Generácia Z sa nechce viazať a preto volí „situationship“ – niečo medzi priateľstvom a láskou

0
Generácia Z sa nechce viazať a preto volí „situationship“ – niečo medzi priateľstvom a láskou
pexels.com

Vo vzťahoch sa ľudia pohybujú medzi oddanosťou partnerovi a ležérnosťou. V dnešnej dobe s ato posúva viac k ležérnosti a volia si to predovšetkým ľudia z generácie Z.

Dávno sú preč časy, keď stačilo vidieť spolu film alebo si dať mliečny kokteil, aby sa pár definitívne spojil. Namiesto toho sa moderné randenie vyvinulo do jemnej – niekedy komplikovanej – série „detských krôčikov“ pre mladých ľudí.

Výskum ukázal, že postoje generácie Z k rande a sexu sa vyvinuli z generácií pred nimi; zaujímajú obzvlášť pragmatický prístup k láske a sexu a následne neuprednostňujú nadväzovanie oddaných romantických vzťahov tak, ako to kedysi robili ich starší rovesníci.

To však neznamená, že úplne nevyjadrujú záujem o romantiku a intimitu; skôr nachádzajú nové spôsoby, ako uspokojiť tieto túžby a potreby, ktoré lepšie zapadajú do ich života. Tento posun viedol k myšlienke „situationship“ – termínu, ktorý opisuje šedú zónu medzi priateľstvom a vzťahom.

Situationship pomenuváva ťažko definovateľnej fáze zoznamovania, ktorej podľa odborníkov raketovo stúpa popularita medzi generáciou Z. „Majú nevyhnutne dlhý časový horizont,“ hovorí Elizabeth Armstrongová, profesorka sociológie na Michiganskej univerzite v USA, ktorej výskum sa zameriava najmä na sexualitu a situationship.

Ľudia čoraz viac prijímajú klasifikáciu vzťahov: výraz situationship tento rok dosiahol historické maximum v návštevnosti vyhľadávania Google po tom, čo sa koncom roka 2020 začal výrazne presadzovať. Je celosvetový záujem o situationship naprieč etnikami, pohlaviami a sexuálnymi orientáciami, dodáva Armstrong.

Vytvorenie – a pokračujúci vzostup – tohto termínu, najmä medzi mladými randiaci ľuďmi, odhaľuje veľa o tom, ako Generácia Z preformulovala, čo znamená láska a sex, spôsobom, ktorý vyzerá inak ako v generácii pred nimi.

Nie je potrebné „niečo definovať“

Situationship je neformálne usporiadanie zvyčajne medzi dvoma ľuďmi, ktoré má zložky emocionálneho aj fyzického spojenia, no funguje mimo konvenčnej predstavy o exkluzívnom, oddanom vzťahu. V niektorých prípadoch je situationship obmedzený časom a myšlienkou, že neformálny vzťah je pre aktuálnu situáciu najvhodnejšie. To by mohol byť prípad napríklad dvoch študentov posledného ročníka univerzity, ktorí možno nechcú postúpiť do angažovaného partnerstva, pretože nové pracovné miesta by ich po ukončení štúdia mohli priviesť do nových miest.

Armstrong tvrdí, že situationship je populárny, pretože spochybňuje „eskalátor vzťahov“: myšlienku, že intímne partnerstvá majú mať lineárnu štruktúru s cieľom dosiahnuť bežné míľniky vzťahov, ako sú spolužitie, zasnúbenie a manželstvo. Koncept situationshipu je v rozpore s „názorom, že byť s niekým, kde to nikam nevedie, je ‚strata času‘,“ hovorí.

Ľudia v týchto usporiadaniach sa skôr dobrovoľne rozhodnú pre šedú zónu nedefinovaného vzťahu. Podľa Armstronga veria, že „situácia z akéhokoľvek dôvodu funguje práve teraz. A momentálne sa nebudem obávať, že mám niečo, čo „niekam smeruje“.

pixabay.com

Mladí sa zdráhajú definovať vzťah

Niektoré výskumy na to odpovedajú. V rozhovoroch so 150 vysokoškolskými študentmi počas akademického roka 2020 až 2021 Lisa Wade, docentka sociológie na Tulane University, USA, pozorovala, že Gen Z sa zdráhajú definovať vzťah alebo dokonca priznať, že chcú, aby vzťah napredoval. Hovorí, že jej výskum ukázal, že najmä generácia Z nie je ochotná navzájom zdieľať svoje pocity.

Na sociálnych médiách TikTokers a Tweeter – najmä Gen Zers – vo veľkej miere zdieľajú príbehy o situationship. Videá s označením #situationship si na TikTok pozrelo viac ako 839 miliónov krát a videá pod #situationships a #situationship tiež nazbierali milióny videní. Odkazy sú bohaté aj na popkultúru: tento výraz sa objavuje v populárnych zoznamovacích reláciách ako Love Island UK av piesňach, ako je Situationship od švédskeho speváka Snoha Aalegru.

