Janka Balážová: Kým nepochopíme, kto sme a čo potrebujeme, dovtedy nám to bude diktovať niekto iný

0
Janka Balážová: Kým nepochopíme, kto sme a čo potrebujeme, dovtedy nám to bude diktovať niekto iný

„My ženy máme bližšie k vzťahom, preto sa to javí tak, že sme ľudskejšie,“ hovorí Janka Balážová, transformačná koučka a ambasádorka empatie. V podcaste Janky Sliackej Očami HR rozoberala tému empatie na pracovisku.

Prečo treba prinášať ľudskosť?

„Empatia nie je módny výstrelok, skôr sa na to treba pozerať z hľadiska histórie. V predchádzajúcich rokoch bol iný politický i spoločenský režim, konvencie a ľudia boli viac zviazaní. Mali sme striktne nastavené, čo sa od nás očakáva, akí musíme byť, čo je norma. Bolo zrejmé, že ak sa niekto vychýli, príde negatívny pocit, resp. dôsledok, cez ktorý pocíti, že je outsider spoločnosti,“ vysvetľuje Janka.

„Ale tým, že doba sa, našťastie, mení a konvencie sa uvoľňujú, tak to, čím prechádzame ako ľudia, je, že sa potrebujeme uvoľňovať z našich mentálnych fixácií z minulosti. Každý z nás zažíva sám na sebe, že sa uvoľňuje z limitov a očakávaní. Je to naša vnútorná transformácia. Kým nepochopíme, kto sme a čo skutočne potrebujeme, dovtedy nám to bude diktovať niekto iný. To je dôvod, prečo s tým treba pracovať a prečo o tom rozprávať,“ hovorí Janka.

Janka sa 11 rokov venuje ľudskému potenciálu

Janka sa posledné roky venuje téme empatie a hovorí, že je potrebné otvoriť sa empatii. Čo ju inšpirovalo na ceste od HR pozícií ku empatii?

„Bol to prirodzený vývin. To, že som pôsobila na tých pozíciách bol len výsledok toho, k čomu som bola vedená už od detstva. Bola som skôr „filozofické“ dieťa a pociťovala som vášeň pre hĺbku,“ hovorí Janka.

„Hĺbka a blízkosť ma veľmi fascinovali. Ako malá som snívala, že raz budem mať vlastnú spoločnosť, ktorá sa bude volať Továreň na šťastie. Vždy som veľmi senzitívne vnímala negatívne prežívanie emócií iných ľudí. Túžila som zachrániť ľudí, a to určilo moju ďalšiu cestu. Chcela som zistiť, ako sa môžem pričiniť o to, aby ľudia boli šťastní a vnútorne spokojní. Pozície recruiterky a HR Business Partnerky som brala ako prostriedok ako sa dostať hlbšie k téme ľudského potenciálu,“ odpovedá Janka.

Aké mýty sa spájajú s empatiou?

„Často používame slovo empatia, ale nejdeme do jeho hĺbky. V praxi sa stretávam s tým, že empatia je vnímaná ako naciťovanie sa na iného človeka. Ľudia majú pocit, že empatia je o prílišnom počúvaní, prílišnej ohľaduplnosti, pritakávaní a snažení sa. Domnievajú sa, že nás núti riešiť problémy iných a vyhovieť ich požiadavkám. Veľa ľudí si tiež myslí, že sa s empatiou rodíme. Ak predpokladajú, že ju prirodzene nemajú, nachádzajú cez to ospravedlnenie. Napríklad, aj v biznise ju vnímajú ako prekážku v tom, aby dosiahli svoje ambície. Myslia si, že empatia z nich robí mäkkého človeka a odpútava ich od cieľa,“ hovorí Janka.

„Empatia je schopnosť vnímať realitu iných ľudí, ako ju oni zažívajú z ich uhla pohľadu. Empatia je nový orgán vnímania. Je to náročný metabolický proces pre náš mozog, lebo sme prirodzene naučení myslieť jednoduchým, povrchným spôsobom oproti tomu, čo ponúka empatia. Empatia je navnímanie sa viac ako len na pocity. Je o pochopení a porozumení ako ten druhý premýšľa, akú má logiku, aký význam dáva slovám či situáciám,“ opisuje Janka.

Vo videu sa ešte dozviete:

  • Ako prejaviť ľudskosť v zamestnaní?
  • Sú ženy v biznise ľudskejšie?
  • Ako bývajú vnímané ženy vo vyšších pozíciách?
  • Ako by sa dalo pracovať na empatii a kto by mal na sebe pracovať?
  • Sú manažéri otvorení zmenám a priznajú si, že potrebujú pomoc?
  • S akými otázkami najčastejšie za Jankou prichádzajú lídri?
  • O manipulácii a schopnosti nastavovať hranice.

Radi by ste aj vy stáli na čele novej generácie lídrov, ale neviete, aká forma spolupráce je pre vás najvhodnejšia? Rezervujte si online 30 minútovú konzultáciu zdarma a spolu nájdeme to najlepšie riešenie pre vás: www.thesource.sk

žiadne príspevky na zobrazenie