Chyť sa svojej šance: Ako získať od UPSVaR 5600 eur na podnikanie?

0
Chyť sa svojej šance: Ako získať od UPSVaR 5600 eur na podnikanie?
Foto: unsplash.com

Každému začínajúcemu podnikateľovi sa na rozbeh biznisu zídu peniaze. Ako získať príspevok, ktorý ponúka UPSVar ako Chyť sa svojej šance, ktorý ponúka až vo výške 5 600 eur?

Nie je to jednoduchá záležitosť, ale ak máte nápad, dostatok húževnatosti a energie, môžete uspieť ako Nika, ktorá sa s nami podelila o skúsenosti so získavaním príspevku. V rozhovore sa dozviete:

  • pre koho je príspevok určený,
  • čo všetko potrebujete predložiť a absolvovať,
  • aké boli prednášky v rámci kurzu,
  • akú sumu získate a kedy vám bude vyplatená,
  • na čo všetko môžete príspevok použiť.

Skúste sa nám pár vetami predstaviť – s čím podnikáte a kedy ste začali?

Vyštudovala som masmediálne štúdiá na Prešovskej univerzite v Prešove a aj keď ma to ťahalo priamo k žurnalistike, po zopár pokusoch v tejto oblasti som napokon zakotvila na päť rokov vo firme, ktorá s novinárčinou nemala nič spoločné. Roky však plynuli, no i keď mi práca ako taká neprekážala, odišla som. Samozrejme, moje prvé kroky viedli na úrad práce a čas strávený na podpore som využila na to, aby som si dala dokopy svoj zdravotný stav.

Mala som v pláne založiť si živnosť, pri ktorej by som nepotrebovala veľa materiálnych vecí na rozbeh a prioritne by mi na to stačili moje vedomosti. A tak som si 1. 11. 2019 založila živnosť ako jazyková korektorka.

Aký príspevok ste využili pri začiatkoch podnikania? O akých možnostiach financovania ste uvažovali?

Vo firme som pracovala päť rokov, no myšlienky na odchod som mala už po prvom roku. Prakticky som stále oscilovala medzi tým, či zotrvám v bezpečí pravidelnej výplaty, alebo budem mať viac voľnosti ako podnikateľka – no s neistým príjmom. Celý ten čas som premýšľala, čo by som mohla robiť a odkiaľ by som na to mohla zohnať financie.

Časť výplaty som si vždy odložila na „potom“. Známy mi asi rok pred tým, než som sa konečne odhodlala na odchod z firmy, povedal o príspevku na podnikanie, ktorý sa dal získať z UPSVaR, tak som mala aspoň akú-takú predstavu o tom, odkiaľ získam peniaze na rozbeh. Keďže mi toho nebolo treba až tak veľa, o nejakom úvere som vôbec neuvažovala.

UPSVaR v Bratislave, foto: go-ok.eu/sk

Aké boli podmienky získania príspevku Chyť sa svojej šance?

V roku 2019 sa to volalo inak. Oficiálne sme to mali pomenované ako Operačný program Ľudské zdroje a šlo sa podľa schémy DE MINIMIS, čo znamená, že príspevok sa vyplácal naozaj len na absolútne základné a nevyhnutné pomôcky pre rozbeh samostatnej zárobkovej činnosti.

Prvou podmienkou bolo byť evidovaný na úrade práce minimálne 3 mesiace, čo som spĺňala, ostatné podmienky nám tak nejak odhaľovali postupne, lebo na našom úrade práce sa so mnou pracovníčka, ku ktorej som sa chodila podpisovať, veľmi nechcela baviť a ani nepociťovala potrebu mi nejako extra pomôcť – a to bola, bohužiaľ, skúsenosť väčšiny mojich „kolegov“, s ktorými som sa spoznala na povinnej príprave na podnikanie.

Čo všetko ste absolvovali?

Ako prvé som si podala žiadosť spolu s už vypracovaným podnikateľským plánom u pracovníčky, ktorá má na starosti práve túto agendu a čakala som, čo sa bude diať. Podala som ju koncom mája. Ako ďalší krok mal nasledovať kurz, v resp. príprava na začatie SZČ, na ktorej by sme sa mali naučiť niečo o základoch podnikania.

Na moje prekvapenie mi pracovníčka povedala, že v lete sa nič nerobí (pochopila som, že preto, lebo sa nikomu nechce, sú dovolenky…) a že prvá príprava bude až na prelome augusta a septembra. Voľné leto bez starostí mi síce prospelo, no chcela som začať podnikať čím skôr, pretože stepovať každé dva týždne na škaredej a nie príliš voňavej chodbe úradu sa mi tiež príliš dlho nechcelo.

Aké máte spomienky na kurz?

