História parfumov od staroveku po súčasnosť

0
História parfumov od staroveku po súčasnosť

Afrodiziakum, rituálny predmet, hygienický prostriedok, symbol bohatstva. Parfumy robia ľuďom spoločnosť už od staroveku. V každom historickom období plnili určitú úlohu a počas niekoľkých tisícročí napísali zaujímavý historický príbeh trvajúci dodnes.

Prvé parfumy sa vyrábali v Mezopotámii

Účel prvých parfumov sa diametrálne líšil od ich súčasného využitia. V Mezopotámii, ktorá sa napriek objavu pozostatkov cyperskej výrobne voňaviek starej vyše 6000 rokov považuje za kolísku výroby voňavých prípravkov, slúžili najmä ako obetné dary pre bohov. Podľa starej hlinenej dosky nájdenej archeológmi sa prvé parfumy vyrábali v 2. tisícročí pred n. l. za čias života Tapputi, neoficiálne označovanej za prvú chemičku v histórii.Foto: Pixabay

Umenie výroby parfumov v starom Egypte

V približne rovnakom období ako v Mezopotámii sa prvé parfumy miešali aj v Egypte. Vonné prípravky vyrábané z prírodných zložiek si spočiatku nachádzali uplatnenie pri mumifikovaní tiel. Neskôr sa začali používať aj na telo a v izbách, kde slúžili tiež ako ochranný prvok. Práve Egypťania urobili z výroby parfumov umenie, pod čo sa podpísal aj náboženský význam vôní zasvätených bohovi Nefertumovi.

Peržania priekopníkmi parfumu bez oleja

Čo sa nepodarilo Egypťanom, to urobili Peržania. Historické pramene uvádzajú, že sa jedná o prvú starovekú civilizáciu, ktorá vyrábala parfumy bez použitia oleja. Tým zvýraznili vôňu a urobili ju trvácnejšou. Nie náhodou sa im podarilo ovládnuť obchod s parfumami v celom Oriente. Zároveň ich využívali ako znak prestíže, ktorý nositeľom zaistil vyšší spoločenský status. Perzskí panovníci mali dokonca vlastné vône, ktoré nesmel použiť nikto okrem nich. Kráľa Dareiosa I. často zobrazovali s fľaštičkou parfumu alebo kvetmi, ktoré sa na výrobu parfumov používali.

Antika priniesla nové prísady a nové vône

Starovekí Gréci začali takisto využívať parfumy ako obetné dary pre bohov. Neskôr si z nich urobili vonný doplnok na telo, ktorý si nachádzal uplatnenie pri masáži. Miešaním neznámych exotických vôní sa parfum stával aj afrodiziakom. Kým Egypťania sa zameriavali na olejnaté parfumy z bylín a zo santalového dreva, Gréci vsádzali aj na ovocné a kvetinové extrakty. Ich spektrum ešte viac rozšírili Rimania, ktorí v rámci výbojných ciest privážali do Ríma ďalšie nové prísady. S tým vzrástol spoločenský význam parfumov, ktoré ich nositeľov radili medzi vyššiu vrstvu obyvateľstva.Foto: Pixabay

Stredoveký úpadok parfumov v Európe

Koniec Rímskej ríše a následný nástup stredoveku dostal parfumy v Európe na okraj záujmu. Voňavky nevyužíval nik okrem panovníkov. Aj tí o vône nejavili veľký záujem až do obdobia križiackych výprav, kedy do Európy prišli nové druhy kvetov a byliniek, ktoré sa v arabskom svete v tom období využívali na výrobu parfumov vo veľkom. Potvrdzuje to Kniha chémie parfumov a destilácie napísaná chemikom Al-Kindim v 9. storočí. Dielo obsahuje zhruba stovku receptov na výrobu parfumov a vonných olejov.

Expanzia parfumov počas éry renesancie

Po križiackych výpravách sa výroba parfumov tešila väčšej popularite len niekoľko desaťročí. Následne sa opäť dostala na okraj záujmu. Zmenila to morová epidémia v 14. storočí, kedy sa masky potierali voňavými extraktmi z kvetov a bylín. Tie mali ochraňovať ľudí pred nákazou. Krátko na to nastúpila éra renesancie, ktorá priniesla vzostup parfumov. Najsilnejší európsky trh bol v Benátkach, odkiaľ sa parfumy v 15. storočí šírili do celej Európy. Významnú zásluhu má na tom francúzska kráľovná Katarína Medicejská.

Príchod luxusných značiek v 19. storočí

Ďalší vzostup parfumov prišiel v 19. storočí, kedy vznikali prvé novodobé značky. Pôvodne vyrábali produkty určené len pre prominentných zákazníkov schopných zaplatiť nadpriemerné sumy. Medzi najbohatšie luxusné značky 19. storočia patrili Piver, Molinard či Bourjois. Po priemyselnej revolúcii a nástupe moderného podnikania v 20. storočí sa na trh dostali desiatky ďalších značiek. Niektoré prežili až do 21. storočia a počas svojej existencie výraznou mierou prispeli k dostupnosti parfumov pre širokú verejnosť.Foto: Pixabay

Parfumy sú dnes neodmysliteľnou súčasťou našej kozmetickej výbavy. Využívame ich ako módny a praktický doplnok, ktorý charakterizuje našu osobnosť. Biznis s parfumami patrí medzi najziskovejšie, čo podporuje neustály príchod nových vôní. Parfumy sa stali jedným z najobľúbenejších darčekov a ich výrobcovia sa aktívne zúčastňujú celosvetových súťaží a reklamných kampaní.

Foto na titulke: Pixabay

Vône zážitkov: Parfumy pre každú letnú udalosť

žiadne príspevky na zobrazenie