Michaela Smrtičová: Kaliforňan bol výzva, ktorá prišla ako na zavolanie

0
Michaela Smrtičová: Kaliforňan bol výzva, ktorá prišla ako na zavolanie

Michaela Smrtičová žila niekoľko rokov v Anglicku, vrátila sa na Slovensko a začala podnikať s bistrom Kaliforňan. „To, že sa z jedla stal aj môj biznis, mi ešte stále pripadá ako taký americký, alebo vlastne kalifornský sen,“ hovorí Michaela.

V rozhovore nám prezradila:

  • aké bolo štúdium v zahraničí,
  • čo sa jej v Anglicku páčilo,
  • aký je pracovný trh v zahraničí,
  • aké je to podnikať v gastro sektore na Slovensku,
  • a čo by poradila začínajúcim podnikateľkám.

Dlhé roky si žila v Anglicku. Aká bola tvoja cesta do tejto krajiny a prečo si sa rozhodla ostať tam aj po štúdiu?

Do dnešného dňa si pamätám na to, ako som vystúpila z lietadla na ceste do Cambridge. Ani vo sne by ma nenapadalo že toto mesto budem volať domov dlhých 15 rokov. Po štúdiu som odišla na pracovnú stáž v New Yorku, ale srdce ma ťahalo späť do Anglicka za priateľom (teraz už manželom), a tak som sa vrátila do Londýna a časom presťahovala späť do Cambridge. Postupne sa mi začalo veľmi dariť aj kariérne, robota ma bavila, kúpili sme tam nehnuteľnosť a zrazu som tam bola doma.

Ako si spomínaš na tie roky? Čo sa ti v Anglicku páčilo, a čo ti, naopak, chýbalo a na čo si si ťažšie zvykala?

Štúdium v zahraničí mi dalo do života strašne veľa, od 18tky som v podstate bola úplne samostatná. Popri škole som pracovala, platila nájom, účty, vybavovala si celý life admin, a to v inej krajine a inom jazyku. Cambridge ponúka študentom úžasný život, univerzity sú dušou celého mesta a tieto roky by som nevymenila za nič na svete. Užívala som si to z každej stránky.

Najviac som však vďačná tomu, že som žila v krajine, ktorá je rôznorodá a bola som dennodenne vystavená odlišným kultúram, zvykom, národnostiam. Celkovo som život vnímala na inej úrovni ako dokaže poskytnúť naše menšie Slovensko. Postupom času mi ale začala veľmi chýbať rodina, Anglicko už nebolo nové a vzrušujúce a túžila som po novej výzve. Tá prišla ako na zavolanie.

„Pre mňa je neriskovať to najväčšie riziko.“

Ako by si opísala mentalitu Angličanov?

Ťažko sa taká rôznorodá krajina hádže do jedného vreca. V istých veciach sú rozmaznanejší lebo sú zvyknutí na určitú úroveň života, a to cítiť najmä v kvalite služieb – či už je to návšteva u lekára, nákup v Tescu alebo obed v reštike. Pracovný trh je tam tvrdý a konkurencia je na každom rohu, takže first class service je už v podstate zákaznická norma. Na druhej strane je tam pracovná kultúra oveľa prísnejšia, hlavne v mestách ako Cambridge a Londýn, kde je na jednu pozíciu sto kvalifikovaných záujemcov. Do roboty sa chodí makať a keď treba pracovať do polnoci, robí sa do polnoci.

„Naším cieľom bolo priniesť ľudom chute z celého sveta v jednej miske.“

Prečo si sa rozhodla vrátiť na Slovensko?

Po toľkých rokoch mi začalo byť dlho. Už nejaký čas som rozmýšľala nad zmenou krajiny, aj keď Slovensko sa vtedy v mojej hlave ešte neskloňovalo. Primárne ma sem dotiahlo naše bistro Kaliforňan, ale tých dôvodov bolo v konečnom dôsledku viac: rodina, biznis, európsky životný štýl a túžba skúsiť niečo nové. V tomto zmysle bolo pre mňa aj Slovensko to niečo nové, v Bratislave som nežila nikdy a z krajiny som odišla ešte ako tínedžerka.

Prijala si ponuku tvojho brata, aby si mu pomohla s jeho bistrom Kaliforňan. Podľa čoho ste zvolili jeho názov?

Naším cieľom bolo priniesť ľudom chute z celého sveta v jednej miske, ktorá by bola ako Kalifornia, takzvaný melting pot sveta. V Amerike sme obaja strávili kus života a po návrate domov nám veľmi chýbali niektoré jedlá, ako napríklad burrito bowl z Chipotle, ktoré sme si doslova zamilovali.

