Kľúčom k riešeniu šikanovania na školách je prevencia

0
Kľúčom k riešeniu šikanovania na školách je prevencia

„Povedzme všetci RÁZNE NIE šikanovaniu,“ hovorí PhDr. Dana Rosová, PhD., odborníčka na prevenciu sociálno-patologických javov.

Pre Akčné ženy popísala základné princípy riešenia problémov súvisiacich so šikanou na školách. Ako teda predísť šikanovaniu na školách a ako ho riešiť?

Príklad zo školských lavíc:

Šimon chodí do šiestej triedy, už mal byť v siedmej. Je urastený, vysoký, silný, v triede sa ho každý bojí, každý ho počúva. Neučí sa dobre. Jedného dňa prišiel triednej učiteľke anonymný list, v ktorom sa písalo:

„Šimon terorizuje celú triedu. Dievčatám berie desiate. Dokonca povie, čo rád je, čo by mu mali priniesť. Chlapcom berie peňaženky a žiada od nich peniaze. Naposledy vytiahol nožík a vyhrážal sa Petrovi, že mu musí priniesť na druhý deň 20 EUR, inak uvidí… Všetkým nám zakázal povedať, čo robí. Vyhráža sa, že ak niekto povie len slovo, tak ho zbije. Zbil už aj Lukáša, ktorý mu nechcel požičať bicykel. Lukášovi tiekla krv z nosa, mal rozseknutú peru. Povedal však, že spadol z bicykla. Urobte niečo, bojíme sa…“

Obeťou sa môže stať každý

Šikanovanie možno považovať za celosvetový problém, pred ktorým nie je imúnny žiadny typ školy. Obeťou sa môže stať v podstate každý jedinec. Vzhľadom na skrytú povahu šikanovania je veľmi ťažké sa o ňom dozvedieť. Pedagógovia majú v súčasnosti množstvo informácií o tomto nežiadúcom sociálno-patologickom jave.

Spomeniem napríklad Smernicu č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach; ktorá nahradila predchádzajúce Metodické usmernenie č. 7/2006-R k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach.

Šikanovaniu sa darí v atmosfére utajenia

Obete šikanovania len ticho trpia, zo strachu sa neodvážia hľadať pomoc. Obávajú sa, že by a ich situácia mohla ešte zhoršiť.

Preto je dôležité otvorene priznať jeho existenciu a stať sa školou, kde sa šikanovanie nebude tolerovať. Vychádzajúc z mojej intervencie na školách zdôrazňujem, že vedenie školy, celý pedagogický zbor i všetci zamestnanci školy musia povedať rázne NIE ŠIKANOVANIU a zabezpečiť, aby škola ponúkala príjemné prostredie pre žiakov i rodičov, umožňovala im rozprávať o svojich úspechoch, ale aj obavách a ťažkostiach.

Bezpečné prostredie je základ

Žiaci sa často nechcú rodičom priznať, že sa stali obeťou šikanovania aj kvôli obavám, ako mama, či otec zareagujú, alebo z iných príčin. Zodpovednosť rodičov, či zákonných zástupcov dieťaťa spočíva vo vytvorení bezpečného prostredia pre dieťa, aby chcelo komunikovať nielen o svojich obavách, a vnímalo, že má možnosť sa svojim najbližším zdôveriť.

Keď rodičia zistia, že šikanovanie sa týka ich dieťaťa, veľakrát nevedia, ako zareagovať. Ak je ich dieťa agresorom, tak si to nechcú pripustiť. Zľahčujú jeho správanie, zatvárajú pred ním oči. Pritom agresorovi nepomôže, ak budú jeho správanie kryť – naopak, mali by od neho žiadať nápravu. Pre rodičov nie je ľahké priznať, že sa niekde stala chyba. Tušia, že na to, aby sa niečo zmenilo, budú musieť začať od seba.

Rodičia obete šikanovania majú pocit zlyhania

Ak je dieťa obeťou šikanovania, niekedy rodičov premôžu vlastné emócie a pocit zlyhania, že ho neochránili. Práve v tejto situácii obeť potrebuje, aby mama i otec zostali pevní, rozhodní, aby sa o nich mohlo dieťa oprieť. Syn alebo dcéra v takejto chvíli potrebuje vnímať, že situácia je riešiteľná a spoločne s rodičmi to zvládnu.

