Krajiny po celom svete pristupujú k postupnej modernizácii železničných tratí aj staníc. Mnohé z miest, kde sa nachádzajú staršie stanice, sa však rozhodli zachovať historickú hodnotu staničných budov a prispôsobiť tomu priebeh renovácie tak, aby ich pôvodný vzhľad prežil ďalšie desiatky rokov.
Hlavná železničná stanica Helsinki (Fínsko)
Budova centrálnej stanice vo fínskej metropole prešla za 100 rokov existencie už niekoľkými úpravami. Jej pôvodný vzhľad, ktorý navrhol Eliel Saarinen, však ostal zachovaný. Staničná budova vzbudzuje pozornosť najmä svojím granitovým obložením, ktoré jej dodáva surovejší, no zároveň historickejší vzhľad. Súčasťou vchodu do budovy sú dva páry veľkých titánových sôch nesúcich guľové lampy. Interiér pôsobí útulnejšie a citlivejšie. Jeho podoba nesie prvky fínskeho romantizmu čerpajúceho z historického ruského vplyvu.Helsinki, Ilustračné foto: Pixabay
Centrálna stanica Antverpy (Belgicko)
Belgičania nenazývajú centrálnu antverpskú stanicu „Železničná katedrála“ náhodou. Jej vzhľad pripomína veľký katolícky kostol, a to zvonku aj zvnútra. Postaralo sa o to spojenie kamenného a mramorového obloženia jednotlivých stien aj dlažieb. Súčasťou budovy z roku 1905 je priehľadná kupolová strecha, ktorá do interiéru vpúšťa svetlo. Táto kupola dosahuje výšku až 77 metrov.
Stanica Sao Bento v Porte (Portugalsko)
Nevyčísliteľnú historickú hodnotu má aj železničná stanica Sao Bento. Celý jej interiér je veľkým umeleckým dielom, ktoré tvoria kreatívne spracované obrazy s tematikou vývoja stanice a železničnej prepravy v Porte. Obrazy zdobia celé steny od podlahy až po strop, pričom najstaršie z nich majú viac ako 100 rokov. Do budovy stanice boli umiestnené ešte v roku 1900.Foto: Pixabay
Stanica Madrid Atocha v Madride (Španielsko)
Elegantné historické stanice nechýbajú ani v susednom Španielsku. Jedna z nich sa nachádza priamo v hlavnom meste. Stanica Atocha Madrid bola otvorená v roku 1851. V súčasnosti už nie je iba historickou budovou. Po prístavbe z 90. rokov 20. storočia je obohatená o moderný terminál, ktorý vyzerá ako veľká botanická záhrada. V interiéri plnom kaviarní a reštaurácií je hustá výsadba tropických rastlinných druhov, ktoré dekorujú celý priestor.
Stanica čhatrapatiho Šivádžího v Bombaji (India)
Konečná železničná stanica v indickom Bombaji patrí medzi najkrajšie indické diela v štýle viktoriánskej gotiky. Stavba vznikla na počesť britskej kráľovnej Viktórie, po ktorej niesla do roku 1996 aj názov. Stanica s pôvodným názvom Victoria Terminus, ktorá je od roku 2004 súčasťou Svetového dedičstva UNESCO, bola po 108 rokoch od svojho otvorenia definitívne premenovaná na Chhatrapati Shivaji Terminus.
Union Station v Chicagu (USA)
Chicagská stanica Union Station z roku 1925 pôsobí ako justičná, akademická alebo dokonca politická budova. Práve chladnokrvné a priamočiare línie typické pre veľkomestskú výstavbu na americký štýl z medzivojnového obdobia robia celý objekt unikátnym. Denne ním prejde viac ako 100 000 pasažierov, na ktorých čaká pohľad na mohutné vysoké stĺpy a priestranné staničné haly s naleštenou podlahou.
Hlavná stanica v New Yorku (USA)
V podobnom štýle bola postavená aj centrálna stanica v New Yorku. So 44 nástupišťami ide o najväčšiu železničnú stanicu sveta. Po ukončení výstavby prebiehajúcej na základe návrhu Johna B. Snooka bola verejnosti sprístupnená v roku 1871. V roku 1976 bola zaradená do zoznamu amerických pamiatok. Jej interiér je typický širokými hranatými stĺpmi, ktoré sú statickým pilierom pre horné poschodie. Budovu stanice zdobia aj veľké elegantné hodiny priamo nad vchodom do objektu.Foto: Pixabay
Zoznam uvedených staníc nie je rebríčkom najkrajších historických staničných budov. Jedná sa o ľubovoľný výber sedmičky historických terminálov, ktoré sa radia do širšieho zoznamu najkrajších objektov tohto druhu.
Prečítajte si aj: Najkrajšie barokové stavby na svete
Zdroj foto na titulke: Pixabay