Prišiel posledný augustový týždeň a ja som sa vybrala na spomínanú prípravu. V e- maile sa nepísalo nič o tom, kde konkrétne sa to má konať, bola tam uvedená len adresa. Stretla som prvých „spolužiakov“ a spoločne sme sa snažili nájsť miesto konania. Na danej adrese sa totiž nachádzala pizzeria a čínsky obchod.

V neskutočne prehriatej budove sme pobehovali z jedného poschodia na iné, dokonca nás jedna pani predavačka pustila po schodoch zaprataných skladovým tovarom kdesi do podkrovia, no danú „prednáškovú miestnosť“ sme nikde nenašli. Organizácia na jednotku s hviezdičkou. Napokon sme to našli, bolo potrebné použiť služobný výťah, v ktorom sme museli stisnúť 3, aby sme sa dostali na 2. poschodie, ktoré bolo uvedené v e-maile. S odstupom času je to už možno aj vtipné, ale vtedy sme boli doslova zúriví.

Boli pre vás prednášky v rámci kurzu užitočné?

Čo sa týka prípravy na podnikanie, ten nebol prínosný vôbec nijako. UPSVaR totiž oslovil externú firmu, inak si to organizuje vo vlastnej réžii. Starší pán profesor, ktorý to celé viedol, nikdy v živote nepodnikal a ani na jednu otázku o podnikaní odpovedať nevedel. Namiesto toho prednášal o celoplošnom zvyšovaní platov vo fabrike a veľmi zľahka sa dotkol tém ako skladové hospodárstvo.

„Od pána profesora sme na žiadnu z praktických otázok odpovede nedostali.“

Asi najprínosnejšou hodinou v rámci celej prípravy bola tá, na ktorú som priviedla svojho kamaráta, ktorý sa venuje brandingu a ten nám asi hodinu a pol rozprával svoje know-how. „Spolužiakov“ to aspoň na chvíľu vytrhlo z letargie a dozvedeli sme sa niečo nové a dôležité. Od pána profesora sme na žiadnu z praktických otázok odpovede nedostali, napríklad na ktorom úrade sa ohlasuje živnosť, ako si dokážeme aktivovať elektronický občiansky preukaz, elektronický podpis, schránku na slovensko.sk, akým spôsobom sa platia odvody, ako pracovať aspoň so základnými funkciami na portáli finančnej správy…

unsplash.com

Ku koncu prípravy sme si mali napísať podnikateľský plán, čo mi veľmi zmysel nedávalo, pretože ja a väčšina ľudí už ten svoj odovzdalo spolu s prihláškou. Museli sme to písať rukou, čo mňa ako človeka s rukami prirastenými ku klávesnici naozaj fyzicky bolelo. Čakala som za všetky tie strany aspoň nejakú spätnú väzbu, no dočkala som sa len troch slov: „Máte to dobre.“ Napokon tie dva týždne absolútne zabitého času vyústili aspoň do toho, že sme získali nových známych a kamarátov.

Bolo náročné pripraviť podnikateľský plán a obhájiť ho pred komisiou?

Bolo a nebolo. Pracovníčka UPSVaR nám poslala vzor na e-mail, tým že ja som to mala už na dvakrát prepracované, som si tam len podopĺňala nejaké veci ako SK NACE kód a prerobila som si prílohy. V prílohách sme museli priložiť tri cenové ponuky pre každú položku, ktorú sme si chceli z príspevku kúpiť, takže v mojom prípade to bol notebook a tlačiareň, drahšia ergonomická stolička pre zdravé sedenie, MS Office, Adobe Acrobat a podobne. Prílohou bol tiež cenník ponúkaných služieb.

Priamo v podnikateľskom pláne sme museli mať aj zdôvodnené, prečo tú a tú položku považujeme za esenciálnu a absolútne nevyhnutnú pre svoje podnikanie (pretože sme šli podľa spomínanej schémy pomoci DE MINIMIS). V podstate nikoho vaše podnikanie ako také nezaujímalo, jediná pozornosť bola venovaná tomu, ako chcete peniaze z príspevku minúť. Tiež som nadobudla pocit, že aj keby ste si chceli založiť požičovňu vzducholodí, všetkým by to bolo ukradnuté, hlavne, že sa vás zbavia. Čím menej ľudí majú evidovaných, tým lepšia štatistika.

„V dnešnej dobe vám nikto peniaze nedá len tak a tento príspevok mi určite v začiatkoch podnikania veľmi pomohol.“

Každopádne, podnikateľský plán som prerábala a nosila na kontrolu asi ešte päťkrát, kým bola pracovníčka spokojná. Veľmi sa dbalo na pedantne presné označenie každej položky, napríklad sme nemohli napísať, že si chceme kúpiť tlačiareň, ak dané zariadenie obsahuje aj skener, museli sme napísať multifunkčné zariadenie. Spolu s podnikateľským plánom som odovzdala aj číslo účtu, na ktoré by potom mal prísť príspevok. Založila som si obyčajný osobný účet vo Fio banke, ten je bez poplatkov, pretože zákon nijako neupravuje, že by mal mať podnikateľ podnikateľský účet.

