NAČÍTAVAM

Type to search

AKČNÍ MUŽI MAGAZÍN ROZHOVORY

Inštruktor leteckej školy: Kvalitné vzdelanie je tou najlepšou vakcínou proti chaosu

Kristína Baluchová
Share

Patrik Smatana lieta od 15-tich rokov. Vyštudoval leteckú akadémiu, neskôr pracoval ako dispečer i riadiaci letovej prevádzky. Dnes spolu s priateľmi prevádzkuje leteckú školu PROAVIATE, ktorej ambíciou je poskytovať špičkový výcvik budúcim pilotom a ďalším odborníkom v letectve.

V rozhovore nám prezradil:

  • ako sa človek môže stať pilotom
  • ako bude vyzerať letectvo v najbližších rokoch
  • aké dôležité je vzdelanie
  • prečo mnohé letecké spoločnosti prežívajú ťažké časy
  • aké je zastúpenie žien v letectve

Aká bola vaša cesta k lietaniu a leteckému biznisu? Bol to detský sen či pragmatické rozhodnutie?

Bola to trochu otázka náhody a potom už láska na prvý dotyk s kniplom (riadenie lietadla, pozn.red.). Ako dieťa som sa chcel stať veterinárom. Okrem toho, že sme vždy mali doma nejaké drobné zvieratko, viedol som si chovateľské denníky pre imaginárnych psíkov (úsmev). Neskôr začali moji rodičia stavať dom neďaleko letiska vo Veľkých Bieliciach a rozhodli sa ma trochu odmeniť za to, že som tam musel tráviť veľa voľného času. Môj spolužiak v tej dobe prišiel s nápadom, že chce začať lietať na vetroňoch. Ja som sa chcel pridať a – rodičia súhlasili. Absolvoval som základný kurz pilota vetroňov v neďalekom aeroklube. A od prvého letu, mal som 15 rokov, to nabralo celkom rýchly spád. Pocity pri lietaní, ale aj atmosféra na letisku a v aeroklube, sa mi zapáčili tak, že môj smer už bol jasný. 

Výber vysokoškolského štúdia bol teda asi jednoduchý…

Áno, vrcholom pre mňa vtedy bolo stíhacie letectvo, takže voľba bola jasná – Vojenská letecká akadémia gen. M. R. Štefánika v Košiciach. Prijali ma a štúdium som aj úspešne dokončil. Čo sa týka vojenského letectva na Slovensku, boli to trochu turbulentné roky. Menila sa koncepcia vzdušných síl, takže som nakoniec skončil ako vrtuľníkový pilot. Prevládali tiež problémy s technikou a vojenskí piloti lietali málo. Rozhodol som sa teda opustiť armádu a pobrať sa vlastnou cestou. 

Čomu ste sa venovali?

Začal som pracovať ako dispečer letov v  aerolíniách, neskôr ma oslovila práca riadiaceho letovej prevádzky. Postupne som sa popri tejto práci začal venovať i metodickej činnosti, inštruktorstvu a napokon aj vedeniu ľudí ako vedúci stanovíšť na bratislavskom a piešťanskom letisku. Po 12-tich rokoch nastal čas na zmenu a v súčasnosti sa venujem vzdelávaniu v oblasti letectva v našej leteckej škole PROAVIATE.

Pomôcť niekomu „vzlietnuť“, to znie ako práca snov, nie?

To áno, ale skrýva sa za tým všeličo (úsmev). Sme malá firma, takže väčšinu úloh si robíme sami, čo prináša kopec zábavy a možností pričuchnúť aj k iným oblastiam ako marketing, jednanie s klientmi či študentmi. Venujeme sa iba teoretickej časti vzdelávania, ale naše portfólio je zasa širšie ako u väčšiny leteckých škôl. Okrem pilotných kurzov poskytujeme aj kurzy pre pilotov dronov, rádiotelefonistov, leteckej angličtiny, v oblasti bezpečnosti a bezpečnostnej ochrany v letectve.

Ako sa človek môže stať pilotom?

V podstate celkom jednoducho. Vyberie si leteckú školu v ktorej absolvuje letecký výcvik, ktorý pozostáva z teoretickej a z praktickej časti – lietania. Následne absolvuje skúšky, preskúšavací let a tak získa pilotnú licenciu, ktorá ho oprávňuje lietať na kategórii lietadla podľa absolvovaného výcviku. Treba si len vybrať na čom chce lietať (úsmev). Od závesných klzákov, balónov, vetroňov až po motorové lietadlá. Pre každú kategóriu je stanovený presný rozsah jednak teoretickej výučby a potom aj letového výcviku. Rovnako aj ďalšie požiadavky ako napríklad pravidelné kontroly zdravotného stavu a preskúšanie z leteckej angličtiny. Lietať pre vlastné potešenie môže človek začať za krátku dobu, ak uvažuje o kariére profesionálneho pilota je to len začiatok podstatne dlhšej a ťažšej cesty.

Prečo je kvalitné vzdelanie také dôležité?

Dobrú školu považujeme za základ úspešnej kariéry v letectve, či už voľnočasovej, športovej alebo profesionálnej. Niektorí inštruktori lietania vravia, že z toho, čo sa človek naučí na zemi, si vo vzduchu pamätá 50 %. Kvalitné vzdelanie je najlepšou vakcínou proti chaosu a frustrácii, prameniacej z nevedomosti a nepochopenia. Prináša tiež vyššiu bezpečnosť pilotovi a logicky i cestujúcim. Slovensko (a predtým Československo) má bohatú a úspešnú históriu v oblasti vzdelávania v letectve a my ju chceme ďalej rozvíjať.

Vzhľadom na súčasnú pandemickú situáciu – aká je budúcnosť letectva?

Letectvo historicky prechádza fázami lepších a horších rokov. V posledných sme si zvykli na neustály rast v odvetví, pribúdali lietadlá, počty letov, prepravených pasažierov, nákladu. Aktuálna situácia však pre mnohé letecké spoločnosti znamená koniec prevádzky. Niektoré letecké spoločnosti skrachovali a asi všetky aerolínie sveta čelia finančným problémom, mnohé redukujú počet zamestnancov.  Dopyt po leteckej preprave ako najbezpečnejšom druhu prepravy sa určite zasa dostaví a treba byť na to pripravený. 

Aké majú dnes ženy uplatnenie v letectve?

Dúfam, že úplne rovnaké ako muži. Lietanie pre radosť a športové lietanie je im dostupné bez obmedzení. V profesionálnej kariére, asi najviac na jej začiatku, môžu narážať na rovnaké bariéry ako v iných oblastiach. Samozrejme sú letecké profesie, kde ich je viac a kde menej. Zrejme najmenšie zastúpenie žien je medzi leteckými mechanikmi. Poznám však príklady veľmi úspešných žien, na rôznych pozíciách a vo všetkých oblastiach letectva a verím, že ich počet bude naďalej rásť.

Kristína Baluchová
Kristína Baluchová

I am a storyteller :-) www.kristinabaluchova.sk

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X