Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

GASTRO MAGAZÍN PRE ZDRAVIE ŽENY ZDRAVIE Zdravý život

Ktoré druhy orechov sú najzdravšie a ako ich zužitkovať?

Zdieľať

Niet orechov, ktoré by nedisponovali pestrým nutričným zložením. Hodnoty vybraných nutričných látok v ich zložení sú však u každého druhu iné. Iná je aj ich chuť a využitie pri priamej konzumácii alebo pri spracovaní rôznych prírodných liečiv či výživových doplnkov.

Vlašské orechy

Klasické vlašské orechy sú u nás najrozšírenejšie druhy orechov. Nájdeme ich v obchode, na záhrade aj vo voľnej prírode. Konzumované sú hlavne kvôli silným antioxidačným účinkom a schopnosti spomaľovať starnutie. Keďže sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ich pravidelné jedenie podporuje aj správnu činnosť srdca. Vďaka vysokému obsahu vlákniny prispievajú aj k lepšiemu tráveniu a pomáhajú brániť vzniku tráviacich ťažkostí.

Ako zužitkovať vlašské orechy:

– na priamu konzumáciu v surovom stave

– ako prísadu do rôznych studených jedál

– na výrobu tinktúry z rozdrvených orechov zaliatych alkoholom

– na prípravu čaju proti kašľu z vysušených orechových škrupín

– v podobe sladkých orechových jadier naložených v tekutom mede

Foto: genengnews.com

Kešu orechy

Exotické oriešky so sladkastou príchuťou k nám prišli až z Južnej Ameriky. Oficiálne sa do Európy dostali vďaka portugalským moreplavcom. Tí ich začali využívať pri príprave teplých jedál, pri ktorej strácajú minimum nutričných látok. Kešu orechy sú známe vysokým obsahom magnézia, vďaka ktorému pomáhajú udržiavať vlasy a nechty v zdravom stave. K ich plusom patrí aj vysoký obsah nenasýtených tukov, ktorý je porovnateľný s olivovým olejom.

Ako zužitkovať kešu orechy:

– na výrobu chutného a zdravého orechového masla

– ako ingredienciu do teplých polievok alebo omáčok

– ako prísadu do šalátov a iných studených pokrmov

– v podrvenej podobe ako prísadu do domáceho pesta

Mandle

Konzumovať mandle sa odporúča všetkým, ktorí potrebujú doplniť do tela vápnik. Toho majú najviac zo všetkých druhov orechov. Vápnik ale nie je jediná minerálna látka, ktorá sa v nich objavuje v hojnom množstve. Ich konzumácia je aj zárukou prísunu fosforu, železa a draslíka. Za zmienku stojí aj vysoký obsah proteínov, ktorých podiel dosahuje okolo 21 %. Mandle sú zároveň skvelým výživovým doplnkom na regeneráciu organizmu, ktorý pomáha aj znižovať hladinu cholesterolu.

Ako zužitkovať mandle:

– na prípravu zdravého domáceho mandľového mlieka

– na výrobu ľahko stráviteľnej domácej mandľovej múky

– v mletej podobe pri pečení koláčov alebo domáceho chleba

– rozdrvené mandle sa hodia ako prísada do rôznych dezertov

Foto: kitchenseer.com

Pistácie

Podobnou proteínovou bombou ako mandle sú aj pistácie. Podiel proteínov v týchto orechoch je len trochu nižší. Podľa viacerých vedeckých štúdií dosahuje 20 %. Pistácie sú obľúbené aj kvôli mastným kyselinám a antioxidantom, ktoré z nich robia výživový doplnok vhodný pri liečbe rôznych zdravotných problémov ako cukrovka či hypertenzia. Konzumácia nesolených pistácií má význam aj kvôli ochrane pred srdcovo-cievnymi ochoreniami.

Ako zužitkovať pistácie:

– na priamu konzumáciu v solenej aj v nesolenej forme

– olúpané nesolené pistácie sú vhodné na výrobu masla

– rozmixovaním s medom a vodou sa dá vyrobiť mlieko

– škrupiny sa dajú využiť ako mulč pri pestovaní rastlín

Píniové orechy

Medzi najzdravšie druhy sa radia aj píniové oriešky, ktoré však nie sú typickými orechmi. Ide o semená borovice pínie, ktoré sa zužitkovávajú v kuchyni aj v kozmetike. Pestrému využitiu sa tešili už v starovekom Ríme. V súčasnosti sú konzumované kvôli vysokému obsahu selénu, zinku či horčíka. V ich zložení nechýba ani vitamín E. Pozitívom je aj nižší obsah kalórií ako u iných orechov, čo z nich robí potravinu vhodnú pri redukčnej diéte.

Ako zužitkovať píniové orechy:

– ako prísadu do pesta podľa tradičnej talianskej receptúry

– ako prísadu do sladkých dezertov aj nepečených koláčov

– používajú sa aj na dochutenie rôznych studených šalátov

– známe je aj využitie pri varení teplých orientálnych jedál

Foto: worldatlas.com

Pestrým nutričným zložením a širokým využitím v kuchyni sa môžu pochváliť aj ďalšie druhy orechov. Niektoré z nich sa podobne ako vyššie uvedené druhy takisto zaraďujú medzi tzv.  superpotraviny. Týka sa to najmä lieskovcov, para orechov a makadamových orechov.

 

Zdroj: healthline.com, everydayhealth.com, webmd.com

Zanechaj nám svoj komentár

X