„Žartujeme, ja a moji priatelia, že všetci žijeme rovnaký život,“ hovorí Amanda Huhman, 26, vždy, keď si ona a jej priatelia porovnávajú poznámky o situationship. Huhman z Texasu zdokumentovala skúsenosti so situationshipom na TikToku. Z interakcií, ktoré vidí, verí, že jej situationship je bežný. „Myslím si, že sa to stáva skutočne populárnou súčasťou kultúry zoznamovania, prinajmenšom pre generáciu Z a ľudí v tomto tisícročí.“

Amanda Huhman strávila viac ako rok vo vzťahu, ktoré opisuje ako situationship. Keď zverejnila na TikToku o svojej skúsenosti, získala takmer 8 miliónov videní a desaťtisíce komentárov – z ktorých mnohé boli ľudia, ktorí písalo o svojom vlastnom situationshipe.

Ako zdravotnícka konzultantka pracuje Amanda na diaľku, často cestuje a na niekoľko mesiacov sa sťahuje do nových miest. Byť v situationshipe, hovorí, znamená, že má viac slobody a autonómie. „Naša dnešná kultúra randenia je veľmi chaotická a mätúca,“ verí Amanda. „Generácia Z jednoducho žije tento… rušný životný štýl a myslím, že sme tomu tak trochu prispôsobili zoznamovanie.“

Uprednostňovanie osobnej trajektórie

Keď Gen Z vstupuje do sveta randenia, hľadanie lásky má celý rad moderných výziev. Pandémia napríklad úplne zmenila spôsob, akým sa veľa ľudí stretáva s partnermi a rande, a veľký posun smerom k online zoznamovaniu si často vyberá svoju daň.

Navyše, veľa mladých ľudí jednoducho nekladie dôraz na randenie zámerne, ako tomu bolo v minulosti; Mladí ľudia, ktorí čelia klimatickej kríze, nestabilnej ekonomike s prudko rastúcou infláciou a politickými a sociálnymi otrasmi, sa viac zapájajú do presadzovania práva a v prvom rade hľadajú osobnú, profesionálnu a finančnú stabilitu.

„Mladí ľudia by povedali, že vzťahy ich odvádzajú od ich vzdelávacích a kariérnych cieľov a že je najlepšie sa príliš neviazať, pretože by ste mohli obetovať svoju vlastnú životnú dráhu pre niekoho iného,“ hovorí Lisa Wade.

V dôsledku toho môžu byť situationshipy tou najlepšou voľbou pre Gen Zers, ktorí chcú preskúmať svoju romantickú a sexuálnu identitu bez toho, aby ostatné záväzky ustúpili do úzadia. Tento fenomén „diverzifikuje zmysel pre možnosti, ktoré ľudia majú“, hovorí Armstrong, a je čoraz bežnejšie zapojiť sa do tejto šedej zóny namiesto toho, aby ste sa jej vyhýbali.

pixabay.com

Situationship môže skončiť zle

Ale, samozrejme, toto temné usporiadanie podľa definície neprichádza bez neistoty – a dokonca bez rizika. Teoreticky môže situationship fungovať ako kontajner pre „radikálnu čestnosť“, hovorí Wade, keď dvaja ľudia otvorene hovoria o tom, čo skutočne chcú, a dohodnú sa na podmienkach transparentnej situácie. V praxi však môže byť ťažké zosúladiť priority dvoch ľudí a situationship môže skončiť zle, keď každá strana nie je na rovnakej vlne v tom, čo od daného vzťahu chcú. Najčastejšie hovorí, že sa to stane, keď je jedna osoba pripravená pokročiť k oddanému vzťahu, ale strach zo zmeny môže obom ľuďom zabrániť, aby o tom vôbec diskutovali.

Bez ohľadu na to, v dnešnom svete randenia, rastúci záujem o situačné vzťahy naznačuje posun v tom, ako môžu mladí ľudia prehodnotiť lásku a sex v budúcnosti – nové prijatie toho, čo považujú za uspokojivý kompromis, ktorému sa mnohí v predchádzajúcich generáciách vyhýbali.

Čo sa týka Amandy, je úplne spokojná so životom medzi tým. „Je to moja voľba, je to rozhodnutie, ktoré robím a som šťastná. Funguje to pre mňa,“ hovorí. „Pokiaľ sa ľudia cítia pohodlne a cítia, že robia správne, potom sa nemusia starajť o to, aké sú očakávania.“

Zdroj: www.bbc.com

žiadne príspevky na zobrazenie