Aký bol test?

Po odovzdaní plánu sme ešte šli písať test a ten bol teda pre nás dosť ťažký. Ani tri mesiace študovania rôznych stránok zaoberajúcich sa podnikaním mi nestačilo, s určitosťou som vedela odpovedať možno na tretinu otázok. V podstate by ten test ťažký nebol, ak by sme mali adekvátnu prípravu. Tú sme, bohužiaľ, nemali. V teste bolo príliš veľa zbytočných teoretických otázok, ktoré nikomu k podnikaniu nijako nepomôžu a ani ich v reálnom živote nevyužije, preto sme za ohromného reptania a veľkého hundrania mohli napokon použiť skupinové vedomosti a spravili sme to spoločne. Test spravil každý.

Bratislavský úrad práce na Vazovovej. Foto: Ján Zemiar

Ako prebiehala obhajoba plánu?

Po teste sme o pár dní mali ísť pred komisiu a obhájiť plán. Čakali sme na chodbe asi pol hodinu po avizovanom začiatku, kým si komisia dopije kávu. Môj siahodlhý monológ o potrebnosti využívania spisovného jazyka a úvahu o tom, že jazyk je súčasťou kultúrneho dedičstva, ktoré by sme nemali opomínať, uspal väčšinu komisie a zvyšok času som sa s nimi hádala o tom, či tú, podľa nich drahú, stoličku skutočne potrebujem.

Potrebujem. Aj teraz na nej sedím. Schválili mi na ňu len polovicu, takže som potom musela optimalizovať výdavky za ostatné položky, lebo som mala všetko vypočítané na cent presne a vracať príspevok sa mi teda rozhodne nechcelo. Pri kúpe jednotlivých položiek však jestvuje určitá vôľa, môžete sumu prekročiť o 15 %. Pri plánovanom vyššom prekročení musíte žiadať o zmenu kalkulácie a to vopred prostredníctvom žiadosti, ktorú vám môžu a nemusia schváliť.

Po akej dobe od podania žiadosti vám nabehli peniaze? Aká to bola čiastka?

Po absolvovaní všetkých krokov som si svojpomocne a bez nejakého väčšieho prieskumu šla aktivovať elektronický podpis, dostala som čítačku a potom sa asi 5 hodín mordovala s rôznymi programami, kým som si spojazdnila schránku. Museli sme si totiž do určitého termínu založiť živnosť a ja som toho chcela viac a nemienila som za každý predmet podnikania platiť extra. Elektronické ohlásenie voľnej živnosti bolo zadarmo. Peniaze mi nabehli až koncom novembra, takže celý mesiac som toho nerobila veľa. Prišlo mi presne 3 192,86 eur, čo bolo 60 % z danej čiastky. Ďalších 40 % (2 128,58) potom poslali po roku podnikania, a to až vtedy, keď som odovzdala všetky potrebné dokumenty.

Na čo sa dá tento príspevok použiť a na čo sa nedá?

Príspevok sa v roku 2019 dal použiť na nevyhnutné veci a služby, bez ktorých podnikanie nie je možné. Nesmeli to byť však veci, ktoré by boli vyššej hodnoty a radili sa do dlhodobého majetku firmy. Teda sa to nesmelo použiť na kapitálové výdavky. Uvediem príklad: jedna kolegyňa chcela začať podnikať v oblasti výroby koláčov a chcela si za príspevok kúpiť novú profesionálnu rúru na pečenie. Keďže však rúra bola vyššej hodnoty, povedali jej, že si to kúpiť nemôže. Mohla by si kúpiť napríklad plechy na pečenie, pripadne nejaký mixér. Chalan, ktorý chcel začať podnikať ako bagrista, si za príspevok nemohol kúpiť bager, ale len nejakú lyžicu/radlicu.

„V prvom roku podnikania musíte vyčerpať celých 60 % príspevku, ktorý ste dostali, inak budete musieť nevyčerpanú čiastku vrátiť.

Taktiež je potrebné dať si pozor na tieto veci: Príspevok môžete minúť len PRESNE NA TIE VECI, ktoré ste mali uvedené v kalkulácii výdavkov vo vašom podnikateľskom pláne. Ak by ste zistili, že by sa vám napríklad vplyvom zlacnenia nejakej položky zvýšili nejaké financie z príspevku, môžete ešte v prvom roku podnikania požiadať úrad o zmenu kalkulácie predpokladaných výdavkov. Mne stačilo podať žiadosť s vysvetlením, na čo by som chcela zvyšné peniaze použiť (pomôže, ak zdôrazníte, že ste zistili, že vám to a to v podnikaní chýba a je to absolútne nevyhnutné pre vaše podnikanie) a potom som už len čakala, kým zasadne komisia a zmenu mi schváli/neschváli.

