Manažérka Petra Lelovská: Žena dokáže do pracovného prostredia priniesť “fresh air”

Kopa pozitívnej energie, aj takto by sa dala opísať jedna z vlastností Petry Lelovskej. Inšpiratívna žena, ktorá stojí v čele značky Ensana, spravujúca lázeňské hotely v najkrásnejších tradičných lázeňských mestách Európy.

Petra Lelovská precestovala kvôli práci takmer celý svet a zapojila se do vedenia nejednej globálnej spoločnosti, momentálne ale pracuje na budovaní značky Ensana, ktorú spoločne so svojím teamom riadi z Prahy. A predpovedá jej skvelú budúcnosť. Za svoje manažerské schopnosti vo vedení firiem získala nejedno ocenenie, stala sa Ženou roku 2020, tohto roku je finalistkou súťaže Manažer roku, kategória Vizonár, a taktiež získala globálnu cenu Female Executive of the Year 2021 Globee Awards. Celý život se riadi heslom, že budúcnosť záleží na tom, čo urobíme dnes a presne tak pristupuje aj k riadeniu spoločnosti.

Mladá, krásna žena riadi viac ako tritisíc ľudí. Ako sa cítiš ako žena vo vedení? Bolo vždy tvojím snom riadiť, byť líder?

Myslím si, že áno. Mám pocit, že som sa takto už narodila (smiech). Väčšinou dievčatá mali
bábiky, obliekali ich, hrali sa, kočíkovali. I ja som mala podobné záujmy, no postupom času som tie bábiky viac vychovávala a organizovala. Mala som 4 roky. Myslím, že osobnosť ľudí sa prejavuje už v ranom veku.

Aká bola tvoja kariérna cesta? Bolo tam mnoho rôznych pozícií…

Kariérna cesta začínala v Írsku, priamo v hotelovom sektore. Postupne som sa dostala na vedúce pozície vo svetoznámych firmách ako Amazon alebo Pfizer. Kvôli práci som sa počas môjho pôsobenia v Írsku musela niekoľkokrát presťahovať. Žila som v Corku, v Galway, v Dubline, medzitým som pracovne na niekoľko mesiacov odletela do Spojených štátov.

Koľko rokov to takto trvalo v rámci profesie cestovného ruchu?

V cestovnom ruchu som pôsobila len krátku dobu na začiatku mojej kariéry a pred viac ako 3 rokmi som sa do tohoto sektoru znovu vrátila. Medzitým som ale zámerne striedala rôzne sektory, prešla som si farmaceutickým priemyslom, e-commerce aj oblasťou IT. Umožnilo mi to vidieť, ako veci fungujú v rôznych firmách a tiež si uvedomiť, čo mi vyhovuje a čo nie. Vďaka tomu som zistila, že príliš štruktúrované prostredie korporátneho sveta mi nevyhovuje.

Takže korporát nie je úplne vhodný pre akčnú ženu (smiech).

Nejaká štruktúra v organizácii je určite dôležitá, ale až príliš štruktúrované prostredie, kde
schvaľovací proces trvá večnosť, kde aj napriek veľkej snahe nevidíte hmatateľné výsledky, to pre mňa osobne nie je nič zaujímavé. Mám rada výzvy a zmeny. Aj keď som v amerických korporácích pracovala na zaujímavých projektoch, alebo som tam mala skvelú kariéru a veľa som sa toho naučila, vždy mi v tých firmách niečo chýbalo.

Vidieť za sebou hmatateľné výsledky, vidieť ako tú firmu posúvate dopredu a ako rastie, ako ste súčasťou všetkého diania a aj keď to je niekedy skutočne náročné, tak vždy sa tešíte na ďalší deň. V ensane som vždy v pohybe. Vyjednávam o nových projektoch, stretávam zaujímavých ľudí, riešime rôzne stratégie, je sa na čo tešiť. A samozrejme verím v produkt, ktorý ponúkame.

Takže pre teba je prirodzenejšie prostredie start-upov než veľkých korporácií…

Určite áno. Mám rada tu atmosféru, keď sa stále niečo deje a človek si nepripadá ako úradník. Jedna z firiem, v ktorej som v minulosti pôsobila, bola klasický start-up. Šlo o naštartovanie firmy, riešil sa upholding v Európe a to bolo zaujímavé. V start-upe môže človek z riadiacej pozície ovplyvniť úplne všetko. Rýchlo vidíte, či rozhodnutie bolo správne a pokiaľ nie, máte flexibilitu ho zmeniť. To vo veľkých korporáciách nie je úplne možné. Aj preto ma zaujala Ensana.

Je Ensana start-up?

