Veľká noc je jedným z najvýznamnejších sviatkov roka, pričom podľa prieskumu 365.bank tradície stále dodržiava viac ako 60 % Slovákov a Sloveniek. Zvyšná časť populácie buď neoslavuje sviatky jari vôbec alebo preferuje iný ako tradičný spôsob šibačky a polievačky.
Toto obdobie znamená záťaž pre naše peňaženky, pričom každý piaty človek siaha na svoju finančnú rezervu. Na sviatky však rastú nielen výdavky, ale aj neplatená práca. Varenie, upratovanie a ostatné povinnosti v domácnosti poväčšine stále stereotypne spadajú na plecia žien. Viac ako polovica z nich pritom zabezpečuje sviatky aj po finančnej stránke.
Tradície pretrvávajú, no nie všetkým sa páčia
Až 60 % Slovákov dodržiava veľkonočné tradície, pričom viac než štvrtina tak robí najmä pre deti. Zaužívané zvyky, ako sú šibačka a polievačka, dve pätiny populácie buď
nedodržiavajú vôbec, alebo preferujú iný spôsob. Môže ísť napríklad o hľadanie čokoládových vajíčok, do ktorého sa môžu zapojiť nielen chlapci, ale aj dievčatá.
Čo sa týka samotných sviatkov, 8 z 10 žien sa podľa prieskumu 365.bank počas nich necíti
komfortne a viac ako polovica by zvyky ako sú šibačka a polievačka nahradila
inými. Či už sme fanúšikom tradícií alebo preferujeme iné spôsoby trávenia Veľkej noci,
sviatočné obdobie so sebou prináša aj povinnosti v podobe domácich prác.
V súvislosti so sviatkami narastá neplatená práca žien
Varenie, upratovanie a ďalšiu neplatenú prácu zastrešuje podľa 365.bank počas sviatkov až
80 % žien. Pre viac ako polovicu pritom toto obdobie predstavuje zhon.
„Z pohľadu zabezpečovania chodu domácnosti počas sviatkov pretrváva stereotypné
vnímanie úloh, pričom domáce práce zabezpečuje drvivá väčšina žien a menej ako polovica
mužov. Naopak, stereotypy sa stierajú najmä vo finančnej oblasti, ktorú zabezpečuje viac
ako polovica žien,“ vysvetľuje Linda Gáliková head of PR v 365.bank.
Práve sviatky tak môžu byť obdobím, ktoré ešte viac prehlbuje rozdiely medzi pohlaviami. Na nerovnocenné zárobky mužov a žien pritom upozorňuje aj takzvané Ženské euro,
ktoré vyjadruje, že na každé euro zarobené mužom pripadá len 80 centov, ktoré dostane
žena. Pod túto skutočnosť sa podpisujú do veľkej miery aj stereotypy a neplatená práca,
ktoré počas obdobia sviatkov narastajú. Nožnice nerovnosti sa pritom roztvárajú aj na strane výdavkov. Táto oblasť, ktorá býva stereotypne vnímaná ako mužská, sa totiž rovnocennejšie rozdeľuje medzi obe pohlavia, dokonca sa stáva tiež dominanciou žien.
Sviatky sú z pohľadu financií náročné
Oslavy jari, tak ako aj ostatné sviatky, predstavujú záťaž pre naše rodinné rozpočty. Dokonca viac ako polovica populácie ich vníma ako zbytočné míňanie peňazí. Poväčšine toto obdobie financujeme z mesačných výplat, no približne každý piaty človek musí siahnuť na svoju finančnú rezervu, ktorá by mala slúžiť na iný účel. Tri štvrtiny ľudí minú na prípravy spojené s Veľkou nocou do 100 eur.
Veľká noc pohľadom financií je aj o peňažnej výslužke pre šibačov. Viac ako polovica žien
dáva chlapcom sumy vo výške do 10 eur. Naopak, tretina nedáva peniaze vôbec. Deti si
najčastejšie peňažnú výslužku odložia, 15 % ich minie. Keďže to nie je zvykom, ženy a
dievčatá výslužku spravidla nedostávajú. Ak navyše ženy za svoju námahu nedostanú ani
symbolickú výslužku, až 74 % z nich má pocit, že sú počas sviatkov ochudobnené.
365.bank: Sme banka pre dnešných ľudí. Prinášame bankovníctvo, ktoré je v digitále postavené na princípe „mobile first“. Do pobočiek prinášame nový, neformálny model obsluhy klienta, založený na priateľskom vzťahu. Produkty a služby vytvárame tak, aby boli
pre klientov jednoduché a príjemné na používanie. Viac na www.365.bank.