Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ ŽENY ODPORÚČANÉ ROZHOVORY ŽENY A KARIÉRA

Sandra Sviteková alias Dejepis inak: Z konštruktívnej kritiky sa snažím poučiť a zobrať si ju k srdcu

REDAKCIA
Zdieľať

Na evente Inšpiratívne ženy pod taktovkou módneho eshopu Answear sme vyspovedali Sandru Svitekovú, ktorá vedie reláciu na YouTube Dejepis inak a má množstvo sledovateľov. Okrem toho, že patrí medzi najvplyvnejšie influencerky, je tvárou kolekcie answear.LAB – limitovaná kolekcia Girl Power, čím podporuje dobrú vec. Výťažok z predaja je totiž venovaný Karpatskej nadácii.

Keby ste sa mohli vrátiť v čase, čo by ste robili inak?

V auguste to bolo presne 5 rokov, čo sa venujem Dejepisu inak. Málokto vie, že youtubujem už od roku 2012 a predtým som sa venovala videohrám. Keby som mohla niečo zmeniť, tak to, že by som sa začala venovať dejepisu skôr. A keď sa pozriem na staršie videá, asi by som rada napravila niektoré faktické chyby, ku ktorým došlo.

Tým, ako dlho sa tomu venujem, som si niektoré veci postupne vycibrila. Môj prednes bol zo začiatku tvrdý a rázny, ako Bratislavčanka som mala problém so zmäkčovaním. Sledovatelia ma na to upozorňovali, tak už si dávam pozor na dikciu a pekný prednes.

Máte 164-tisíc odberateľov a toto číslo stále rastie. Sleduje vás veľa mladých ľudí. Aké máte reakcie od učiteľov?

Dosť často mi chodia správy od študentov, ktorí sú na hodine a ich učiteľ si pri vyučovaní vypomáha mojím videom. Alebo mi chodí spätná väzba od učiteľov, že moje videá používajú ako didaktickú pomôcku. Z učiteľského prostredia, a celkovo od mladých, mám pozitívne ohlasy. Aj niektorí vedci oceňujú, že sa snažím v ľuďoch vzbudzovať lásku k spoločenským vedám, konkrétne k histórii. Ale mám aj kritikov medzi akademikmi. Snažím sa z konštruktívnej kritiky poučiť a zobrať si ju k srdcu.

Čo kritizujú? Formu prejavu alebo informácie?

Mám pocit, že niektorí z nich nechápu, pre koho to robím a komu je to určené. Sú odbornejší a zvyknutí sa malej téme venovať na prednáškach aj dve hodiny. Ak robím jednu veľkú tému na 15 minút, tak sa nevyhnem určitým zjednodušeniam, a to mi zvyknú vyčítať.

Niektorí sa vzdelávajú z vašich videí. Kde čerpáte informácie?

Mám tri pramene inšpirácie. Prvým sú podnety od divákov. Teraz som bola na Ružinovských hodoch a tam mi čapoval kofolu jeden pán, ktorý bol potetovaný. Povedal mi, že to on mi vtedy písal, aby som urobila video o histórii tetovania. Alebo keď mi píšu, aby som urobila video o druhej svetovej vojne a opakuje sa to, tak ja to potom spracujem. Druhý zdroj sú zahraničné vzdelávacie portály a médiá, napríklad History today, History extra a podobne, tam hľadám inšpiráciu. A vzhľadom k tomu, že som vyštudovaná učiteľka, poznám osnovy a viem, čo sa má brať na hodine, tak sa snažím takto pomáhať študentom.

Podporte kolekciu Answear.LAB x Girl Power!

Celý výťažok z jej predaja poputuje na konto Karpatskej nadácie.

Je nejaká téma, ktorú držíte v talóne, ale je náročnejšia na prelúskanie, aby sa dala zhrnúť v skratke?

Dosť sa vyhýbam rozpadu Juhoslávie. V dejepise sa tomu nevenuje žiaden priestor, aj ja som sa k nej dostala až na vysokej škole. Alebo je to druhá svetová vojna. Napríklad prvú svetovú vojnu som spracovala na tri videá, lebo sa na tie príčiny dá pozrieť z viacerých pohľadov.

A sú témy, ktoré nechcete spracovať?

