NAČÍTAVAM

Type to search

MAGAZÍN PRE ZDRAVIE ŽENY PSYCHOHYGIENA

Cítite sa vyhoretá? Možno je čas na zmenu

Margaréta Marečková
Share

Kedysi sa v súvislosti s vyhorením hovorilo najmä o povolaniach ako lekár, zdravotná sestra či učiteľ. V súčasnosti je vyhorenie bežným javom naprieč rôznymi vekovými kategóriami a povolaniami. Ako sa prejavuje? A najmä ako z neho von?

Príznaky sa rôznia

Vyhorenie nie je chrípka a keďže sme každý jedinečný, aj vyhorenie sa u nás prejavuje rôznym spôsobom. Dôležité je venovať pozornosť signálom, ktoré nám naše telo dáva.

Medzi fyzické prejavy môžu patriť bolesti hlavy, nevoľnosť, nespavosť alebo až prílišná únava, nechutenstvo či tráviace ťažkosti. Z psychických prejavov môže ísť o apatickosť, podráždenosť, stratu radosti a nadšenia a smútok.

Vyhorený človek stráca radosť z činností, ktorým sa predtým venoval, zanedbáva svoje koníčky a priateľov, izoluje sa, musí vynaložiť nadmerné úsilie pri vykonávaní bežných činností, je celkovo otupený a ráno sa mu nechce vstať z postele, lebo v tom nevidí zmysel.

Prečítajte si aj článok o tom, ako sa s našou psychikou zahrávajú spociálne siete

foto: pixabay.com

Ako to, že som vyhorela?!

V dnešnej dobe sú na ľudí kladené veľké nároky. Manažment je pod tlakom, aby sa firme darilo, zamestnanci sú pod tlakom, aby boli čo najefektívnejší a najproduktívnejší. A aby toho nebolo málo, priznajme si farbu aj my. Častokrát sme tými najväčšími kritikmi práve my samy.

Nastúpime do nového zamestnania, dostaneme viac zodpovednosti, boli sme povýšené, toto môžu byť situácie, kedy zo seba chceme dostať maximum a ešte viac. Zavalíme sa prácou a zabúdame na oddych a na tak prepotrebnú regeneráciu síl.

Zamestnanie ani podnikanie nie sú šprinty, je to dlhý maratón, na ktorý si treba rozumne rozložiť sily, no pri vyhorení človek jednoducho vyšprintuje. A odrazu zistí, že mu došli sily a už nevládze ďalej. Psychicky. Vyhorel.

Nepodceňujte vyhorenie

Aj keď niekomu sa vyhorenie môže zdať len ako únava z práce, zo stereotypu, či potreba dovolenky a oddychu, neradno ho podceňovať. Môže sa z neho totiž vyvinúť depresia a s tou sa neradno zahrávať, pretože sa lieči náročnejšie a dlhšie ako vyhorenie a mnohokrát si vyžaduje návštevu psychiatra a liečbu medikamentmi.

Najlepšia je prevencia

Medzi najosvedčenejšiu prevenciu vyhorenia patrí udržiavanie zdravého work-life balansu. Netreba zabúdať na seba, na rodinu a priateľov, treba sa venovať koníčkom, nájsť si chvíľku pre seba, sem-tam vypnúť od okolitého sveta a povinností a naučiť sa jednoducho oddychovať.

Vašej psychike tiež určite pomôže zníženie nárokov na seba samu, skrotenie toho perfekcionistu a detailistu vo vás a hlavne potlačenie nutkania “ja sama, ja sama, to zvládnem najlepšie, len ja sama”.

Vaše duševné zdravie sa vám poďakuje a v konečnom dôsledku aj vaše podnikanie.

Záleží vám na vašom zdraví? Príďte na našu akčnú konferenciu o zdraví v Košiciach!

Ak však máte pocit, že nie ste celkom vo svojej koži a niečo sa s vami deje a spoznali ste niektoré vyššie uvedené príznaky, z vlastnej skúsenosti odporúčam vyhľadať psychológa. Pred jeho návštevou si ešte môžete urobiť tento test. Psychológ vám pomôže zistiť, prečo ste vyhoreli a ako tomu predísť do budúcnosti.

Zdroj: http://vyhorenie.sk/

Tagy
Margaréta Marečková
Margaréta Marečková

Som vášnivý knihomol s výborným okom na gramatické chyby. Môj knižný blog nájdete na www.cocitam.sk

  • 1

You Might also Like

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X