Martina Nádaská, spolutvorkyňa projektu FinPlay – finančná gramotnosť hrou: Budujme si zdravý osobný vzťah k peniazom

0
Martina Nádaská, spolutvorkyňa projektu FinPlay – finančná gramotnosť hrou: Budujme si zdravý osobný vzťah k peniazom

„Ak hovoríme o financiách a všetky naše metafory pochádzajú od hip-hopových umelcov, je to príjemná atmosféra…“ nechala sa počuť inšpiratívna Sonia Simone. Dovolím si veľmajsterku slova doplniť, že atmosféra môže byť kľudne aj cool, financiám a narábaniu s nimi treba ale aj rozumieť. Čo je často pri počúvaní hip-hopu pomerne ťažké…

Schopnosť narábať či nakladať s peniazmi tak, aby nám neutekali medzi prstami, nevyhadzovali sme ich z okna či nimi nepripaľovali v krbe a nevypúšťali hore komínom sa volá finančná gramotnosť. Táto veľmi dôležitá schopnosť, zručnosť, alebo – dúfajme – časom aj povinná súčasť našej gramotnosti si zaslúži, aby sme jej venovali seriál rozhovorov a článkov.

V prvej časti sme pohovorili s dámou, ktorá má finančnú gramotnosť doslova v náplni práce,
Gabrielou Horeckou, vedúcou odboru finančnej gramotnosti Slovenského centra cvičných firiem a podpory smerovania mládeže Štátneho inštitútu odborného vzdelávania.
V druhom pokračovaní nášho seriálu sme sa porozprávali s Janou Kubalovou, zakladateľkou
vzdelávacieéo projektu Umenie utrácania.

Dnes má slovo Martina Nádaská, spolutvorkyňa projektu FinPlay – finančná gramotnosť hrou.

Na galavečere minuloročného 18. ročníka súťaže Zlatá minca bola leitmotívom finančná gramotnosť. Skôr, ako sa k nej dostaneme, môžete ako členka odbornej poroty zhodnotiť význam a dosah projektu Zlatá minca?

Zlatá minca je jednoducho skvelý projekt. Oceňovanie kvalitných finančných produktov,
finančných inštitúcií či projektov zameraných na zlepšenie finančnej gramotnosti je významnou motiváciou a výzvou pre ich tvorcov. Ich produkty sú skúmané z pohľadu rôznych kritérií od rôznych odborníkov, čo samozrejme aj vytvára tlak na kvalitu produktu. Potom môžeme mať na trhu v ponuke produkty, ktoré sú v prospech finančných spotrebiteľov.

Aká je vaša definícia finančnej gramotnosti, v čom vidíte jej podstatu a význam? Prečo podľa vás potrebujeme byť finančne gramotní?

Finančná gramotnosť sa definuje ako súbor vedomostí a zručností, ktoré nám umožňujú
správne narábať s peniazmi a vyznať sa na finančnom trhu a vo využívaní finančných
produktov. Samozrejme to má vplyv aj na zlepšenie nášho finančného správania sa a robenie pre nás prospešných finančných rozhodnutí. Pre mňa má finančná gramotnosť ešte tretí rozmer, ktorý by mal byť do definície vložený. A to je zdravé budovanie svojho osobného vzťahu k peniazom. Pokiaľ nevnímame peniaze ako životnú hodnotu a neuvedomujeme si, čo všetko nám umožňujú, nemáme možnosť ich mať pod kontrolou a ani želaný dostatok. Ak s čímkoľvek v našom živote nemáme dobrý vzťah, nemôže to rásť.

Všetci, ktorí sa v oblasti finančnej gramotnosti pohybujú, vedia, že na tom nie sme veľmi dobre. Veď Slováci a Slovenky pravidelne už roky slabo bodujú v rôznych exaktných meraniach úrovne či indexu finančnej gramotnosti. Ak si výsledky dovolím paušalizujúc zhodnotiť, stále mi vychádza, že sme skôr finančne negramotní ako gramotní. V čom je podľa vás problém a ako ho dokážeme vyriešiť?

Ja za svoju finančnú gramotnosť vďačím rodičom a výchove. Peniaze u nás nielenže neboli
tabu téma, ale ešte sme sa aj pravidelne a otvorene rozprávali o zarábaní peňazí, o tom, čo
koľko stojí, ako sa sporí a ako treba prehodnocovať svoje výdavky.

S finančnou výchovou treba začať ihneď, ako dieťaťu zveríte prvé euro na zmrzlinu. A nemalo by to byť len o zodpovednosti, ale aj o možnostiach, ktoré peniaze vytvárajú. V detstve je podstatné vytvárať presvedčenia, ktoré o peniazoch hovoria pozitívne. Napríklad v zmysle, že ich zarábať môžeme aj prácou, ktorá nás baví, že si nemusíme vytvárať obmedzenia, keď si vieme správne sporiť a pod. Miesto tvrdení – „na takéto auto, nikdy nebudeš mať“, tvrdiť – „môžeš začať sporiť už teraz, aby sa ti podarilo.“

Zásadná zmena by mala nastať vo vyučovaní na školách. Finančná gramotnosť je vnímaná na úrovni matematiky a rátania rôznych príkladov o úročení a tvorbe rozpočtov. Týmto sa stáva pre mnohé deti nesympatická. Pričom reálna každodenná finančná gramotnosť vôbec nie je o príkladoch. Je to o postoji k peniazom a robení správnych rozhodnutí.

