Viete, kedy máte hovoriť? Dávate niekedy prednosť rýchlej reakcii bez premýšľania o následkoch? Alebo uprednostňujete to, čo vedci Frances J. Milliken a Elizabeth Wolfe Morrison nazývajú „bezpečne tichou reakciou“?
Keď sa ozvete v práci, vyjadrujete svoj názor a prezentujete svoje nápady a názory, vaše pocity alebo vlastnú predstavu. Pri tom je potrebné myslieť na niekoľko dôležitých vecí. Ako a kedy niečo poviete, môže mať významný vplyv na úspech vášho tímu a organizácie. Môže to byť tiež významný faktor pri formovaní svojej profesionálnej povesti.
Ľudia sa v práci často zdráhajú hovoriť, pretože sa obávajú reakcií. V tomto článku sa zameriavame na to, kedy má rozprávanie zmysel a ako svoj názor zdieľať profesionálnejším spôsobom.
Prečo je dôležité hovoriť v práci
Kľúčovým dôvodom prehovorenia je to, aby ste tým prispeli k „väčšiemu dobru“. Kladenie otázok, prejavenie názoru alebo zdôrazňovanie niečoho môže podnietiť diskusiu a načrtnúť perspektívy z iného pohľadu. Môže priniesť zlepšenie procesov alebo spraviť strategické zmeny, upozorniť na menšie problémy skôr, ako sa stanú hlavnými, a môžete tým aj vyriešiť konflikty.
Môžete tým zlepšiť tvorivé úsilie tímu a nakoniec zvýšiť finančný úspech firmy. Je to tiež vynikajúci spôsob, ako si vybudovať svoju povesť vysoko efektívneho člena tímu.
Rozprávanie môže byť prospešné aj pre vás. Môže to viesť k tomu, že si budete istejší, stanete sa dôveryhodnejším pre iných, a pomôže vám to vybudovať si sebavedomie.
Môžete preukázať svoj záväzok k organizácii, podporu, a dokonca môžete inšpirovať tichších kolegov, aby prehovorili aj nabudúce.
Štúdie ukázali, že mlčanie môže byť škodlivé.
Ak mlčíte alebo vám niekto zamedzí vstúpiť do debaty, vaša firma nemôže ťažiť z vašich vedomostí, názorov alebo nápadov. Aj keď prehovoriť sa môže zdať niekedy riskantné, ak budete ticho, môže to mať tiež svoje následky. Môže to viesť k tomu, že vás váš manažér bude vidieť skôr ako podriadeného než ako lídra.
Prečítajte si aj: Nenechajte sa prevalcovať alebo 9 tipov na asertivitu
Príklady toho, keď zostať ticho nie je vždy najlepšia voľba:
Keď je dôležité byť opatrný?
Ak hovoríme, že to, keď sa niekto ozve, je lepšie, ako keď je ticho, prečo to nerobia všetci? Niektorí ľudia sa boja vystúpiť a povedať niečo nahlas. Vedci zistili, že je to preto, že sa obávajú negatívnej reakcie. Niekto by ich mohol považovať napríklad za kritického, drzého alebo príliš argumentačného.
V niektorých kultúrach majú zamestnanci problémom ozvať sa dokonca preto, že keď prehovoria, je to prejav neúcty.
Ako vedieť, kedy hovoriť?
Správne načasovanie rozhovoru môže byť zložité, preto uvádzame niekoľko príkladov, ktoré vám môžu pomôcť:
- Keď váš manažér alebo kolega aktívne vyhľadáva nápady a názory. Je dobré byť tímovým hráčom v brainstormingu a v diskusných skupinách. Mlčanie sa môže považovať za nedostatok záujmu alebo ako znak lenivosti.
- Keď viete o neprijateľnom správaní. Nikto by nemal byť vystavený diskriminácii. Ak ste svedkami alebo ste obeťou neprijateľného správania, porozprávajte sa so svojím manažérom alebo personálnym oddelením.
- Keď viete o nezákonnosti. Nahlasovanie nezákonného správania je povinnosťou, najmä ak ste odborník a týka sa to prania špinavých peňazí alebo ste riaditeľom spoločnosti.
- Keď je to „správna vec“. Rozhodnutie, či je niečo „správne“, je subjektívne a závisí od kontextu. Viete o členovi tímu, ktorý vie o chybe v produkte a obávate sa o povesť značky? Alebo je niekto urazený nevhodným správaním? Sú v stávke vlastné hodnoty alebo hodnoty vašej organizácie (najmä ak ste riaditeľ spoločnosti)? Ak sú vaše motívy pozitívne a máte obavy z dôsledkov, keby ste mlčali, mali by ste hovoriť a konať.
A kedy nehovoriť?
