Janík Puškár mal sen, ktorý sa mu podarilo zrealizovať vďaka usilovnosti a cieľavedomosti. Začínal ako vyučený kaderník a vďaka našetreným peniazom a aj financovaniu z banky sa mu podarilo otvoriť si v Humennom vlastný štýlový barber shop.
Ako ste začínali svoju kariéru? Kde ste po skončení školy pokračovali?
Moju kariéru som začal už na strednej škole v treťom ročníku. Počas tohto ročníka som si na internete našiel prácu v Košiciach v prvom pánskom holičstve. Neváhal som a oslovil som šéfa prevádzky, či majú záujem aj o študenta, ktorý ešte študuje nadstavbu. Milo ma prekvapil, keď povedal: Samozrejme, zaučíme vás.
Tak sme si dohodli stretnutie. Zakladateľ GENTLEMAN ́S WORLD v Bratislave a Košiciach ma preskúšal a bol milo prekvapený. Ani v Bratislave sa mu vraj nestalo, aby boli chlapci takto pripravení. Na preskúšaní som bol totiž s jedným absolventom našej školy, sám som nechcel ísť. S kolegom sme boli vyučení kaderníci a on tam ešte dodnes pracuje.
Odpracoval som tam zhruba rok, naučil som sa veľmi veľa a dosť mi to dalo do života. Vnímal som naše remeslo a vážil som si, čo nás vie odborná škola naučiť. Ako sa hovorí: Remeslo má zlaté dno. Môžeme mať pokojne skončené gymnázium, ale ak nepokračujeme na vysokú školu, veľa žiakov skončí na odborných školách a dorábajú si výučné listy.
Ako vznikol nápad založiť si vlastnú prevádzku? Snívali ste o nej dlho?
Po škole, keď som zmaturoval, som veľmi zvažoval, či si otvorím vlastné kaderníctvo alebo holičstvo a či sa mi to v našom meste oplatí. Chcem to robiť natrvalo? Uživím sa tým? A hlavne, budem na to mať financie, keď nie som z bohatej rodiny?
Ale po škole som si povedal, že si skúsim zarobiť najprv nejaké peniaze a odcestoval som do Nemecka pracovať. Vydržal som tam pol roka. Nebola to veľmi práca pre mňa – pracovať v sklade. Z Nemecka som hneď odcestoval do Talianska, kde som vyskúšal zber jabĺk, no skúsiť treba všetko, ak je za to dobre zaplatené a peniaze na podnikanie treba.
Vrátil som sa na Slovensko. Doma som v našom meste ešte vypomáhal na stavbách a zarobil som si nejaké drobné… Popritom som doma strihal svoju klientelu, ktorú som za tie roky aj počas školy nazbieral. Po nejakom roku hľadania a skúšania podradnej a nie veľmi ľahkej práce som sa rozhodol, že pôjdem do toho a uvidíme – buď sa to podarí alebo nie. Bol to v každom prípade veľký risk.
Mali ste niekoho, kto vám poradil vo veci podnikateľského plánu a financií alebo vás finančne podporil?
Podnikateľské plány sme bežne robievali v škole ako domácu úlohu, mal som to pilne naštudované. Financovanie som sa najprv snažil riešiť so svojimi nasporenými peniazmi a niečo sa mi podarilo získať cez Úrad práce a sociálnych vecí – príspevok bol okolo 3500 eur. Bolo to však stále málo, myslel som si, že to bude jednoduchšie. A tak som hľadal spôsob, ako si ešte zarobiť.
Všimol som si reklamu od Slovenskej sporiteľne, v ktorej uvádzali pôžičky pre začínajúcich podnikateľov. Tak som neváhal a vybral som sa do najbližšej pobočky, kde mi dali potrebné informácie o úvere pre mladých začínajúcich podnikateľov. Následne mi volal Tigran Aleksanyan z programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky, s ktorým som už som všetko riešil len cez telefón a prostredníctvom e-mailov.
Bol veľmi zhovievavý a ústretový a vždy sme našli cestu, aby bolo všetko tak, ako má byť. Zasielal som mu potrebné veci, ktoré potreboval na to, aby sme to vedeli niekam dotiahnuť. O pár mesiacov, keď som už mal všetko potrebné, peniaze boli schválené. Riešili sme dokončenie priestoru a kúpu kresiel a celkového vybavenia na začiatok.
Čo bolo pri začiatkoch vášho podnikania to najťažšie?
Na samotnom začiatku bolo najťažšie to rozhodnutie, či to skúsiť alebo nie. Potreboval som odhodlanie začať. Potom prišla “menšia” byrokracia, ktorá sa ťahala skoro rok. Následne sústavne kontroly z daňového, živnostenského a hygieny. Pre začínajúceho podnikateľa je to celkom dosť povinností hneď na začiatku.
Ako by ste opísali váš barber shop?