Projektov, iniciatív, aktivít, projektíkov – okrem štátnych – venujúcich sa finančnej gramotnosti sú v našej krajine ak nie stovky, tak určite desiatky. V čom je váš projekt FinPlay iný, možno lepší, respektíve aká je podľa vás najdôležitejšia konkurenčná výhoda vášho projektu?

Predstavte si, že by ste sa mohli stať kýmkoľvek, slobodným mužom alebo ženou, rodinou s
dieťaťom alebo viacerými deťmi. Predstavte si tiež, že by ste mohli prežiť akúkoľvek životnú
situáciu, od príjemných ako získanie lepšej práce, svadba, narodenie dieťaťa, kúpa psa, až po
tie menej príjemné ako zníženie príjmu, úraz, choroba, rozvod a mnohé iné. Čo by vám to
mohlo dať? Keď prežijete mnohé situácie v našej online realite, dostanete vzácne informácie a hlavne zážitok, ktorý si viete okamžite preniesť do svojho vlastného života. Výsledok
akéhokoľvek finančného rozhodnutia budete vidieť okamžite, dostanete spätnú väzbu a už len stačí preniesť si tento zážitok do vášho života.

Potrebujete zažiť, aké je to mať hypotéku? Vyskúšajte si to bez záväzku.
Váhate, či potrebujete iné poistenie ako Povinné zmluvné poistenie pre vaše auto? Vyskúšate
si, čo sa môže stať a prežijete si situácie, ako sa dajú zvládnuť bez poistenia a s poistením.
Potrebujete vedieť, aké je to tvoriť si rezervu prostredníctvom investícií? Vyskúšate si to bez
potreby vlastných finančných prostriedkov.
Túžite po finančnej slobode, po živote bez starostí, čo si môžete kúpiť a či budete mať na svoj vysnívaný život dosť peňazí? Toto všetko a aj viac môžete zažiť v našej online realite cez FinPlay a môžete budovať svoj majetok cez overené informácie.

Osobne vnímam ako dôležitú črtu „inakosti“ vášho projektu aj to, že chce sprístupniť vzdelávanie vo finančnej gramotnosti všetkým, ktorí si nemôžu dovoliť financovať kvalitné súkromné vzdelávanie. Vychádzate teda z predpokladu, že v našej krajine je dostupné kvalitné súkromné vzdelávanie v oblasti finančnej gramotnosti, len stojí veľa peňazí, respektíve nie je dostupné pre každého?

Cieľom projektu je priniesť možnosť vzdelávať sa v tejto oblasti všetkým, ktorí majú skutočný záujem mať svoje financie pod kontrolou a nechcú sa predierať cez množstvo teórií a prepočtov, ktoré im aj tak neprinesú odpovede, čo v reálnom živote v konkrétnych situáciách robiť. Vzdelávanie môže byť dostupné, len sú otázne výsledky, ktoré sa ním dosahujú. Vzdelávanie nemá dosahovať stav – mám vedomosti, ale ako ich viem použiť a ako mi môžu zlepšiť život.

U Slovákov sa ukazuje z našich prieskumov ešte jedna zaujímavá informácia. Máme vysoké
sebavedomie v oblasti pocitu, ako na tom sme s finančnou gramotnosťou. Viac ako 90%
vysokoškolákov nám v prieskume počas pandémie vyslovilo názor na otázku – Ako by hodnotili svoju finančnú gramotnosť – označením, že je veľmi dobrá až vynikajúca.
Pričom na konkrétne vedomostné otázky z finančnej gramotnosti už odpovedať nevedeli. Toto má za následok aj menší záujem o vzdelávanie sa. Nebudeme sa predsa učiť niečo, čo si myslíme, že vieme.

Cieľovka vášho projektu sú študenti a mladí ľudia. Do cieľovej skupiny ste zahrnuli aj ekonomicky aktívnych dospelých, ľudí pred dôchodkom a aj dôchodcov. Takže kompletná populačná vzorka… Prečo je podľa vášho názoru finančná negramotnosť v našej krajine viacgeneračný problém?

Projekt je orientovaný na študentov od 15 rokov a nemá vekové obmedzenie. Každý, kto vie len trochu pracovať s počítačom alebo má smartfón, môže začať so vzdelávaním. Ten, kto má vážny záujem pracovať na zlepšení svojho vzťahu k peniazom, a aby jeho majetok rástol, tak mu odporúčame workshop s FinPlay, ktorý je moderovaný lektorom. Môžete tak odísť s podrobnými návodmi, ako ďalej pracovať s s vašimi peniazmi.