Tu je niekoľko príkladov, kedy by bolo vhodné mlčať:
- Ak ste nahnevaní alebo emotívni, rýchla reakcia na podnet nie je vždy múdra, pretože môžete povedať veci, ktoré by ste mohli neskôr ľutovať. Keď sa upokojujete, zdržte sa paľby, zozbierajte svoje myšlienky a prezentujte ich riadeným spôsobom. Hnev sa musí však používať z konštrukčných dôvodov, a nielen pre „uvoľnenie pary“.
- Ak plánujete svoje názory povedať verejne. Spochybňovanie alebo kritizovanie vašej organizácie alebo kolegov na verejnosti môže mať závažné následky a môžete byť vystavený obvineniam z pochybenia. Môže sa stať, že budete v rozpore s vašou povinnosťou mlčanlivosti (napríklad u lekárov a právnikov) alebo že dôjde k úniku obchodného tajomstva, čo môže viesť k disciplinárnym konaniam, prepusteniu z funkcie a iným opatreniam.
- Je dôležité pamätať na svoju povinnosť lojality voči zamestnávateľovi. Verejné vystúpenie nie je vždy vhodné alebo správne, a môžete mať vo svojej pracovnej zmluve klauzulu dôvernosti, ktorá tomu výslovne bráni. Niekedy musíte preukázať zdržanlivosť a robiť, čo sa od vás žiada, či s tým súhlasíte alebo nie. Ak je to príliš ťažké, môže nastať čas hľadať iné pracovisko.
Ako hovoriť
Vedieť, čo povedať a ako to povedať, je kľúčové, ale rozprávanie so svojím manažérom je úplne iné ako so svojimi kolegami, keď ste v zóne pohodlia. Žiadna stratégia sa však nehodí do všetkých situácií, takže je najlepšie byť flexibilný a používať svoj najlepší úsudok.
Vyberte si správny okamih
V niektorých kultúrach je neprijateľné s niekým otvorene nesúhlasiť, najmä ak je dotyčný v postavení autority. V tejto situácii môžete požiadať o súkromné stretnutie s cieľom zistiť náladu nadriadeného a podľa toho prispôsobiť váš prístup. Prípadne, zvážte predloženie svojich myšlienok písomne, aby ste si našli čas na ich zhromaždenie a prezentáciu.
Dobrý manažér však bude očakávať a privíta váš názor, aj keď bude proti jeho názoru. Ponúknite mu ho, ale nepreháňajte to. Opakovanie seba samého môže byť zbytočné a neposilní vaše argumenty. Tiež si dávajte pozor, aby ste svojho manažéra neuviedli do rozpakov.
Pripravte si fakty
Maximalizujte svoj vplyv tým, že si pripravíte a nacvičíte prezentáciu svojho názoru. Predstavte svoj návrh ako názor a nie ako hotový fakt. Položte otázky, aby ste povzbudili svojho vedúceho alebo kolegu, aby zvážil to, čo hovoríte, a aby vás prestal vnímať ako „know-it-all“.
Alebo využite okamih
Možno nemáte vždy čas dôkladne sa pripraviť, takže budete musieť improvizovať. Dávajte pozor, aby ste ostali pokojní napriek zvyšujúcemu sa tlaku. Ak stúpnu vaše emócie, možno sa vám nepodarí sformulovať argumenty úplne jasne, takže sa pri rozhovore niekedy budete musieť odraziť – zhlboka sa nadýchnite a pred rečou si skontrolujte svoj postoj. Buďte profesionálni a konštruktívni, aby ste mali najlepšiu šancu na dobré prijatie názoru.
Zaoberanie sa odpoveďou
Ak ste svoje pripomienky správne pripravili a zasiahli cieľ, pravdepodobne budú prijaté pozitívne. Aj keď vaša manažérka alebo kolega nezaujme vaše stanovisko, môže ju ohromiť vaša odvaha a kreativita a vaša schopnosť prijať jej rozhodnutie.
Ak sú vaše pripomienky doručené a majú negatívny ohlas, pravdepodobne máte na výber. Buď môžete prijať spätnú väzbu alebo danú situáciu a prispôsobiť sa, alebo ak sa cítite silný, choďte ďalej.
Kľúčové body
Prehovoriť v správnu chvíľu nie je vždy ľahké, ale často to stojí za to a oplatí sa. Prispievaním nápadov, názorov a znalostí môžete zvýšiť výkon svojho tímu a organizácie a zlepšiť svoje osobné postavenie.
V kontexte situácie je nevyhnutné hovoriť primerane. Pri neprimeranej komunikácii môže existovať značné riziko, najmä ak chcete upozorniť na vážne problémy. V týchto situáciách je nevyhnutné, aby ste si opatrne premysleli slová, a aby ste mali dobrý úsudok, rovnako, ako ochotu prijať reakciu.
Zdroj: www.mindtools.com, pixabay.com