Priemysel bol dlhé roky prevažne mužskou záležitosťou. Svetlou výnimkou neboli ani automobilky. Na čele popredných automobilových výrobcov stoja dodnes hlavne muži. V prípade spoločnosti General Motors to ale neplatí. Americký koncern je vôbec prvou veľkou automobilkou, kde sa do vedenia dostala žena.
Mary Barra je vo vedení amerického automobilového gigantu General Motors už od roku 2014. V tom čase nebola na čele veľkej svetovej automobilky žiadna iná žena. Dcéra rodičov s fínskym pôvodom sa tak stala prvou ženou v histórii, ktorá obsadila pozíciu šéfky niektorej z popredných automobiliek. Jej nástup do vedenia GM však ženám nepriniesol iba historické prvenstvo. Zároveň to nastolilo aj otázku rodovej rovnosti, ktorá bola v tejto oblasti dlhé roky tabu.
V General Motors pôsobí od mladého veku
Málokto pozná pomery v General Motors tak dobre ako Mary Barra. Výkonná riaditeľka a predsedkyňa predstavenstva totiž pôsobí v spoločnosti, ktorú už pár rokov riadi, od svojich 18 rokov. Ako študentka si v nej privyrábala na úseku kontroly blatníkov. Po absolvovaní štúdia vystriedala v GM niekoľko inžinierskych a administratívnych pozícií. Na začiatku roka 2008 bola povýšená na viceprezidentku, ktorou bola 6 rokov. Po ich uplynutí prišlo povýšenie na pozíciu šéfky celej automobilky.
Žena vo vedení GM po viac ako 100 rokoch
Kedysi najväčšia automobilka na svete má za sebou vyše 100-ročnú históriu. Založená bola ešte v roku 1908, odkedy sa v jej vedení vystriedalo viacero mien. Tým posledným, ktoré sa dostalo do riadiacej funkcie, je práve Mary Barra. Prvé ženské meno sa vo vedení americkej automobilky objavilo po 106 rokoch od jej založenia. Nakoľko veľké automobilové koncerny svetového formátu dovtedy neriadili ženy nikde vo svete, nástup Mary vyvolal otázniky. Prvá žena na čele GM však kritikov, ktorým sa nepáčilo zverenie vrcholovej funkcie žene, rýchlo utíšila nadpriemernými pracovnými výsledkami.
Dôraz na inováciu a posun na vyššiu úroveň
Mary Barra po nástupe do riadiacej funkcie nezaháľala a okamžite začala plniť veľké vízie. Krátko po prevzatí spoločnosti ohlásila dôraz na inováciu, ktorá mala priniesť novú firemnú filozofiu a prerozdeliť vplyv medzi manažérov jednotlivých sekcií. Inovácia dostala zelenú aj v oblasti vývoja a použitia moderných technológií a výroby nových komponentov. Automobilka zároveň ohlásila miliardové investície do elektromobility. Mary Barra sa netají tým, že do roku 2035 chce ukončiť výrobu áut so spaľovacími motormi. V hre sú aj ďalšie „zelené“ ciele, napríklad 100 % využívanie elektriny z obnoviteľných zdrojov energie v závodoch GM.
Najvyšší plat spomedzi šéfov automobiliek
Mary potvrdzovala schopnosť žien riadiť automobilový biznis od začiatku pôsobenia na čele GM. Netrvalo dlho a krátko po nástupe do riadiacej funkcie bola vyhlásená za najmocnejšiu manažérku planéty. V rebríčku predbehla aj také manažérky ako Ginni Rometty (IBM) alebo Indra Nooyi (PepsiCo). Úspešná však nebola iba v ženskej konkurencii. V roku 2016 sa stala aj najlepšie plateným šéfom v automobilovom priemysle. Jej ročný príjem dosiahol vrátane rôznych kompenzácií 22,6 mil. USD, čo bolo viac ako v prípade šéfa Fordu či šéfa koncernu FCA.
Mary Barra odviedla kus práce aj v oblasti podpory rodovej rovnosti. Už len samotný nástup do funkcie šéfky GM bol inšpiráciou pre mnohé ženy pôsobiace v automobilovom priemysle. Mary sa však neuspokojila so štatútom inšpiratívnej osobnosti. Z pozície líderky automobilky, čo bolo ešte donedávna výhradne mužskou záležitosťou, začala nabádať ženy k priebojnosti a k snahe vydobyť si vplyvné funkcie aj v tejto oblasti.
Zdroj foto na titulke: www.pixabay.com