?

Včera sme spustili našu kampaň na HitHite. Ide o spomienkový kufrík pre mamičky. Je to kufrík, ktorý im pomôže uchovávať a organizovať spomienky na to, ako ich deti rástli.

Už máme prvých prispievateľov a ideme sa pustiť do marketingovej podpory. Držte nám palce. Podporiť nás môžete aj vy. Poteší nás akákoľvek pomoc s našim projektom. Či nás podporíte finančne alebo zdieľaním na sociálnych sieťach.

Spomienkový kufrík
Spomienkový kufrík

žiadne príspevky na zobrazenie