Ilustrátorka a výtvarníčka Petra Štefanková sa venuje ilustráciám časopisov, kníh,
reklamných a charitatívnych kampaní, dizajnu animácií či grafickému dizajnu pre značky. Počas svojho pôsobenia v Londýne získala ocenenie britskej televízie Channel 4 a v roku 2008 sa stala prvou Slovenkou v Kráľovskej spoločnosti umení. Aktuálne pripravuje svoju výstavu v bratislavskej galérii Umelka.
Viac o svojej tvorbe prezradila v rozhovore:
Len čo si sa vrátila zo svojej pracovnej cesty z Budapešti, pripravuješ na jeseň samostatnú výstavu v bratislavskej galérii Umelka. Aký bol účel tvojho pobytu v Maďarsku a na čo sa môže tešiť slovenské publikum?
P.Š.: Budapešť som navštívila už niekoľký krát za posledné dva roky. Najprv som tam vystavovala v rámci kolektívnej výstavy v Golden Duck Gallery a v septembri minulého roku som otvárala samostatnú výstavu Osobné príbehy v Slovenskom inštitúte. Potom ma na vernisáži oslovil galerista Norbert Dávid z Dávid Art Gallery, ktorá má svoje priestory pri budove maďarského parlamentu. Zúčastnila som sa tak svojimi dielami výberovej medzinárodnej výstavy The Twelve, ktorá prezentovala 12 pozvaných výtvarníkov s medzinárodným renomé. Bola som veľmi spokojná s výstavou aj s priebehom vernisáže, pretože prijatie maďarskej spoločnosti bolo veľmi pozitívne a povzdbudivé.
V tomto roku, 15. októbra o 17.00 hodine, budem mať vernisáž v Slovenskej výtvarnej únii – Galérii Umelka. Výstavu som nazvala Performers a predstavím na nej akrylové maľby na plátne, ilustrácie, ale aj zopár krátkych animovaných filmov.
Prečítajte si aj: Maliarka Mária Kovalčíková: Maľovanie mi pomáha dopĺňať stratenú nádej a radosť
Na svojom konte máš množstvo medzinárodných ocenení – Toray Digital Creation Excellence Award a Hirosaki Award z Japonska, Expose 6 Master Award z Austrálie a najnovšie aj American Illustration 42 z New Yorku. Ktoré z nich ťa najviac potešilo? Ovplyvnilo toto ocenenie tvoju ďalšiu tvorbu?
P.Š.: Vážim si každé ocenenie mojej tvorby. V Japonsku mi udelil ocenenie Excellence Award významný počítačový umelec Yoichiro Kawaguchi. O ocenení Hirosaki Award rozhodoval primátor mesta Hirosaki v roku 2005 a túto akciu spojenú s výstavou našich diel zorganizoval známy výtvarník a pedagóg Marty M. Ito, s ktorým som do dnes v kontakte. Určite ma najviac ovplyvnilo ocenenie britskej televízie Channel 4 v Spojenom kráľovstve, pretože naštartovalo moju profesionálnu dráhu ilustrátorky v zahraničí a dostalo do povedomia moju prácu po celom svete.
Tvoje diela vyšli vo viac ako stosedemdesiatich publikáciách po celom svete. Môžeš povedať ktoré z nich pokladáš za najdôležitejšie?
P.Š.: Moje ilustrácie – knižné, voľné, časopisecké a sociálne plagáty – publikovalo svetové
vydavateľstvo Bloomsbury v knihe Profesora Alana Male, Illustration: A Theoretical and
Contextual Perspective, ktorá je určená odborníkom, študentom aj milovníkom ilustrácie. Známymi sa stali ilustrácie na titulnú stranu prílohy britských novín The Guardian či počítačová grafika s portrétom slávneho filmára Jonasa Mekasa. Ilustrácie uverejnili aj v knihe 200 Best Illustrators Worldwide (200 Najlepších ilustrátorov sveta) od vydavateľstva Luerzer’s Archive.
Len nedávno nám vyšli detské knihy The Fly on the Honey Bread a Whimsical Wonders rakúskej autorky Hannah Lena Rebel z Viedne, členky Mensa (Spoločnosť pre nadpriemerne inteligentných ľudí).
Si známa vo svete. Akou formou komunikuješ? Online alebo aj osobne navštevuješ podujatia v rôznych krajinách?
P.Š.: Niektoré prednášky ako napríklad Osobný príbeh o kreslení pre Czongov inštitút súčasného umenia v Južnej Kórei som realizovala cez video hovor online. Avšak precestovala som Spojené štáty americké, kde som prezentovala svoje ilustrácie na konferenciách ICON – v New Yorku, Pasadene alebo na Rhode Islande. Osobne som sa prezentovala aj na animačnom festivale vo Valenciennes vo Francúzsku, otvárala som samostatnú výstavu v Berlíne. Samozrejme počas dlhoročného pobytu v Anglicku som sa zúčastnila mnohých podujatí pre členov Kráľovskej spoločnosti umení v Londýne a prednášala som aj na Pecha Kucha Night v Brightone. Osobne som predstavila svoju tvorbu počas konferencie ACM SIGGRAPH aj v západnej Austrálii na univerzite v meste Perth.
Pracuješ viacerými výtvarnými technikami. Môžeš nám ich viac priblížiť?
P.Š.: Začínala som ako počítačová grafička s vektorovou grafikou a 3D modelovanou ilustráciou. V priebehu produktívnych rokov som si vyskúšala snáď všetky možné výtvarné techniky od kresby pastelkami, ceruzkami, cez maľbu akvarelom, olejom a zakotvila som pri akryle. Dnes kombinujem tieto techniky podľa potreby. Takže moje diela môžu byť buď úplne analógové, kombinované s digitálnym kolorovaním alebo digitálne. A aj svoj štýl rada prispôsobujem konkrétnym zadaniam a projektom. Väčšiu slobodu mám pri voľnej maliarskej a kresliarskej tvorbe.
PR rozhovor/článok
Zdroj foto: archív Petry Štefankovej