Foto: pixabay.com

Na čo je dobré si dať pozor?

Dajte si pozor na to, aby ste všetko kupovali z obchodov, kde nemusíte platiť poštovné. Ja som takouto hlúpou chybou musela vrátiť UPSVaR 2,49 €, pretože som si kupovala knihy v internetovom kníhkupectve, ktoré neponúka poštovné zadarmo, ani keby ste si objednali knihy za milión. Nešlo o tých 2,49 €, ale o to množstvo otrasnej byrokracie okolo toho.

V prvom roku podnikania musíte vyčerpať celých 60 % príspevku, ktorý ste dostali, inak budete musieť nevyčerpanú čiastku vrátiť. Ja som urobila chybu, že som šla presne na cent. Dajte si tam radšej viacej vecí za vyššiu sumu, aby ste mohli vyčerpať celý príspevok.

Príspevok sa dá použiť aj na odvody do zdravotnej poisťovne, ale len v minimálnej výške. Na odvody do sociálnej poisťovne sme príspevok použiť nemohli. Ešte zopár upozornení: Nakupovať veci môžete až PO TOM, ako vám nabehnú peniaze z UPSVaR na účet. Nemôžete si niečo kúpiť za vlastné a potom si to kompenzovať z príspevku. Takto to nefunguje.

Čo všetko ste museli vydokladovať po získaní príspevku?

Po prvom, druhom a treťom roku podnikania je potrebné priniesť pre UPSVaR priebežnú písomnú správu o podnikaní. Pri podpise zmluvy s úradom o poskytnutí príspevku sme dostali tlačivo, ktoré je potrebné zakaždým ručne vypísať. Tlačivo sa skladá z hlavičky, kde musíte vypísať údaje o sebe, tabuľku, do ktorej ručne vpisujete, za čo ste príspevok minuli a my sme mali ako prílohu aj popis toho, čo by mala obsahovať samotná priebežná písomná správa o podnikaní (ktorú nikto nebude čítať).

Čo sa týka tej tabuľky, píšete tam ku každej položke aj to, koľko peňazí vám po minutí každej jednej položky z príspevku zostalo, aké to malo poradové číslo vo vašom podnikateľskom pláne a aké číslo to má vo vašom peňažnom denníku.

Peňažný denník by vám mala vyhotoviť vaša účtovníčka. Taktiež odporúčam zapisovať si to na jednu kópiu tohto papiera na nečisto okamžite po kúpení tej-ktorej položky. Ja som to robila všetko naraz a bolo to teda na veľmi dlho. Zapisovanie položiek priebežne vám zaberie tak 30 sekúnd času a potom máte o toľko menej roboty.

Aké doklady ešte odovzdávate?

Odovzdávate aj všetky kópie dokladov za veci alebo služby, ktoré ste kúpili z príspevku. Doklady z položiek kúpených z vlastných peňazí neodovzdávate. Tiež odporúčam, aby ste si všetky bločky, zaplatené faktúry a výpisy z banky okamžite prekopírovali či vytlačili a zatriedili, toto som, našťastie, robila. Po prvom roku podnikania som to už len vytiahla zo zakladača a mala som to hotové. V našom UPSVaR-e vyslovene povedali, že všetko chcú mať jednostranne vytlačené a obojstranné kópie nám nevezmú, takže vivat ekológia, lebo im sa nechce obracať papier v skeneri.

Okrem toho je potrebné vytvoriť „slohovú prácu“, teda samotnú priebežnú písomnú správu o podnikaní, mne to vyšlo asi na jednu A4, obsahom ktorej má byť to, ako sa vám darilo, ak sa nedarilo, tak prečo a či to nejako naruší dohodu s UPSVaR. Papierovačiek je okolo toho dosť, no ak to naozaj budete robiť priebežne, nie je to až také hrozné.

Ako hodnotíte túto skúsenosť?

Ak by som mohla niečo zmeniť, tak jedine to, že by som počkala do nového roka, aby som dostala vyšší príspevok, ktorý sa o niekoľko sto eur od januára zvýšil. Veľmi mi to pomohlo v čase korony s platením odvodov, pretože som si to v podnikateľskom pláne rozhodila do všetkých troch rokov podnikania. Aj napriek absolútne nezvládnutej a neprofesionálnej organizácii všetkých krokov, ktoré mal náš lokálny UPSVaR zabezpečiť a vyriešiť, absolvovala by som to ešte bez mihnutia oka, pretože v dnešnej dobe vám nikto peniaze nedá len tak a tento príspevok mi určite v začiatkoch podnikania veľmi pomohol.

žiadne príspevky na zobrazenie