Od momentu, keď z výrobnej linky priamo v Československu vyšla prvá fľaša nápoja Coca-Cola, uplynulo 50 rokov. Vtedy bol dostupný jediný variant – klasický nápoj v ikonickej sklenenej fľaši s objemom 250 ml.
Česi a Slováci dodnes spomínajú, že nápoj Coca-Cola bol niečím mimoriadnym, čo stálo za to, aby si z neho odložili fľašu či neskôr plechovku.
Za desaťročia sa však veľa zmenilo. Spoločnosť dala prácu takmer desaťtisíc ľuďom v Česku a na Slovensku, stala sa ekologickejšou a priniesla 50 rokov radosti.
„Nápoj Coca-Cola sa vo svete vyrába už 135 rokov a spoločnosť pôsobí v takmer 200 krajinách sveta. V Česku a na Slovensku oslavuje úžasných 50 rokov. Je to pre nás mimoriadny míľnik a vážime si, že ho s nami Česi a Slováci oslávia. Rovnako ako s nimi nápoje značky Coca-Cola oslavujú ich najvýnimočnejšie chvíle už po celé desaťročia,“ hovorí Natalia Stroe, CEO The Coca-Cola Company ČR/SR.
Nápoj Coca-Cola sa na území Československa prvýkrát objavil spolu so spojeneckým vojskom americkej armády v roku 1945. Nezameniteľná chuť sa stala symbolom nového začiatku a túžby po lepšom živote. S tou sa spájala aj neskôr, keď červená etiketa s elegantným bielym nápisom Coca-Cola predstavovala moderný a slobodný spôsob života, aký si ľudia v socialistickom Československu priali. V roku 1968 preto začala komunikácia so zástupcami značky The Coca-Cola Company v Ríme a o rok neskôr národný podnik Fruta Brno odoslal do New Yorku návrh zmluvy, pričom pre svoju výrobu vybral konzerváreň v obci Modřice.
Kľúčový rok 1971
Coca-Cola sa mnohým Čechom a Slovákom spája v prvom rade so Západom, nápoj sa však už desaťročia vyrába lokálne. Že je to však až 50 rokov, tipuje len každý siedmy respondent prieskumu agentúr STEM a FOCUS, ktorý si dala Coca-Cola exkluzívne pripraviť k tomuto výnimočnému sviatku.
Napriek tomu, že sa výroba pred 50 rokmi spustila na sklonku leta, my začíname oslavami už dnes. Prvá fľaša pre zákazníkov s objemom 250 ml zišla z výrobnej linky v septembri 1971. Československo sa tak stalo štvrtou socialistickou krajinou, v ktorej sa nápoj Coca-Cola vyrábal, a tiež 135., v ktorej sa podával.
V socialistickom Československu sa gastronomické zariadenia delili do štyroch cenových skupín. Nápoj Coca-Cola si ľudia v 70. rokoch mohli kúpiť len obmedzene – napr. v reštauráciách 1. a 2. kategórie, v predajniach Tuzex, prípadne vo vlaku či v lietadle.
V roku 1971 sa v Modřiciach vyrobilo 3 073 190 prepraviek po 24 štvrťlitrových fliaš, teda celkom 18 439 140 litrov nápoja Coca-Cola. Ročná priemerná produkcia závodu v Kyje je v súčasnosti vyše 200 miliónov litrov nápoja Coca-Cola (spolu vo variantoch regular, light a zero).
Najväčšia zmena nastala v roku 1991, keď produkciu v štátnom podniku prebral súkromný botler, spoločnosť Coca-Cola Amatil, a pokračoval vo výrobe ikonického nápoja spoločnosti The Coca-Cola Company na území Československa. Odvtedy pribudol počet miest, v ktorých sa nápoj Coca-Cola dal kúpiť, ale aj varianty príchutí a balení. Dnes sa predáva až v deviatich rôznych variantoch.
Rozdiel robia ľudia
Nápoj Coca-Cola od roku 2000 vyrába a do fliaš plní spoločnosť Coca-Cola HBC, ktorá je strategickým partnerom spoločnosti The Coca-Cola Company. Za posledných 30 rokov dala prácu takmer 10 000 ľuďom. Aktuálne zamestnáva 943 ľudí 20 rôznych národností. Takmer 9 % zamestnancov v spoločnosti pracuje viac ako 25 rokov.
„Coca-Cola je postavená na vzťahoch, ktoré nám každý deň pomáhajú napĺňať našu víziu. Bez zamestnancov, pre ktorých je ich práca vášňou, by to nebolo možné. To oni reprezentujú hodnoty spoločnosti: Starostlivosť, zdieľanie, integritu a precíznosť. Zároveň nesmieme zabudnúť na našich zákazníkov a obchodných partnerov, bez ktorých by sa nám nepodarilo uspokojiť potreby všetkých spotrebiteľov,“ vysvetľuje Dan Timotin, CEO Coca-Cola HBC ČR/SR.