Je to menší BARBERSHOP s dvoma kreslami na začiatok. Máme okolo 40 metrov štvorcových. Všetko v našom interiéri som si zariaďoval sám. Nakúpil som 100 drevených paliet, rozložil, nabrúsil, prelakoval a nabil na stenu. Vymaľoval steny na čierno. Je to také dokonalo-nedokonalé. Jednoduché a útulne, a o to mi hlavne išlo. Aby sa tam každý cítil pohodlne a uvoľnene. Nachádzame sa blízko centra mesta a nepotrebujeme priestor priamo na hlavnej ulici. Máme svoju klientelu a parkovacie miesta. Čiže máme dosť zákazníkov aj bez nejakého veľkého pohybu ľudí v okolí.
Aké služby ponúkate? O čo majú zákazníci najväčší záujem?
Naše holičstvo ponúka tradičné holenie britvou, teplý zábal horúcim uterákom, klasické pánske účesy, moderné účesy, farbenie a odfarbovanie brady či vlasov. Škála pánskych účesov na svadby či akcie ja prekvapivo široká.
Chcete aj vy začať podnikať? Pozývame vás na biznis konferenciu v Žiline!
A čo najnovšie trendy v starostlivosti o vlasy či pri úprave brady?
Podľa mňa sa to všetko teraz vracia – retro plus nejaké nové prvky, ktoré tam sú použité. Začínajú sa nosiť dlhšie vlasy. Čo sa týka brady, novinkou je, že si veľa zákazníkov dáva zafarbiť šediny na brade alebo zjednotiť farbu brady.
Vnímali sme v rámci vašej lokality aj nejakú konkurenciu? Čím ste sa snažili odlíšiť?
V našom meste sme boli prvé holičstvo zamerané výhradne na pánov. Často má
KADERNÍCTVO názov HOLIČSTVO, ale nemá to s tým nič spoločné. Viem, že sa tu otvorili ďalšie dve holičstvá, ale nepociťujem žiadnu zmenu. Ja som vďačný za konkurenciu, že sa tiež niekto snaží presadiť a robiť, čo ho baví. A až čas ukáže, kto robí tú svoju prácu aj s láskou. Nesnažíme sa byť za každú cenu v niečom výnimoční. Sme sami sebou a to nás robí originálnymi.
Riešite aj komplexnú koncepciu marketingu? Ako dávate ľuďom o sebe vedieť?
Marketing si riešim sám za pomoci môjho grafika, bez ktorého by som tu asi ani nebol. Veľmi mi pomohol s viditeľnosťou môjho barbershopu. Reklamu si robím hlavne na Instagrame a Facebooku a po meste mám aj reklamné bilboardy. Časom ich chcem rozmiestniť aj na výjazde z mesta a do okolitých miest.
Kto všetko je súčasťou vášho, predpokladám, že nenahraditeľného, tímu?
Zatiaľ sme dvaja – ja a môj zamestnanec Tomáš. Ale dosť veľa mladých ľudí sa k nám chodí pýtať na prácu, tak teraz riešim rozšírenie priestoru.
Prezradíte nám vaše ďalšie plány do budúcnosti?
Plány už pomaly rozbiehame pre veľký záujem o prácu a aj o naše služby. Momentálne máme už mesiac nový priestor, hneď pod naším aktuálnym. Takže sa nám ani adresa nebude meniť, čo je veľmi dobre. Nový priestor má okolo 300 metrov štvorcových a náš názov sa bude meniť z IMPERIAL HOUSE BARBERSHOP na IMPERIAL HOUSE SALON, pretože tam budú štyri pánske kreslá plus jedno VIP, ktoré plánujem mať ja a len na objednávky. Taktiež tam budú aj štyri dámske kreslá, pre záujem zo strany žien.
Nechcem robiť objednávky na mesiac dopredu, a tak radšej posilním tím o ďalšieho zamestnanca, aby sa počet dní na objednanie znížil a zvýšil sa počet ostrihaných a upravených ľudí. Keďže vlasy rastú stále, je to celoročný proces.
Skúste nám dať tri rady pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za vlastným snom.
V prvom rade sa nebáť! Skúsiť niečo, čo vás baví. Hlavne to musíte robiť s chuťou a láskou a vždy si spomenúť, prečo ste to začali robiť. Počítať s tým, že sa na začiatku pravdepodobne potrápite, lebo za mesiac ani rok nemôžete čakať milióny. Tvrdohlavo a húževnato si ísť za tým, čo vás robí šťastnými. Ísť do vlastnej práce s úsmevom. Je to ako mať každý deň piatok, ste sami sebe pánom.
Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa úspechov v profesijnej aj súkromnej oblasti. :)
Páčil sa vám tento rozhovor? Prečítajte si aj ďalšie vytvorené v spolupráci so zacinamepodnikat.sk