Branislav Šebesta: Pre podnikateľov je kľúčové mať dostatok kvalitných informácií

“Podnikatelia sú každý deň konfrontovaní aj s energetickou krízou,” hovorí produktový manažér Branislav Šebesta. V rozhovore nám prezradil:

  • aké je podnikateľské prostredie na Slovensku,
  • čo býva pre podnikateľov to najťažšie,
  • ako banka pomáha podnikateľom,
  • prečo vzniká chaos v podnikových financiách

Pracujete ako produktový manažér v banke. Čo je náplňou vašej práce a ako by ste charakterizovali svojich klientov?

Hlavnou úlohou produktového manažéra je spolu s tímom prinášať nové, atraktívne a efektívne riešenia pre klientov v rámci denného bankovníctva. V mojom prípade hovoríme najmä o podnikateľských účtoch. Naším cieľom je zjednodušiť podnikateľom kontakt s bankou – prinášať nové digitálne produkty a služby. Pre podnikateľa je dôležité rozvíjať a starať sa o podnikanie a našou úlohou je zjednodušovať kontakt s bankou. Z viacerých prieskumoch vyplynulo, že spoľahlivé bankovníctvo je pre nich veľmi dôležité. Hlavne ak sa bavíme o cieľovej skupine našich podnikateľov, čo sú živnostníci a malé firmy.

Čo máte na svojej práci najradšej?

Možnosť byť v kontakte s klientami. Počúvať ich starosti a potreby a nazrieť do ich podnikania. Iba tak vieme najlepšie pochopiť ich fungovanie a následne napasovať bankové produkty na ich reálne potreby. Najviac ma teší pozitívna spätná väzba od našich klientov na bankové produkty.

Aké je podľa vás podnikateľské prostredie na Slovensku?

Aktuálne veľmi náročné. Podnikatelia sú každý deň konfrontovaní okrem iného aj s energetickou krízou. To im veľmi nepridáva. Namiesto toho, aby riešili rozvoj svojho podnikania, riešia ako sa udržať pri živote. Preto sa snažíme ako banka prinášať čo najvýhodnejšie bankové aj nebankové produkty. A aby sa mohli adekvátne zviditeľniť, aby sa dostali k podstatným informáciam, a aj k prípadnej finančnej rezerve.

Čo býva pre začínajúcich podnikateľov to najťažšie? S čím sa na vás klienti najčastejšie obracajú?

Pre začínajúcich podniktateľov je kľúčové mať dostatok kvalitných informácií k správnym rozhodnutiiam. My v banke sa často stretávame s dilemou živnostníkov, či využívať súkromný účet na podnikanie alebo mať oddelený podnikateľský, inak povedané živnostenský účet. Ďalej sú to otázky ohľadom platobného styku, doplnkových služieb, a samozrejme aj nákladov spojených s vedením účtu. Zaujímajú sa aj o doklady, ktoré potrebujú k otvoreniu podnikateľského účtu a o spôsob ako si môžu účet čo najrýchlejšie a najpohodlnejšie otvoriť.

Klasickou dilemou býva, či si založiť s.r.o. alebo živnosť. Čo radíte vy?

Pri tejto otázke neviem dať jednozačnú odpoveď. Podnikateľ si potrebuje zopovedať niekoľko otázok. Napríklad o očakávaných tržbách, zvážiť výhody a nevýhody z pohľadu administrácie. Sú podnikatelia, ktorí začínali pri štarte so živnosťou a neskôr, keď sa rozbehli, prešli na s.r.o.. Ak si chce niekto iba vyskúšať podnikanie, najjednoduchšie je zriadenie živnosti.

Ako najjednoduchšie získať peniaze na financovanie podnikania?

Podnikateľ môže už na začiatku svojho podnikania v Tatra banke získať po otvorení účtu finančnú rezervu. Na kúpu auta môže využiť financovanie formou lízingu a to hneď od prvého dňa vzniku živnosti alebo s.r.o..
Zároveň klienti, ktorí realizujú pravidelne platobný styk cez účet majú možnosť získať predschválený bezúčelový úver na podnikanie na základe kreditov na účte. Tento úver si môžu dokonca načerpať jednoducho digitálne cez mobilnú apilkáciu.

Čo je hlavnou výhodou podnikateľského účtu?

Za mňa medzi najdôležitejšie výhody pri používaní podnikateľského (živnostenského účtu) je okamžitý prehľad o financiách používaných na podnikanie.
Pri živnostenskom účte je to neobmedzené množstvo transakcií, ktorý im zabezpečí oddelenie súkromných financií od podnikateľských. Oddelením zamedzíte zvýšenej prácnosti a tým vyššej cene za vedenie účtovníctva. V neposlednom rade si zabezpečíte aj ochranu svojho súkromia pre očami účtovníka či daňovej kontroly.

Zároveň si môže podnikateľ uplatniť plnú sumu bankových poplatkov do daňových výdavkov. Atraktívna je aj možnosť získať predschválený úver na podnikanie a to na základe obratov na účte (napr. povolené prečerpanie, bezúčelový úver, lízing). Živnostenský účet v našej banke môže mať klient bez poplatkov, stačí ak spĺňa podmienku bezhotovostného kreditu na účte vo výške minimálne 500 eur mesačne.

Prečo najčastejšie vzniká chaos v podnikových financiách?

Chaos vzniká nielen pri financiách ale vždy, keď nemám nastavený systém. Pri podnikových financiách to platí dvojnásobne. Ak si na začiatku podnikateľ nenastaví správny účet a “neuprace” svoje výdavky, neskôr ho pohltí jeho podnikanie a je ťažké sa k tomu vrátiť.

Preto odporúčam začať podnikanie s tým, že si vyberiete nielen správny podnikateľský účet a oddelíte si súkromné príjmy a výdavky, ale nájdete si aj účtovníka, ktorý vás od začiatku nasmeruje.
Ak už podnikáte dlhšie a máte pocit, že vám vznikol vo financiách chaos, stále nie je neskoro. Viete si urobiť “interný audit” a poriadok nastaviť. Stačí opäť vybrať správny účet, oddeliť si financie a nastaviť systém.

Čo sa účastníci webináru Ako mať poriadok v podnikových financiách dozvedia ?

Určite budeme rozoberať predchádzajúcu otázku. Aby chaos nevznikol a ak aj vznikne ako z toho von. Budeme pripravení aj na otázky divákov, ktoré môžu priniesť nové inšpirácie pre našu prácu.

Prihláste sa webinár ZDARMA

Vaša práca vyžaduje vysokú koncentráciu a intelektuálnu prácu. Pri čom si najlepšie oddýchnete?

Najlepším “dobitím” energie je pre mňa kontakt s prírodou. Rád navštevujem a spoznávam nové turistické miesta spojené s náročnejšími túrami. Niekedy úplne stačí len prechádzka v blízkosti domova. Taktiež rád relaxujem pri varení.