Ak túžite začať podnikať, pravdepodobne máte svoju myšlienku či zámer. Tú však potrebujete pretaviť do niečoho reálnejšieho, čo bude tvoriť základ vášho podnikania. Keď sa však povie slovné spojenie “biznis plán”, nemáte predstavu, čo všetko by ste mali doň zahrnúť? My sme sa za vás spýtali tých najpovolanejších.
Najprv je dôležité zistiť, aké máte šance na realizáciu vášho podnikateľského nápadu. Na to prídete pomocou prieskumu trhu. Tiež je potrebné uvedomiť si vaše silné a slabé stránky, aké príležitosti sa vám ponúkajú a či existujú nejaké ohrozenia (urobiť takzvanú SWOT analýzu podnikania). Naviac je potrebné premyslieť si aj to, kde získate finančné prostriedky.
Oslovili sme špecialistku zo Slovenskej sporiteľne, Viktóriu Pagurkovú, ktorá vysvetľuje: “Predtým, ako sa vôbec pustíme do podnikania, mali by sme mať premyslený kvalitný podnikateľský zámer, biznis plán. Tento dokument nás bude sprevádzať počas našej biznis cesty, a aby plnil svoj účel, mal by obsahovať niekoľko základných prvkov.”
Prečítajte si aj článok, ako si zadefinovať cieľovú skupinu zákazníkov
Čo by mal biznis plán obsahovať?
“Základnú charakteristiku vlastníkov spoločnosti, základnú charakteristiku štruktúry spoločnosti, celkový prehľad členov tímu s ich pozíciami a schopnosťami,” odpovedá špecialistka Viktória Pagurková.
“Dôležitým bodom je mať vopred premyslené, čo a komu idem ponúkať a akú mám konkurenciu.”
Ďalej je potrebné odpovedať si na niekoľko kľúčových otázok: “Ako mám stanovený cenník a ako som si stanovil jednotlivé ceny? Čo táto cena obsahuje (náklady, marža a pod.)? Akým spôsobom predávam alebo plánujem predávať?”
Nesmieme obísť ani tému marketingu, ktorá je pri rozbehu podnikania kľúčová: “Ako mám premyslený marketingový plán, kto mi s ním pomôže? Koľko chcem investovať do marketingu? Ako si plánujem získať a udržať klientov? Ako vyzerajú kompletné zdroje financovania a ako súkromné financie?” pokračuje Pagurková.
Treba mať v zálohe aj plán B
Je vhodné myslieť aj na zadné dvierka, na to, čo nám v budúcnosti môže spôsobiť v podnikaní ťažkosti, prípadne sa zamyslieť nad tým, čo v prípade, že naše podnikanie dopadne neúspešne. Viktória Pagurková prizvukuje, že je potrebné si vopred položiť tieto otázky:
“Ako mám ošetrené riziká svojho podnikania? Myslel som na riziká vôbec? Ak nie, je čas sa nad nimi zamyslieť? Aký mám plán B? Čo v prípade, že moje podnikanie nevyjde?”
Podľa Viktórie Pagurkovej sú to základné obsahové témy, ktoré má mať každý začínajúci podnikateľ premyslené predtým, než začne podnikať. Dokonca ešte predtým, ako začne tvoriť a spisovať biznis plán.
Dobrou pomôckou pre začínajúceho podnikateľa je stránka www.zacinamepodnikat.sk. Začínajúci podnikateľ si na nej vie nájsť viacero užitočných rád a tipov či príbehov úspešných začínajúcich podnikateľov.
Vzorový biznis plán
Budúci podnikateľ si vie na stránke uvedenej vyššie stiahnuť bez poplatku vzorový Biznis plán, ktorý pre neho bude smerodajný. Obsahuje viaceré body a taktiež otázky, ktoré nabádajú každého začínajúceho podnikateľa zamyslieť sa nad svojím biznisom naozaj komplexne.
Zároveň si tam vie každý začínajúci podnikateľ zadarmo vyplniť formulár a dohodnúť si osobné stretnutie, prípadne konzultáciu svojho biznis plánu so špecialistami v jednotlivých krajoch Slovenska.
Článok bol pripravený v spolupráci so zacinamepodnikat.sk.
Prečítajte si viac informácii o tom, čo je dôležité pre podnikanie a ako začať podnikať (aj bez peňazí)
Foto na titulke: pixabay.com