Femme fatale, žena ktorá velí aj silným mužom

Femme fatale, žena ktorá velí aj silným mužom

V psychológií jestvuje teória založená na narcizme, ktorý ženu popisuje ako osudovú a nedosiahnuteľnú femme fatale. Muž má teda dve možnosti – trápiť sa alebo (symbolicky) zomrieť.

Lou Andreas Salome, psychoanalytička a filozofka, vytvorila dve teórie narcizmu, jej práca bola publikovaná v roku 1921. V tejto teórii je žena prirodzene narcistická, ale muž stráca svoj narcizmus a obracia sa na objekt obdivu von, mimo seba. Teda jeden narcizmus sa obracia na objekt vonku mimo seba, druhý typ narcizmu hľadá objekt v sebe samom.

Narcizmus v mytológii

Aby sme boli presní, narcizmus je teória, na ktorej pracoval Sigmund Freud, a pomenoval ju na základe gréckej mytológie, v ktorej sa chlapec menom Narcis zaľúbil do svojho odrazu v hladine vody, čo mu znemožnilo život. Bol to trest, ktorý mu dala nymfa Echo, pretože odmietol jej lásku. Echo bola horská nymfa ozveny. Tá sa utrápila z nešťastnej lásky až tak, že z nej zostal iba hlas blúdiaci v horách.

Teória v praxi

Muži vždy milovali ženy, ktoré vyžadovali od nich lásku. Samostatné a sebestačné ženy mali odjakživa problém s nadviazaním zdravého partnerského vzťahu trvácej hodnoty. Ak však žena hľadala obdiv u druhého, stratila svoju prirodzenú ochrannú funkciu, sebalásku, teda určitý pud sebazáchovy.

Muži milujú ženy, ktoré OD NICH vyžadujú LÁSKU.

Ak sa muž zaľúbil do takej ženy, ktorá vyžarovala sebestačnosť a sebadôveru, nemal jej vlastne čo dať. Možnosť získať si ju bola doslova nedosiahnuteľným mýtom. Ona zostávala vo svojej podstate slobodnou. O jeho obdive vedela a využívala ho na dosiahnutie svojich cieľov. Osudová žena totiž nikdy nebude tolerovať, ak muž nedodržiava určité hranice, ktoré si sama stanoví. Zároveň obratne využíva svoj šarm, aby s mužom manipulovala tak, že muž stráca hlavu.

Otestujte sa: Ste Femme Fatale?

Intelekt ako uchopenie mužskosti ženou

Podľa Salomé si mnoho žien po čase hľadá objektívnejšiu lásku v materstve, pretože sú vraj tak málo zaujaté sebou, že stratia kus seba počas života a objavia ho až v materstve. Teda narcizmus sa v tomto prípade obracia von na objekt. Vtedy žena dosiahne druhý typ  narcizmu.

Práve osudová žena NIEKEDY ZÍSKAVA pri mužovi úplnosť svojej sebahodnoty.

Osudová žena teda nájde pri mužovi samu seba. No on zúfalo nezvláda svoj život a zmieta sa v stavoch beznádeje a šialenosti. Podobne ako to bolo v prípade  Lou Andreas Salomé, ktorá v spisovateľovi Rainer Maria Rilkem našla kus samej seba, ale on stratil kúsok seba a vlastne nikdy nedosiahol úplnosť.

Meno Rainer mu dokonca vytvorila ako spisovateľský pseudonym ona sama, dovtedy nevýrazný a nepriebojný, navyše od nej oveľa mladší muž, začal písať básne, ktoré opisovali obdiv k Salomé. Cítil stavy, že nie je úplným a prežíval existenciálnu krízu a muky, a tie vkladal do svojich básní. Bola jeho múzou a bola aj jeho osudovou ženou.

Žena, ktorá je inteligentná, tak získava určitú dominanciu a pomyslenú mužskosť a ženskosť zároveň, čím sa stáva úplnou a pre muža práve tou nebezpečnou – osudovou. Práve snaha po vzdelaní a vyšší intelekt žien môže vytvoriť aj určitý citový chlad a chladná vášeň, čo pôsobí zmätočne.

Narcizmus prítomný v literárnom umení

Takto môže žena byť tou osudovou. Podobne ako Sládkovičova Marína. Vnútorný boj, ktorý sa vystupňoval až do stavov sebaobety pre národ, vlasť. Prirovnávanie vlasti k láske k žene je klasickým príkladom narcizmu, a teda nie len to, čo vidí narcis v zrkadle. Všetko okolo jeho obrazu tvorí celok, ktorý ho fascinuje a dáva mu zmysel. Zomrieť pre „ňu” a byť hrdinom.