„Pracovný trh je tam tvrdý a konkurencia je na každom rohu, takže first class service je už v podstate zákaznická norma.“

Keď brat otvoril Kaliforňana, bol to jeden z prvých bowl konceptov v Bratislave. Naše misky predstavujú zdravšie alternatívy klasických obedov, na čom nám veľmi záleží. Mäská sú kvalitné, prísady kreatívne farebné, šaláty čerstvé a omáčky dodávajú miskám chuť podľa želania každého zákazníka. Vegáni si tiež prídu na svoje vďaka pestrej ponuke zeleninových variant aj bezmliečnych omáčiek. Jedlo je zdravé, rozmanité a kompatibilné s takmer akýmkoľvek štýlom výživy. 

Kde bistro nájdeme a v čom je unikátne?

Momentálne fungujeme v Bratislave, kde máme osem prevádzok a Kaliforňan tu doslova dominuje. Už to nie je pojem, ktorý treba vysvetľovať, všetci vedia, že keď sa ide na Kaliforňana, ide sa na misku.

Aj keď je Slovensko presýtený tradičným fast-foodom a Európskymi klasikami, možnosti stravovania sú stále relatívne obmedzené.  Kaliforňan jednoznačne ukázal, že ani rýchle jedlo to-go nemusí byť zlé,  misky prinášajú chute z celého sveta a fungujú na princípe mix and match. Ľudia si vyberajú z ponuky: ZÁKLAD, PRÍSADY, ŠALÁTY, PROTEIN, OMÁČKY.

Denné menu sa mení sezónne a obsahuje také chuťovky ako glazovaná mrkva, hummus so sušenými paradajkami, rôzne druhy koleslawu a čerstvých šalátov. Samozrejme, nemôžeme zabudnúť na kaliforňanské špeci omáčky, na ktorých stojí aj jeho slogan: It’s all about the sauce. 

Situácia v gastre nie je po koronakríze ideálna. Nebála si sa ísť do takéhoto podnikania?

Nájsť dôvod prečo to neskúsiť bude vždy jednoduché, ale pre mňa je neriskovať to najväčšie riziko, aké môžem podstúpiť, komfort ma nebaví. Určite pomáha aj to, že Kaliforňan je zabehnuté bistro, ktoré za tri roky, vrátane dvoch koronových, expandovalo rapídne takže do biznisu sme išli s vedomosťou o tom, že koncept funguje.

Aké sú vaše plány s bistrom do budúcnosti?

Expandovať za hranice hlavného mesta pomocou franšíz. Z Kaliforňana chceme spraviť značku, ktorá je známy pojem pre ľudí na celom Slovensku, ale aj v zahraničí. Mojou prioritou je nájsť dlhodobých partnerov, s ktorýmí dokážeme zopakovať úspech z Bratislavy vo všetkých väčších mestách v našej krajine. Verím tomu, že toto je veľmi reálny cieľ, cez franšízistov už máme naplánované nové prevádzky nielen na Slovensku, ale aj v Čechách.

Máš nejaké špeciality, ktoré by si nám odporúčala?

Ja nemám špeciality, ktoré by som neodporúčala! Na rozdiel od iných gastro podnikov sa nám jedlo mení denne, ale aj sezónne, a ľudia si vytvárajú misky podľa svojej chute, takže si každý pride na svoje. Mojimi jednoznačnými favoritmi sú naše omáčky, ktorých máme na výber fakt veľa. Taká sriracha mayo a medová horčica sú stálicami v mojej pravidelnej objednávke.

Ako si niekto nový môže otvoriť vlastné Kaliforňan bistro vo svojom meste?

Veľmi jednoducho! Aj to je výhoda franšízového konceptu. Biznis je už zabehnutý, čo pre nového podnikateľa znamená oveľa menšie riziko. Ako centrála poskytujeme podporu počas celého procesu, od hľadania vhodných priestorov, tréning zamestnancov a prístup k našim dodávateľom, je to v podstate biznis v škatuľke. Partnerov stále hľadáme do väčších miest ako sú Košice, Nitra alebo Žilina, a záujemcom radi poskytneme viac informácií pri káve alebo vínku.

Čo je tvojim obľúbeným jedlom a nápojom?

Táto otázka je pre mňa ako keby ste sa matky spýtali, ktoré je jej najobľúbenejšie dieťa… Jedlo milujem! Svoj voľný čas najradšej trávim kulinárskym cestovaním po svete, či už je to spôsobom streetfoodu alebo Michelinskej reštaurácie. Aj bratislavskou scénou som nadšená, ponuka a kvalita sú obe na stúpajúcej úrovni a niektoré podniky ma doslova ohúrili chuťami ktoré som nezažila ani v San Franciscu či v Singapore. To, že sa z jedla stal aj môj biznis, mi ešte stále pripadá ako taký americký (alebo vlastne kalifornský) sen.

Aké tri rady by si dala ženám, ktoré sa túžia vydať po ceste za vlastným snom?

Consistency is key.
One step at a time.
Failure is a part of success.

 

žiadne príspevky na zobrazenie