10 spôsobov, ako sa vysporiadať s toxickým šéfom

pixabay.com

Odborníci odhaľujú stratégie, ako prinútiť náročného šéfa ustúpiť. Keď máte zamestnanie, vždy sa môže objaviť šéf, ktorý sa zdá byť odhodlaný znepríjemniť vám život.

A hoci máme tendenciu reflexívne narážať na muža (alebo ženu) len preto, že je, keď je pre vás ťažšie jednať so šéfom ako robiť svoju skutočnú prácu, je čas s tým niečo urobiť.

Existuje nekonečne veľa spôsobov, ako definovať „ťažkého“ nadriadeného: Príliš náročný, rozmarný, bezohľadný. Poznáte ho, keď ho uvidíte. „Najčastejšie počúvam, že nerozumejú ľuďom, kričia, nerešpektujú podriadených, nie sú komunikatívni, a jediné, čo robia, sú negatívne komentáre,“ hovorí Jean Mone, psychoterapeutka z New Yorku. “Ich správanie má znevažujúci aspekt.”

Ako teda veci otočiť? Alebo sa len obrátite a idete ďalej? Prvý krok je vždy najlepším prvým krokom. Tu je niekoľko odborných rád, ako sa vysporiadať so zlým šéfom:

1. Pristupujte s pokojom

„Zachovať pokoj, aj keď vás váš šéf vyprovokuje, je ten najlepší krok, ktorý môžete urobiť,“ hovorí Lynn Taylor v knihe Skrotiť svojho hrozného kancelárskeho tyrana. “Pristupujte k situácii pozitívnym spôsobom, odzbrojte ich pokojným, profesionálnym, racionálnym štýlom namiesto toho, aby ste sa zmietali v hystérii. Byť vyrovnaný a mať schopnosť zbaviť sa stresu je nákazlivé.”

2. Neberte to osobne

Bez ohľadu na to, či je váš šéf vyslovene nahnevaný alebo jemne blahosklonný, nikdy to nie je niečo, čo by ste si mali osvojiť. „Keby ste tam neboli, bol by na vašom mieste niekto iný, kto by bol zneužívaný,“ hovorí Mone. “Je to projekcia na vás. Nie je to o vás.” Je v tom, čo hovorí váš nadriadený, konštruktívna kritika? Vezmite si to, ale odpojte svoje ego od spôsobu, akým to povedal.

3. Študujte svojho šéfa

Pokúste sa pochopiť, odkiaľ pochádza váš nadriadený. Čo ho motivuje? Aké sú jeho ambície? Aké sú jeho obavy? Pochopte jeho negatívne motivátory, ale neabsorbujte ich. Empatia vám pomôže situáciu riešiť a emocionálne sa od nej odpútať. „Faktom je, že váš šéf sa nezmení,“ hovorí Mone. “Budete musieť zmeniť spôsob, akým zaobchádzate s ťažkou osobou.”

Prečítajte si: Prečo je skvelé používať Google Analytics a ako s ním pracovať?

pixabay.com

4. Pracujte na riešení

Ak ste urobili chybu, okamžite si ju privlastnite a povedzte, že ju opravíte – žiadne výhovorky. Ak váš šéf stratí chladnokrvnosť v súvislosti s nesplnenými cieľmi, uznajte jeho frustráciu a ponúknite riešenie. „Hovoriť veci ako ‚To vás musí veľmi rozčúliť‘ alebo ‚Ako môžem pomôcť s nevybavenými záležitosťami?‘ tlmí hnev,“ hovorí Taylor. “Vina šéfa sa môže stať ospravedlňujúcou hanbou, ak to urobíte správne.”

5. Buďte asertívni, ale nie defenzívni ani agresívni

„Neustále sa rozprávajte so svojím šéfom a odpovedajte naňho – ale nereagujte hneď,“ hovorí Mone. Ak vás napríklad šéf na stretnutí znevažuje, odtiahnite ho nabok a povedzte mu: „Ocenil by som, keby ste mali problém s mojou prácou, keby sme si mohli dohodnúť stretnutie a porozprávať sa o tom tvárou v tvár, aby som sa mohol zlepšiť.” Hovorte s istotou a zrozumiteľne, navrhuje Mone, pričom používa frázy ako: “Ocenil by som”, “Prosím” a “Chcel by som.”

6. Všetko zdokumentujte

Ak šéf popiera, že ste mu poslali návrh, na ktorom ste pracovali do 3:00, alebo ešte dlhšie, alebo vás obviňuje zo straty dôležitého účtovného dokladu, urobte si dôkazy. Pošlite mu pôvodný e-mail, vytlačte si ho a uschovajte. Robte si poznámky o akýchkoľvek rozhovoroch o vašom výkone a vašich odpovediach.

7. Nechoďte na HR

Oddelenie ľudských zdrojov pracuje pre spoločnosť a manažment – ​​nie pre vás. Ak pôjdete so sťažnosťami na HR, vrátia sa k vášmu šéfovi. Skúste vyriešiť problémy jeden na jedného.

Prečítajte si: 7 príbehov ako sa ľudia pomstili svojim šikanovateľom

pixabay.com

8. Pochopte, kedy už nastáva šikanovanie

Ste terčom kritiky, zatiaľ čo chyby vašich spolupracovníkov sa prekliadajú? Je váš šéf voči vám negatívny 24 hodín denne, 7 dní v týždni, bez toho, aby vás pochválil, keď je dodržaný termín alebo keď ste niečo spravili skvele? Možno prekročil hranicu medzi náročnosťou a zneužívaním, čo si môže rýchlo vybrať daň na vašom fyzickom a duševnom zdraví.

Podľa prieskumu z roku 2014 až 56 percent šikanujúcich na pracovisku sú nadriadení.

“Rozdiel medzi zložitým a šikanujúcim šéfom je, keď je ohrozené vaše zdravie,” hovorí Gary Namie, PhD, z Workplace Bullying Institute. “Nikto si nezaslúži kardiovaskulárne choroby kvôli výplate, bez ohľadu na to, aká veľká je výplata.”

9. Naučte sa, kedy povedať dosť

Vzali ste tú prácu, pretože ste ju milovali. Teraz sa cez víkendy plazíte domov a idete do postele. Váš lekár hovorí o antidepresívach a zvraští obočie nad vaším EKG. “Vzali ste prácu, pretože ju milujete, ale keď začínate mať vážne zdravotné problémy súvisiace so stresom, zabudnite na to – vaša práca skončila,” hovorí Namie. „Musíte dať na prvé miesto svoje blaho a ísť ďalej.”

10. Využite skúsenosti vo svoj prospech

V ideálnom prípade si zmenou práce polepšíte a váš šéf už bude niekto normálny. Nepredpokladajte však, že zmena práce vaše problémy navždy vyrieši. “Môžete skákať z jednej práce do druhej, ale takýto typ ľudí sa opäť vráti. Takže radšej si upevnite stratégiu, ako sa s nimi vysporiadať,” hovorí Mone. “Bez ohľadu na to, aký ťažký je šéf, vždy môžete túto skúsenosť využiť na to, aby ste sa dozvedeli niečo o sebe.”

Zdroj: bestlifeonline.com