Dnes je lietanie bezpečnejšie ako kedykoľvek v minulosti

0
Dnes je lietanie bezpečnejšie ako kedykoľvek v minulosti
pexels.com, Longxiang Qian

Každým rokom je lietanie bezpečnejšie. Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO) každoročne vydáva svoju správu o globálnej bezpečnosti. Naajnovšie zistenia ukázali, že v roku 2022 zaznamenal letecký priemysel 9,8 % pokles nehôd v porovnaní s rokom 2020. Okrem toho počet úmrtí v dôsledku leteckých nehôd klesol o 66 %.

Zaujímavé je, že tieto čísla klesli aj napriek 11 % nárastu celkového počtu pravidelných letov. ICAO pripisuje zlepšenia v oblasti bezpečnosti bezpečnostným záväzkom zdieľaným v celom odvetví. V skutočnosti je trendom počas mnohých rokov letectva, že dnes je lietanie bezpečnejšie ako kedykoľvek predtým. Poďme sa pozrieť na to, prečo je to tak.

Zlepšenie bezpečnosti v priebehu času

Podľa výskumu Harvardskej univerzity je lietanie v USA, Európe a Austrálii skutočne výrazne bezpečnejšie ako jazda autom. Vaša pravdepodobnosť nehody počas letu je jedna ku 1,2 miliónu a pravdepodobnosť, že táto nehoda bude smrteľná, je jedna k 11 miliónom. Naopak, vaša šanca, že zomriete pri autonehode, je jedna k 5 000.

Harvard nie je ani zďaleka jedinou akademickou inštitúciou v USA, ktorá túto tému skúmala. Štúdia Massachusettského technologického inštitútu (MIT) z roku 2020 sledovala, ako sa bezpečnosť leteckých spoločností za posledné desaťročia zlepšila. V desaťročí rokov 2008 až 2017 sa počet úmrtí cestujúcich výrazne znížil v porovnaní s predchádzajúcim desaťročím.

Prečítajte si: Čo si obliecť do lietadla?

Oleksandr P, pexels.com

V tom období to bolo jedno úmrtie na 7,9 milióna cestujúcich, ktorí nastúpili do lietadla, a od roku 1998 do roku 2007 to bolo jedno úmrtie na 2,7 milióna nastúpených cestujúcich.

V období rokov 1988 až 1997 skutočne došlo k jednému úmrtiu na 1,3 milióna nástupov na palubu av rokoch 1978 až 1987 to bolo k jednému úmrtiu na 750 000 nástupov. V rokoch 1968 až 1977 sa tento počet opäť zúžil na jednu smrteľnú nehodu na 350 000 nástupov.

miera úmrtnosti medzi rokmi 2008 a 2017 iba jedno na 33,1 milióna nastúpených cestujúcich V EÚ

Arnold Barnett, autor článku, ktorý sumarizuje zistenia MIT, poznamenal:

„Celosvetové riziko zabitia sa každé desaťročie znižovalo dvojnásobne. Nielenže to pokračovalo v poslednom desaťročí, najnovšie zlepšenie je bližšie k trojnásobku. Tempo zdokonaľovania sa vôbec nespomalilo, aj keď sa lietanie stalo čoraz bezpečnejším a dosahovanie ďalších úspechov je čoraz ťažšie. To je naozaj pôsobivé a je dôležité, aby to ľudia mali na pamäti.“

Prečítajte si: Na čo nezabudnúť pred odletom? Odborníci majú jeden skvelý tip!

Rôzna bezpečnosť pre rôzne regióny

Samozrejme, v rámci údajov je možné nájsť určité geografické rozdiely. Medzi krajiny, kde cestujúci nájdu aerolinky s najnižším rizikom, patria EÚ, Čína, Japonsko, Kanada, Austrália, Nový Zéland a Izrael.

V týchto krajinách bola miera úmrtnosti medzi rokmi 2008 a 2017 iba jedno na 33,1 milióna nastúpených cestujúcich. Rizikovejšie letecké spoločnosti medzitým pochádzali z rozvojových krajín vrátane niektorých z Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky.

V týchto lokalitách sa zistilo, že celkové riziko predstavuje jedno úmrtie na 1,2 milióna nastúpených cestujúcich. Ale aj tu sa kultúra bezpečnosti dramaticky zlepšila, z jednej smrteľnej nehody na 400 000 nástupov v rokoch 1998 až 2007.

https://www.pexels.com/photo/people-inside-a-commercial-airplane-5233240/, Dylan Bueltel

Čo robí letectvo tak bezpečnejším?

Existuje množstvo zložiek, ktoré sa spájajú, aby sa letecká doprava stala bezpečným prostredím, akým je dnes. Letová posádka, dispečeri letovej prevádzky a dispečeri spolupracujú na zaistení bezpečného letu a všetky zmeny v pláne sú kontrolované všetkými stranami, aby sa predišlo chybám.

Keď ste na palube lietadla, môžete si byť istí, že lietate s vysoko vyškolenými a certifikovanými jednotlivcami. V Spojených štátoch musia mať piloti nalietaných minimálne 1 500 hodín, aby mohli pracovať na komerčnom lietadle. To je takmer deväť týždňov nepretržitého letu! Palubní posádka je tiež životne dôležitá pre bezpečnosť lietadla a veľká časť ich výcviku súvisí s bezpečnosťou cestujúcich na palube.

K tomu všetkému sa pridáva samotná bezpečnosť lietadla. Technológia sa s každým ďalším desaťročím posúva míľovými krokmi a prináša nové vybavenie a IT do kokpitu a obmedzuje potenciál ľudskej chyby. Motory sú skonštruované tak, aby boli spoľahlivejšie a redundancia (s plánom B) je zohľadnená v každom základnom systéme.

Toto všetko dopĺňajú rôzne prísne regulačné prostredia, v ktorých musia letecké spoločnosti prevádzkovať. Organizácie ako FAA a EASA dohliadajú na všetky činnosti v oblasti letectva a majú prísne požiadavky na údržbu, podávanie správ, výcvik a prevádzku, aby boli všetci v bezpečí vždy, keď nastúpia do lietadla.

Zdroj: https://simpleflying.com/how-safe-is-flying/

žiadne príspevky na zobrazenie