Manažér vs líder. Aký je rozdiel?

0
Manažér vs líder. Aký je rozdiel?

Pomenovania „manažér“ a „líder“ sa čoraz častejšie vyskytujú v obmenách a je im prikladaný rovnaký význam. Leadership a rozvoj leadershipu je veľkou témou každej firmy. 

„Manažér/ka“ a „líder/ka“ sú dva rozdielné pojmy. Lídrov ľudia prirodzene nasledujú, majú svojich priaznivcov, zatiaľ čo manažéri majú zamestnancov, ktorí pre nich pracujú. Ich manažérska funkcia je daná organizačnou štruktúrou.

Ako manažment sa označuje vedenie ľudí v zmysle ich riadenia a organizácie. Ide o systematický proces plánovania, rozhodovania, koordinácie činností a ich kontroly.

Manažér vs líder. Aké sú hlavné rozdiely medzi lídrom a manažérom?

Líder/ka vedie ľudí prirodzene k dosiahnutiu určitého cieľa. Zároveň ich podporuje, inšpiruje a motivuje svojim vlastným konaním a vášňou k danej činnosti. Líder môže byť ktokoľvek inšpiratívny vo firme na akejkoľvek pozícii. Nemusí zastávať oficiálne vedúcu funkciu. Líder je vizionár, vzor, ktorý chcú napodobniť prirodzene aj ďalší ľudia. Má vysoké EQ (emocionálna inteligencia), schopnosť zapáliť ľudí a udržať v nich pozitívnu energiu. Je autentický, prejavuje vo svojom prístupe otvorenosť, dôveru, osobnú charizmu a prirodzenú autoritu. Má ochotu počúvať, podporuje v ostatných rozvoj silných stránok.

Pod názvom Seyfor vstupuje technologická skupina Solitea do novej éry a chystá ďalšiu expanziu

Manažér/ka je člen nejakej spoločnosti alebo firmy, ktorý má zodpovednosť v dôležitých oblastiach, ako je plánovanie, organizácia, vedenie a kontroly. Povinnosťami manažéra býva aj prerozdeľovanie práce, vytváranie úloh, komunikácia s klientmi a podobne. Manažér ľudí riadi, líder ľudí vedie.

Pridajte sa do KLUBU Akčných žien

Dobrý manažér by mal mať vlastnosti lídra. Líder však nemusí mať manažérske ambície. 

Ako sa stať skutočným lídrom/ líderkou? 

Je líderstvo „vrodené“ alebo sa do dokážeme naučiť? Dôležitou súčasťou neustáleho učenia a sebarozvoja líderskych zručností je výmena „ja“ za „my“ a uvedomenie si, že vlastné „ego“ je potrebné dať do úzadia. Množstvo „soft skills“ alebo makkých zručností sa dá jednoducho natrénovať v dennom živote. Naučte sa v prvom rade počúvať druhých. Buďte vzorom pri prijímaní zmien. Budujte spoločnú víziu. Rozvíjajte svojich ľudí s ohľadom na ich silné stránky. Komunikujte realistické a jasné očakávania. Naučte sa, ako zvládnuť zlyhanie. Pokračujte neustále vo vzdelávaní. 

Líder nie je lenivý a žije mimo svojej komfortnej zóny

Líder by mal byť motiváciou sám pre seba. Líder pracuje každý deň sám na sebe. Hľadá nové, lepšie riešenia, uvažuje ako to, na čom pracuje možno rozvíjať ďalej. Vízia, na ktorej pracuje ho prirodzene baví. Sám vyhľadáva ďalších „učiteľov“, vďaka ktorým sa môže zlepšovať. Nikdy nemá pocit, že „ovláda všetko“. Je pokorný a empatický. Vychádza pravidelne zo svojho komfortu von a inšpiruje k tomu aj ostatných. Stať sa lídrom je rozhodnutie každého manažéra.

Aké sú schopnosti skutočného lídra?

  • Líder dáva do úzadia svoje ego. Víťazí uňho pokora
  • Líder má dlhodobú víziu, ktorú je hodné nasledovať
  • Vysiela pozitívnu energiu a je vám v jeho spoločnosti dobre
  • Je rozhodný, stojí si za svojim slovom a vidí zmysel v tom, čo robí
  • Radšej počúva ako rozpráva. A pýta sa tie správne otázky
  • Spolupracuje
  • Má vysokú emocionálnu inteligenciu
  • Buduje a neustále zlepšuje vzťahy
  • Dokážete mať v ňom dôveru
  • Kladie dôraz na rozvoj ostatných
  • Je flexibilný, agilne sa prispôsobuje situácii
  • Poskytuje vám inšpiráciu a oporu

Pridajte sa do KLUBU Akčných žien

žiadne príspevky na zobrazenie