Koniec rodovým stereotypom: Kampaň, ktorá spochybňuje rodové stereotypy

0
Koniec rodovým stereotypom: Kampaň, ktorá spochybňuje rodové stereotypy

Európska komisia spustila 23. novembra na sociálnych sieťach na Slovensku kampaň #EndGenderStereotypes (Koniec rodovým stereotypom). Kampaň má v rámci celej EÚ za cieľ spochybniť pretrvávajúce rodové stereotypy, ktoré sú základnou príčinou rodových nerovností.

EÚ kampaň s hashtagom #EndGenderStereotypes šíri povedomie o negatívnych dopadoch rodových stereotypov na ženy aj mužov, ktoré obmedzujú ich slobodné rozhodovanie a príležitosti. Vyvracaním klišé sa kampaň snaží propagovať rodovú rovnosť a vytvárať inkluzívnejšiu spoločnosť pre všetkých.

„Rodové stereotypy sú neustále prítomné v európskych spoločnostiach. Nie sú len otázkou osobného názoru, ale majú skutočný vplyv na ženy aj mužov na celom svete. Očakávania týkajúce sa voľby štúdia dievčat, práce pre mužov alebo úloh ,,vhodných“ pre ženy v súkromnom aj verejnom živote, majú negatívne dôsledky aj na trh práce a spoločnosť ako celok, čo vedie k trvalým ekonomickým nerovnostiam medzi ženami a mužmi. Rodové stereotypy je preto potrebné búrať, keďže obmedzujú osobné rozhodnutia a slobodu. Dúfam, že naša kampaň bude podnetom na zamyslenie sa nad rodovými stereotypmi a prispeje tak k prehodnoteniu zaužívaných vzorcov správania. Vyzývam všetkých Európanov a Európanky, aby sa zapojili do nášho úsilia ukončiť rodové stereotypy v celej našej Únii,“ vyhlásila Helena Dalliová, komisárka EÚ pre rovnosť.

Stereotypy a rovnosť pohlaví na Slovensku

V rámci Indexu rovnosti pohlaví sa Slovensko umiestnilo na 23. mieste v EÚ, s bodovou hodnotou 59,2 zo 100. Je to o 11 bodov menej ako priemer EÚ. Platový rozdiel medzi mužmi a ženami bol v roku 2021 na úrovni 16,6 %.

Prieskum Eurobarometra ukázal, že u respondentov na Slovensku stále pretrváva vysoká úroveň rodových stereotypov. Až 73 % opýtaných súhlasilo s tvrdením, že najdôležitejšou úlohou ženy je starať sa o domácnosť v a rodinu, a 75 % z nich uviedlo, že hlavnou úlohou muža je zarábať peniaze.

Takéto stereotypy ovplyvňujú nielen úlohy v spoločnosti, ale aj vnímanie emocionálneho prejavu. Napríklad 25 % slovenských respondentov a respondentiek nesúhlasilo s tým, že pre muža je prijateľné plakať. Naopak, 83 % opýtaných verilo, že ženy sú náchylnejšie robiť rozhodnutia poháňané emóciami než muži.

Viac informácií

Ďalšie informácie o kampani, vrátane možnosti stiahnuť si relevantné materiály, nájdete na webovej stránke End Gender Stereotypes, prípadne pod hashtagom #EndGenderStereotypes na sociálnych sieťach.

História kampane

Táto kampaň je súčasťou implementácie Stratégie rovnosti pohlaví Európskej komisie na obdobie 2020-2025. Stratégia rovnosti pohlaví 2020-2025 má za cieľ vytvoriť Európsku úniu, v ktorej si ženy a muži v celej svojej rôznorodosti môžu zvoliť životnú cestu bez rodovo podmieneného násilia a stereotypov. Táto stratégia sa tiež usiluje o poskytovanie rovnakých príležitostí pre všetkých tak, aby sa zapojili do vedúcich úloh európskej spoločnosti a uspeli v nich.

žiadne príspevky na zobrazenie