Začiatok školskej dochádzky predstavuje pre dieťa výraznú zmenu. Aj keď sa do školy teší, vstupuje do neznámeho prostredia, v ktorom sa musí zaobísť bez pomocnej ruky rodičov.
Dieťa sa musí podriadiť autorite pedagóga, zaradiť sa do kolektívu rovesníkov, slušne sedieť celú vyučovaciu hodinu v lavici, sústrediť sa na výklad učiva, dodržiavať viaceré pravidlá školskej disciplíny a učiť sa.
Pre dieťa znamená nástup do školy novú, dlhodobú vývinovú úlohu, ale prináša so sebou určité nároky, požiadavky i záťaž:
- je významným sociálnym medzníkom;
- je aktuálnou a zásadnou zmenou životného štýlu dieťaťa;
- je prechodom od obdobia hry k učebnej činnosti;
- stáva sa novým zdrojom zážitkov;
- prináša zmenu do detstva.
Vo svojej odbornej praxi sa stretávam s tým, že celkové hodnotenie dieťaťa pedagógmi i rodičmi sa viaže výrazne na to, ako plní ich očakávania v škole, ako prospieva. Ak je rozpor medzi požiadavkami, ktoré na dieťa kladie škola a jeho vývinovou úrovňou, dochádza k určitým ťažkostiam vo vzdelávaní. Môžu sa objaviť neúspechy, zlyhania. Vážne problémy na začiatku školskej dochádzky znižujú motiváciu dieťaťa. Dostavujú sa nepríjemné zážitky, skúsenosti, ktoré môžu do značnej miery ovplyvniť jeho vzťah k škole i učeniu.
Učitelia prváčikov konštatujú, že v prvej triede nie je taký problém deti niečo naučiť, ale skôr udržať ich primerane koncentrované. Pritom práve miera pohyblivosti, schopnosť sústredenia, vytrvalosť pri práci, odolnosť voči rušivým vplyvom sú vlastnosti, ktoré priamo odrážajú vyspelosť nervovej sústavy.
Prečítajte si aj článok o tom, ako predchádzať šikane
Úspešné zvládnutie prvého ročníka je pre dieťa veľmi dôležité aj z psychologického hľadiska
Problémy už na začiatku školskej dochádzky môžu u prvákov vážne narušiť ich sebavedomie a negatívne poznačiť celú školskú dráhu.
Aby dieťa splnilo dôležitú úlohu a osvedčilo svoju výkonnosť v konfrontácii so spolužiakmi, malo by do prvého ročníka základnej školy nastúpiť pripravené, zrelé.
Problematika zisťovania úrovne školskej zrelosti a školskej pripravenosti dieťaťa je rozsiahla. Školskou spôsobilosťou myslím úroveň telesného a duševného vývinu, ktorá dieťaťu umožňuje plniť si povinnosti vo výchovno-vzdelávacom procese. Ide o pripravenosť dieťaťa na školu, spôsobilosť začleniť sa do kolektívu. Je dôležité, aké má dieťa vedomosti, zručnosti, aký dosiahlo vek, ale hlavne, aká je zrelá jeho nervová sústava. Preto sa realizujú vyšetrenia zamerané na zisťovanie úrovne školskej zrelosti a školskej pripravenosti.
Školská zrelosť dieťaťa pozostáva z fyzickej, psychickej, sociálnej a emocionálnej zrelosti. Školská zrelosť je dosiahnutie takého stupňa vo vývine dieťaťa, ktorý mu umožňuje úspešne osvojovať školské vedomosti a zručnosti.
Existujú tri základné podmienky pre úspešný začiatok v školskej kariére:
1. Dieťa si v doterajšom vývine osvojilo tie vedomosti a zručnosti, ktoré sa od neho očakávajú na prahu školskej dochádzky.