Ensana síce nie je klasický start-up, ide o veľkú firmu so silným finančným zázemím, ale inak sa v mnohých veciach start-pu podobáme. Sme menší team, ktorý sa môže rýchlo a flexibilne rozhodovať. Dokážeme riešiť najrôznejšie záležitosti veľmi operatívne a byť kreativní. Do manažerského teamu Ensany som nastupovala ešte v dobe, kedy sa táto nová značka pripravovala na štart. A to ma baví, mať možnosť veci vo firme skutočne ovplyvňovať a meniť. S našim teamom sídlime v Prahe, je tu centrála, odkiaľ všetko riadime. Vytvárame tu stratégie pre naše hotely a samozrejme hľadáme stále nové a nové akvizície v ďalších štátoch v Európe.

Ensana má velký potenciál, našim cieľom je naďalej rozširovať portfólio lázeňských hotelov v najrôznějšich kútoch Európy. V súčasnej dobe ich máme 27, ale veríme, že sa nám rýchlo podarí toto číslo zdvojnásobiť a taktiež rozšíriť naše geografické pokrytie. Európsky trh s lázeňskými hotelmi je veľmi roztrieštený a to hraje v náš prospech. Je krásne byť spolutvorcom takéhoto brandu. Vidieť, ako  rastie, ako sa  dostáva do povedomia ľudí.

Čo tvorí percentuálne najväčší objem tvojej práce? Práca na akvizíciách, cestovanie za partnermi…

Je to taká kombinácia – od rozvoja firmy, akvizícií, konzultácie s investormi a partnermi až po
riadenie rôznych projektov. Rada trávim čas aj priamo v našich hoteloch, s našimi zamestnancami, veľmi rada si ich vypočujem, rozprávame sa napríklad o budúcnosti firmy a podobne.

Čo ťa na tvojej práci najviac baví – ktorá časť?

Baví ma na nej úplne všetko, ľudia, ktorí ma obklopujú, pracovné cesty a nové projekty, ktoré sú vždy zaujímavé. Sme skvelý team a navzájom sa podporujeme.

Čo pre teba znamená leadership?

Leadership v korporátnom prostredí znamená kombináciu mnohých vecí a ideálne práve tu správne nadávkovanú kombináciu. Je to naša schopnosť dosahovať aj náročné ciele, ktoré si stanovíme, umenie rozhodovať sa rýchlo a správne, byť lepší než konkurencia a inšpirovať celý team. O to všetko sa snažíme a myslím, že v niektorých veciach nám prostredie menšej firmy nahrává. Ako som už zmienila, môžeme se rýchlejšie rozhodovať a vidieť, aký vplyv tie rozhodnutia majú. Máme bližšie k našim zamestnancom, ktorí sú neoddeliteľnou súčasťou našeho úspechu.Veľmi se snažíme rozvíjať ich potenciál a dodať im pocit dôvery.

V rámci manažmentu je diverzita, percentuálne rozloženie muži – ženy, aktuálne veľká téma.

Áno, diverzita je samozrejme dôležitá. Žena dokáže do pracovného prostredia priniesť tzv. fresh air, ale nie je to o genderi. Je to hlavne o skúsenostiach. Keď rozhodujeme pri výbere vhodného kandidáta na akúkoľvek pozíciu, nevyberieme ženu len preto, že ju tam potrebujeme do počtu. Vyberieme kandidáta, ktorý je schopný vykonávať danú funkciu.

Dokážeš si popri práci nájsť čas na relax?

(smiech) V našich kúpeľoch dokážem spojiť príjemné s užitočným. Po pracovných schôdzkach si rada zájdem na masáž alebo bahenný zábal. Vo voľnej chvíli rada cestujem, venujem sa golfu, tenisu, v zime ma najviac baví krasokorčuľovanie. V neposlednej rade musím zmieniť, že milujem hudbu a tanec. Už ako malá som sa venovala baletu a modernému tancu a hrala som na dva hudobné nástroje. Niečo z toho mi zostalo až do dnes.

Ako sa prepletá súkromný a pracovný život pri takýchto ambíciách?

Moju prácu milujem, takže nie je čo riešiť (smiech). Takto som si to sama nastavila a vyhovuje mi to.

Heslo akčných žien je: ženy, ktoré robia, čo milujú…

Presne, takto by to malo byť! Som akčná žena, ktorá robí, čo miluje. Potrebujem neustálu dynamiku a rýchly rast.

Aká je tvoja životná vízia?

Budúcnosť záleží na tom, čo urobíme teraz. Je dôležité plánovať, organizovať, ale ešte dôležitejšie je plány realizovať. Ensana je skvelá spoločnosť s poslaním liečiť ľudí pomocou prírodných zdrojov. Je to úžasné poslanie a teším sa čo prinesie budúcnosť. Mňa osobne naplňuje, keď pomáham iným. Či už to je v rámci práce, alebo moja charitatívna činnosť zameraná na deti v detských domovoch, sociálne slabšie rodiny a týrané zvieratá.

Už teraz si veľmi úspešná…

Priznám sa, že sa nad tým ani nezamýšľam. Občas mám chvíľku, kedy sa zastavím a pozriem sa, čo všetko už je za mnou. A vtedy príde ten skvelý pocit, usmejem sa a idem ďalej. (smiech)