Sú to kontroverzné témy. Niektorým témam sa vyhýbam kvôli samotnému YouTube, lebo má svoje pravidlá pre používateľov. A dosť citlivo pristupuje k terorizmu alebo téme 11. september. Keď bolo 20 výročie, mnoho divákov si túto tému pýtalo. Ja som to odmietla spracovať, lebo som si myslela, že aj tak sa nebude môcť šíriť, lebo sa dotýka citlivých tém.

Dosť dlho sa vyhýbam téme holokaustu a Slovenskému štátu. Pred 4 rokmi som spracovala video, v ktorom som vyvracala argumenty popieračov holokaustu a to video bolo asi do dvoch mesiacov zakázané. Bolo to možno kvôli tomu, že som používala určité ilustračné zábery, napriek tomu, že som na to upozorňovala v úvode videa.

Spoznávajú vás ľudia?

Práve teraz som bola v novom centre Nivy a dve dievčatá sa na mňa usmievali a spoznali ma na základe očí, aj keď som mala rúško. A keď sa nám stretli pohľady, pochopila som, že chcú spoločnú foto.

Človek, keď začína, tak neráta s tým, že sa preslávi cez YouTube videá. Ale musím sa priznať, že som si v kútiku duše priala, aby ma ľudia spoznávali v súvislosti s niečím dobrým a zmysluplným. Aby sa mi stalo, že pôjdem po ulici a niekto sa na mňa usmeje a prihovorí a spoznám nejakého inšpiratívneho človeka. Som veľmi rada, že toto sa mi stáva stále častejšie. A hlavne som rada, že sa nemusím hanbiť chodiť medzi ľudí a byť sama sebou.

Sandra štvrtá zľava, foto: Gabriela Teplická

Aké zloženie ľudí vás sleduje? Prevládajú muži alebo ženy?

To viem celkom presne, lebo sledujem analytiku. 85% je v kategórii od 18 do 44 rokov, druhá kategória je 44 až 54 rokov a tretia 13 až 17. Ale rada by som povedala k tomu to, že mladí často sledujú kanály cez kontá rodičov. Treba sa na tú demografiu pozerať s nadhľadom. Aj niekto, keď si zakladá účet môže nahodiť iný vek, aby nemal YouTube Kids, ale plnú ponuku. Na YouTube sa o históriu zaujímajú väčšinou muži, konkrétne je to 54% mužov. Mám aj českú komunitu sledovateľov 51% tvoria Slováci a 49% české publikum.

“Učiteľstvo je povolanie, ktoré si človek berie domov.”

Sú vaše videá vhodné aj pre deti?

Ak niečo také točím, snažím sa dať na začiatok upozornenie, že to môže byť citlivejšie alebo by to dieťa malo sledovať s dozorom rodiča. Ale celkovo sú tie témy v pohode, deti sa s tým stretávajú aj v škole. Akurát som si hovorila, či ten jazyk, ktorý používam, je vhodný, lebo skôr sa profilujem ako učiteľka na strednej škole. Nejaký mladší žiak môže mať problém porozumieť.

Viete povedať, o ktoré témy bol najväčší záujem?

Ľudí najviac bavia témy, ktoré sa dotýkajú súčasných javov a aktualít. Keď ich prepojím s minulosťou, to ich baví. Keď sa pred niekoľkými mesiacmi zasekla nákladná loď v Suezskm prieplave, spracovala som video k tomu, prečo je dôležitý Suez a ako bol vybudovaný. Alebo keď bol na návšteve pápež František na Slovensku, tak ma zaujalo, ako pozitívne je jeho osoba vnímaná. Tak som sa rozhodla spracovať video o pápežoch, ktorí neboli veľmi obľúbení a dopustili sa nejakých pochybení. Druhý rok tu máme pandémiu, a tak to bola téma Španielska chrípka, ako sa vyvíjalo očkovanie a podobne.

Sú témy, ktoré máte už predpripravené?

Mám rada 20. storočie, a tam sú viaceré témy, ktoré si chystám, ako napríklad druhá svetová vojna alebo studená vojna. Prvú republiku som si už minula (smiech).

“V kútiku duše som si priala, aby ma ľudia spoznávali v súvislosti s niečím dobrým a zmysluplným.”

Koľko trvá príprava videa?