Ja sladké túžby, túžby po kráse
spievam peknotou nadšený,
a v tomto duše mojej ohlase
svet môj je celý zavrený;
z výsosti Tatier ona mi svieti,
ona mi z ohňov nebeských letí,
ona mi svety pohýna;
ona mi kýva zo sto životov:
No centrom, živlom, nebom, jednotou
krás mojich moja Marína!

Podobné príklady možno nájsť naprieč históriou a umením, kedy je žena zároveň prirovnávaná ku krajine.

Rovnako aj Jung bol pri písaní svojej Červenej knihy inšpirovaný hlasom svojej pacientky, ktorá mu údajne hovorila, že jeho kniha je umením. Je plná obrazov a výjavov ľudskej mysle a skutočne má aj umeleckú hodnotu.

Prešpekulované mačky

Ženský narcizmus takej ženy sa v psychoanalýze popisuje na príklade, v ktorom Freud, ktorý neznášal mačky, bol nakoniec tak uchvátený ich šikovnosťou, že mačku, ktorá sa dostala do jeho pracovne, vyčkával každý deň. A dokonca ju za jej šikovnosť odmenil mliekom. Ak náhodou neprišla, bol z toho nepokojný a netrpezlivo čakal na jej príchod.

Práve na tomto príklade Salomé vysvetlila príklad mačky a misky mlieka, ktorou pre ňu bola samotná psychoanalýza. Mačka si totiž neuvedomovala svoju šikovnosť a bola prirodzene vždy zaujatá sebou. Aj napriek tomu za svoju šikovnosť dostala misku mlieka a spôsobila u muža nepokoj, ak nebola prítomná v určitý čas.

Negatívne príkladu narcizmu

Dnes sa s pojmom narcizmu viaže hlavne negatívny význam, avšak vo svojej podstate je sebaláska základom každého človeka. Všetci by sme si mali uvedomovať, že zdravý narcizmus je človeku prirodzený. Je nutné ho pochopiť, ako aj vedieť s ním pracovať v našich vzťahoch. Uprednostniť seba pred iným je základom pudu sebazáchovy. Ženy budú vždy tým objektom krásy a obdivu, a budú zdravé a šťastné, ak si uvedomia podstatu svojej jedinečnosti. A muži budú tí, ktorí obdivujú krásu žien. Ak však do hry vstúpi ženský intelekt, začína sa hra, ktorá môže skončiť doslova fatálne.

Mýtus, ktorý vytvorili muži pre nezvládnutie silných žien

Treba si uvedomiť, že femme fatale sa žena nestáva sama od seba, ale je to príklad ženy, ktorej charizma spôsobuje chlad aj vášeň zároveň, a to mužov natoľko mätie, že si tento pragmatický odstup nevedia vysvetliť. Ide o vlastnosti ako túžba po dominancii a vypočítavosť, ktoré skôr patria do mužskej mysle. Také ženy nikdy nebudú predmetom, ktorý si možno kúpiť, či nejako zaslúžiť. Pretože ony určujú pravidlá. Žena teda nekráča v ústrety mužovi, ale sa vzďaľuje a približuje, mizne a objavuje sa. Je teda nedosiahnuteľná, až muž šalie, a ak sa mu aj podarí na chvíľu si ju pripútať, nepríde uspokojenie z pocitu víťazstva.

Nemožno ju vlastniť, uchopiť, mať z nej objekt, ktorý je poddajný.

To na niektorých mužov môže pôsobiť tak zdrvujúco, že sa v nich rodia myšlienky sebadeštrukcie. Taká žena je skôr fantáziou, ktorá muža prenasleduje, a to je až magické. Vysáva z neho všetok život a sebakontrolu a on sa stáva jej otrokom. Samotný mýtický Narcis podlieha sebadeštruktívnym tendenciám, a teda dokonale poukazuje na podstatu narcizmu v psychológii. Muž v tomto prípade má tendenciu sebaobetovať sa a prijíma submisívnejšiu úlohu vo vzťahu, a to z neznesiteľnosti stavu, v ktorom sa nachádza.

Lou Andreas-Salomé – Wikipédia

Femme Fatale – Lou Andreas-Salomé – Európsky časopis psychoanalýzy

Narcizmus – Wikipédia

žiadne príspevky na zobrazenie