SWOT analýza – zbytočnosť alebo reálna pomoc pre podnikateľa?

0

So SWOT analýzou som sa stretla ešte počas vysokej školy. Brali sme to len okrajovo, a tak mi v pamäti utkvela len ako povinná jazda, ktorú bolo treba pretrpieť kvôli zápočtu. Nevidela som v nej žiadny reálny benefit pre firmu.

Neskôr, keď som začala podnikať, som SWOT stále brala len ako zbytočný nástroj. Veď každý podnikateľ uvažuje nad svojimi príležitosťami a taktiež zvažuje riziko. Nepotrebuje si to predsa písať do tabuľky! Mala som však možnosť stretnúť sa s jedným marketérom, ktorý bazíroval na tom, aby som si vytvorila presne túto maticu. No dobre, za skúšku nič nedám.

Ako som však vypĺňala jednotlivé políčka, napadali ma ďalšie súvislosti, nad ktorými som možno predtým takto neuvažovala. A hlavne, marketér ma posunul k tomu, aby som viac rozmýšľala o možných príležitostiach a dala ich na papier. Jednoducho čokoľvek, čo mi napadne. Taký brainstorming. Samozrejme, malo by sa to hneď spojiť s plánom na realizáciu. Je zbytočné robiť SWOT, ak ju necháte len šuflíku.

foto: pixabay.com

Čo presne SWOT znamená?

Analýza SWOT (silné stránky, slabé stránky, príležitosti a hrozby) je model strategického plánovania, ktorý pomáha organizáciám určiť, kde sa im darí a kde sa môžu zlepšiť, a to tak z interného, ​​ako aj externého hľadiska. Je to skratka pre Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats.

Zvyčajne je dobré vykonať SWOT analýzu na začiatku procesu plánovania alebo počas novej stratégie.

Podrobný príklad SWOT analýzy

Aby sme vám pomohli začať, vytvorili sme túto pomôcku pre analýzu SWOT. Tento systém je použiteľný pre všetky spoločnosti!

Silné stránky

Najprv položte otázku: „V čom sme dobrí?“

Finančné zdroje: Aký je váš najspoľahlivejší zdroj finančného rastu? Sú to vaši súčasní zákazníci? Konkrétny produkt? Vaša štruktúra cien za služby?
Silné stránky zákazníkov: Odkiaľ pochádzajú vaši zákazníci? Prichádzajú z odporúčaní alebo z určitého segmentu, ako je zdravotníctvo, handmade alebo maloobchod? Prečo si vaši zákazníci vyberajú vás pred konkurenciou?
Vnútorné silné stránky: Čo robíte dobre? Ste prvý, kto inovuje produkty vo vašom odbore? Máte silné vzťahy so zákazníkmi alebo partnerstvá?
Silné stránky vzdelávania a rastu: Kde vynikáte, pokiaľ ide o vašich zamestnancov alebo vás? Ste výnimočný tým, aké máte kurzy či vzdelanie? Máte dobrý program rozvoja pracovnej sily? Alebo je výhodou vaša firemná kultúra?

Slabé stránky

Ďalej by ste sa mali opýtať sami seba: „V čom nie sme dobrí?“ Alebo „Kde máme príležitosti na zlepšenie?“

Finančné slabiny: Aká je vaša najväčšia finančná slabosť? Podlieha väčšina vašich zákazníkov rozmaru trhu? Alebo má váš najpoužívanejší produkt najnižšie ziskové marže?
Slabé stránky zákazníkov: Kde si myslia vaši zákazníci, že je potrebné zlepšiť? Mohli by to byť vaše produkty, miesta, alebo konkurenčné ceny.
Vnútorné slabiny: Čo robíte zle? Máte príležitosti na zlepšenie riadenia projektov pri otváraní nových pobočiek? A čo váš web či e-shop? Je dostatočne transparentný a intuitívny? Ako riešite zákaznícky servis?
Slabé stránky v oblasti vzdelávania a rastu: Aké sú vaše výzvy pre zamestnancov? Máte obzvlášť vysoký obrat v niektorých oddeleniach alebo negatívne vnímanie organizačnej kultúry?

Prečítajte si aj článok o tom, ako si zadefinovať cieľovú skupinu zákazníkov

Príležitosti

Spýtajte sa: „Kde vidím možnosti pre moju firmu?“

Finančné príležitosti: Aká je vaša najväčšia príležitosť na zlepšenie financií? Môže to byť spustenie novej produktovej rady, zvýšenie retencie zákazníkov alebo prechod do novej zemepisnej oblasti.
Príležitosti pre zákazníkov: Kde by ste sa mohli výrazne zlepšiť v komunikácii so zákazníkmi? Mohli by ste vylepšiť svoje online rozhranie? A čo krížový predaj súvisiacich produktov alebo lepšie pochopenie nákupných zvyklostí vašich zákazníkov?
Interné príležitosti: Aké procesy vás posunú ďalej, ak by ste ich vylepšili?
Príležitosti na vzdelávanie a rast: Aké príležitosti máte pre zamestnancov? Máte napríklad príležitosti na ďalšie vzdelávanie? Mohli by ste urobiť pár vylepšení, aby ste zlepšili svoju kultúru a tým aj svoju retenciu?

Hrozby

Po identifikácii príležitostí zamedzte svoje najväčšie hrozby a opýtajte sa: „Čo vidím na obzore ako potenciálne škodlivé pre moju firmu?“

Finančné hrozby: Aké hrozby by mohli vážne ovplyvniť vaše financie? Mohli by to byť nízkonákladoví konkurenti, partner vstupujúci do bankového priestoru alebo zahraničný bankový produkt.
Hrozby zo strany zákazníkov: Aký je váš najväčší záujem o vašich zákazníkov? Ponúka jeden z vašich konkurentov také nízke ceny, ktoré by mohli ukradnúť časť vášho podielu na trhu? Aký jednoduchý je odchod vašich zákazníkov?
Interné hrozby: Ktoré súčasné oblasti vášho podnikania by vám mohli neskôr uškodiť? Máte čoskoro k dispozícii nový produkt, ktorý by mohol potenciálne zlyhať? Bojujete s modernizáciou kancelárie?
Hrozby spojené s učením a rastom: Čo ohrozuje ľudí vo vašej organizácii? Môže to byť čokoľvek, od nestability vo vašom oddelení zákazníckej podpory až po odchody zamestnancov, až po konkrétne technológie zamerané na konkrétne oddelenie.

Čo ďalej?

Po dokončení brainstormingovej analýzy SWOT vykonajte nasledujúce kroky:

1. Zapíšte svoje výsledky analýzy do štvorhrannej matice SWOT.

2. Začnite tvoriť svoj strategický plán.

3. Ak máte zamestnancov alebo spolupracovníkov, odkomunikujte to s nimi

4. Keď začnete implementovať stratégiu, zostavte plán, ktorý vám pomôže prekonať slabé miesta alebo ísť po príležitostiach.

Nezabúdajte, že vaša analýza SWOT nie je konečným produktom – je to prvý krok, ktorý vám pomôže zosúladiť vašu stratégiu s oblasťami, ktoré ste identifikovali ako silné a slabé stránky, príležitosti a hrozby.

žiadne príspevky na zobrazenie