Ako podnikateľka pravdepodobne snívate o prosperujúcom podnikaní. Takom, kde klienti klopú na dvere a súperia o vaše služby. Problém je v tom, že taký rýchly obchodný rast nie je vždy taký jednoduchý na zvládnutie.
Vaše podnikanie musí posúdiť celý rad nových výziev a zároveň určiť, či ide o nadbytočný alebo udržateľný model, a tiež dosiahnuť doteraz nevidené pracovné zaťaženie. Aj keď tieto výzvy môžu byť stresujúce, ponúka sa vám príležitosť. Spravujte ich dobre a vaša firma sa môže posunúť do úrovne, o ktorých ste snívali.
Tu je šesť tipov, ktoré vám pomôžu riadiť rýchly obchodný rast.
1. Pochopte, odkiaľ prichádza rast firmy
Keď sa dočkáte prvého nárastu obchodného rastu, pravdepodobne budete chcieť minútu prestať a zablahoželať si. Celá tvrdá práca, ktorú ste vložili, sa nakoniec vypláca a vaše podnikanie je na obrovskom rozmachu.
Akonáhle si dáte zaslúžené potľapkanie po pleci, je čas preskúmať, odkiaľ tento rast pochádza. Po prvé, je to udržateľný rast? Je rozdiel medzi jednorazovým nárastom (povedzme z veľkého jednorazového projektu) alebo udržateľnou dynamikou. Ak je to druhé, musíte urobiť ďalšie kopanie. Ak je to udržateľný rast a nie jednorazový výkyv, čo to spôsobuje?
Môžete pokračovať v podpaľovaní časti svojho podnikania, ktorá poháňa rast? Napríklad skvelá marketingová kampaň môže viesť k zvýšeniu predaja. Alebo sa môže stať, že vaše podnikanie je v určitej oblasti výrazne lepšie ako konkurencia. Nech už je príčina akákoľvek, je dôležité ju identifikovať, aby ste sa do nej mohli oprieť a pokračovať v stúpajúcej trajektórii.
2. Vytvorte si svoj plán rastu
Ak ste si podnikateľský plán vytvorili predtým, je pravdepodobné, že už je zastaraný, pretože ste nepredpokladali rýchly rast, ktorý v súčasnosti vaše podnikanie zažíva. Niektoré veci, ktoré je potrebné vziať do úvahy pri zostavovaní nového plánu, sú tieto:
- Potrebujete rozšíriť svoj tím? Ak sa tento rast udrží, možno budete potrebovať viac zamestnancov alebo nezávislých pracovníkov, ktorí vám pomôžu zvládnuť ďalšie pracovné zaťaženie.
- Môžete poskytnúť zákaznícku podporu? Práca je jedna vec, ale keď máte viac zákazníkov, možno budete musieť investovať do ďalšej zákazníckej podpory. To by mohlo znamenať investovanie do externej služby, ktorá by uspokojila potreby podpory zákazníkov.
- Potrebujete väčší priestor? Ak máte viac zamestnancov, možno budete musieť mať väčšiu kanceláriu. Tieto dodatočné náklady je potrebné zohľadniť vo vašich odhadoch.
- Potrebujete sa rozlúčiť s niektorými klientmi? Môžete mať súčasných klientov, ktorí majú nízku výplatu, nízku výplatu alebo si vás najímajú na služby, ktoré už nechcete poskytovať. Pustiť klientov, ktorí už prestali vyhovovať vášmu plánu rastu, môže byť správny krok.
Keď sa nad týmito otázkami zamyslíte, zostavte plán, pomocou ktorého prenesiete svoje podnikanie z dnešného dňa do podniku, ktorý zvládne nový rozsah, ktorý vám tento rast prináša.
3. Zlomte čísla pre potreby prevádzkového kapitálu
Mnoho podnikateľov mylne predpokladá, že ak dôjde k zvýšeniu tržieb, dôjde tiež k zisku. Nie vždy to však platí – môžu nastať situácie, keď budú ziskové marže nižšie.
Predtým, ako začnete míňať peniaze na zamestnávanie nových ľudí alebo na investovanie do väčších kancelárskych priestorov, venujte chvíľu pochopeniu svojich financií nad rámec najvyššieho príjmového čísla. Analyzujte súčasné tržby, režijné náklady, zásoby, aktíva, pasíva a vaše prevádzkové náklady, aby ste porozumeli zdraviu vášho podnikania.