Škola nesmie problém bagatelizovať

Zo strany školy je dôležité nebagatelizovať, nenechávať šikanovanie nepovšimnuté. Ak sa vedenie školy o šikanovaní dozvie, musí ihneď zasiahnuť, zistené skutočnosti dôsledne prešetrovať a vzniknutý problém neodkladne riešiť. V zložitejších prípadoch sa treba obrátiť na ďalších vyškolených odborníkov, aj z iných rezortov. Pri spáchaní priestupku alebo trestného činu odporúčam kontaktovať políciu, bez ohľadu na to, či je páchateľom dieťa alebo dospelý.

Prečítajte si aj: Dana Rosová: Posolstvom mojich príbehov je čítať spolu s deťmi

freepik.com

Riešením je stratégia

Dlhoročná prax mi potvrdzuje nevyhnutnosť vypracovania celoškolskej stratégie riešenia šikanovania v každej škole a jednotne podľa nej postupovať. Jednotný postup sa týka vedenia školy, celého učiteľského zboru, zapojení majú byť žiaci a aj ich rodičia. Dôležitý je celoškolský prístup.

V škole je veľmi potrebné zvýšenie informovanosti o tejto problematike. Odporúčam vypracovať komplexnú stratégiu, ako postupovať pri odhaľovaní a riešení toho nežiadúceho sociálno-patologického javu, aktualizovať pravidlá a súbory pravidiel správania – Školský poriadok v škole.

Pravidlá musia platiť aj pre pedagógov

Podotýkam, že samotná existencia a zverejňovanie pravidiel však nestačí. Pravidlá musia byť zdôvodnené a dôsledne dodržiavané. Nehovorím len o žiakoch. Správanie pedagógov musí byť tiež v súlade s pravidlami. Pokiaľ učitelia hovoria žiakom, aby boli úctiví a zdvorilí k iným, musia byť pravé oni svojim vystupovaním voči žiakom i dospelým pozitívnym príkladom.

Veľmi dôležité je vytvárať a udržiavať pozitívnu školskú atmosféru.
Významnú úlohu pri predchádzaní šikanovaniu zohráva PREVENCIA.

Základom je prevencia

Vychádzajúc z profesionálnych skúseností konštatujem, že prevencia je oveľa účinnejším, ľahším a lacnejším spôsobom, ako agresivitu a šikanovanie eliminovať. Odporúčam, aby pedagógovia svoju výchovnú prácu uskutočňovali tak, že budú žiakov povzbudzovať v rozvíjaní schopnosti konštruktívneho riešenia konfliktov.

Aby u  žiakov podporovali sebaúctu, úctu k druhým, efektívnu komunikáciu, asertivitu, kritické myslenie, empatiu a kooperáciu. Na úrovni všetkých triednych učiteľov a vyučujúcich má veľký význam vytvoriť spolupracujúcu triedu.

Dôležitá je aplikácia preventívnych programov v triedach. Ich význam je v tom, že sú cielené na trvalú zmenu správania žiakov, na rozvoj emocionálnych a sociálnych spôsobilostí, ktoré umožňujú získať a udržať si priateľov.

freepik.com

Podchytiť treba všetky prostredia

Z tohto dôvodu účinná prevencia musí zasiahnuť všetky prostredia, v ktorých sa dieťa pohybuje a to rodinné, školské a tiež prostredie, v ktorom dieťa trávi svoj voľný čas. Preto poukazujem na význam prevencie v školskej i rodinnej výchove. Dôležité je predchádzať prejavom intolerancie, agresivity a šikanovania.

V školách je potrebné do celoškolského prístupu na zvládnutie tejto problematiky zapojiť všetkých kompetentných vyškolených odborníkov pedagogických i nepedagogických zamestnancov, žiakov i rodičov.

Zdôrazňujem nevyhnutnosť komplexného prístupu.

Stratégia riešenia šikanovania na školách

Problematika šikanovania je náročná téma. Inšpirovala ma k napísaniu odbornej publikácie Stratégia riešenia šikanovania v školách. Je výsledkom môjho dlhoročného skúmania tohto nežiadúceho sociálno-patologického javu i profesionálnych skúseností z intervencie v školách. Obsahuje osvedčené postupy pri riešení šikanovania, príklady dobrej praxe a možnosti prevencie prostredníctvom preventívnych programov, skupinovej práce i priamo cielených aktivít za účelom pomôcť tým, ktorí to potrebujú…

O PhDr. Dane Rosovej, PhD.

Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ.
Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami.

Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých, má naozaj cenu.

Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe.
Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie;  Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci.
Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.

Predošlý 6 dôvodov, prečo sú nočné košieľky najlepšou voľbou pre pohodlný spánok
Pokračovať Spoločnosť Mary Kay Česká a Slovenská republika oznámila expanziu do Maďarska
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami /kontakt: discerevivere@gmail.com/ Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu… Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe. Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie; Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci. Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.

žiadne príspevky na zobrazenie