Michal Pišoja: Najviac sú silné príbehy ľudí, ktorým sme pomohli, ich úprimné poďakovania

0

V súvislosti s blížiacou sa konferenciou Pre zdravie ženy sme spravili aj rozhovor s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom sieti nemocníc AGEL SK, Ing. Michalom Pišojom, MPH. Spýtali sme sa ho na modernizáciu nemocníc, ale aj na to, čo ho pozitívne motivuje.

Aký bol váš detský sen? Splnil sa vám? Prípadne, čomu inému by ste sa v pracovnom živote venovali?

Ako dieťa som túžil stať sa učiteľom, alebo lekárom. Hoci som napokon vyštudoval úplne iný odbor, som veľmi rád, že sa mi môj detský sen, aj keď v trochu inej podobe, splnil. Pracujem v oblasti zdravotníctva a využívam komunikáciu s ľuďmi, snažím sa stále učiť a na druhej strane aj odovzdať kolegom časť svojich skúseností.

Ste mladý a pre svoje okolie úspešný človek. Čo je podľa vás dôležité, ak sa chce človek posúvať v kariérnom rebríčku?

Myslím si, že je dôležité bez ohľadu na pozíciu a postavenie nezabudnúť byť normálnym človekom, so svojimi schopnosťami, ale aj radosťami a slabosťami. Pre mňa osobne je tiež dôležité mať dobrý backround v podobe vzdelania, skúseností z predchádzajúcich pozícií. Dôležitá je pracovitosť, racionálna kombinácia možností a riešení, schopnosť sa rozhodnúť a niesť za svoje rozhodnutia zodpovednosť. A ako sa hovorí, nezblázniť sa z práce a nezabudnúť venovať čas rodine, priateľom a svojim záľubám.

Nesiete veľkú zodpovednosť za sieť nemocníc AGEL SK. Čo vás na vašej práci najviac baví?

Slovenská sieť AGEL SK v súčasnosti zahŕňa 10 nemocníc po celom Slovensku, špecializovanú nemocnicu, laboratória a ďalšie prevádzky. Moje pôsobenie, resp. veľká zodpovednosť, na ktorú sa pýtate, má dve roviny. Jednou je zvládnuť manažérsky a strategicky fungovanie, rozvoj a zmysluplné fungovanie celej našej siete s dôrazom na kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, na investičný rozvoj do budúcna, ale aj so zásadnými rozhodnutiami, ktoré na prvý pohľad nemusia všetkým “voňať”.

Prečítajte si aj rozhovor s plastickým chirurgom Matúšom Baranom

Druhou rovinou je fakt, že pracujete vo sfére, kde ľuďom pomáhate zachrániť život, vyliečiť ich, alebo pomôcť v ťažkých životných situáciách. Je to asi najviac, čo človek môže v živote dať, je to poslanie a obrovská zodpovednosť zároveň. Na to vždy pri mojej práci, pri manažérskych rozhodnutiach spolu so svojimi kolegami myslím. Najviac sú asi emocionálne veľmi silné príbehy ľudí, ktorým sme v našich nemocniciach pomohli, ich vrúcne a úprimné poďakovania.

Čomu by ste sa, naopak, najradšej “vyhli”?

Odpovediam začínajúcim záporom – nemôžem, nedá sa, neviem, nedisponujem personálom, financiami, možnosťami. Povinnosťou manažéra sú racionálne rozhodnutia po zvážení všetkých pre a proti. Nemám rád napätú atmosféru v pracovných vzťahoch a zbytočný stres tam, kde sa dá bez problémov zvládnuť. Osobne sa snažím aj s mojimi kolegami predchádzať situáciám, keď nemôžeme pacientovi z akéhokoľvek dôvodu pomôcť.

Čo pre vás znamená slovo úspech?

V tejto sfére má slovo úspech mnoho podôb a nikdy nie je individuálnou záležitosťou. Je to vec spolupráce mnohých kolegov, keď sa nám podarí zrealizovať dobrý projekt, otvoriť nové oddelenie v nemocnici, vyriešiť pracovný problém, alebo zabezpečiť nový prístroj. Z môjho pohľadu sú úspechom aj čísla pacientov, ktorým sme pomohli a ktoré každý rok stúpajú, ale aj každá návšteva nemocnice, kde vidím, že sa od tej poslednej udiali viditeľné zmeny.

Foto: Ing. Marcel Mikita

Boli ste aj riaditeľom Nemocnice Šaca. Tá je na východe veľmi obľúbenou. V čom vidíte jej najväčšiu devízu? V čom je podľa vás Nemocnica Šaca výnimočná?

Táto nemocnica mala skvelú východiskovú pozíciu z minulosti, keď slúžila ako podniková nemocnica. Dnes má výborné odborné, personálne vybavenie s úrovňou oddelení, ktorý presahuje bežný slovenský štandard a veľmi schopné vedenie. Čo je však pre nemocnicu dôležité je, že má aj zmysluplné rozvojové ambície, ktoré jej dnešné postavenie ešte môžu znásobiť. Akokoľvek sa však na nemocnicu v Šaci pozeráme, jej hlavnou devízou sú ľudia a tímy, ktoré v nemocnici pracujú.

Úspešne sa vám podarila aj modernizácia. Máte oddelenie, z ktorého sa tešíte najviac?

Nemeral by som radosť množstvom a rozsahom rekonštrukcií, zdravotnícke zariadenia sú najmä o malých postupných krokoch k lepšiemu, a tie si práve pacient všíma najviac. Každá nemocnica v našej sieti pôsobí v inom regióne, v rôznych podmienkach, a preto ma najviac tešia aj malé zmeny, ktoré prinášajú pozitívne reakcie pacientov. Modernizácia je však kľúčovým motorom našej spoločnosti, a preto ma veľmi teší rozbehnutie masívnych modernizačných programov, ktoré sme spustili v tomto roku.

Čo vám napadne ako prvé pri spojení “zmysel života”?

Aby som sa vždy vedel ohliadnuť dozadu a nič neľutovať, teda žiť tak, aby som svoje správanie a rozhodnutia nemusel ľutovať.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcna?

V spoločnosti AGEL aktuálne riešime a pripravujeme sa na aplikáciu stratifikácie nemocníc. Tieto zmeny vnímame ako výzvu a zároveň príležitosť priblížiť sa potrebám pacientov. Ďalším veľkým plánom je podpora osobnostného i profesionálneho rozvoja našich zamestnancov. Keďže práve oni sú naším najcennejším aktívom, zamerali sme sa na intenzívne školenia komunikačných zručností lekárov a sestier. Ich cieľom je posilniť profesionálnu a súčasne ľudskú komunikáciu s pacientom s ohľadom na skvalitnenie liečby a podporu jeho psychickej pohody. Školenia prebiehajú v našich zdravotníckych zariadeniach naprieč celým Slovenskom a zabezpečuje ich profesionálna lektorka.

žiadne príspevky na zobrazenie