Závod, v ktorom sa nápoje Coca-Cola vyrábali, bol 22 rokov aj na Slovensku v obci Lúka, v okrese Nové Mesto nad Váhom. Dnes sa nápoje Coca-Cola pre Česko a Slovensko vyrábajú v závode v Prahe-Kyje. Pre obe krajiny bola Coca-Cola veľkým ekonomickým prínosom. Za posledných 15 rokov spoločnosť na daniach zaplatila 3 miliardy českých korún, teda 120 miliónov eur v Česku i na Slovensku spolu.
Osvieženie šetrnejšie k prírode
Hoci sa záujem zákazníkov a produkcia z roka na rok zvyšujú, uhlíková stopa nápoja Coca-Cola je čoraz menšia. Dow Jonesov index trvalej udržateľnosti, popredný globálny ukazovateľ udržateľnosti, hodnotí za rok 2020 spoločnosť Coca-Cola HBC ako najudržateľnejšiu nápojovú firmu sveta. V roku 2020 sa spoločnosti podarilo znížiť CO 2 na liter vyrobeného nápoja až na 16,25 g, teda na polovicu oproti roku 2018.
Coca-Cola a ekológia v súčasnosti
– O 57 % energeticky úspornejšie chladničky pre partnerov v HoReCa, tzv. ICoolers, ktoré v roku 2020 ušetrili 72 ton CO 2
– Trend znižovania spotreby vody vo výrobnom procese (1,61 litra vody na liter vyrobeného nápoja)
– Obmena vozového parku a prechod na vozidlá s alternatívnym pohonom, vďaka čomu zníži do roku 2030 Coca-Cola HBC svoje emisie v Českej republike a na Slovensku o 55 % oproti roku 2017
– Uvedenie rPET fľaše – Natura a Römerquelle, ktorá je 100 % vyrobená z recyklovaného PET materiálu z bývalých fliaš
– Základy pre mokraď v areáli závodu Praha-Kyjev, ktorá podporí biodiverzitu v meste
„Udržateľnosť je naším prioritným cieľom. Za každú našu predanú fľašu chceme do roku 2025 vyzbierať a recyklovať jednu fľašu či plechovku a tiež lokálne vyrábať minimálne 50 % našich obalov z recyklovaných surovín,“ približuje globálne ciele Dan Timotin.
Prečítajte si aj: Zo slovenskej dielne putovali dary z krištáľu priamo kráľom
Prežili sme spolu už 50 rokov
Nápoj Coca-Cola sa v Česku i na Slovensku dodnes spája s nezameniteľnou chuťou a radosťou v každom dúšku. V prieskume agentúr STEM a FOCUS takmer pätina obyvateľov Česka (18 %) a aj Slovenska (19 %) uviedla, že si nápoj Coca-Cola asociuje so silným životným momentom, ako sú oslavy alebo sviatky.
Mimoriadna atmosféra sa pretaví aj do špeciálnej edície obalov pri príležitosti 50. výročia výroby nápoja v Česku a na Slovensku už od júna. Etikety fliaľ aj plechovky budú zdobiť české a slovenské dominanty. Priaznivci legendárnej chuti sa môžu tešiť na fľaše v limitovanom dizajne, letné súťaže, počas ktorých Coca-Cola odovzdá až 550 cien. Hlavnou cenou bude zlatá minca v hodnote 1150 Eur, o ktorú budú hrať priaznivci nápoja denne.
V rámci osláv pomôžeme ostatným, aby mohli pomáhať
O svoje oslavy sa Coca-Cola podelí aj s tými, ktorí to v oboch krajinách potrebujú, pretože dlhodobo vníma svoju zodpovednosť za rozvoj a podporu komunít, a to nielen v čase Covidu, ktorý zasiahol tých najzraniteľnejších.
„Hoci sme v rámci osláv pripravili rad aktivít pre našich zákazníkov, nezabúdame ani na tých, ktorí potrebujú pomoc. V rámci výročia sme v spolupráci s vybranými dlhodobými partnermi Českým a Slovenským červeným krížom, Nadáciou Terezy Maxovej a Úsmev ako dar, pripravili projekt s názvom 50 miest pre dobrý skutok. Ten pomôže vzdelať pracovníkov detských domovov a ďalších zamestnancov sociálnych služieb tak, aby ešte lepšie mohli pomáhať tým, ktorí to naozaj potrebujú,“ vysvetľuje Joonas Mäkilä, Marketingový riaditeľ Coca-Cola HBC ČR/SR.
50 rokov výroby najobľúbenejšieho nealkoholického nápoja na svete v regióne Česka a Slovenska je veľký míľnik, ktorý si zaslúži pozornosť a oslavu. Priaznivcov značky a nápoja Coca-Cola čaká v priebehu nasledujúcich mesiacov množstvo prekvapení až do vyvrcholenia osláv v septembri.
Viac sa o ceste nápoja Coca-Cola v Československu dozviete v tomto videu.