Je to individuálne. Pápeži boli hotoví behom troch dní, pretože o nich sa dá nájsť veľa informácií na internete. Keď sú komplikovanejšie témy, trvá mi to 7 až 10 dní, aj so strihom a publikovaním. Sama si to točím, strihám a robím k tomu animácie. Som scenárista, zvukár aj grafik.

Ktoré témy by si mali ľudia pozrieť, aby mali prehľad?

Keď sa pozrieme na ohrozenie slobody a demokracie, čo je veľmi aktuálna vec, tak si myslím, že je dobré pozrieť si obdobie medzivojnového Nemecka, obdobie komunizmu v Československu, 68. rok, november 89, to sú témy, ktoré budú stále aktuálne.

Dostali ste sa do rebríčka top influencerov, s tým prišla ešte väčšia popularita. Máte pocit, že si vás ľudia viac všímajú?

Je to veľká zodpovednosť a treba si dávať pozor, nielen na to, čo poviem, ale ako sa prezentujem. Nedávno som dala na Instagram fotku, kde som išla na bicykli a nemala som prilbu, ale v dnešnej dobe si už všetko chránime a to najcennejšie si často nechránime a ja som si to neuvedomila, lebo na tom Instagrame často ide o štýlovosť, a na tú osvetu niekedy zabúdame. A ozvala sa jedna pani, ktorá ma na to upozornila, a samozrejme, musela som uznať, že má pravdu.

Tí sledovatelia dosť často zabúdajú, že aj my influenceri, alebo obyčajní ľudia, ktorí majú viac tisíc sledovateľov, nie sme morálne dokonalí. Mám pocit, že čím zmysluplnejší obsah influencer robí, tým sú tí sledovatelia prísnejší a snažia sa ho mať dokonalého v každom aspekte života. Pričom aj my chybujeme, aj ja.

Vedela by ste si predstaviť návrat za katedru?

Napriek tomu, že neučím, mala som niekoľko hodín praxe. Ešte v roku 2019 som chodila prednášať na školy a keď som odučila 4 hodiny za sebou, bola som z toho dosť vyčerpaná. Ale dnes som trošku spohodlnela, neviem si predstaviť, že by by som mala chodiť každý deň ísť učiť, lebo je to náročné povolanie.

Keď vyjde absolvent zo školy, trvá 5 rokov, kým si spraví prípravu pre každý ročník a pre každú triedu. Učiteľstvo je povolanie, ktoré si človek berie domov. Hlavne, keď ste taký učiteľ, ktorý sa naozaj snaží, napríklad vymýšľať rôzne aktivity, tak je to ešte náročnejšie.

Aký máte vzťah k móde?

K móde mám veľmi pozitívny vzťah, mám to aj v rodine. Moja mama je vyučená kaderníčka, ale pracovala v módnom biznise, v dámskych butikoch, a už 17 rokov pracuje pre jednu značku. Zaujímalo ju, čo mám oblečené a aj mňa to zaujímalo. Rada sa obliekam a rada sa prechádzam po obchodoch a pozerám si, čo je trendy a čo je in. Móda je pre mňa dôležitá z hľadiska sebavyjadrenia a zvýšenia sebavedomia. Keď sa môžem pekne obliecť, tak hneď mám aj iný prejav, dodá mi to veľa sebavedomia.

Ktoré obdobie v histórii odievania máte najradšej?

Mám rada 20-te roky – Art deco ako vo Veľkom Gatsbym, jednoduché línie. Rada sa cítim v oblečení pohodlne a slobodne. To obdobie by mi najviac vyhovovalo, keď sa dámy dostali od utiahnutých korzetov do pohodlných tvarov a dopĺňali to krásnymi účesmi a mali k tomu korálky, výšivky a pierka. A páči sa mi aj obdobie počas druhej svetovej vojny. Potom dámy začali nosiť nohavice. Mojím nesplneným snom je vidieť sa renesančných šatách alebo vo viktoriánskom korzete.

Ako vnímate silu ženy? Keď sa povie Girl power, aké myšlienky vám naskočia?

Sila hlasu – nebáť sa povedať, čo si myslím. Uvedomiť si, čo v živote chcem, čo ma robí šťastnou a ísť si za tým. Pestovať odhodlanie a vytrvalosť a pomalými krôčikmi tam dôjsť.

REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X