2. Dieťa má dostatočne rozvinutú aktívnu pozornosť a primerané intelektové schopnosti.
3. Dieťa je dostatočne motivované k budúcej práci v škole.
Zložky školskej zrelosti u dieťaťa sú:
1. Telesná zrelosť a zdravotný stav dieťaťa.
2. Kultúrno-hygienické návyky, sebaobsluha.
3. Pracovno-motivačná oblasť.
4. Emocionálna a sociálna zrelosť.
5. Oblasť zmyslového vnímania a poznávania (zrakové vnímanie, sluchové vnímanie, pamäť, pozornosť …).
6. Pohybové schopnosti dieťaťa, hrubá motorika.
7. Jemná motorika, grafomotorika, vizuomotorika (súhra ruky a oka ako predpoklad pre osvojenie si písania).
8. Rozumové poznávanie, myslenie.
9. Reč.
Ak máte doma predškoláka, ktorý od septembra prekročí prah základnej školy, možno už teraz si kladiete otázky:
„Ako dieťa na túto veľkú zmenu čo najlepšie pripraviť?“
„V čom môžete jeho vývoj podporovať?“
„Akým smerom sa máte pri príprave dieťaťa na školu uberať?“
„Čo môžete ešte vylepšiť a na čo nemáte zabudnúť?“
„Bude sa mu v škole dariť?“
„Ako dieťaťu pomôcť úspešne zvládnuť čítanie a písanie?“
Pre tých, ktorých zaujíma téma školskej zrelosti a pripravenosti dieťaťa na školu som napísala publikácie: Hurá, idem do školy! a Teším sa do 1. triedy!
https://www.iqknihy.sk/eshop/hura-idem-do-skoly/p-1279322.xhtmlv
https://www.iqknihy.sk/eshop/tesim-sa-do-1-triedy/p-1279323.xhtml
Knihy sú zamerané na rozvoj:
- hrubej a jemnej motoriky;
- sluchového vnímania;
- zrakového rozlišovania;
- reči, slovnej zásoby, vyjadrovacích schopností;
- myslenia, pamäte;
- senzomotorickej koordinácie;
- priestorovej orientácie, pravo-ľavej orientácie;
- základných matematických predstáv;
- koncentrácie pozornosti.
Vychádzajúc z mojich odborných skúseností, v knihách predkladám rodičom, učiteľkám materských škôl niekoľko variantov hier, cvičení a úloh určených pre budúcich prvákov základnej školy. Môžu ich s deťmi realizovať bez veľkých nárokov na pomôcky. Sú to nenáročné úlohy, zamerané na rozvoj jednotlivých schopností i zručností detí predškolského veku. Majú formu hry, ktorá je pred vstupom do školy prirodzeným prostriedkom učenia a nadobúdania nových skúseností. Z dlhoročnej praxe môžem konštatovať, že sú pre deti zaujímavé, príťažlivé.
Rozvoj vzájomnej komunikácie
Spomínané publikácie dávajú priestor na rozvoj vzájomnej komunikácie a interakcie medzi dieťaťom – rodičom, dieťaťom – pani učiteľkou, dieťaťom – starým rodičom, či iným dospelým. S predškolákmi si môžu užiť poučnú zábavu a vzdelávanie, pri ktorom sa deti naozaj nebudú nudiť. Pri ich realizácii môžu dospelí spoznať, v čom bude potrebné venovať ich dieťaťu viac pozornosti.
V knihách uvádzam základné informácie o tom, čo by malo dieťa pred prvým nástupom do základnej školy vedieť, ako by sa malo správať. Odporúčam tiež niekoľko užitočných rád, ako pomôcť budúcej žiačke, či žiakovi úspešne začať školskú dochádzku.
- Považujem za dôležité zdôrazniť, že dieťa je potrebné motivovať a chváliť.
- Nič nemá na dieťa lepší vplyv, ako pochvala a ocenenie jeho snaženia.
- Podporujme u detí zdravé sebavedomie, samostatnosť, zodpovednosť, učenie…
- Nezabúdajme na láskavú, chápajúcu výchovu…
- Dieťa má cítiť, že ho mamička a ocko nezištne ľúbia a sú ochotní mu pomôcť.
- Ak chceme zo svojho potomka vychovať zrelú osobnosť, iná cesta, ako dať dieťaťu dostatok lásky, času, starostlivosti a trpezlivosti pre rodičov nie je…
PhDr. Dana ROSOVÁ, PhD.
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Pracuje s deťmi s poruchami správania.
Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, tvorí a podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami.
Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu…
Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti
z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe.
Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti
prevencie; Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci.
Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie
Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.