Tieto čísla vám pomôžu pri budúcich plánoch, aby ste mohli určiť, koľko prevádzkového kapitálu potrebujete. Kapitál sa používa na financovanie vašich každodenných operácií, ako sú mzdy, investície do vybavenia alebo nástrojov, ktoré vám neprinesú návratnosť, kým nebude práca dokončená. Sú to peniaze, ktoré máte k dispozícii na upršaný deň, a vypočítate ich tak, že od krátkodobých aktív odpočítate krátkodobé záväzky.
Ak máte viac aktív ako pasív, máte pozitívny prevádzkový kapitál. Ak však máte deficit, môžete mať problémy s platením veriteľom. Ako rastú vaše prevádzkové náklady, náklady na ľudský kapitál a náklady na infraštruktúru (vďaka vášmu rozvíjajúcemu sa podnikaniu), tým viac pracovného kapitálu budete na financovanie tohto rastu potrebovať. Urobte si čas na odhad, ako sa tieto tri náklady časom zvýšia – a koľko prevádzkového kapitálu budete potrebovať na financovanie tohto rastu.
4. Zefektívnite a zjednodušte procesy
S rastom podnikania môžete zistiť, že vaša pracovná záťaž a zaťaženie vašich zamestnancov sa začína zvyšovať na neudržateľnú úroveň. Predtým, ako sa pustíte do zamestnania ďalších ľudí, je dobré urobiť krok späť a zistiť, čo môžete operatívne zlepšiť zjednodušením a zjednodušením procesov. Začnite vylúčením úloh, ktoré nie je potrebné robiť. Postupným rastom zistíte, že môžu existovať úlohy, ktoré už nie sú potrebné alebo sú spočiatku neúčinné.
Eliminujte, čo môžete, bez straty kvality. Po odstránení všetkého nadbytočného skontrolujte, či existuje niečo, čo môžete urobiť, aby ste skombinovali úlohy zamestnancov alebo preusporiadali funkcie tak, aby boli efektívnejšie. Keď prejdete týmto procesom, bude ľahšie zistiť, koho potrebujete najať a aké budú jeho presné povinnosti.
Jednou z funkcií, ktorú je ľahké zjednodušiť, je vaše účtovníctvo. Ručné účtovníctvo a vytváranie prehľadov môžu fungovať, ak je vaša firma malá, krátke obdobie, ale nie je to ideálne. Ako budete rásť, zavedenie spoľahlivých účtovných systémov vám pomôže rýchlo a šikovne rozhodnúť o vašom podnikaní.
Prečítajte si: Najlepšie tipy na emailmarketing pred Vianocami!
5. Najímajte opatrne
Ak si do svojej mzdy pridáte viac zamestnancov, skôr ako si to budete môcť dovoliť alebo si ich budete môcť udržať, môže to mať pre rastúci podnik obrovskú váhu. Možno budete chcieť zvážiť zamestnanie dodávateľov alebo nezávislých pracovníkov, kým získate predstavu o tom, aké sú vaše personálne potreby. Nezabudnite, že naďalej dodržiavate pracovnoprávne predpisy a že s vašimi dodávateľmi alebo nezávislými pracovníkmi nezaobchádzate ako so zamestnancami.
6. Budujte svoju sieť
Sieť vašich mentorov a ďalších rovnocenných vlastníkov firiem, s ktorými sa môžete porozprávať, vám môže pomôcť pri rozširovaní vášho podnikania. Môžete požiadať o radu a rozhovor o tom, čo vo vašich príslušných firmách fungovalo a nefungovalo. Od ostatných sa môžete dozvedieť veľa vecí, ktoré vám pomôžu zabrániť plytvaniu hodinami alebo robiť drahé chyby – pri rozširovaní svojej firmy to nemusíte robiť sami. Ak nemáte aktívnu sieť vlastníkov firiem, s ktorými by ste sa mohli porozprávať, začnite ju budovať.
Oslovte ďalšie podniky v tejto oblasti, zúčastnite sa stretnutí a aktívne pracujte na nadväzovaní kontaktov. Vytváranie vzájomne výhodných vzťahov bude mať v dlhodobom horizonte dlhodobú pomoc pri vašom podnikaní.
Obchodný rast môže byť skvelá vec, ak ste na to pripravení
Je to vzrušujúce a je to to, o čom ste snívali, keď ste začínali s podnikaním. S rýchlym obchodným rastom prichádzajú výzvy, ktoré však musíte splniť zámerne. Tieto kroky však vykonajte zámerne a dáte si vynikajúcu pozíciu na zvládnutie svojej prosperujúcej firmy.
www.freshbooks.com, unsplash.com