Čo nosila Frida Kahlo vo svojej kabelke?

0
Čo nosila Frida Kahlo vo svojej kabelke?
Frida_Kahlo

Frida Kahlo je aj po vyše 60 rokov po svojej smrti stále inšpiráciou pre mnohé ženy. Nielen kvôli svojmu nespornému maliarskemu talentu, ale aj vďaka svoj vôli a chuti žiť napriek mnohým bolestiam, ktorými si vo svojom živote prešla.

Frida sa snažila svoje umelecké cítenie pretaviť aj do svojho štýlu obliekania, v použití nápadných doplnkov, ale aj výraznejšieho líčenia. Azda každý si pamätá jej podobizne s výraznou kvetinovou čelenkou alebo farebné šaty s výšivkou. Čo však nosila so sebou na skrášlenie a aké líčidlá používala?

Výstava odhaľuje tajomstvá

V Brooklynskom múzeu v New Yorku nedávno otvorili výstavu Frida Kahlo: Appearances Can Be Deceiving. Výstava sa opiera o rozsiahlu zbierku Fridiných osobných predmetov, vrátane oblečenia, šperkov, make-upu a doplnkov, ktoré zachránil jej manžel Diego Rivera a 50 rokov ich držal ich v známom Casa Azul v Mexico City, kde dvojica bývala. Predmety dovolil sprístupniť až vtedy, keď uplynie 15 rokov po svoje smrti. Na verejnosť sa však dostali až v roku 2004.

Umelkyňa maľovala svoju tvár s rovnakou zručnosťou, ktorú používala na vytváranie kultových diel ako sú The Two Fridas (1939) a Broken Column (1944).

„Mala výnimočnú zručnosť pri aplikácii make-upu a trávila veľa času, aby dosiahla prirodzený vzhľad,“ povedala Olga Camposo, blízka priateľka Fridy Kahlo. „Vždy bola nachystaná a dobre oblečená, aj keď nečakala návštevníkov.“

saty frida
Inštalácia z múzea Fridy Kahlo, foto: Miguel Tovar.

Ako sa Frida maľovala?

Potom, čo zapletala dlhé tmavé vlasy do spleteného oblúka a dokončovala účes s korunou čerstvých kvetov, Kahlo si nanášala krém na tvár, pridala ryžový púder a opatrne si prečesala svoje slávne husté obočie a pevné mihalnice čiernymi pigmentmi Talika. Na zvýraznenie oblúkov obočia použila ceruzku obľúbenej značky Revlon, ktorá v roku 1948 otvorila svoju manufaktúru v Mexiku.

Prečítajte si aj článok o poslednej egyptskej kráľovnej Kleopatre

frida kozmetika
Foto: Courtesy of the V&A Museum

Kahlo, ako je zobrazené v jej autoportrétoch, milovala na svojej tvári sýtu karmínovú a purpurovú farbu na ústach a na lícnych kostiach. „Obzvlášť mala rada rúž a často bozkávala listy a fotografie a nechávala na nich červené odtlačky pier,“ vysvetľuje kurátorka Claire Wilcox, ktorá pomohla zrealizovať minulý rok v Londýne výstavu Frida Kahlo: Make It Her Self Up.

Na výstave sa v expozícii Brooklynského múzea nachádza aj Fridina svetloružová lícenka Revlon, jej obľúbený rúž s názvom „Everything’s Rosy“ a fľaštička laku na nechty „Frosted Pink Snow“. Prirodzene, jej teória farieb sa rozšírila aj na zdobenie nechtov.

Ohromujúce Fridino sebavedomie

Ale oveľa zaujímavejšie, ako spôsob nanášania pigmentov, bolo jej revolučné myslenie, aby prijala aj svoje nie úplne pôvabné rysy a nepotláčala ich (ako boli napríklad chĺpky nad perou, ktoré si nevoskovala ani neholila). „Počas svojho života bola Frida Kahlo nekonvenčná a nesnažila sa zamaskovať to, čo opísala ako svoje mužské rysy,“ hovorí kurátorka Wilcox.

proteza frida kahlo
Protéza s koženou čižmou. Múzeum Fridy Kahlo. Foto: Javier Hinojosa

„Jej nebojácnosť a sebavedomie ju urobili vzorom pre nezávislé, slobodné myslenie žien, ktoré sa nemusia nevyhnutne riadiť spoločenskými normami krásy.“

Dokázala sa zmieriť aj s tým, že pri amputácii prišla o nohu a navrhla si protézu, ktorú vyzdobila koženou čižmou s výšivkou a zvončekmi.

Bolesť prenášaná na plátno

Výstava vyvolala diskusiu aj v tom, či je správne vystavovať také osobné predmety. Frida sa však už vo svojich obrazoch delí o svoju bolesť – je diela často zobrazujú jej rany, symbolizujú korzet, či jej ťažké zranenie z mladosti, keď havaroval autobus, v ktorom cestovala.

Prehliadka obsahuje aj fotografiu, v ktorej Frida hrdo odhaľuje jeden z jej ozdobných korzetov, ako aj autoportrét, na ktorom pózuje v koženej ortopedickej protéze.

Dnes Kahlo zostáva skutočnou priekopníčkou, inšpirujúcou ženy všade na svete, aby vsadili na odvážne červené pery a nehanbili sa za prípadné nedostatky na svojom zovňajšku.

Zdroj foto: Nickolas Muray, Frida on the bench (1939). © Nickolas Muray Photo Archives.

Zdroj: vogue.com, news.artnet.com

 

žiadne príspevky na zobrazenie