Ženy potrebujú pozitívne vzory – experiment ukázal, kedy sa ženy cítia sebavedomejšie

0
Ženy potrebujú pozitívne vzory – experiment ukázal, kedy sa ženy cítia sebavedomejšie

Štúdie potvrdzujú dôležitosť vzorov pre sebavedomie a výkonnosť žien. Na univerzite vo Švajčiarsku sa v roku 2013 uskutočnil zaujímavý experiment, ktorý dokazuje, že ženské sebavedomie závisí aj od vonkajších vplyvov.

V roku 2013 vedci požiadali 149 študentov zo švajčiarskej univerzity (81 žien, 68 mužov), aby predniesli presvedčivý politický prejav proti zvyšovaniu študentských poplatkov v rámci programu virtuálnej reality. Postavili ich pred publikum pozostávajúce zo šiestich mužov a šiestich žien.

Pre niektorých účastníkov bol na zadnej stene virtuálnej miestnosti zavesený obraz Hillary Clintonovej. Pre iných bol zobrazený portrét Billa Clintona alebo Angely Merkelovej a pre niektorých zostala stena prázdna. Výskumníci prejav načasovali a nahrali na video, potom požiadali študentov, aby zhodnotili svoj výkon. Samostatná skupina ľudí nepoznajúcich experimentálne podmienky sledovala prejavy a hodnotila ich na základe plynulosti a reči tela. Ľudia, ktorí prejavy sledovali, aj tí, ktorí ich prednášali, vnímali dlhšie prejavy ako pozitívnejšie.

Keď nebolo vidno žiadny vzor, muži hovorili dlhšie ako ženy.

To isté platilo pre rozprávanie pri pohľade na Billa Clintona. Ženské vzory však eliminovali rodové rozdiely. Ženy mali dlhšie prejavy a hodnotili sa pozitívnejšie, keď boli na stenách obrazy Hillary Clintonovej a Angely Merkelovej, ako keď videli Billa Clintona alebo keď na stene nebol žiaden obraz. Vyššie hodnotili ich prejavy aj vonkajší pozorovatelia. Vedci dospeli k záveru, že ženské vzory môžu ženy inšpirovať a pomôcť im vyrovnať sa so stresovými situáciami, s ktorými sa stretávajú vo svojej kariére, ako je napríklad vystupovanie na verejnosti. (Výťažok zo štúdie prebratý z Australian Popular Science).

https://cultureplusconsulting.com/2018/04/28/developing-self-confidence-for-women/

Ako dopadol test  o ambíciách mužov a žien na pracovisku?

V roku 2014 Bain zverejnil výsledky svojej štúdie o sebavedomí a ambíciách na pracovisku. Výsledky ukázali, že ženy sa púšťajú do kariéry s veľkými očakávaniami a ašpiráciami na postup, ale táto dôvera sa dramaticky vytráca, keď vstupujú do ďalšej etapy svojej kariéry. Takmer polovica všetkých nových zamestnankýň ašpiruje na pozíciu vo vrcholovom manažmente, ale do piatich rokov si túto ambíciu udrží len 16 percent.

Keď to porováme s mužmi,  až 34 percentami mužov, ktorí začínajú svoju kariéru s túžbou dosiahnuť vrcholový manažment, zostanú mať túto ašpiráciu aj po dvoch alebo viacerých rokoch skúseností. Výrazný pokles ašpirácie žien je spojený s poklesom profesijnej sebadôvery, zatiaľ čo muži zaznamenajú oveľa menší pokles sebadôvery za rovnaké obdobie.

Pri skúmaní príčin poklesu profesionálnej sebadôvery a ambícií žien Bain zistil až 39 % pokles medzi novými a profesne skúsenými ženami v pocite, že uspejú, v porovnaní s len 23 % poklesom u mužov. Odpovede profesne skúsených žien v prieskume naznačili, že nedostatok žien vo vrcholovom manažmente, ktoré by slúžili ako vzory, brzdil pokrok smerom k rodovej parite.

Prax je kľúčom k sebadôvere

Bandurova teória účinnosti predpokladá, že prvým a hlavným zdrojom sebadôvery sú skúsenosti „majstrovstva“. Úspech v konkrétnej úlohe je najlepší spôsob, ako rozvíjať vieru vo svoje schopnosti. Ak bojujete s rozvojom rastového myslenia a zostávate v pasci strachu zo zlyhania, dobrým miestom, kde začať budovať svoje sebavedomie, je zaviazať sa robiť každý deň jednu vec, ktorá vás desí.

Zámerným vystúpením zo svojej komfortnej zóny si dávate dobré príležitosti na malé úspechy, ktoré kumulatívne zvýši vašu odolnosť. Aj malé zlyhania zvýšia vašu odolnosť. Toto vykročenie mimo vašu zónu pohodlia sa nakoniec stane pre vás menej ohrozujúce a viac prirodzené.

Ženské vzory inšpirujú ženy a sú príkladom odolnosti pri zvládaní stresových situácií, s ktorými sa v kariére stretávajú.

  • 7 z 10 dievčat verí, že nie sú dosť dobré alebo sa nejakým spôsobom nevyrovnajú, vrátane ich vzhľadu, výkonu v škole a vzťahov s rodinou a priateľmi. (Národná správa o stave sebaúcty, Fond sebadôvery Dove)
  • Tlak a perfekcionizmus – 74 % dievčat hovorí, že sú pod tlakom, aby sa páčili všetkým (Girls Inc, The Supergirl Dilemma)
  • 98 % dievčat má pocit, že existuje obrovský tlak z externých zdrojov, aby vyzerali určitým spôsobom (Národná správa o sebadôvere)
  • 92 % tínedžeriek by chcelo niečo zmeniť na spôsobe, akým vyzerajú, pričom ich telesná hmotnosť je najvyššie. (kampaň Dove)
  • 90 % porúch príjmu potravy sa vyskytuje u práve dievčat (Národná asociácia pre sebaúctu).
  • 1 zo 4 dievčat dnes spadajú do sféry klinickej diagnózy – depresia, poruchy príjmu potravy, rezanie a iné duševné/emocionálne poruchy. Okrem toho mnohí ďalší uvádzajú, že sú neustále úzkostlivé, majú nedostatok spánku a sú pod značným tlakom (The Triple Bind, Steven Hinshaw).
  • Do trinástich rokov, 53 % amerických dievčat vo veku 13 rokov je „nešťastných so svojím telom“. Toto rastie na 78 % kým dievčatá dosiahnu sedemnásť rokov. (Národný inštitút pre médiá a rodinu).
  • Len 3% významných pozícií v hlavných médiách – telekomunikáciách, zábave, vydavateľstve a reklame – zastávajú ženy
  • Len 3% zo všetkých kreatívnych riaditeľov v reklamných agentúrach sú ženy
  • 80 % všetkých nákupných rozhodnutí robia ženy (Forbes)
  • 89 krajín má viac žien v národných zákonodarných zboroch ako Spojené štáty americké (Miss Representation/Inter-Parlamentary Union)
  • 29 % amerických firiem vlastnia ženy, no zamestnávajú len 6 % pracovnej sily krajiny a tvoria sotva 4 % obchodných príjmov. Je to zhruba rovnaký podiel, akým prispeli v roku 1997. (The Economist / 2013 State of Women Owned Businesses)

Zdroj: https://cultureplusconsulting.com/2018/04/28/developing-self-confidence-for-women/

žiadne príspevky na zobrazenie