Finančnej gramotnosti sa nevenovala pozornosť veľmi dlho. Ja si nepamätám, že by sme sa v škole učili princípom finančnej gramotnosti. A to ani v 90. rokoch, keď som chodila na základnú školu, a ani na strednej škole, kde som študovala ekonomický smer. Doba sa rýchlo mení a pribúdajú rôzne možnosti ako investovať, prišli úvery… To všetko sú možnosti, ktoré sme pred revolúciou takmer nepoznali a nemuseli riešiť. Teraz je veľké množstvo rôznych finančných produktov, ale je ťažké sa vyznať, ak neprejavujeme záujem sa vzdelávať a budovať si zdravý vzťah k peniazom.

Potrebujeme teda vo finančnej gramotnosti vzdelávať nielen naše deti, ale aj rodičov a starých rodičov zrejme najmä preto, že deťom odmala vštepujú nesprávne návyky – česť výnimkám? A aj učiteľov, ktorí sa tiež nemali kde finančnej gramotnosti priučiť? Najťažšie je odúčať čokoľvek, čo je nesprávne naučené – a týka sa to nielen študentov, ale nás všetkých a nielen učiva v školách, ale všetkého, čo sa nám v živote treba naučiť…

Ako som už spomínala, finančná gramotnosť nie je len o vedomostiach, ale aj o postojoch a
vzťahu k peniazom. V našej kultúre hovoríme o peniazoch ako nutnom zle, automaticky bez
poznania skutočnej pravdy, považujeme ľudí, ktorí peniaze majú za zlodejov, prácu často
robíme len pre peniaze a bez radosti a keby sme tie hnusné peniaze nepotrebovali, tak by nám vraj bolo dobre. Pritom pravda je, že keď máme zdravie a peniaze, tak môžeme všetko, lebo máme neobmedzené možnosti. A my sami sa rozhodujeme, čo s nimi urobíme, či budeme pomáhať alebo cez ne ubližovať. Peniaze nie sú živé bytosti, majú iba také vlastnosti, aké im prisúdime. Teda, ak žijeme v krajine, kde sú peniaze platidlom a možnosťou získať, čo potrebujeme, mali by sme si ich vážiť a podľa toho sa právať a adekvátne s nimi narábať. Toto by sa mali naučiť všetci. A pedagógovia by mali byť nositeľmi nových rozvíjajúcich myšlienok.

Ako konkrétne dokážete dať a vštepiť základy finančnej gramotnosti všetkým, ktorí ich potrebujú, prostredníctvom vášho projekti FinPlay – finančná gramotnosť hrou? Ide o modernú aplikáciu, alebo skôr simuláciu,
však?

Ide o OnLine realitu, ktorá dokáže simulovať dopady bežných životných rozhodnutí, ktoré každý z nás skôr či neskôr urobí. Sú to napríklad rozhodnutia o výbere druhu práce, zmene povolania, hľadania nového bývania alebo prevzatie zodpovednosti za seba a rodinu. Pritom sa sleduje plnenie vytýčených životných cieľov. Predstavte si, že by ste si všetky tieto situácie mohli zažiť na virtuálnom živote niekoho iného. Dôsledky svojich rozhodnutí by ste pritom zažili v bezpečnom prostredí a takmer okamžite. Vzdelávanie je teda zážitkové, efektívne a okamžite ich môžete použiť v praxi.

Môžete si vybrať formu samostatného vzdelávania sa prostredníctvom vstupu do aplikácie, ktorý máte k dispozícií vtedy, keď si vy nájdete čas. Alebo formou workshopov sprevádzaných lektorom. Túto formu aj najviac odporúčame, pretože vzdelávanie podstatne skrátite a dostane spätnú väzbu na svoje aktuálne finančné fungovanie.

Náš rozhovor práve čítajú akčné ženy na našom akčnom portáli a určite ich bude zaujímať, ako sa v prevažne mužskom rybníčku sveta financií, ale aj koučingu silných stránok či osobného rozvoja cítite vy osobne ako žena.

Ja sa cítim dobre všade tam, kde dostanem šancu a priestor realizovať sa a obohatiť ostatných. Svoju prácu mám veľmi rada, cítim sa v nej skvele, výsledky a spätné väzby sú zase pre mňa veľkou motiváciou pokračovať. Zároveň cítim veľkú vďačnosť za to, že môžem robiť to, čo ma baví, a zároveň to, čo ma baví ma aj živí.

Na záver klasická otázka: čo vám v poslednej dobe urobilo radosť?

Vo februári otvárame nový workshop, ktorý sa bude venovať zase financiám, ale práve z
pohľadu budovania si dobrého vzťahu k peniazom. Pôjde o mindfulness v osobných financiách.

Veľmi sa teším na prvé reakcie a výsledky účastníkov. Už len samotná príprava nám dodávala veľa energie a nedočkavosti dostať tieto informácie k ľuďom a začať tvoriť pozitívne postoje k peniazom.

Za rozhovor srdečne poďakoval Ján Schneider, člen odbornej poroty Zlatá minca
foto: archív Martiny Nádaskej

žiadne príspevky na zobrazenie